Jump to content
Annons

Potentiell intervjuperson


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Ja, branschen skulle dö ut... helt klart.

Undrar just varifrån idén som en del intervjupersoner har om att intervjuarna har dunderbetalt, kommer ifrån?? När man pratar vidare med dem så märker man att de tror att man inte får så många intervjuer per dag/kväll. Vilket alltså är helt fel. Men det kan förklara varför de lever i villfarelsen att man har hundratals spänn per intervju.

En gång var jag på en restaurang som, istället för att först komma med drickat, hämtade en marknadsundersökning. Det vore kanske en idé? Att kräva att folk svarar på en marknadsundersökning om företagets produkter innan de får handla. Exempelvis på Elgiganten, IKEA, Statoil, ICA, Wettergrens, Burger King...

😳😆

Skulle de börja göra så, så skulle jag begära att få en väldigt bra rabatt på det jag köper... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
musik: Du är verkligen verklighetsfrånvänd. Du tjänar pengar genom att använda andra människors tid utan att betala dom. Att någon vill ha betalt förstår du inte. Om du tänker tvärt om istället:

Låt de som vill ringa till dig och bli intervjuade av dig, då intervjuar du bara intresserade personer som tycker din intervju är viktig. Troligtvis blir det noll personer.

När jag gjorde en undersökning där man skulle navigera inomhus fick deltagarna en biobiljett värd 100:-. Även med en sådan morot fick vi "bara" 24 deltagare. Nu tog det iofs lite drygt en timme, men 100:-/h efter skatt är ju inte dåligt betalt. Hade vi inte haft biobiljetterna så kanske det blivit några stycken som då bara läst våra affischer.

Tid är pengar och lägger man tid på något man inte gör för att man vill ska man ha betalt annars kan det vara.

Haha... en svag majoritet vill ju faktiskt bli intervjuade. Noll gäller inte.

Och lägger man tid på något för att man inte vill så ska man ha pengar, säger du. Man ska väl aldrig göra något man inte "vill"...

Konstigt är att en del inte vill att det ska gå bra för företagen de köper grejer av. Synd om dem t.ex. den dagen de vill ha ett tillbehör eller få en upplysning och de inte finns kvar. Undersökningarna hjälper ju företagen. Varför köpa produkterna i första vändan om de sedan inte vill att företagen ska tjäna pengar, för att finnas kvar?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik: Du är verkligen verklighetsfrånvänd. Du tjänar pengar genom att använda andra människors tid utan att betala dom. Att någon vill ha betalt förstår du inte. Om du tänker tvärt om istället:

Låt de som vill ringa till dig och bli intervjuade av dig, då intervjuar du bara intresserade personer som tycker din intervju är viktig. Troligtvis blir det noll personer.

När jag gjorde en undersökning där man skulle navigera inomhus fick deltagarna en biobiljett värd 100:-. Även med en sådan morot fick vi "bara" 24 deltagare. Nu tog det iofs lite drygt en timme, men 100:-/h efter skatt är ju inte dåligt betalt. Hade vi inte haft biobiljetterna så kanske det blivit några stycken som då bara läst våra affischer.

Tid är pengar och lägger man tid på något man inte gör för att man vill ska man ha betalt annars kan det vara.

Haha... en svag majoritet vill ju faktiskt bli intervjuade. Noll gäller inte.

Och lägger man tid på något för att man inte vill så ska man ha pengar, säger du. Man ska väl aldrig göra något man inte "vill"...

Konstigt är att en del inte vill att det ska gå bra för företagen de köper grejer av. Synd om dem t.ex. den dagen de vill ha ett tillbehör eller få en upplysning och de inte finns kvar. Undersökningarna hjälper ju företagen. Varför köpa produkterna i första vändan om de sedan inte vill att företagen ska tjäna pengar, för att finnas kvar?

😳

:musik

jag skiter väl i företagen. jag vill maximera min egen lycka. om det betyder att jag gör en massa gratis intervjuer eller skänker pengar till räddabarnen eller köper oetiska fonder må så vara.

viljan och lusten ökar markant med belöningen. Jag kan tänka mig jobba som trafikljus om jag får 100 lakan i månaden men knappast för 5... det tror jag du förstår också.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
jag skiter väl i företagen. jag vill maximera min egen lycka.

