Jump to content
Annons

Potentiell intervjuperson


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)
jag förstår inte varför du ska ha pengar för att intervjua någon? Du hjäper ju företaget att göra bättre produkter till dig. Räcker inte det?!

Om jag köper produkterna ja. De som vi ringer upp har däremot garanterat köpt produkterna. Så de ska ju knappast ha betalt.

Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är... 🙂

Däremot man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman... 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är... 🙂

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman... 😄

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är...  😄

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman...  🙂

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

🙂

:musik

Nu tänkte jag ju mest på din lön... 🙂 Att du kunde få betalt i saker... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är...  😏

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman...  😆

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

😆

:musik

det var det dummaste jag hört. Man betalar ju för att få vara ledig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vända på steken; den som utan att tveka ställer upp på en marknadsundersökning, hur tänker han?

Att frivilligt prata om Risifruttis konsistens eller Rix reklamspottar i en 30-35 minuter lång intervju, när man kan vara ute i solen och titta på flickor eller så, är inte normalt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är...  :rolleyes:

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman...  🙂

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

🙂

:musik

det var det dummaste jag hört. Man betalar ju för att få vara ledig. 🙂

Då har du inte hört mycket.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag vill vända på steken; den som utan att tveka ställer upp på en marknadsundersökning, hur tänker han?

Att frivilligt prata om Risifruttis konsistens eller Rix reklamspottar i en 30-35 minuter lång intervju, när man kan vara ute i solen och titta på flickor eller så, är inte normalt! 🙂

Ett av de bättre inläggen, eller heter det "motläggen" (nej det är nog bara förbehållet inom fotbollen när en spelare bryter på nära avstånd). Om folk oftare sa till intervjuarna att de har viktigare saker för sig, t.ex. som i Dumb Dans förslag njuta av det sällsynta svenska sommarvädret och kvinnlig fägring, eller begrava en vän eller fiende, skala potatis eller klippa tånaglarna för att undvika otäcka sår, så hade intervjuarna haft större förståelse. Vissa saker går inte att värdera i pengar.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är...  😛

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman...  😎

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

🙂

:musik

Om ett företag ber dig komma och jobba för dem en timmes tid när du är ledig från ditt vanliga jobb, så ställer du alltså upp utan att begära betalt för det jobb du utför åt dem? Det är ju din fritid och då är du inte avlönad... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är...  😛

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman...  😎

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

🙂

:musik

Om ett företag ber dig komma och jobba för dem en timmes tid när du är ledig från ditt vanliga jobb, så ställer du alltså upp utan att begära betalt för det jobb du utför åt dem? Det är ju din fritid och då är du inte avlönad... 🙂🙂

Det beror på var företaget ligger, vilket jobb jag ska utföra och om jag har intresse av det. Att greppa telefonluren innefattar ju oftast inte särskilt lång restid.

Om någon på trottoaren frågar dig hur han/hon ska komma till en viss plats, frågar du då hur mycket betalt du får?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Man betalar ju för att få vara ledig. 🙂

Fan, det har jag missat! Får jag restskatt nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Schampo, dammsugare eller tv-apparater betalar ingen hyra eller sätter mat på bordet, hur bra dom än är...  😛

Däremot kan man ju vara snygg, lukta gott och ha det rent hemma när man kollar VM-finalen på plasman...  😎

Jomenvisst.

Men de flesta undersökningar görs på folks fritid. Då är de ändå inte avlönade.

🙂

:musik

Om ett företag ber dig komma och jobba för dem en timmes tid när du är ledig från ditt vanliga jobb, så ställer du alltså upp utan att begära betalt för det jobb du utför åt dem? Det är ju din fritid och då är du inte avlönad... 🙂🙂

Det beror på var företaget ligger, vilket jobb jag ska utföra och om jag har intresse av det. Att greppa telefonluren innefattar ju oftast inte särskilt lång restid.

Du ska utforma en reklamkampanj som gör att företaget kommer att kunna sälja mer och i förlängningen tjäna en farlig massa extra pengar eftersom de får hjälpen av dig, som är en nöjd användare. Du blir hämtad hemma och får skjuts hem också efter att jobbet är klart.

