Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kanske en dum fråga, men jag har lekt i Logic och kört den inbyggda mixern, men funderar nu på att ha en "riktig" mixer med reglar som styr inspelningarna i Logic.

Men hur sjutton kopplar man dessa så det rullar. Måste man ha någon digitalstyrd mixer eller någon midistyrning eller hur funkar det egentligen?

Antar att det finns olika lösningar, men vad tipsar ni om här och vad kör ni andra i forumet?

Kul med många tips och varianter.

Brad

Annons
Postat

Antingen ett ljudkort med extern mixer som stödjer t.ex logic (exempelvis Yamaha 01x) eller ett ljudkort med många utgångar som du kan koppla till mixerns ingångar.

Postat

eller en kontrollyta så du kan styra logicsmixer. (för det är väl det du menar?).

Exemplevis Tascam FW-1082 eller FW-1884, M-Audio ProjectMix I/O, Behringer BCF2000

Postat

iofs har jag en Roland VS-1680 som jag inte använder så mycket.

Går en sådan att koppla ihop för att styra Logic t ex? Det vore ju grymt smidigt.

Hur gör man i så fall?

Postat

Kort svar: Nej!

Det som verkar eftersökas här är en kontrollyta. Det en sån gör är att vara som en normalmixer fast utan in och utgångar som kan fjärrstyra mixern inne i Logic (eller Cubase osv).

Lättast att jämföra med ett MIDI-keyboard och en mjukvarusynth. När du spelar på klaviaturet låter ljuden i datorn.

Ungefär samma sak. Därför behöver du kunna ansluta din kontroll yta till datorn, oftast via USB. Men det som skickas är oftast MIDI-signaler.

Postat

Men 1680 har ju också midi. Går inte det att använda för att kontrollera reglarna i Logic?

Eller är den bara för midi-synk?

Vore ju smidigt att samtidigt kunna använda ingångarna i 1680, för att t ex köra ner ett trumset, men jag måste kanske ändå ha ett ljudkort med flera ingångar istället.

Finns det något billigt som funkar fint (för en lågbudget mac-studio).

Just nu har jag bara ett FireWire Solo till min Mac mini och en VS-1680.

Postat
Men 1680 har ju också midi. Går inte det att använda för att kontrollera reglarna i Logic?

Eller är den bara för midi-synk?

Jo det går.att styra Logic om man tillverkar ett script i Logic som tolkar midisignalerna från 1680.

Här är en som verkar ha gjort det http://logic-users.org/forums/L-TDM/thread/5399

Postat (redigerat)

Det finns billiga kontrollytor. Jag tänker själv först på Behringers BCF2000. De har också en för mer EQ och sånt: BCR2000.

Sen finns det ju dyrare som: Mackie Control.

Kör t ex bara Garageband så finns det även en iControl

Sen finns det såklart en massa andra kombinationsprodukter som är kontrollytor men som också har inbyggda ljudkort. T ex ProjectMix I/O och Tascam FW-1082.

Det finns såklart så mycket mer än vad jag plockat fram här och alla produkter har olika styrkor och svagheter.

Redigerat av engineer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.