Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-159409.html Kanske behöver komplettera med en OH mick? Finns att köpa på www.musik-produktiv.de med tillbehörande kablar och stativ för 285 euro.

Jag ändrar lite eftersom det inte är aktuellt längre. Nu gäller : Vad ska jag välja för mickar? Läs vidare och ge mig mer tips och idéer vettja. 🙂

Nu tycker jag att jag fått tillräckligt med kött på benen för att kunna hitta några mickar som jag förhoppningsvis blir nöjd med. Nu gäller det att hitta övrig utrustning så allt kan fungera i harmoni 😄. Men det verkar finns en del alternativ på hur man ska koppla allt. Ett alternativ är att köpa en mixer med inbyggda preamps och sen vidare in i ljudkortet. Grejen då är ju att jag vill kunna lägga effekter på varje kanal separat. Då måste jag köpa en mixer med inbyggda effekter vilket på nåt sätt känns väldigt begränsat och dessutom onödigt då det finns välidigt många softwares som fixar det i datorn. Men då måste man ju ha ett mångkanaligt ljudkort så man kan lägga effkter på varje kanal och inte bara på ett stereospår. Sen kan man ju också köpa en flerkanalig premap och sen vidare till ett flerkanaligt ljudkort och EQ:a och lägga effekter i inspelningsprogrammet. Är jag helt ute och cyklar? 😆😆

Redigerat av guitarfreak
Annons
Postat

det verkar ju bra, frågan är om du inte ska börja med baskagge, virvel och O.H och komplettera med pukor senare. Ofta klarar man sig med det.

köp en sm57a och en akg d112. blir tillsammans lite över 3000 men i längden så kommer du nog uppskatta det mer än paketet.

Postat

Jo iofs, jag är rätt så nybörjare på det här med inspeling men vill ha förutsättningen att kunna få till riktigt bra trum ljud. Men om jag skulle köpa, som du sa, en sm57 och en d112 "måste" jag ju ha en OH mick också. Då rinner det iväg, även om jag är rätt så tätt just för tillfället. Men jag måste ha råd med ljudkort, mixerbord och preamps och sånna grejor också. För att inte tala om alla kablar och stativ 😆 . Några mer tips och idéer?

Postat

men du måste ju köpa till oh hur som haver. min erfarenhet är att är bättre att spara ihop och köpa "the real deal" även om det tar längra tid. Nu verkar ju inte det där paketet vara dåligt men jag tror ändå du kan få ut mycket mer om du sparar.

Postat

håller med dancedancedance, Köp en 57´a och en D112. Hoppa pukmickarna sålänge. Pukor låter oftast ypperligt genom just SM57 så du kan ju köpa på dig 2-3 till när du senare får mer deg.

När det gäller överhänget så dryftar de lärde om mickar. Du kommer antagligen att klara dig med ett par SM57´or där också. Om du har en vass preamp. Men, ett roligare alternativ är ju tex två st stormembranskondingar. Finns en uppsjö billiga sådana på marknaden. Du klarar dig även med småmembranare, typ Oktavas pennmickar. Har för mig att StudioProject oxå har sådana.

Men som sagt, med en d112 och ett gäng 57´or klarar du dig väldigt långt.

Postat

Jag skulle nog hellre rekomendera Beta52 istället för D112 enligt mina egna erfarenheter.

Visserligen så har jag spelat in med två mickar på kaggen. En SM57:a inne i kaggen riktad mot där klubban träffar skinnet och en Beta52:a precis vid lufthålet. På så sätt får du både klick och fluff och kan välja hur mycket av respektive du vill ha.

Postat
Du kommer antagligen att klara dig med ett par SM57´or där också.

Känns lite som ett budget alternativ bara för att jag kanske inte har råd just nu. Har du/ni några mer konkreta tips (inte bara vilken typ) på mickar som är riktigt bra men inte kostar multum, att använda som OH?

Jag skulle nog hellre rekomendera Beta52 istället för D112 enligt mina egna erfarenheter.

Va grundar du det på? Vad har dom för olika egenskaper?