Kinda says it all.

Vi kommer aldrig bli överens. Jag tror nämligen att om det finns en mening med livet så är det att maximera andras lycka. Det är därför vi är här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är ganska stor skillnad om man försöker maximera sin egen och sina närmastes lycka, jämfört med att maximera företagens vinster genom att hjälpa dem med undersökningar som man egentligen inte vill delta i.

Det finns inte på samma skala, helt enkelt.

Intervjuerna leder ju inte till någon produktförbättring, utan snarare till att de lär sig mer om hur de ska marknadsföra sig - något de borde kunna lista ut på egen hand. Produktutvecklingen görs ju inom företaget - och det är väldigt många företag som klarar sig fins utan den typer av undersökningar - så jag tvivlar på att de egentligen fyller så stor funktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag tycker att det är ganska stor skillnad om man försöker maximera sin egen och sina närmastes lycka, jämfört med att maximera företagens vinster genom att hjälpa dem med undersökningar som man egentligen inte vill delta i.

Det finns inte på samma skala, helt enkelt.

Intervjuerna leder ju inte till någon produktförbättring, utan snarare till att de lär sig mer om hur de ska marknadsföra sig - något de borde kunna lista ut på egen hand. Produktutvecklingen görs ju inom företaget - och det är väldigt många företag som klarar sig fins utan den typer av undersökningar - så jag tvivlar på att de egentligen fyller så stor funktion...

Oj. Stora kunskapsluckor. Marknadsföring av idag är ytterst kundorienterad. Marknadsförarna på t.ex. de stora jätteföretagen kan inte marknadsföra sig utan att ha kunskaper om marknaden. Detta får de genom specialutbildade marknadsundersökare.

Självklart görs även opinionsundersökningar som direkt leder till utveckling av nya produkter - så har det varit i tiotals år. Där är själva underrsökningen baserad på ett sådant sätt att den ska leda fram till idéer om en helt ny produkt.

En hel del av de företag som inte anlitar ett seriöst undersökningsföretag gör i regel själva dessa undersökningar. Många gånger har de dock bristande kompetens på området och överlåter detta.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så undersökningsföretagen marknadsför sig, ja. Produktutvecklingen har inget med det att göra. Utveckling och förbättring av produkter kommer via klagomål inom serviceorganisationen, genom statistik på utförda reparationer - och från de synpunkter som på frivillig basis skickas in av användare - och förstås idéer från teknikerna som utvecklar produkterna. Vad man tar fram för några nya produkter och funktioner, beror dels på vad befintliga användare har efterlyst och dels på vad konkurrenterna gör. Sedan kommer ekonomiavdelningen och säger att det är omöjligt, så får det bantas bort en del, till teknikernas förtret...

Jag är helt säker på att marknadsundersökningarnas syfte först och främst är att avgöra vilken image en produkt ska få och att helt enkelt skapa intresse - alltså ytterligare ett sätt att göra reklam.

Det märks ju också många gånger på frågorna, att utvecklingen redan är gjord...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tillexempel kunna bestämma mig för att sälja filmmusik inom en speciell genre. Jag hyr in några studenter som via kundregister i musikaffärerna ringer runt och frågar om vederbörande trakterar ett instrument och har inspelningsmöjligheter.

Nu ringer en av studenterna till dig Musik, och säger att:

- Jo det är såhär att vi håller på att samla ihop ett musikarkiv avseende tonsättning av filmer som handlar om xxxxx.

Skulle du kunna tänka dig att ställa upp och göra ett litet musikstycke åt oss, som du sedan bränner på en cd-skiva och skickar till följande adress:

Musikalisk Affärsidé HB

Box 666

103 39 Stockholm.

I och med att du skickar skivan till oss blir stycket vår egendom, för att införlivas i vårt musikaliska sökarkiv.

Shure baby att du springer direkt till din dator och sätter dig att komponera 😆

Du frågar iställer: - och vad får jag för det?

samma affärsidé, samma princip, men olika ämnen!

Aaahh! Ett mycket bra exempel Roffe!

Du verkar ha huvudet på skaft som man säger. Känner mig manad att kommentera ditt inläg eftersom ingen annan gör det!