Om någon på trottoaren frågar dig hur han/hon ska komma till en viss plats, frågar du då hur mycket betalt du får?

Det är en helt annan sak och kan inte på något enda sätt jämföras med den hjälp ett företag får av att jag svarar på frågor om deras marknadsföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbet har man främst för att ha råd att ha en meningsfull fritid - och lönen är en ersättning för förlorad fritid. Om man har turen att få ett jobb som man tycker är kul, så är det en extra bonus, men det förändrar inte grundtesen...

Med detta sagt, så blir det kanske tydligare hur jag ser på jobbet man utför för ett företag vid en telefonintervju...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag bryr mig inte ett dugg ifall jag har en relation till företaget jag ställer upp i en marknadsundersökning för. Det är helt ovidkommande! Det finns andra som har relationer med det företaget.

Det låter som om företag vore något fult, en ful företeelse. Är det inte bra om det går bra för de svenska företagen? Är det inte något behjärtansvärt att sträva efter?

Jag har svårt att finna något exempel på något företag som jag inte skulle kunna tänka mig att stödja genom en marknadsundersökning. Det är ointressant om jag köper varorna eller inte. Om jag dessutom köpt varan/tjänsten och är en mycket nöjd användare, får de gärna tjäna snuskigt mycket pengar!

Enligt analoga resonemang så skulle man inte heller kunna hjälpa en granne med att flytta lådor till en flyttbil, passa någons hund ett par timmar, ge någon ihopfallande människa på trottoaren hjärt/lungräddning och invänta ambulans, eller något annat överhuvudtaget utan ersättning.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

"Lönen är en ersättning för förlorad fritid." Mycket intressant!!

Inom nationalekonomin förekommer ibland resonemang om att fritid och löneinkomst hänger samman. Men då fokuserar man nästan alltid på frågeställningen:

Hur mycket är ni beredda att gå ned i lön, för att få mer fritid?

Kom bara att tänka på det, liksom... Intressant, eller hur! Vad skulle ert svar bli?

Eller är det så att ni mer är inne på resonemanget:

Kräva mer lön/ersättning, till priset av mindre fritid.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

ge någon ihopfallande människa på trottoaren hjärt/lungräddning och invänta ambulans, eller något annat överhuvudtaget utan ersättning.

:rolleyes:

:musik

När människor faller ihop på gatan så är min första koll hur solventa de är. Sen kollar jag andning och puls.

Kan de inte betala för den tid jag lägger ner och för samtalet från mobilen till ambulans så får de dö.

Men jag är naturligtvis ingen hjärtlös (sic!) människa, så jag tar såväl rikskuponger som biobiljetter om de inte har kontanter.

Jag kommer ihåg en gång då jag glömde kolla, och gubben var pank, då fick han föra över pengar på plats via sin telefonbank, annars hotade jag med att stoppa hans hjärta igen. Men han kom undan med 800 spänn, normalt konsultarvode för 20 minuters insats. Först efteråt kom jag på att det var söndag, och jag borde debiterat dubbelt, men då hade ambulansen redan dragit så jag lät det bero. Så kom inte dragandes med att jag är ogenerös. Om rätt skulle varit rätt skulle jag hastat upp till intensiven, och då skulle det blivit dyrt för gubben. För då måste jag ha betalt för den tiden också, och resan.

Men jag tror att man i långa loppet tjänar på att vara en hygglig prick, annars får man dålig karma, och det är banne mig värre än dålig andedräkt.

/R

Edit: förresten, vem kan jag debitera för alla meningslösa svaromål som jag tvingas till i den ena efter andra enfaldiga tråden? Ja ursääkta miiig, men någon borde väl betala?

Eller vaddå?? Tror ni att jag sitter och skriver gratis? Ser det här ut som en social inrättning eller...???? Nä, fram med pluskan nu, de e dax att pynta kalaset!

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte ett dugg ifall jag har en relation till företaget jag ställer upp i en marknadsundersökning för. Det är helt ovidkommande! Det finns andra som har relationer med det företaget.

