Jump to content
Annons

Jag bygger studiobord

Recommended Posts

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har inte gjort nån helhetsomfattande kostnadssammanfattning, men jag tror vi kan komma tillräckligt nära. Priserna är alltså på material, inte verktyg.

MDF (~9m2): 170€

Målning, penslar etc. : 170€

Rackskenor + tillbehör: 50€

Beslag mm.: 60€

Tillbehör, skruvar etc: 30€

Circum 450€-500€ för hela skräpet alltså. En del material blir det ju över, vilket man antingen kan räkna som en kostnad eller en resurs. Och som sagt, en hel del verktyg måsta man ju ha också.

Till detta tillkommer nya kablar pga. längre avstånd och nya skarvsladdar för elektricitet. Men det är ju inte direkta kostnader. Som inte heller de nya TFT:na.. som ju tillkom lite sådär på ett hörn av projektet..

• 2 månader senare...
Postat
Thomanns inköpslista ser ut som följande:

ADAM HALL 6150 Rackschiene 6,60 39,60 EUR

ADAM HALL 5650 0,21 10,50 EUR

ADAM HALL 5621 0,09 4,50 EUR

ADAM HALL 5417B RACK SCHRAUBE 0,21 10,50 EUR

...plus några långa kablar som räcker från ena sidan av bordet till andra för att få ordning på patchbayen.

ADAM HALL 5621:

Vad används den till? Håller ju på med ett bygge, ska beställa beslag från thomann nu och såg din tråd. Bara så man inte missar nått 😉

Postat
Thomanns inköpslista ser ut som följande:

ADAM HALL 6150 Rackschiene 6,60 39,60 EUR

ADAM HALL 5650 0,21 10,50 EUR

ADAM HALL 5621 0,09 4,50 EUR

ADAM HALL 5417B RACK SCHRAUBE 0,21 10,50 EUR

...plus några långa kablar som räcker från ena sidan av bordet till andra för att få ordning på patchbayen.

ADAM HALL 5621:

Vad används den till? Håller ju på med ett bygge, ska beställa beslag från thomann nu och såg din tråd. Bara så man inte missar nått 😠

Plastbricka att använda som mellanlägg mellan skruv och rackenhet så man inte får en massa fula märken i rackenheten.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tack, det har fungerat bra. Vinklingen mellan övre modulerna kunde ha varit större för bättre sikt till apparaterna, men å andra sidan skulle man ha förlorat mycket bordsutrymme då också.. Jag var också orolig över huruvida man skulle klara av att byta ut apparaterna när dom äntligen är fasti bordet (kablage), men genom att lämna "hål" (utfyllnadssskivor) kring patchbayen har det löst sig galant.

• 2 månader senare...
Postat

Jag kanske är helt blind, men jag hittar inte måtten på dina skivor. Antar att du använder 22mm till skiva och 16mm till skåpen. Eller? Skall snart igång med mitt bygge av bord. Bordet jag skulle använt tills vidare pallade inte vikten av lite högtalare och annat smått...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Så här skrev jag i det allra första inläget.. 😆

Bordsskivan blir 22mm och rackskåpena blir 16mm.
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Dessutom kan man ju nu lite efteråt säga att det har blivit trångt. Jag har fått föra saker från racken ner till källaren redan. Så bygg inte för smått gott folk.

Postat
Så här skrev jag i det allra första inläget.. 😮
Bordsskivan blir 22mm och rackskåpena blir 16mm.

Blind, döv och tankspridd. Precis vad hustrun säger med andra ord.... 🙂

Postat

Riktigt bra jobbat!

Jag har inget behov just nu eftersom jag redan är i en inredd studio.

Men jag önskar jag kunde göra sånt där själv jag också, jag hade direkt inrett en del av källarn som hemmastudio om jag inte haft tummen mitt i ..... 🙂

FAn att man inte klarar av sånt där själv !

Snyggt!

/Perrra

Postat

Hur många rackskenor går det åt till det snygga bygget?

Är det 2 st i varje skåp och sedan två i varje lutande överdel?

Som sedan sågats i rätt längder? Eller blev det flera?

Är det bökigt att såga i dessa?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.