Många företag är så fokuserade att värva nya kunder att man glömmer de kunder man har. Det är mycket billigare att försöka behålla de kunder man har än att värva nya. Tillvägagångssättet att behålla sina kunder är att använda sina kundregister och efterhöra hur nöjda de är med sina köp, sin support och sin produkt. Till detta kan man använda sina egna apor, och förbättra sina produkter och tjänster, och på det sättet slutligen öka nyanskaffning av kunder. Dessutom kan jag tänka mig att ställa upp utan ersättning för att ge mina synpunkter på en redan inhandlad produkt, oaktat jag är nöjd eller missnöjd. Däremot om någon ringer för att fråga om en produkt eller ett produktområde jag näppeligen är, eller kommer att vara intresserad av, är jag inte villig att bjuda på värdefull fritid.

Genom att använda befintliga kundregister når man ju dessutom de personer som har ett intresse av att utveckla produkten och tjänsten.

Citat Musik:

Konstigt är att en del inte vill att det ska gå bra för företagen de köper grejer av. Synd om dem t.ex. den dagen de vill ha ett tillbehör eller få en upplysning och de inte finns kvar. Undersökningarna hjälper ju företagen. Varför köpa produkterna i första vändan om de sedan inte vill att företagen ska tjäna pengar, för att finnas kvar?

Slut citat

Det finns sällan en koppling mellan mina köp och marknadsundersökningarna. Det rings på grund av att jag uppfyller ett kriterie i form av lön, postnummer eller annat. Om någon ringde för att kolla hur nöjd jag är med min vara skulle det vara en annan sak, men detta missar de flesta företag för att deras kvartalskapitalism tvingar dem att visa marknadsandelar kortsiktigt. Big blunder!

Jag tycker inte heller att detta synsätt etiketterar mig som nyttomoralist, jag offrar såväl tid som pengar på att stödja företeelser som jag anser är viktiga.

Att klassa mig som ett ego för att jag inte gratis vill bidra till att företag kortsiktigt vill öka sina marknadsandelar genom att lära sig hur man quick & dirty attraherar nya kundgrupper är att förenkla tillvaron å det yttersta. Jag vill att de först lär sig tillföra mervärden till befintliga kunder.

Hallå? Kan jag få en kommentar från någon annan än mig själv nu då?

Vänligen

Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm! Claes och MusicGene är prostituerade.. Ni verkar inte gör nåt utan att få betalt i pengar 😆

Eftersom jag själv varje dag sitter och intervjuar säkert ett 30 tal personer så är min erfrenhet att det flesta individer ställer upp.. Om dom klart och tydligt vet varför och hur dom kan bidra.. Och jag det är nog bara nån promille som vill ha betalt i pengar.. Nån fylltratt sent ett fredagkväll eller så.. Så Claes.. I min värld tillhör du ovanligheterna faktiskt.. Och skulle jag ha ringt dig och du sagt att du inte vill vara med på nån intervju så har jag gladeligen accepterat det.. Det är ju helt frivilligt faktiskt.. Jag får lika mycket betalt. oavsett om du svarar eller inte 😉

Sen får vi inte glömma alla dessa äldre änkor och änklingar som blir överglada att det för en gångs skull ringer i deras telefon och dom får prata med en människa, även om dom inte passar in i målgruppen så får dom gärn aprtat av sig lite om väder och vind... Vi fyller ren social funktion också Music 😉

Företaget jag jobbar för.. Jo http://www.norstat.se för mer info, och vill du tjäna typ 1 krona per minut för att bli utfrågad regga dig på vår panel på http://www.panel.se (med andra ord Claes och MusicGene.. Ni får betalt i pengar!!! Och svarar på frågor när det passar er i tid) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm! Claes och MusicGene är prostituerade.. Ni verkar inte gör nåt utan att få betalt i pengar 😆

Eftersom jag själv varje dag sitter och intervjuar säkert ett 30 tal personer så är min erfrenhet att det flesta individer ställer upp.. Om dom klart och tydligt vet varför och hur dom kan bidra.. Och jag det är nog bara nån promille som vill ha betalt i pengar.. Nån fylltratt sent ett fredagkväll eller så.. Så Claes.. I min värld tillhör du ovanligheterna faktiskt.. Och skulle jag ha ringt dig och du sagt att du inte vill vara med på nån intervju så har jag gladeligen accepterat det.. Det är ju helt frivilligt faktiskt.. Jag får lika mycket betalt. oavsett om du svarar eller inte 😉