Har läst lite här på forumet och många tycks ta det här med rums/ambience mickning på största allvar. Är det nåt jag bör tänka på som nybörjare? Verkar va svårt att få till.

Rummet jag tänkte spela in i (om projektet går igenom) ser ut som följande:

namnlos.JPG

Golvet är av betong och väggarna är gips.

Känns skönt att sm57:an är så mångsidig, verkar funka till det mesta.

Mer tips, tack! 😳

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tycker Shure är bra, ett gediget märke. Har inte hört dessa mikar, men det är nog kvalitet. Jag tror inte du behöver någon mer mik heller, för då hade de inte gjort ett sånt här färdigt paket.

En variant kan vara att vinkla virveltrummiken uppåt, så att du får med även cymbalen/hi-hat. Alternativt: Bastrummik (bastrumma), virvelmik (virveltrumma), pukmik (pukor) plus en av de tre virvel/puk-mikarna som överhängsmik.

😳

:musik

Postat

jo det kolla jag också på men tycker det e lite i överkant. och det e nog som några sa här att 3 pukmickar är lite för mycket då jag kan ta upp det med en bra OH mick.

Postat

Håller med lavrell, d112an låter gurka. Beta 52an är det tusen ggr mer klubba i än d112an. Men om det nu är $ som styr här så kör med en 57a i baskaggen å så tar du ett högtalarelement, typ precis vad som helst, dock inte för stort bara. En 6 tummare skulle nog passa. Löd sedan på en xlr-hane på + & - på elementet. Skruva fast det på nån träbit och sätt framför frontskinnet. Och in med 57an i bastrumman. Se upp för fasfel bara. Sen så har du klippet från 57an och fläsket från högtelementet. Fungerar hur bra som helst. t o m bättre än en beta 52 alone.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Konkret gäller nu frågan, om det är detta trummikpaket för 2600 SEK

Shure 4 mikar.

Eller något annat, såsom detta för 4300 SEK, som är intressant

Shure 4 mikar + 2 överhängsmikar

😄

Redigerat av musik
Postat

Köp beggagnat, såg ex en Shure beta 52 för 1700 på vendolin. Köp den, en sm 57 till virvel och typ två JJlabs ohx2 för 595 från jam (budget alternativ, skulle hellre satsat på Line audio cm3 om peningar fanns men tror de här duger). Då är du uppe i 3300 ungefär och har en bra grund, sen kan du som många sagt tidigare komplettera med fler mickar till pukor o hihat.

Postat
Va grundar du det på? Vad har dom för olika egenskaper?

På både erfarenhet av mickarna i studio och live och jag tycker D112 låter snyggt men det är mer drag och botten i Beta52:an men det är ju min personliga uppfattning och behöver absolut inte stämma överrens med dina behov 😆

Postat

Just exakt dom mickar du hittat har jag ingen erfarenhet av.. Men Shure brukar vara ett säkert kort.. Skulle dock kunna tänka mig ett par Line Audio CM3 som OH dock.. Sen får jag en känsla av att de mickar du hittat funkar nog bättre i en livesituation än i en studio.. Såvida du inte spelar rock av hårdare kaliber då (med det sagt.. Ambienta jazztrumor verkar inte vara en hit med dessa mickar) 😆 Bara en känsla jag får lixom...

Postat
Konkret gäller nu frågan, om det är detta trummikpaket för 2600 SEK

Shure 4 mikar.

Eller något annat, såsom detta för 4300 SEK, som är intressant

Shure 4 mikar + 2 överhängsmikar

🙂

Det var det första alternativet jag tänkte på, men nu har ni ju kommit med smartare/bättre idéer så jag avfärdar nog detta paket.

Köp beggagnat, såg ex en Shure beta 52 för 1700 på vendolin.

