Jump to content
Annons

Pinsamt!


Bebopkeys

Recommended Posts

Rolling Stones!

Är det pinsamt att åka runt och kalla sig Rolling Stones när man är närmare 70?

Elo2 var pinsamt. Andy Scotts Sweet är pinsamt. Såg ett band på Conan som hette Strays don´t sleep som lät exakt som Grandaddy (utan de bra låtarna). Det var också lite pinsamt.

Nu till frågan.

När är det dax att lägga av. Är det när det endast är trummisen i bandet kvar och han kallar sig Elvis? Vart går gränsen?

Axl Rose håller på med nåt liknande med sitt "Guns and Roses".

Vart går gränsen för en musiker?

Vissa band håller ju faktiskt efter en massa år och är "äkta" hela tiden. När är det inte äkta längre? Egentligen undrar jag nog mest hur man kan åka runt och kalla sig nåt man inte är! Ska bli kul att se Cheap Trick på Conan i morgon och se hur många som är kvar där!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

VAAAAAAAAA????????

Kommer Cheap Trick? Har en hyfsat bra live med dem "Live in Australia" och skivan Live at Budokan (heter den nog).

If You want my love

Big Eyes

Surrender

Ain't that a shame

osv.

🙂

p.s. Jag tycker inte det blir pinsamt nånsin. Dock kan det bli lite pinsamt att se och höra Lou Reed dra ett så kallat gitarrsolo i början på ett antal minuter, när det mest är oväsen. Vem tycker sånt är bra? Å andra sidan, så kanske han alltid låtit, jag såg ju inte honom när han var ung. d.s.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, man känner allt igen de där tankegångarna... Tyvärr så är det väl money talks helt enkelt...

Samtidigt kan man ju fundera på om alla dessa återföreningar som, särskilt inom hårdrocksfären har varit vanliga, är av godo...

"Först" Deep Purple (som givetvis inte kunde behålla Blackmore speciellt länge och herr Lord gick i pension) och sedan en hel radda gamla gamar, Kiss (eheh, finns de än..? och vilka är med?), Iron Maiden, Black Sabbath och Judas Priest för att nämna några...

Är de verkligen lika bra nu som när det begav sig "på riktigt"..?

Tillför de något nytt..?

Är tveksam. Tycker väl att t ex Maiden kändes mer äkta då... Idag går det mest ut på att kränga samma gamla låtar och videor i ny förpackning, krama ur de stackars nostalgiska samlarna det sista innan det blir dags att läppja paraply drinka på Bahamas.

Väldigt få av dessa drakar för sin musik framåt samt utvecklar den.

En stor dos nostalgi är det ju dock och...

nostalgi säljer.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammalt Elo-fan så måste jag dock tillägga att det inte är ett dugg kul att Jeff Lynne sitter ensam på "kammarn" och spelar in en "Elo"-skiva heller!!!!

Vad är det som gör att behovet av "gamla" artister aldrig tycks sina? Jag som hade min musikaliska uppväxt på 80-talet skulle aldrig vilja se Human Legue på parken i Bollnäs. Inte Simple Minds eller Duran Duran heller!

Vilka är det som tycker det är kul att gå och se Rosa Körberg och Micke Syd?

Hörde av en jobbarkompis att Smokie har gett ut fler samlingsskivor än originalutgåvor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kiss tillhör nog kategorin pinsamma beyond belief! Bara det faktum att dom för några år sedan hade en "farewell tour", men ändå fortsatte efteråt... 🙂 Och att dom dessutom har en gitarrist som spelat i ett Kiss coverband säger väl allt. 😄

Iron Maiden är det väl lite gubbvarning på. Dom har släppt alldeles för många samlingsplattor och gjort för många best of-turnéer. 🙂 Annars ett av dom mindre pinsamma återföreningarna dock, speciellt eftersom dom med tre gitarrister faktiskt gör något helt nytt, istället för att återgåt till number of the beast-eran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske svårt att börja jobba som rörmokare (e.d) efter att ha varit rockstjärna, så därför krämar man ur de sista mjölkpengarna ur den sista tappra publikskaran och blundar för att man är pinsam.

Och det är väl just där nåstans det börjar bli pinsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nästan det hör till at det ska vara lite badtaste när banden blir äldre...

Det vore kul att veta hur mycket av utrymmet i media som Stones fått som handlar om deras ålder under dom sista 20 åren...

Med risk för att gå på en smal linje så skulle jag vilja påstå att det blir pinsamt när medvetenheten och glimten i ögat inte finns med... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tycker det är jättebra att alla de där banden som jag hörde när jag var liten knatte och aldrig såg live då, plötsligt gör comeback:er så att jag åtminstone en gång i livet fick se dem. Jag är tacksam. Jag har ju ingen annan konserterfarenhet med dem att relatera till. Om man är såpass att man sett ett band 1976 och sedan ser dem ser dem 30 år senare, så kanske det är en annan sak. Då kan man ju relatera till hur de lät och såg ut då det först begav sig. Men sådan erfarenhet har ju inte jag... Så för mig blir det "nytt" s.a.s., även om jag spelat skivorna dessförinnan i 30 år.

Så nu har jag sett till att få sett B-T-O (originalsättningen), Blondie, The Tubes, John Fogerty och Randy Bachman Band samt Lou Reed. Planerar också att köpa biljett till Jeff Healey Band, Blue Öyster Cult, Redbone (om bråket lägger sig där), Christie (om de bara talar om när), The Stranglers, Sparks (Sthlm next time?)... m.fl. m.fl.