Jag skulle inte ställa upp gratis på en marknadsundersökning ens för Coca-Cola, som jag är storförbrukare av.

Det låter som om företag vore något fult, en ful företeelse. Är det inte bra om det går bra för de svenska företagen? Är det inte något behjärtansvärt att sträva efter?

Det är definitivt inget fult med företag. Jag driver som bekant en liten firma själv också. Det jag vänder mig emot, är att man utnyttjar människor och försöker få dem att ställa upp på marknadsfrämjande undersökningar utan att få någon ersättning alls för att de faktiskt bidrar till att företaget får större inkomster. Det är ungefär som när de tar in långtidsarbetslösa bara för att det är gratis i 6 månader - och sedan påstår att det inte finns jobb när den tiden tar slut - och sedan omedelbart efter tar in en ny långtidsarbetslös på samma sätt. Utnyttjande vänder jag mig alltså emot.

Jag har svårt att finna något exempel på något företag som jag inte skulle kunna tänka mig att stödja genom en marknadsundersökning. Det är ointressant om jag köper varorna eller inte. Om jag dessutom köpt varan/tjänsten och är en mycket nöjd användare, får de gärna tjäna snuskigt mycket pengar!

Du tycker kanske att det är kul att svara på frågor på det sättet - och anser dig ha tid med det? Jag är inte av samma åsikt - och misstänker att du är starkt påverkad av det du jobbar med och vad du har fått lära dig på väckelsemötena... :rolleyes: Jag upprepar vad jag sade tidigare; Det finns inte någon enda person som jag känner, som tycker om att bli uppringda för dessa undersökningar och förtäckta reklamsamtal. De flesta ställer upp ändå - men inte för att det är kul eller för att de vill hjälpa till, utan för att de känner sig tvingade till att svara när de blir uppringda i hemmet.

Enligt analoga resonemang så skulle man inte heller kunna hjälpa en granne med att flytta lådor till en flyttbil, passa någons hund ett par timmar, ge någon ihopfallande människa på trottoaren hjärt/lungräddning och invänta ambulans, eller något annat överhuvudtaget utan ersättning.

Åter igen, så går det inte att jämföra på detta sätt. Grannen har man någon sorts relation till och hjälper gärna - åtminstone om det är en trevlig granne... 😄 Där handlar det också om tjänster och gentjänster. Om man ställer upp och hjälper grannen, så är det mycket lättare att be honom om hjälp med något när det behövs.

Hjärt/lungräddning ställer man upp på eftersom det är medmänskligt att göra så. Om man inte vet hur man ska bete sig för att ge direkt hjälp själv, så ringer man självklart 112 och väntar tills ambulansen kommer. Där handlar det inte heller om att någon tjänar en massa på att du ställer upp och hjälper till. Man kan däremot bidra till att rädda en människar liv - och det är värt mycket mer än pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Lönen är en ersättning för förlorad fritid." Mycket intressant!!

Inom nationalekonomin förekommer ibland resonemang om att fritid och löneinkomst hänger samman. Men då fokuserar man nästan alltid på frågeställningen:

Hur mycket är ni beredda att gå ned i lön, för att få mer fritid?

Kom bara att tänka på det, liksom... Intressant, eller hur! Vad skulle ert svar bli?

Eller är det så att ni mer är inne på resonemanget:

Kräva mer lön/ersättning, till priset av mindre fritid.

🙁

:musik

det var ju det jag skrev: Man betalar för sin fritid (med pengar man kunde fått om man jobbade istället)

Link to comment
Dela på andra sajter

förresten, vem kan jag debitera för alla meningslösa svaromål som jag tvingas till i den ena efter andra enfaldiga tråden?

Du kan debitera mig - om jag får intervjua musik, och han kan debitera dig, varpå jag sen betalar Olsberg royalties när jag säljer intervjun till dig. Å så får jag beloppet av en Studio-prenumeration på köpet. STIM lämnar vi utanför.

Samma belopp i alla transaktioner. Deal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...