Finns att köpa från Tyskland annars för 1778:- som lavrell säger.

två JJlabs ohx2 för 595 från jam (budget alternativ, skulle hellre satsat på Line audio cm3 om peningar fanns men tror de här duger

Som sagt så gillar jag inte budget alternativ. Finns ingen anledning att köpa grejor som bara blir hälften så bra som man tänk sig, bara för att man inte har råd till en början. Bara ett börja spara. 😛

Shure Beta52 1778:-

Shure SM57 894:-

Line Audio CM3 1895:-/par

4567:- sammanlagt och du har bra grejer direkt och kan köpa fler SM57:er eller andra bättre mickar till pukorna om du vill micka dom när du får råd.

Det låter ju faktiskt bra, men känns inte en en stereo mickning lite överkurs, räcker inte en OH mick? Och det går nog att få det där ännu billigare om man tex köper sm57or begagnade.

Såvida du inte spelar rock av hårdare kaliber då

Det är precis det jag tänker göra 😄

Vet nån var man köper stativ och kabel billigast möjliga?

Postat

En kollega köpte 6 stycken Line Audio CM3 och mickar upp rubbet utom baskaggen med det. Fungerar hur bra som helst, även vid live. Oh, hihat, virvel, pukor. Låter kanon. Även högtalarlådor fungerar utmärkt. Även kör och tal. Jag har själv testat att micka upp akustiska instrument som gitarr, dobro, banjo, mandolin. Låter förvånande bra. Grymt allround mik och otroligt billig.

Postat
Det låter ju faktiskt bra, men känns inte en en stereo mickning lite överkurs, räcker inte en OH mick?

Oh mickningen tycker jag att man måste spela in i stereo. Annars faller lite av meningen med det hela. Jag vill iaf kunna uppfatta pukor och cymbaler i ett stereoperspektiv så det blir så verklighetstroget som möjligt för hur tråkigt är det inte om alla pukor och cymbaler kommer från samma ställe?

Postat (redigerat)
Det låter ju faktiskt bra, men känns inte en en stereo mickning lite överkurs, räcker inte en OH mick?

nej, särskilt som du nu säger att du inte vill köra budget alternativ. 😛

i samma sekund som du gör din första inspelning med EN OH-mick så kommer du att känna att du vill panorera ut hela setet för det kommer antagligen att bli skitsmalt i mixen. Och då är du kokt.

Ett par billiga JJlabs som OH är inte helt fel. Du får tänka på vad du vill ha, om du inte mickar pukorna så vill du ju fåpnga dom i OH mickarna, då behövs ett par kondingar, gärna stormembran. Jag iof fått skön botten i hela setet med ett par Shure SM81. Det är småmembraninga kondingar, ganska dyra dock.

den vanligaste typen av mickar för resp trumma;

kick = stormembran, dynamisk/kondesator (ex. U47, TLM103, D12, D112, C3000 osv)

Snare = litet membran, dynamisk (SM57, SM58 osv)

Pukor = stort/litet membran, dynamiskt. (Sennheiser 421, 521, Shure SM57 osv)

Hihat = litet membran, kondensator (ex KM140, de flesta typer av "pennmickar". Dock tenderar alltid HH´n läcka in i virvelmicken.)

överhäng = litet/stort membran, dynamisk/kondensator (ex SM81, TLM103, Röde NT1, KM140)

Ambiens/Avstånd = Stort membran, kondingar (ex Brauner VM1, Studio projects B1, Röde NT1, Audio Technica 4033 osv).

Dessa exempel kan dryftas till döddagar och är baserat på mina erfarenheter, jag skulle tro att det ser likadant ut i de flesta studios med avvikelser såklart 😄

Det finns inga egentliga rätt eller fel utan det handlar om att prova sig fram.

jag tror dock generellt att det ligger till lite som listats ovan, iaf just när det gäller dynamiska kontra kondensatormickar.

go nuts!

Redigerat av Eliasson
Postat (redigerat)

Här är ett alternativ också!

Köp JAM JJlabs kitt. Sedan så triggar du allt sedan med tex. Aptrigga så kommer du få ett kalas ljud för under 2000. Ev att du köper billga mickar som du närmickar med och sedan köper 2st skysta OH mickar. Med ansträngd budget tror jag detta är det bästa.

