emil (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Tjena! Jag funderar på att skaffa mig en liten hemmastudio för att kunna spela in lite musik hemma. Det jag har tänkt är att bara ha en dator med in mick inkopplad och nått bra program i datorn för att mixa osv. Räcker det med detta eller behövs något mer? Var kan man köpa detta och hur mycket kostar det ungefär? Kul om nån kunnig kunde svara på det här...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Sök på forumtrådarna...finns hur mycket som helst att läsa. Tror inte att någon orkar gå igenom det igen....hehe
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 ...Det jag har tänkt är att bara ha en dator med in mick inkopplad... Måste det vara dator? Annars kan du ju testa nya Sony Alpha x-3 med stöd för vst och inbyggd waves platinum bundle:
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 (redigerat) hehe Redigerat 23 juni 2004 av Danny Cort
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 (redigerat) Visst! & köp den här till... Helt överfet med 90 presets. Ska gå att koppla ihop via firewire. USB eller MIDI 13 fullstora tangenter & 3 st assignable knobs. Redigerat 23 juni 2004 av Danny Cort
Pluffo Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Här har du EN av alla trådar som du kanske kan kika på: https://www.studio.se/index.php?showtopic=2085&hl=döttrar
ViktorDenStore Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Ett tips är att skaffa ett mixerbord mellan datorns ljudkort & mikrofonen, sen bör du nog ha ett midiklaviatur eller en synt.... Jag kör på Casio CTK-651, nypris ca: 4000:- Det funkar fint, lycka till och läs på forumet som sagt, det finns många trådar om vilket ljudkort som är bra, vilken synt, vilka mickar osv! /Viktor 😉 msn - viktor_24@hotmail.com
Egghuvud Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 (redigerat) Tid... och en förstående flickvän (eller pojkvän) Redigerat 24 juni 2004 av Egghuvud
Steven Hyde Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Börja med en dator. sen behöver du mjukvara + kanske lite uppgradering av hårdvara. Testa lite olika gratismjukvaror och demos då ger det med sig vad du behöver. Förmodligen vill du ha ett nytt ljudkort, nån form av preamp (kan vara ett mixerbord) och en mick som är bättre än claes ohlsson-kvalitet. Sen beror det på hur du tänkt spela in din musik. Ska du bara programmera och sjunga räcker ovanstående. Ska du lira in live behövs, t ex klaviatur, gitarr, bas, förstärkare/förstärkarsimulator, etc.
emil (oregistrerad) Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Shysst att de va så många som svara! =) Jag har tänkt att spela in allt live, de är ju fusk att göra musiken i datorn! Kan man använda samma mick till att spela in sång som t.ex. att spela in trummor eller gitarr? Och hur gör man om man t.e.x vill få in en elgura i datorn utan stärkare? Kan man lina in den genom ljudkortet?
Print Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Och hur gör man om man t.e.x vill få in en elgura i datorn utan stärkare? Kan man lina in den genom ljudkortet? Det är väl inte att rekomendera. Du måste nog ha en förstärkarsimulator (V-amp, POD). Funkar mycket bra, och med den i ljudkortet och gitarren i den så kan du ratta fram ungefär vilket ljud du vill. V-ampen är dessutom inte så dyr och kan köpas ganska billigt begagnat. Vendolin.se Vad gäller mickar så kan du ha samma mick (kondensator) till sång och akustisk gitarr. För mickning av trummor hänvisar jag faktiskt till det pusrfärskaste numret av Studio.
unbornichen Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Och hur gör man om man t.e.x vill få in en elgura i datorn utan stärkare? Kan man lina in den genom ljudkortet? Ja det går att få till ljud som man gillar med line:ad gitarr och lite plugin pillande. Kanske inte proffsen gillar det men så länge du har kul på amatörnivå kan du ju pröva dig fram.
emil (oregistrerad) Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Men vad ska man ha för mick om man vill spela in elgitarren om man kör med förstärkare då?
ViktorDenStore Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Står skrivet om vilka mickar osånt man ska ha i nr. 3 & 4! /Viktor 🙂
Lundin Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 de är ju fusk att göra musiken i datorn! Ouch!!!..förklara det där lite mer ingående för oss som nästan uteslutande gör all musik i datorn.. 🙂 ( förutom diverse sångspår och enstaka live-inspelningar..) ..dessutom så fuskar ju du oxå så fort du fått in musiken i datorn..elle 😉 ..aeehh..vaffaen svammlar jag om nu..?? tja
Claes Holmerup Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Vad gäller mickar så kan du ha samma mick (kondensator) till sång och akustisk gitarr. För mickning av trummor hänvisar jag faktiskt till det pusrfärskaste numret av Studio. ...och lyssna på diverse ljudexempel från en drös olika micar kan du göra på min testsite... 😱
Stinkey (oregistrerad) Postat 25 juni 2004 Postat 25 juni 2004 Fusk??!! Jag visste inte att det fanns regler man kunde bryta mot. 😛 Kanske instrument också är fusk. Man kan ju nynna. 😎
novation (oregistrerad) Postat 26 juni 2004 Postat 26 juni 2004 de är ju fusk att göra musiken i datorn! eeh.. datorn gör ju inget utan att du ber den göra det. Det funkar inte riktigt så: Tryck F5 för top 10 hit, tryck play så har du en MTV-dänga.. 😄
slaptap Postat 26 juni 2004 Postat 26 juni 2004 Hej Emil. Du är inne på samma linje som jag. Här får du all info du behöver. Se till att din PC kan fördela IRQ (inte alla som kan, Compac, Dell bl a å andra stora specialmärken) och är hyfsat snabb, typ 500MHz med minst 256RAM och gott om plats (10-40GB). Ta ett SoundBlaster 128 PCI (ljudkort) för det räcker mer än väl till att börja med. Kvaliteten är upp till 48kHz, 16bits (32float), stereo. Dessutom har du både line in och mikrofoningång med integrerad förförstärkare (inte världens bästa men duglig). Ett sånt här kort hittar du troligen på Clas Ohlsson eller Kjell&Co för ett par hundringar. En mikrofon behöver du ju också och det enda råd jag kan ge här är att inte titta på de för under 500:-. Ett inspelningsprogram behöver du också och det medföljer ljudkortet. Annars finns det WaveLab i olika versioner (ta gärna en äldre version typ 3.03) eller CoolEdit. Vill du spela in flera olika spår så rekommenderar jag ett sequenserprogram som heter Magix MusicMaker Gen 6 DeLuxe. Det hanterar enbart wave (inget MIDI eller support för det) med en underbar editering och är fullständigt DX-kompatibelt. Det blir som att ha en rullbandare med mixer i PC;n, med obergränsat antal kanaler. Enklare och billigare än så här kan det inte bli. Ska väl tillägga att du kan mika upp en gitarrförstärkare genom linein-porten alternativt lajna gitarren rakt in genom en pedal. Good Luck, fellow!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.