Jump to content
Annons

Spår 1 funkar, men sen

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Koppling: dator till ljudkort E-mu 1616 och extern hdd, monitorer, mik, extern mixer samt trummaskin.

Spelade in spår 1 i Cubase LE (trummor - audio stereo). Skulle sedan spela in spår 2 (akustisk gitarr - audio mono).

Vad händer? Jo på spår 2 finns nu fysiskt både trummorna OCH gitarren.

Försökte få hjälp av en riktigt studiovan (Pro Tools, Mac, PC you name it...), men inte ens han kunde klura ut varför det blev så...

Kan tillägga att jag försökte trots det spela in tamburin live på spår 3 mono. Vad händer? Jo om man BARA lyssnar på spår 3, så finns där nu: trummaskin + gitarren + tamburinen.

HJÄLP!

😳

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hellhoff, tack, jag ska läsa det nu... 😄

Jag använde Sökfunktionen, brukar göra det, men den tråden vet jag inte om den fanns med, när jag sökte på E-mu 1616, tror inte det, men kanske ändå. Gick igenom 10-12-e-mutrådar utan att hitta nån hjälp dock...

🙂

I den hänvisade tråden säger du själv:

Yes, det var så lätt att jag hade råkat skicka main-out på mjukvaru-mixern till WAVE som spelas in... Skulle ju bara skicka det som kommer in på kortet ut till WAVE.

Main-out? Ska kolla det... Jag provade förresten att dra ned wave-regeln i PatchMix, men då hör man ju inte de andra instrumenten. Eller som en annan tipsade om, muta alla andra kanaler. Det går ju inte...

krasslig//:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Jag har kopplat datorn till ljudkortet E-mu 1616. Från portamixern går jag stereo ut till In 1 L/R på ljudkortet, från ljudkortet går jag också Monitor Ut 1 till mina högtalares Headphonesuttag stereo. Trummaskinen är kopplad Output 1 stereo till kanal 3 och 4 på portamixern. Mik stereo är kopplad till kanal 1 och 2 på portamixern. Egentligen går insignalen från mik resp trummaskin bara igenom mixern, från ingångarna 1,2,3,4 till stereo Ut och sedan till ljudkortets In 1 L/R (på baksidan). Använder portamixern för att kunna mikrofonförstärkarka min telemik (stereo), i brist på annan liten mikförstärkare. Gitarr och tamburin spelade jag in via miken.

🙂

Postat
Var vänlig använd sökfunktionen! 

I bland är det svårt att hitta rätt ord på sitt problem när man söker, antingen får man inga träffar eller massor av felträffar.

du hade ju Emu 0404, och han emu 1616 så det är klart det inte blir nån träff då när han söker på sitt ljud kort.

• 2 veckor senare...
Postat
Var vänlig använd sökfunktionen! 

I bland är det svårt att hitta rätt ord på sitt problem när man söker, antingen får man inga träffar eller massor av felträffar.

du hade ju Emu 0404, och han emu 1616 så det är klart det inte blir nån träff då när han söker på sitt ljud kort.

För övrigt hade han kunnat använt sökkriterier som t. ex:

E-MU, Spelas in, Ljudkort, Spår 1, Spår 2, m.m m.m och fortfarande hittat min post 😏 Jag vet att det kan vara svårt att hitta ibland, men den som söker skall också finna :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.