Redigerat av Mutz
Postat

Köper hellre ordentliga mickar och spelar in "på riktigt" som jag sen kan få något för på begagnatmarknaden. Som det ser ut nu så verkar beta52/d122, sm57 och CM3orna som ett bra "starterkit".

Postat

Så här ser mina livemicar ut (även samma för rockinspelning i studio)

2 st Line audio CM2 som OH. SM57 på alla pukor samt undersidan av virvlen. Sennheiser MD 421 på ovansidan av virveln.. Hihat får läcka in där också.. adderas med OH micarna... I kaggen har jag en st AKG D112... I studion brukar jag ha en Royal Labs SF-12 ribbonmic som ambiencemic också..

Postat

Tjena!

Om man ska lira in rock på band å inte har några stålar utan väntar på bättre tider så går man och inhandlar en Shure Beta58, begagnad gärna, och nöjer sig så. Om inspelningen man ska göra inte har något högre syfte än en demo för de närmast sörjande samt några stycken fans utan allt för höga krav eller bara dokumentation för bandets egen skull ska man inte lägga ner för mycket pengar. Bättre att vänta en liten stund och köpa riktiga mickar om ett år till exempel när man har mer deg på kontot. Förslag på mickar haglar det av här ovan och de är utmärkta allihopa så jag ska inte ge mig in i diskussionen. Det viktigaste är att man trivs med soundet mickarna ger ifrån sig. Be gärna om provlyssningar i musikaffärer eller be någon tekniker du känner rota igenom firman han jobbar på och visa dig lite, eller be att få vara med på något soundcheck på lokal kanske. Det är bara ens eget öra som kan bestämma om man tycker att det låter bra. Tänk på det. Alla mickar har sina egenheter och alla människor likaså.

Tillbaka till Shure Beta58:an. Ta en handduk eller något annat mjukt och lägg det ovanpå baskaggen. Lägg sedan micken ovanpå det mjuka underlaget med membranet riktat rakt mot trummisens ben (det han slår på baskaggen med). Sen får man spela in lite å lyssna samt justera avståndet till pukor och så vidare så att inte hängpukan blir för stark i förhållande till golvpukan etc. Lite pyssel är det, men det funkar bra. Om det efterfrågas kan jag skaka fram lite ljudexempel på detta och lägga upp på nätet. Mitt band spelade in en dokumentation på 5 minuter med ovan nämnda mickteknik samt alla andra instrument samtidigt. Det låter så att säga "bra för att vara dåligt". Allt på två spår, och det kostade ingenting. Jag har även några gamla filer som några polare gjorde för några år sedan.

MVH / Nille Gustafsson

Postat
Det låter så att säga "bra för att vara dåligt". Allt på två spår, och det kostade ingenting. Jag har även några gamla filer som några polare gjorde för några år sedan.

MVH / Nille Gustafsson

Hmm.. Det där med "allt på två spår" får du förklara närmare.. :rolleyes: Det är ju bara en (1) mic det handlar om.. Sen är jag lite skeptiskt till hur upptagningen av cymbaler och hihat ska funka. Fast du har rätt i att en Beta58 är inte sämta micken för ändamålet.. 😉

Postat
Tjena!

Om man ska lira in rock på band å inte har några stålar utan väntar på bättre tider så går man och inhandlar en Shure Beta58, begagnad gärna, och nöjer sig så. Om inspelningen man ska göra inte har något högre syfte än en demo för de närmast sörjande samt några stycken fans utan allt för höga krav eller bara dokumentation för bandets egen skull ska man inte lägga ner för mycket pengar. Bättre att vänta en liten stund och köpa riktiga mickar om ett år till exempel när man har mer deg på kontot. Förslag på mickar haglar det av här ovan och de är utmärkta allihopa så jag ska inte ge mig in i diskussionen. Det viktigaste är att man trivs med soundet mickarna ger ifrån sig. Be gärna om provlyssningar i musikaffärer eller be någon tekniker du känner rota igenom firman han jobbar på och visa dig lite, eller be att få vara med på något soundcheck på lokal kanske. Det är bara ens eget öra som kan bestämma om man tycker att det låter bra. Tänk på det. Alla mickar har sina egenheter och alla människor likaså.