Sen får vi inte glömma alla dessa äldre änkor och änklingar som blir överglada att det för en gångs skull ringer i deras telefon och dom får prata med en människa, även om dom inte passar in i målgruppen så får dom gärn aprtat av sig lite om väder och vind... Vi fyller ren social funktion också Music 😉

Företaget jag jobbar för.. Jo http://www.norstat.se för mer info, och vill du tjäna typ 1 krona per minut för att bli utfrågad regga dig på vår panel på http://www.panel.se (med andra ord Claes och MusicGene.. Ni får betalt i pengar!!! Och svarar på frågor när det passar er i tid) 😉

en spänn i minuten. wow.

som jag senare förklarade handlar det om att maximera sin egen lycka, och den maximerar jag inte så ofta med en intervju. Men visst, om det är en frågestund på en minuter eller två och jag inte gör något annat än pillar mig i naveln så intervjuas jag nog.

De intervjuerna som t.ex Lycknis genomför på internet är rätt smarta. Efteråt får man välja mellan att vara med i ett lotteri eller skänka fem kronor till Rädda Barnen. Valet är inte så svårt. Rädda Barnen alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag senare förklarade handlar det om att maximera sin egen lycka, och den maximerar jag inte så ofta med en intervju.

Då skulle du säkert gilla att bli telefonintervjuad av mig en tråkig kväll då disken väntar i hon... Jag brukar nämligen ha som praxias att en intervju utförd utan skratt från IP (du i detta falllet) är en misslyckad intervju.. 😉

Kan jag inte tillföra nåt glädjande så är jag missyckad enligt mig själv.. "thats my goal" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då är jag alltid en misslyckad intervju - för jag avskyr att få sådana samtal, så du får inte ens avsluta den första harangen innan jag säger att jag inte är intresserad. Varför tror du att folk anmäler sig till NIX egentligen? Många tror att det omfattar även marknadsundersökningar, vilket det alltså inte gör.

Oavsett hur lite jag har att göra en kväll, så tycker jag att det är pest och pina att bli uppringd av någon okänd, för att jag ska svara på en massa frågor som inte rör mig i ryggen. Jag tycker att det är skitdåligt att det inte finns NIX för undersökningar också - för jag är ganska säker på att de flesta inte gillar det (förutom ensamma pensionärer som gärna tar en pratstund om väder och vind då förstås... 😉 ). Jag känner faktiskt inte en enda person som tycker att det är trevligt att bli uppringd på det sättet på fritiden - och jag tycker därför att det är ett ofog att det sköts som det gör. Man borde bara få lov att ringa upp folk som aktivt har anmält intresse för att bli uppringda och intervjuade - och totalförbjuda all annan telefonreklam - men det vill förstås inte företagen, eftersom de får ut sitt reklambudskap till färre människor då...

Hmm! Claes och MusicGene är prostituerade.. Ni verkar inte gör nåt utan att få betalt i pengar 😉

😆 Jodå - men inte när det gäller sådant som gagnar företag som jag inte har en relation till. I sådana lägen vill jag absolut ha skäligt betalt om jag ska lägga ner min värdefulla tid på deras undersökningar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Roffe! Förlåt, men tro inte att jag inte läste ditt långa fina men knepiga analoga exempel. Det gjorde jag, men jag blev så full i skratt hela tiden. Men det var inte för att exemplet med mig som musikkompositör inte var i närheten av detta med att svara på ett antal frågor, utan för att du ser så himla lustig ut i din avatar. Alltjämt tomtemössa, ja det är för härligt helt enkelt! 😄

Det är beklagligt att du tydligen råkat ut för företag som tydligen bara frågat efter vad du tycker om fiktiva icke ännu existerande produkter eller önskvärda funktioner, om det är uppföljning av redan befintliga produkter du är intresserad av i så fall. Vi har gjort en mycket stor andel undersökningar som bygger på vad man tycker om produkter och tjänster man köpt. De är i majoritet skulle jag tro.

