Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Disclaimer: Detta ämne har säkert diskuterats tidigare, hittar dock inte särskilt mycket om det på forumet, så här kommer det igen.

Jag har kört Logic för PC under ett antal år, men är nu sugen på att skaffa en Macbook och Logic Pro. En av de få, men stora, fördelarna med PC-klimatet har ju historiskt sett varit det stora utbudet av sköna gratispluggar, skapade av såväl privatpersoner som små nischade företag. Vad anser ni Mac-användare om den icke-kommersiella marknaden för pluggar skrivna för Mac-Logic? Är den för stor, är den för liten? Finns det gott om tredjepartsfreeware för Mac eller måste man i så fall konvertera VST-pluggar med någon adapter som kanske inte funkar så bra?

Jag baserar nämligen mitt musikskapande till rätt stor del på galna obskyra ljudkrossarpluggar som Granulizers eller annat som kan hacka upp eller på andra sätt mutera ljud till oigenkännlighet. Man vill ju kunna fortsätta att använda såna där nischade tredjepartsgrejer även på Mac...

Annons
Postat (redigerat)

ENligt KVRAudio finns det 88 gratis pluggar till mac i AU format.

Men jag tycker att gott och väl klarar sig med det utbudet som finns till Logic.

Logics egna pluggar är bland dom bästa som medföljer i vilken DAW som helst.Space Designer är riktigt grym tex.

Sedan har du Vinyl , Fishfillets och andra obskyra gratis pluggar att installera ifall dom interna inte är tillfredställande nog. Å andra sidan

Begränsning = Kreativitet .....

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Här finns en relevant tråd.

Personligen så tycker jag att pluggutbudet för Mac är ganska tunt. Eftersom jag mest använder kommersiella pluggar och program så är det ingen fara för min del, men jag kan tänka mig att det skulle bli en del problem om jag skulle vilja basera min musik på freeware.

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)
Logics egna pluggar är bland dom bästa som medföljer i vilken DAW som helst. Space Designer är riktigt grym tex.

Sedan har du Vinyl , Fishfillets och andra obskyra gratis pluggar att installera ifall dom interna inte är tillfredställande nog.    Å andra sidan

Begränsning = Kreativitet .....

Logic har fantastiska egna pluggar som följer med programmet, jag kommer ju ALDRIG tanka ned något freeware-reverb eller någon kompressor, dvs pluggar som redan finns i Logic och som bara småputsar ljudet på ett eller annat sätt. Det som jag är ute efter i freewareväg är just de där GALNA prylarna som förvandlar t.ex. en len kvinnoröst till en grävmaskin med baklänges motorhaveri! Har svårt att tro att några såna medföljer i Logic Pro-paketet...

Sen har du helt rätt i att begränsning = kreativitet. Därför är det rätt ironiskt att jag själv har skrivit en akademisk uppsats kring EXAKT detta, och kommit fram till samma slutsats. (Uppsatsen finns HÄR om nån vill läsa) Och ändå är jag här nu och tjatar om fler pluggar 😳

Pluffo; Tack för länken, grymt bra. Jag var rädd att Apple bannlyst allt vad tredjepartspluggar heter (utom Native Instruments och såna dyra grabbar då) men det verkar som att den oron var obefogad. Nu ska jag bara se till att INTE ha tillgång till internet på Macbooken när jag skaffar en, för DÅ blir det aldrig nåt vettigt gjort!

Redigerat av Fierze
Postat
Därför är det rätt ironiskt att jag själv har skrivit en akademisk uppsats kring EXAKT detta, och kommit fram till samma slutsats. (Uppsatsen finns HÄR om nån vill läsa) Och ändå är jag här nu och tjatar om fler pluggar 😳

Tufft 😄 Jag ska absolut spana in den!

Postat (redigerat)
Därför är det rätt ironiskt att jag själv har skrivit en akademisk uppsats kring EXAKT detta, och kommit fram till samma slutsats. (Uppsatsen finns HÄR om nån vill läsa) Och ändå är jag här nu och tjatar om fler pluggar 😉

Tufft 😉 Jag ska absolut spana in den!

Puh! Nu har jag läst igenom den. Jag kände igen mig i en hel del av svaren som de intervjuade hade lämnat på frågorna.

Intressant uppsats.

Men det var väl lite OT 😆

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

Inlägget redigerat pga hjärnsläpp. Nu återvänder vi till trådens huvudsakliga ämne tycker jag 😛

Redigerat av Fierze
Postat
Men det var väl lite OT  😛

Lite OT? Menar du otydligt?

Onekligen, men att skriva om ett så subjektivt ämne på ett tydligt sätt är fullständigt omöjligt. Det fick jag lära mig den hårda vägen 😄

OT=Off Topic, alltså utanför trådens ämne, på internetspråk.

Postat
grymt! SSL känns ju rätt pålitliga... ska testa den pluggen med höga förväntningar!!

Varning, den är cool för att den låter dåligt :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.