Tillbaka till Shure Beta58:an. Ta en handduk eller något annat mjukt och lägg det ovanpå baskaggen. Lägg sedan micken ovanpå det mjuka underlaget med membranet riktat rakt mot trummisens ben (det han slår på baskaggen med). Sen får man spela in lite å lyssna samt justera avståndet till pukor och så vidare så att inte hängpukan blir för stark i förhållande till golvpukan etc. Lite pyssel är det, men det funkar bra. Om det efterfrågas kan jag skaka fram lite ljudexempel på detta och lägga upp på nätet. Mitt band spelade in en dokumentation på 5 minuter med ovan nämnda mickteknik samt alla andra instrument samtidigt. Det låter så att säga "bra för att vara dåligt". Allt på två spår, och det kostade ingenting. Jag har även några gamla filer som några polare gjorde för några år sedan.

MVH / Nille Gustafsson

ja, alla sätt är ju bra utom dom bra, eller hur är det 🙂

Postat
Det låter så att säga "bra för att vara dåligt". Allt på två spår, och det kostade ingenting. Jag har även några gamla filer som några polare gjorde för några år sedan.

MVH / Nille Gustafsson

Hmm.. Det där med "allt på två spår" får du förklara närmare.. 😄 Det är ju bara en (1) mic det handlar om.. Sen är jag lite skeptiskt till hur upptagningen av cymbaler och hihat ska funka. Fast du har rätt i att en Beta58 är inte sämta micken för ändamålet.. 😄

Hegobald!

Sorry, jag var kanske lite otydlig. Vi spelade in Trummor, Bas, Gitarrr, Gitarr samtidigt i replokalen in i en mixer, ut på två spår å in på porta... Det var så jag menade. Upptagningen av cymbaler funkar OK. Det är ju inte HiFi men som sagt, för dokumentation och enklare demos så funkar det.

/Nille

Postat
Det är ju inte HiFi men som sagt, för dokumentation och enklare demos så funkar det.

Är varken dokumentation eller enklare demos jag tänkt spela in. Tycker helt enkelt det verkar väldigt kul och intressant med studioverksamhet. Dock på ganska amatörmässig nivå nu till en början, men som sagt så är det ju lättare att få till bra ljud om man har förutsättningar för det.

MER TIPS & TRIX TACK 😄 Jag törstar efter kunskap 😛

Postat

OK. Då är det bara att glida in på begagnatmarknaden å köpa loss då. Är det nånting man inte ska snåla på så är det mickarna så lycka till med att hitta några godbitar. Dom finns där ute bara mean letar envist.

Jag vill slå ett slag för Shure Beta 52 på baskagge. Funkar till alla musikstilar. En möjlig budgetvariant kan till exempel vara en Sennheiser 421. På virvel vill man ha en 57 eller en Shure 55 SH - Elvismicken - i originalutförande. Ett annat alternativ är återigen Sennheiser MD 421. På pukor ska man ha 57:or eller, återigen, MD 421. Sennheiser har även en mick som heter 604 som låter bra men den är mest gjord för livebruk (dessutom är den svår att hitta några andra användningsområden till). Överhäng, HiHat och sejjamattemickar är intressant. Jag gillar AKG 414 Som börjar bli rätt så billig nu för tiden. Den funkar till OH eller till alla andra instrument man kan tänka sig i en studio. Skulle jag välja att ha en enda mick i en studio skulle det bli en 414. Till HiHat kan man köra nån AKG-konding med litet membran, en CK91 kapsel (utbytbar kapsel av njurkaraktär som sitter på AKG C391) t ex. Under virveln har jag en personlig favorit, Shure Beta 87. Låter otroligt bra men en CK91:a kapsel funkar även där. Det viktiga är att man faktiskt mickar upp sejjan, annars låter virveln tom och tråkig. Till å med en 57:a funkar. Se upp för fasfel mellan över- och undermicken bara. Som ambiencemickar är jag återigen manad att prata mig varm för AKG414 naturligtvis.

Bara mina små tankar såhär på kvällningen...

/Nille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.