Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Bara mina små tankar såhär på kvällningen...

Och dom tackar jag för 😄 Känns som man "måste" ha en mick till hi-haten. Om man tex bara kör med två OH´s som ska ta upp hi-hat, pukor och cymbaler i stereo så kommer ju hi-haten att bli panorerad väldigt mycket till vänster (om man nu vill ha en "korrekt" trumljudbild). Har jag tänkt rätt? Om ni fattar vad jag menar överhuvudtaget 😛 .

Annons
Postat

det beror ju på hur mycket du väljer att panorera O.H-mickarna. Jag tror du klara dig utan hi hat mick till att börja med. Börja med baskagge, virvel och OH och köp till när du känner behov.

Jag vill faktiskt slå ett slag för att ha så lite närmickning som möjligt, läste i en annan tråd som beskrev det att trummorna låter trummor och inte studio.

detta är förstås beroende på vilken musikstil det handlar om.

Postat

Mycket intelligenta åsikter från dance etc! Micka efter musikstil är alltid att föredra. För jazz och pop funkar det säkerligen med Kick, Sn, OHL, OHR. Då krävs det dock att man arbetar mycket med rumsljudet. korrekt dämpning, korrekt akustik, korrekt mikavstånd och riktning samt att trummorna låter GUD från början. Om inte källan är tiptop så faller allt. Försök att få Kristers Tamaset som han inte bytt skinn på sen 1983 när han köpte setet att låta Lars-Ulrich. Glöm det. En bra ljudkälla är alltid a och o.

Ska man mixa metal är oftast publiken van att höra alla trummor (inklusive pukor) "in your face" och då måste man mika alla trummor för att få önskat resultat, men innovation är alltid trevligt å andra sidan. Ett hårdrockband som heter Hayabusa (hojta om du vill ha länk) använder sig av mer rumsbaserat ljud på trummorna men ändå jäklig mycket gitarr nära lyssnaren. Jäkligt häftig ljudbild faktiskt.

Apropå panorering så är det jättetrevligt men lyssna runt lite så ska du höra att det inte är så fasansfullt mycket panorering på de flesta inspelningar. Risken är att trummisen låter som en långarmad orangutang som spelar (detta om orangutangen kan vara stulet från 'ljudteknikens ABC' - ber om ursäkt om jag brutit mot nån copyrightlag isåfall) om man placerar mikarna brett och panorerar fullt. Lagom är så att säga bäst som vi svenskar tjatar om hela tiden. Vill man ha lite stereobredd på sina inspelningar så kan man hålla på å dubba lite istället, det funkar bättre än att helt missa riden från trummorna i den högra högtalaren (anledningen till att jag säger högra högtalaren är att när jag mixar så tänker jag att jag tittar på trummisen som lyssnare och då hamnar riden på vänster sida, om trummisen är högerhänt, vilket är det vanligaste fallet. Jag noterade att du tänker tvärt om i tidigare inlägg).

/ Nille

Postat

SingLee

Första låten - Julio - En Beta58:a på trummorna.

Lite osäker på mickfabrikatet men tekniken är densamma. En mick på handduk på baskaggen.

Postat

Det är säkert ett bra alternativ om man har en obefintlig budget. Låter ju rätt okej men det är inget jag skulle vilja använda mer än som ett demo att skicka till skivbolag.

Länken till Hayabusa vore inte fel...svår att hitta genom google.

Postat
Köper hellre ordentliga mickar och spelar in "på riktigt" som jag sen kan få något för på begagnatmarknaden.  Som det ser ut nu så verkar beta52/d122, sm57 och CM3orna som ett bra "starterkit".

Saken är bara den att det är betydligt svårar att få ett bra trumljud genom att själva micka upp med en ansträngd budget. Det är så mycket som spelar in också, vad är det för trummor? Hur låter dom osv. Hur duktig man är som ljudteckniker. Triggar du framförallt Kagge och virvel så har du grymt mycket gratis där. Låter suveränt och du får pengar till att kanske köpa två riktigt bra OH mickar eller tre, så du kan micka upp hihatt också.

Länkar två ex. på inspelningar jag gjort.

På EX 1 är det JJlabs kagge mick en sm57 på virvel två st Oktava mk-012 som OH. Sen då självklart triggat.

EX 1

På EX 2 är det samma på kagge och virvel som EX 1 men endast en röde Nt 1000 som OH. JJlabs på pukorna. Sedan är allt triggat.

EX 2

Postat
...ansträngd budget....vad är det för trummor? Hur låter dom osv...hur duktig man är som ljudteckniker....

Riktigt så ansträngd är den inte direkt. Bara det att man vill ju inte lägga ut för mycket pengar och sen komma på att det är omöjligt, det här med att spela in. Trummor...tja, ett pearl masters från 80-talet i standard utförande 😳 plus en extra crashcymbal. Dom låter okej i mina öron (är gitarrist egentligen om ni inte redan räknat ut det 😏 ) förutom att nån borde stämma dom. Hela grejen med det här "projektet" är ju att ha kul och förhoppningsvis bli en bättre ljudtekniker.

Postat

Haiabusa på jamma.se.

Hayabusas egen sida.

Dom har lite svårt att bestämma sig för hur man ska stava bandnamnet, så det är inte bara jag som är förvirrad när jag skriver två olika stavningar.

Teknikern är en gammal Pitepalt (har alltså gått i Piteå). Gitarristen å trummisen är gamla bekanta från ljudteknikgymnasiet i Tranås. Mycket nöje!

/Nille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.