Claes. Jag har en massivt gedigen utbildning och erfarenhet, samt inte minst ett kontaktnät nationellt och internationellt på området, så det är intressant att se dina synpunkter. Du sa en sak själv rätt bra: Vad man tar fram för några nya produkter och funktioner, beror dels på vad befintliga användare har efterlyst

Exakt. Och det är bl.a. detta som efterfrågas i undersökningarna. Utveckling och förbättring av produkter kommer genom statistik på utförda reparationer - och från de synpunkter som på frivillig basis skickas in av användare, skriver du. Det stämmer, och det är bl.a. precis detta som blir ett resultat av undersökningarna.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Claes Claes Claes...

...är du upprörd nu? Ska vi ta det en annan gång? Eller nä...

Man borde bara få lov att ringa upp folk som aktivt har anmält intresse för att bli uppringda och intervjuade, skrev du. Nu vet jag inte vilka dj***la företag ni råkat ut för, men det normala är kundregister och det händer att de som ska intervjuas faktiskt anmält sitt intresse om att bli intervjuade (fått frågan då de köpt sin segelbåt t.ex.)!! Eller åtminstone tackat ja till att man ska återkomma från vår sida, om de inte kunde just då.

Vilka företag har du respektive har du inte en relation till, menar du?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte resultat av undersökningarna, utan resultat av vad serviceorganisationen och försäljningsorganisationen anmärker på.

Befintliga användare efterlyser funktioner genom sin återförsäljare eller genom att kontakta supporten på hos företaget i fråga - och inte genom slumpmässiga intervjuer. Eftersom det rings slumpmässigt, så vet man ju aldrig om det är en person som har erfarenhet av produkterna som finns med i undersökningen.

Dessutom är ofta befintliga användare överdrivet positiva, eftersom de på så sätt bekräftar för sig själva att de har gjort ett bra val genom att köpa just den produkten...

Faktum kvarstår dessutom, att jag inte känner en enda person som tycker om dessa undersökningar - men många tycker synd om de som ringer upp och svarar på frågorna ändå - om än motvilligt... Det är uttänkt så - och marknadsförarna vet att folk i allmänhet vill vara snälla och därför kommer de flesta att ställa upp och svara trots att de egentligen inte vill. Det handlar mycket om psykologi.

Sådant tar de förmodligen inte upp vid den typen av utbildningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes Claes Claes...

...är du upprörd nu? Ska vi ta det en annan gång? Eller nä...

Man borde bara få lov att ringa upp folk som aktivt har anmält intresse för att bli uppringda och intervjuade, skrev du. Nu vet jag inte vilka dj***la företag ni råkat ut för, men det normala är kundregister och det händer att de som ska intervjuas faktiskt anmält sitt intresse om att bli intervjuade (fått frågan då de köpt sin segelbåt t.ex.)!! Eller åtminstone tackat ja till att man ska återkomma från vår sida, om de inte kunde just då.

Vilka företag har du respektive har du inte en relation till, menar du?

🙂

:musik

😄

Jag är inte det minsta upprörd...

Alla markandsundersökningar är irriterande att drabbas av - men om det är ett företag som man har någon sorts relation till - alltså sådant som man brukar köpa, så kan det kännas mer motiverat att svara på några frågor.

För min del, är jag så trött på detta evinnerliga ringande, att det blir tvärstopp oavsett vad det gäller. Har jag synpunkter, så framför jag dem direkt till tillveraren och väntar definitivt inte på att bli uppringd av en massa undersökningar med förhoppning om att en av dem kanske kommer att fråga om den produkten jag har synpunkter på...

Kundregister säger du? I så fall måste jag ha hamnat i många kundregister utan att någonsin ha handlat några av deras produkter.

Jag likställer sådan förtäckt reklam med SPAM och anser att det skulle vara förbjudet att ringa till sådana som har anmält att de vill slippa - på samma sätt som NIX-registret fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Graden av slumpmässighet minimeras när de jobbar efter kundregister. Kunder knutna till en specifik kapitalvara. Men visst finns det undersökningar som bygger på slumpmässighet också.

Sådant som man brukar köpa .... eeehhh... skulle man fråga om sånt man INTE köper vanligtvis?? Förresten, du har rätt, men det är ju inte så att såna undersökningar dominerar. Tvärtom, de är ganska sällsynta faktiskt!

Klart jag vet att det handlar om psykologi många gånger. Som i allt annat. Jag har ju lett utbildning i det.