Jag förväntar mig inte att det ska låta annorlunda jämfört med skivorna (vilket det inte gjort hittills) och därför är jag så nöjd man kan vara. Sedan har jag alltid tillhört den skara som inte förstår varför man ska springa omkring på scenen som en skålad gris hela tiden heller, så det behöver de inte göra för min skull heller...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Lou Reed solo SKA bara vara ett oljud. Det är ju det vi fans har kommit för!

Annars kan han ju för fan sätta sig och spela piano eller cello eller vad som helst.

Sen tycker ja gju att det alltid finns EN bra låt på alla senare stoneplattor oxå.

Men som Lynxo skrev om Kiss, där är man långt förbi pinsamhetsgränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ett Lou Reed solo SKA bara vara ett oljud. Det är ju det vi fans har kommit för!

Annars kan han ju för fan sätta sig och spela piano eller cello eller vad som helst.

Oh fan! Då är väl inte jag ett såndär dunderstort fan då. Var dock på Konserthuset och såg honom för rätt dyr biljett (över 500...). Har några Velvet-skivor. Bäst är Loaded. Gillar även Transformer bitvis. Köpte senare en dvd: live in Spain.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Loaded är för lite Reed och för mycket Doug Yule, och alldels för väöproducerad. (Även om den innehåller en hel del bra låtar.) Sikta in dig på Velvets andra och tredje platta så förstår du vad jag menar.

Har oxå sett honom, både nykter och fjuttad (han, inte jag).

Redigerat av Stinkey Zwei
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det pinsamt att åka runt och kalla sig Rolling Stones när man är närmare 70?

Nope, inte ett dugg. Tvärtom, det är tufft! 😉

Det är ingen som tycker/tyckte att det är töntigt att snubbar som John Lee Hooker, R.L Burnside, Clarence Gatemouth Brown, Muddy Waters m.fl lirar/lirade och körde sin grej vid 80 bast, varför skulle inte Stones göra det? Att dom sen inte har inspirationen att göra riktigt bra plattor längre är ju en annan sak 😆 Men töntigt är det inte.

Töntigt blir det ju möjligen när artister försöker mjölka ur gamla meriter med att turnera med gamla band som de facto är coverband med nån enstaka originalmedlem, eller där nån tongivande medlem saknas. Som när Creedence turnerade för xx antal år sedan utan Fogerty...

Men samtidigt... Jag tycker ju att det är rätt ball att New York Dolls lirar igen - fast 3 av originalmedlemmarna är döda..

Som sagt, vill man inte se/höra är det ju bara att låta bli. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer Cheap Trick? Har en hyfsat bra live med dem "Live in Australia" och skivan Live at Budokan (heter den nog).

Kom att tänka på en låttext av Billie the vision and the dancers:

"I took it hard you see. It cut right through me.

The intension was worse but I’m alive.

I have a smoke on the balcony.

Whatever happened to you and me.

The truth was not a part of the conflict.

So I grab my suitcase, I grab my blue shoes too and I grab my Live at Budokan.

I loose you in a accident.

This is not a good good bye.

Didn’t I deserve a fair farewell. "

Fruktansvärt bra.

Lite offtopic men what the fuck. Har aldrig hört Cheap Trick. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men samtidigt... Jag tycker ju att det är rätt ball att New York Dolls lirar igen - fast 3 av originalmedlemmarna är döda..

Var lirar dom då nånstans? I graven?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Loaded är för lite Reed och för mycket Doug Yule, och alldels för väöproducerad. (Även om den innehåller en hel del bra låtar.) Sikta in dig på Velvets andra och tredje platta så förstår du vad jag menar.

Har oxå sett honom, både nykter och fjuttad (han, inte jag).

Dom har jag! Liksom åttan, VU. Man jag saknar debuten - bananskivan.

😛

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Men samtidigt... Jag tycker ju att det är rätt ball att New York Dolls lirar igen - fast 3 av originalmedlemmarna är döda..

Var lirar dom då nånstans? I graven?

:rolleyes:

Well, that might be so att dom tre döda, Johnny Thunders, Jerry Nolan och Artur "Killer" Kane gör det... 😉

Men dom två levande, David Johansen och Sylvain Sylvain, turnerar med och har gjort en ny platta med New York Dolls.

Nostalgitripp, spelglädje eller girigt försök att pumpa pengar ur ett legendariskt band. Inte vet jag, men dom verkar ju ha kul iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag tycker det är jättebra att alla de där banden som jag hörde på skiva och kassett när jag var liten knatte och aldrig såg live då, plötsligt gör comeback:er så att jag åtminstone en gång i livet får se dem. Jag är tacksam. Jag har ju ingen annan konserterfarenhet med dem att relatera till. Om man är såpass att man sett ett band 1976 och sedan ser dem ser dem 30 år senare, så kanske det är en annan sak. Då kan man ju relatera till hur de lät och såg ut då det först begav sig. Men sådan erfarenhet har ju inte jag... Så för mig blir det "nytt" s.a.s., även om jag spelat skivorna dessförinnan i 30 år. Jag går för att se de gamla låtarna jag lyssnat på sedan länge, de behöver inte vara nyskapande idag!

Hej!

Jag tycker det var jättebra sagt!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...