Jump to content
Annons

Världens bästa hårdrocksballad?


Thimmie

Recommended Posts

Queen - Who wants to live forever. hur vacker som helst!

Sant! Den är helt fantastisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Många bra svar här! Fint att så många har så bra smak här på forumet :rolleyes:

Thimmie:      WASP - The Idol

Brojd:            Jon Bon Jovi - Santa Fe

Ravioli:          Savatage - Gutter Ballet

Danny Cort:  Europe - Carrie

Overkill:        Gn'R - November Rain

MrPhil:          Metallica - Nothing else matters

och Mr Rockfords favvo såklart.... 😉

Själv slår jag ett slag för Cinderella - Don't know what you got (til it's gone)

Hehe... verkligen! 🙂

Har inte Cinderella en låt som heter "nobodys fool"? Vill minnas att den var bra!

edit: Japp, de har de! HÄR 😄

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

"Might As Well Be On Mars" med Alice Cooper är bra också.

Om man snackar Alice Cooper så är "Only women bleed" fantastisk.

Men har man, som Alice, en jävla humor och distans så är "Millie and Billie" helt jävla sagolik. Enda dansbandslåten Alice har gjort, med tillhörande smörsång (om än med lite annorlunda text) och den är verkligen as-cool. Med inlagd motorsåg och allt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Gutter Ballet med Savatage en ballad? Isf den!

Låter skumt... Vad baseras det på, tempot? Då är ju "Iron Man" med Black Sabbath också en ballad! Nästan alla Savatages låtar går ju rätt långsamt, men det blir väl inte ballader av det för det? Fast ändå har dom ju ett gäng riktigt fina, förmodligen fler än någon annan grupp. Bara å börja räkna, "When the crowds are gone", "Believe", "Alone you breath", "Not what you see", "Desiree" och "Back to a reason" är mina favoriter.

"Sail away sweet sister" är en liten doldis med Queen, som är riktigt fin också. Dessutom med Brian May på leadsången.

Link to comment
Dela på andra sajter

För "Child in Time" med Deep Purple faller inte riktigt inom kategorin hårdrocksballader va? Annars röstar jag nog på den.

inte en hårdrocksballad?

Dra till med "Soldier of fortune" istället, så är du på den säkra sidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

ballader av ett hårdrocksband=hårdrocksballader (?)

i så fall vill jag lyfta fram några fantastiska queenlåtar till, queengalning som jag är

You take my breath away

Love of my life

Is this the world we created

detta är inte hårdrock 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För "Child in Time" med Deep Purple faller inte riktigt inom kategorin hårdrocksballader va? Annars röstar jag nog på den.

inte en hårdrocksballad?

Dra till med "Soldier of fortune" istället, så är du på den säkra sidan?

Ohh, en bortglömd klassiker!

Vad gäller Savatage och ballader så finns det en hel del bra på "Edge of Thorns" plattan, speciellt titelspåret och "Follow me". 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ballader av ett hårdrocksband=hårdrocksballader (?)

Ja, det var väl min tanke med det hela. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har man, som Alice, en jävla humor och distans så är "Millie and Billie" helt jävla sagolik. Enda dansbandslåten Alice har gjort, med tillhörande smörsång (om än med lite annorlunda text) och den är verkligen as-cool. Med inlagd motorsåg och allt!!!

Det är en höjdare! Riktig studionörd-onani dessutom den plattan med halva Toto i bandet, proddat av David Foster och hjälp med låttexter av Eltons förre sambo Bernie Taupin.

Alice är STOR på ballader, nämnda "Only women bleed", "I never cry", "How you gonna see me now", "It's me".... Men iofs oxå riktiga kräkmedel som "You and me"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en given etta faktiskt:

Judas Priest; Before the Dawn

Många HR-ballader är väl annars ganska smetvidriga... Den där PowerBallad-eran som leddes av Scorpions (som var ett bra band, fram till -80 prick) under sent 80-tal är ju en riktig kräkperiod... De bra balladerna är generellt äldre.

Ett gäng vettiga låtar har ju droppats i tråden dock. Ozzy är ju kul; jag gillar oxå hans riktigt smaklösa drag, som han gärna visar i balladgenren då och då.

Black Sabbath: Changes är fö oxå gosig.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

För "Child in Time" med Deep Purple faller inte riktigt inom kategorin hårdrocksballader va? Annars röstar jag nog på den.

inte en hårdrocksballad?

Dra till med "Soldier of fortune" istället, så är du på den säkra sidan?

🙂 Mmm... God smak...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

När det gäller ballader inom hårdrock så sticker faktiskt Metallica ut, enligt mig. Deras är riktiga härliga och klassiska. Syftar på bland annat Fade To Black, Welcome Home (Sanitarium), Nothing Else Matters, Unforgiven...

Förresten, en riktigt jävla fin låt: Rage - Beauty. Den måste ni höra. (ingår i deras Lingua Mortis-svit)

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Men har man, som Alice, en jävla humor och distans så är "Millie and Billie" helt jävla sagolik. Enda dansbandslåten Alice har gjort, med tillhörande smörsång (om än med lite annorlunda text) och den är verkligen as-cool. Med inlagd motorsåg och allt!!!

Det är en höjdare! Riktig studionörd-onani dessutom den plattan med halva Toto i bandet, proddat av David Foster och hjälp med låttexter av Eltons förre sambo Bernie Taupin.

Alice är STOR på ballader, nämnda "Only women bleed", "I never cry", "How you gonna see me now", "It's me".... Men iofs oxå riktiga kräkmedel som "You and me"...

"How you gonna see me now" ? Någon mer än jag har visst snöat in på "From the Inside" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förslag,

Uriah Heep - Rain

Led Zeppelin - What Is And What Should Never Be

Uriah Heep - Lady in Black (kan tyckas tråkig och självklar för en inbiten rocker, men det är utan tvekan en riktigt, rikigt bra låt.... som klarar sig på 2 ackord dessutom)

Link to comment
Dela på andra sajter

18 and life - Skid Row måste vara min favorit underbart intro underbar

rock 'n roll attityd rakt igenom!

Absolut, den är vass den määä!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Igen mer som vill säga något innan tråden går i graven?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Might As Well Be On Mars" med Alice Cooper är bra också.

Mmmm! Den låten är helt underbar! Underbar text också.

Annars gillar jag Unforgiven av Metallica skarpt. Älskar hur texten avslutas med "...the old man here is me".

Och Save our love med Yngwie Malmsteen. Ruskigt ruskigt bra!

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tur du ställde frågan om tråden kunde gå och lägga sig. Det här är ju viktiga grejor 🙂

Ok, Jag är med på låtförslagen på Ozzy, Kiss, Queen och Metallica.. 😄 De är kanon..

MEN den här gäller: Fight - "For all eternity" från War of words. Robban Halford sjunger som en gud på den här, tungt och sagolikt sound på hela kitet.

Hittade den här så länge; Diamonds and rust (ack.vers) live 2005

http://www.youtube.com/watch?v=0qhz0rMz5xk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...