Det är en viktig aspekt du berör - detta med att bara de nöjda svarar på frågorna. Det är också en stor andel missnöjda. Och för att få ett rättvist statistiskt svar ur populationen, så kan det ske bäst genom telefonintervjuer. Om företaget bara gick efter vad missnöjda som klagade på produkterna tyckte, då de själva ringde eller besökte företaget personligen, så skulle resultatet bli mer missvisande. Och produkter modifieras i onödan pga några gnällspikar. För de som är nöjda hör alltför sällan av sig personligen och meddelar detta. Det har våra kunder märkt.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Och produkter modifieras i onödan pga några gnällspikar. För de som är nöjda hör alltför sällan av sig personligen och meddelar detta. Det har våra kunder märkt.

Hallå där!

På varje gnällspik går minst 10 missnöjda som inte hör av sig och klagar, alternativt som INTE blir uppringda av dig.

Dessa tio talar förmodligen med ytterligare 10, i fikarummet, om hur missnöjda de är. Dessa 100 personer talar med ytterligare ett antal bekanta om att man inte bör handla produkten xxx eller av leverantören xxx. Detta fenomen har betydligt större betydelse för företagets eller produktens fortlevnad än smärre modifieringar för att attrahera nya kundgrupper, alt. värva fler kunder, vilka enligt dig baseras på värdefulla intervjuer av ett antal ovilliga personer som vill fortsätta sin måltid.

Ingen hör naturligtvis av sig för att berätta hur nöjd denne är, eftersom detta är precis vad denne förväntar sig när surt förvärvade slantar spenderas. Jag köper iallfall inte något som jag inte tror jag ska bli nöjd med...?? 😄

De företag som tror att folk glädjestrålande ska ringa och berätta att deras produkter fungerar som tänkt är i behov av akut hjälp.

Om man hoppas att någon ska höra av sig med superlativer måste man med råge överträffa deras förväntningar. Dvs jag förväntar mig att bli nöjd, men istället blir jag otroligt nöjd.

Sluta stirra på min avatar och läs min text istället!

GOD JUL! 🙂

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Exakt! Om inga nöjda kunder hör av sig, så fyller ju undersökningarna en funktion.

Där samlas de upp. Du anar inte hur ofta de intervjuade säger: "vad braa att du ringer, nu får jag en chans att säga vad jag tyckte om Lasse och grabbarna därborta. Jag skulle haft vägarna förbi, men det har inte blivit av... Du känner Lasse va? [vilket man naturligtvis inte gör]. Så börjar de välvilligt att svara korrekt på frågorna.

GO JUL!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det finns andra undersökningsmetoder för att bygga upp intresse hos folk för helt nya produkter eller nya egenskaper hos befintliga produkter. Fokusintervju är en sådan metod. Ett gäng samlas runt en diskmaskin och säger vad de tycker om den. Rätt ofta på prototypstadiet. De går ej att göra via telefon.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
intervjuer av ett antal ovilliga personer som vill fortsätta sin måltid.

Du menar oseriösa respondenter, sådana som ett seriöst undersökningsföretag inte vill beblanda sig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ingen hör naturligtvis av sig för att berätta hur nöjd denne är, eftersom detta är precis vad denne förväntar sig när surt förvärvade slantar spenderas.

De företag som tror att folk glädjestrålande ska ringa och berätta att deras produkter fungerar som tänkt är i behov av akut hjälp.

Du har nog rätt. Det är nog bara våra kunder som återkommer senare, efter de har betalat sina surt förvärvade slantar, för att personligen tacka oss och överlämna gåvor utöver den saftiga betalningen. Och för att tala om hur vansinnigt nöjda de är med våra tjänster.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det finns tyvärr inte ekonomiskt utrymme för att avlöna två personer istället för en vid varje intervju. Dessutom är det så att det skulle vara svårt att övertyga respondenterna om intervjuarens faktiska låga ersättning, varför den intervjuade skulle kräva mer ersättning än intervjuaren. Ett orimligt scenario.

Lustigt egentligen. Samtidigt har det hörts tongångar om möjligheterna av att ta betalt av respondenterna istället. Undersökningsföretagen gör ju en tjänst åt respondenterna, som innebär att de på ett okomplicerat och enkelt sätt får en möjlighet att delge sina synpunkter på tjänster, produkter och företag. Dessutom anonymt och ibland icke-anonymt om de så vill. Själv tror jag inte mycket på den idén.

