Jump to content
Annons

Cubase SX med Guitar Rig?!

Recommended Posts

tune79 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har precis laddat ner en demo av Guitar Rig som jag vill använda till mitt Cubase SX för att spela in lite häftiga gitarr-riff. Men när jag letar i Cubase efter VST instrument så står Guitar Rig med ”grå text” och går inte att välja. Jag har kopplat min gitarr till min externa SB Audigy 2 box. Man ska väl inte behöva den externa pedalen som ingår i denna fulla versionen av programmet för att kunna spela in i Cubase?

Hade varit ytterst tacksam för ett svar! 🙂

//Peter

Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Hmm, konstigt. För mig funkar det med Cubase SX och Guitar Rig.

Fast jag gör som så att jag spelar in ljudet i Guitar Rig och sen importerar det till Cubase. 😉 hehe

Postat

Guitar Rig ska ju inte läggas till som ett VST-instrument, utan som en inserteffekt på gitarrspåret.

Postat
Guitar Rig ska ju inte läggas till som ett VST-instrument, utan som en inserteffekt på gitarrspåret.

just det och dessutom behöver du inte Rig Control 2 i demoläget när du kör den som VSTfx.

creel (oregistrerad)
Postat

Exakt!

Så för att få Guitar Rig-ljud i Cubase gör följande:

1. Lägg till en ny track

2. Lägg in Guitar Rig som Insert-effekt på den tracken

3. Tryck på högtalarikonen på tracken så du hör vad du spelar

4. Ska du spela in så är det ju bara record :rolleyes: (efter att den är markerad på rec)

Ett problem jag har dock är att när jag spelar in så blir ljudet fördröjt. Det är det inte annars för jag kör med ASIO für alle.

Postat
Exakt!

1. Lägg till en ny track

4. Ska du spela in så är det ju bara record 😛 (efter att den är markerad på rec)

Ett problem jag har dock är att när jag spelar in så blir ljudet fördröjt. Det är det inte annars för jag kör med ASIO für alle.

...alternativt lägg den som insert på inkanalen. Då kan du fimpa ner Guitar Rig när gitarren är färdiginspelad och frigöra lite processor.

• 2 år senare...
Postat
Exakt!

1. Lägg till en ny track

4. Ska du spela in så är det ju bara record 😆 (efter att den är markerad på rec)

...alternativt lägg den som insert på inkanalen. Då kan du fimpa ner Guitar Rig när gitarren är färdiginspelad och frigöra lite processor.

Hur gör man detta?

Btw: Jag får en ren signal ifrån gitarren nu o det verkar bara ske på ett en sida o sen när man processar med effekten så blir det stereo. Kanske bli problem om man ska lägga effekten på inkanalen.

En fråga till:

Jag fick igång cubase o guitarrig2 o kunde välja GuitarRig2 som plugin men nu när jag installerade allt på den bärbara så ser jag inte GuitarRig2 som alternativ. Vad har jag missat?

• 1 år senare...
Postat

Hmm, konstigt. För mig funkar det med Cubase SX och Guitar Rig.

Fast jag gör som så att jag spelar in ljudet i Guitar Rig och sen importerar det till Cubase. 😉 hehe

Får jag fråga dig hur du sparar gitarrslingan med ljudeffekten? Jag spelar in i Tapedeck, den spelar upp det med vald effekt men när jag väljer att spara det som ljudfil så hänger effekten inte med, bara clean gitarr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.