Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag skrapat ihop lite stålar och tänkte mig en liten investering 😄 - en akke ska införskaffas. Så NU vill jag ha hjälp 😳 . Har kollat med Thomann och hittat två objekt hos dom som ser intressanta ut.. Ska tillägga att jag är vänsterhänt och det skapar lite funderingar. Dessa två menar jag, frågan är den - vilken ska jag välja? 😮

Takamine'n eller Yamaha'n. Ni kanske har andra ideer i denna prisklass. Måste inte heller ha mik inbygd men kanske kan vara bra å ha.

http://www.thomann.de/thoiw5_yamaha_apx5la...ddd988fd510ef08

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-169999.html

Vänligen Mp3chrille

Annons
Postat

Min åsikt: Välj den du gillar bäst efter _provspelning_.

Köp aldrig gitarr utan att provspela först, förutsatt att du inte har polare med liknande smak som kan gå i god för den aktuella gitarren. Gör en fuling och gå till alla musikaffärer du kan och provspela alla gitarrer du hittar upp till den prisnivå du max kan lägga dig på. Titta sedan om gitarren finns billigare på internet (vilket den i 9 av 10 fall gör), prata med musikaffären och se om de kan matcha priset och beställ annars. Och i den prisklassen hade jag undvikit inbyggd mick eftersom det drar på åtminstonde en tusenlapp eller två på priset. Bättre om de pengarna spenderas på andra kvalitéer som solida sidor osv. Inbyggda mikrofoner låter ändå bara plastigt och trist. 😳

Postat

Jag skulle personligen välja takaminen. Av de jag provkört så låter takemine bra och är väldigt spelbara.

Vill minnas att jag spelat på en i ungefär samma prisklass(högermodell)på Estrad som jag själv varit sugen på att köpa. Plånboken kunde inte matcha priset just då 😳 Men nästa akustiska jag köper blir antagligen en takemine.

MEN... som alltid.

" Min åsikt: Välj den du gillar bäst efter _provspelning_.

Köp aldrig gitarr utan att provspela först, förutsatt att du inte har polare med liknande smak som kan gå i god för den aktuella gitarren."

Väl talat.

Postat

Tack för råden!

Det blir nog en Takamine iallafall 😏 . Jag provspelade en på Musikbörsen för ett tag sen och den var helt OK tycker jag.

Mp3chrille

Postat

Kolla in Seagull, de gör väldigt schyssta akke-guror. Och som sagt, strunta i en med mikrofon då de oftast ändå låter skit. Om du inte vet med dig att du ska spela högt upp på halsen så bör du välja en gitarr utan cutaway då det drar ned både volymen och värmen i ljudet.

Om du går upp en liten prisnivå så är Furch helt sjukt prisvärda.

Postat
Kolla in Seagull, de gör väldigt schyssta akke-guror. Och som sagt, strunta i en med mikrofon då de oftast ändå låter skit. Om du inte vet med dig att du ska spela högt upp på halsen så bör du välja en gitarr utan cutaway då det drar ned både volymen och värmen i ljudet.

Om du går upp en liten prisnivå så är Furch helt sjukt prisvärda.

Kan inte säga något om Yamahan.

Problemet med guror i 4-6 000-klassen är att de är lite i ett mellanläge, någonstans mittemellan de billiga 4000 och neråt och under de dyra 10k och uppåt. Börjar man närma sig 7-8-9 tusen så börjar man komma upp i nästa klass, och det märks helt klart på gitarren. Men som alla sagt, det bästa man kan göra är att prova sig fram.

Personligen hade jag för övrigt hellre sett till begagnat, fast det är klart, utbudet blir ju lite begränsat för vänsterhänta.

Lycka till!

Seagull har jag aldrig provat, bara sett en del artister som använt dem. Winnerbäck, va...?

Säjälv har jag en Takamine EF360SC-nånting (jädra långa modellbeteckningar), och jag kan gå i god för att Takamine åtminstone har en jävulsk potential. Nu kostade min gitarr en hel del mer än de du kikat på, men jag skulle inte avvärja dem som dåliga. Har vänner med både Jasmine deras andra (lite dyrare) lågbudgetmärke, och jag kan ju inte påstå att de är väldigt bra, men de låter (nästan) som akustiska gitarrer.

Postat

Jag hade nog gått med Takaminen.

Jag gillar inte karaktären i Yamahagurorna. Det innebär inte att jag inte tycker att de är bra, för det är grymt bra gitarrer. Jag gillar inte karaktären i Martins heller - det är Gibsonstyle för min del.

Bästa acken under 15000:- som jag någonsin provat är min egna Blueridge BR343 Gospel. Fick den för 5300 ny med hardcase :rolleyes:, listpris 11000 typ.

Postat
Jag gillar inte karaktären i Martins heller - det är Gibsonstyle för min del.

Äh! Har en Martin 000-15 i solid mahogny. Den är grym när det kommer till fingerspel! 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.