En gång var det faktiskt en repondent som frågade vad det kostade att få delta, men vägrade att delta när han fick reda på att det var gratis. Då menade han att det inte verkade vara seriöst. "Inget som är gratis kan vara någonting att ha", uttryckte han sig.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tyvärr inte ekonomiskt utrymme för att avlöna två personer istället för en vid varje intervju. Dessutom är det så att det skulle vara svårt att övertyga respondenterna om intervjuarens faktiska låga ersättning, varför den intervjuade skulle kräva mer ersättning än intervjuaren. Ett orimligt scenario.

Lustigt egentligen. Samtidigt har det hörts tongångar om möjligheterna av att ta betalt av respondenterna istället. Undersökningsföretagen gör ju en tjänst åt respondenterna, som innebär att de på ett okomplicerat och enkelt sätt får en möjlighet att delge sina synpunkter på tjänster, produkter och företag. Dessutom anonymt och ibland icke-anonymt om de så vill. Själv tror jag inte mycket på den idén.

En gång var det faktiskt en repondent som frågade vad det kostade att få delta, men vägrade att delta när han fick reda på att det var gratis. Då menade han att det inte verkade vara seriöst. "Inget som är gratis kan vara någonting att ha", uttryckte han sig.

😕

:musik

du tycker ju helt bakvänt. Det är inte intervjuobjektet som tjänar något utan företaget. Att intervjuobjektet i förlängningen kanske skulle ha nytta av det är ju inte värt att betala för. Som det är nu betalar ju faktiskt intervjuobjektet till dig av sin tid (=pengar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tyvärr inte ekonomiskt utrymme för att avlöna två personer istället för en vid varje intervju. Dessutom är det så att det skulle vara svårt att övertyga respondenterna om intervjuarens faktiska låga ersättning, varför den intervjuade skulle kräva mer ersättning än intervjuaren. Ett orimligt scenario.

Lustigt egentligen. Samtidigt har det hörts tongångar om möjligheterna av att ta betalt av respondenterna istället. Undersökningsföretagen gör ju en tjänst åt respondenterna, som innebär att de på ett okomplicerat och enkelt sätt får en möjlighet att delge sina synpunkter på tjänster, produkter och företag. Dessutom anonymt och ibland icke-anonymt om de så vill. Själv tror jag inte mycket på den idén.

En gång var det faktiskt en repondent som frågade vad det kostade att få delta, men vägrade att delta när han fick reda på att det var gratis. Då menade han att det inte verkade vara seriöst. "Inget som är gratis kan vara någonting att ha", uttryckte han sig.

😱

:musik

Ersättningen hade behövt vara ganska rejält tilltagen för att jag personligen skulle ställa up på intervjuer. Där kan man snacka om 200-300:- för en halvtimme (eftersom jag skulle räkna det som förlorad tid i min firma, som jag ju driver huvudsakligen på fritiden) - och det är uppenbarligen för mycket för att det ska vara lönt att använda mig som intervjuoffer.

Däremot tycker nog de flesta att det kan vara lite kul om man belönas med en trisslott eller två för den tid man lägger ner på att bli intervjuad - så en sådan liten gest kan vara fullt tillräcklig för att folk ska bli mer välvilligt inställda. Det behövs inte alltid så mycket för att folk ska uppfatta det som en skälig ersättning för sin förlorade fritid...

Om man skulle betala för att svara på frågor som leder till ökad försälning hos ett företag, så hade det verkligen uppfattats som oseriöst av en förkrossande majoritet, är jag helt övertygad om. Där skulle nog Sverker sätta ner foten och undra om det verkligen är rimligt - är det så? är det så? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det finns tyvärr inte ekonomiskt utrymme för att avlöna två personer istället för en vid varje intervju. Dessutom är det så att det skulle vara svårt att övertyga respondenterna om intervjuarens faktiska låga ersättning, varför den intervjuade skulle kräva mer ersättning än intervjuaren. Ett orimligt scenario.

Lustigt egentligen. Samtidigt har det hörts tongångar om möjligheterna av att ta betalt av respondenterna istället. Undersökningsföretagen gör ju en tjänst åt respondenterna, som innebär att de på ett okomplicerat och enkelt sätt får en möjlighet att delge sina synpunkter på tjänster, produkter och företag. Dessutom anonymt och ibland icke-anonymt om de så vill. Själv tror jag inte mycket på den idén.

En gång var det faktiskt en repondent som frågade vad det kostade att få delta, men vägrade att delta när han fick reda på att det var gratis. Då menade han att det inte verkade vara seriöst. "Inget som är gratis kan vara någonting att ha", uttryckte han sig.

🙂

:musik

du tycker ju helt bakvänt. Det är inte intervjuobjektet som tjänar något utan företaget. Att intervjuobjektet i förlängningen kanske skulle ha nytta av det är ju inte värt att betala för. Som det är nu betalar ju faktiskt intervjuobjektet till dig av sin tid (=pengar).

Det är väl ända ganska långsökt... 😳

Och det här med att gamla blir glada när man ringer känner jag inte alls igen, tvärt om så vet jag många som blir rädda när någon ringer och vill fråga frågor som dom inte känner, boka tid för att sätta in Larm etc... 😉

För mej kunde dom begrava hela telemarketing prylen och jag är helt övertygad om att den inte kommer att finnas kvar i sin nuvarande form om några år... :rolleyes:

Det måste ju bli lika billigt om inte billigare att låta folk göra intervjuverna på företagens hemsida och sedan få den lönen som en utfrågare skulle få... 😱

Sammanställningen och statestiken kan gå rätt in i någon av dom stora statestikprogrammen och vips ligger resultaten tillgängligt för alla att ta del av...

Jag håller helt med Claes vad gäller betalningen 2-300SEK för en halvtimme om man ska skatta på pengarna...

Att företagen gör detta för vårat bästa är ju ett minst sagt ogenomtänkt påstående... 😄

Edit: Det var egentligen Hegobalds tidigare inlägg som var grunden till mitt inlägg...

Ehmm... Nå blev fel... 😮:rolleyes:

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för era synpunkter. Och faktiskt...jag håller med i det mesta! 😄

Tyvärr är det dock omöjligt att betala respondenten 300 pluringar för en medellång intervju på en halvtimme. Speciellt när den som intervjuar har en tiondel (!!) - alltså 30 spänn för samma tid. Efter skatt förvisso...

Det finns intervjuer på mer än en timme, som inte betalas till respondenten med nånting.

Det Lilleman talar om att göra intervjuerna via Internet på något sätt kommer alltmer, så Claes och alla andra, ni kan nog vara lugna: detta med telefonundersökningar är ett fenomen som kommer att avta.

Antalet svar är dock högt via telefon (klar majoritet svarar), medan postala undersökningar visat en svarsfrekvens på ca. 5% generellt. Hur hög svarsfrekvensen skulle bli via internet vet jag inte ännu.

Telemarketing handlar det inte om, det är en helt annan sak, marknadsföring och försäljning av varor och tjänster.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för era synpunkter. Och faktiskt...jag håller med i det mesta! 😕

Tyvärr är det dock omöjligt att betala respondenten 300 pluringar för en medellång intervju på en halvtimme. Speciellt när den som intervjuar har en tiondel (!!) - alltså 30 spänn för samma tid. Efter skatt förvisso...

Det finns intervjuer på mer än en timme, som inte betalas till respondenten med nånting.

Det Lilleman talar om att göra intervjuerna via Internet på något sätt kommer alltmer, så Claes och alla andra, ni kan nog vara lugna: detta med telefonundersökningar är ett fenomen som kommer att avta.

Antalet svar är dock högt via telefon (klar majoritet svarar), medan postala undersökningar visat en svarsfrekvens på ca. 5% generellt. Hur hög svarsfrekvensen skulle bli via internet vet jag inte ännu.

Telemarketing handlar det inte om, det är en helt annan sak, marknadsföring och försäljning av varor och tjänster.

😄

:musik

jag förstår inte varför du ska ha pengar för att intervjua någon? Du hjäper ju företaget att göra bättre produkter till dig. Räcker inte det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
jag förstår inte varför du ska ha pengar för att intervjua någon? Du hjäper ju företaget att göra bättre produkter till dig. Räcker inte det?!

Om jag köper produkterna ja. De som vi ringer upp har däremot garanterat köpt produkterna. Så de ska ju knappast ha betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...