Jump to content
Annons

Potentiell intervjuperson


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har jobbat en del med intervjuer, både i projekt i skolan tidigare och i projekt i olika arbeten. Något jag inte begriper är de intervjupersoner som kräver att de ska ha betalt för att få delta. Hur tänker de då?

Jag brukade svara att de gör det för miljöns skull om de undrade varför de skulle delta. Jag menar, om de inte svarar i telefon så måste ju företagen låta trycka en otrolig mängd intervjukompendium. Detta gör att skogen avverkas, syret minskar och till exempel oskyldiga små barn drabbas och blir lidande. Vill de ha astmatiska barn på sitt samvete? Hur tänker de?

Dessutom förstår jag inte alls synsättet. Undrar om de kräver att få betalt då de går för att köpa tidningen i kiosken också? Även då gör de ju en tjänst åt den som säljer tidningen och för de som tillverkar och publicerar tidningen. Eller om de kräver betalt av frisören som klipper deras hår, eftersom han/hon inte skulle finnas utan kunder.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tja.. Jag känner igen mig till viss del.. Jag jobbar också med att intervjua människor i olika situationer. Mitt första svar är att om dom inte får nåt så vill dom helst slippa att bli intervjuade.. Antagligen det vanligatse alternativet.. Dom kunde helt enkelt ha sagt "nej tack jag vill inte bli intevjuad".. Men dom skojjar till det och säger "ok.. Vad får jag för det då?" Vilket inte är helt fel tänkt av en entreprenör. Som intervjuare gäller det helt enkelt att var påhittig och tala om vad deras svar verkligen kan göra för skillnad och försöka hitta en metafor till pengar.. Så dom förstår vikten av sina svar..

Tänk på att de flesta människor är nyfikna av naturen.. Dom kommer säkert att svara nåt typ "näe det har jag inte tid till.. men vad handla det om".. Det givna svaret är förståss.. Det får du reda på om jag får ställa frågonra.. Du få avbryta om du inte är intresserad (få avbryter). och du.. Det är helt anonymt..

Regeln är helt enkelt.. För att få nåt.. Så måste man ge nåt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack för svaret, men det gällde egentligen inte hur man får intervjuer. Det fanns knappast den människa född som tackade nej till mig därvid. Men så stötte jag på en del som krävde att få betalt, och min fråga i tråden var: Hur tänker de?

Det lyckades jag aldrig förstå.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon ringer upp mig och vill "ställa några frågor" eller "göra en marknadsundersökning", så är mitt stående svar just "Vad får jag för det?". De tar nämligen upp min värdefulla tid för något som jag inte har beställt och som egentligen inte intresserar mig - och då tycker jag att det inte är mer än rätt att jag får någon form av ersättning för att jag ställer upp. Deras undersökning har ju som syfte att förbättra försäljningen av någon produkt, som gör att de i förlängningen faktiskt tjänar pengar på mina svar på frågorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon ringer upp mig och vill "ställa några frågor" eller "göra en marknadsundersökning", så är mitt stående svar just "Vad får jag för det?". De tar nämligen upp min värdefulla tid för något som jag inte har beställt och som egentligen inte intresserar mig - och då tycker jag att det inte är mer än rätt att jag får någon form av ersättning för att jag ställer upp. Deras undersökning har ju som syfte att förbättra försäljningen av någon produkt, som gör att de i förlängningen faktiskt tjänar pengar på mina svar på frågorna...

Amen...

Även om jag registrerat mej i Nix och skrivit på och skickat in papprena så ringer dom... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon ringer upp mig och vill "ställa några frågor" eller "göra en marknadsundersökning", så är mitt stående svar just "Vad får jag för det?". De tar nämligen upp min värdefulla tid för något som jag inte har beställt och som egentligen inte intresserar mig - och då tycker jag att det inte är mer än rätt att jag får någon form av ersättning för att jag ställer upp. Deras undersökning har ju som syfte att förbättra försäljningen av någon produkt, som gör att de i förlängningen faktiskt tjänar pengar på mina svar på frågorna...

Amen...

Även om jag registrerat mej i Nix och skrivit på och skickat in papprena så ringer dom... 🙂🙂

Det tråkiga är att NIX bara gäller försäljning och insamlingar - och om de lindar in det hela i form av en undersökning eller annat, så kan de kringgå lagen. Jag hade gärna sett att man kunde slippa alla sorters sådana oönskade samtal...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad kolossalt trångsynt!! Undersökningen är ju till för att förbättra produkterna så att kunderna blir nöjdare, förbättra servicen, få känndedom om vad folk vill ha och tycker är viktigt osv etc mm.

Tycker mina jämförelser med frisören och kiosken är riktigt korrekta!

Men är man däremot av den inställningen att undersökningen inte INTRESSERAR en, så är det ju klart att företagen inte heller är intresserade. Såna kunder vill de ju inte ha.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag med,enbart tröttsamt och idiotiskt att behöva slösa sin tid på sådant krafs... 🙂

(gällande Claes inlägg) de flesta som ringer och försöker verka trevliga och framåt är så djävla ytligt genomskådade från sekund 1 att jag bara ber dom ge upp medans tid är-och plötsligt blir dom så kalla och formella och kvickt säger "jaha-hej då"=bullshit!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad kolossalt trångsynt!! Undersökningen är ju till för att förbättra produkterna så att kunderna blir nöjdare, förbättra servicen, få känndedom om vad folk vill ha och tycker är viktigt osv etc mm.

Tycker mina jämförelser med frisören och kiosken är riktigt korrekta!

Men är man däremot av den inställningen att undersökningen inte INTRESSERAR en, så är det ju klart att företagen inte heller är intresserade. Såna kunder vill de ju inte ha.

🙂

:musik

Om man vill få reda på vad folk tycker om en speciell produkt, så är syftet att sälja mer av den och därmed tjäna pengar på gratishjälp från folk som egentligen har bättre saker att slösa sin fritid på. Det behöver inte ens handla om att förbättra en produkt, utan säkert ofta bara att förändra imagen efter att ha fått ledning av svaren i undersökningen. Sådana undersökningar gör med andra ord att jag skulle hjälpa företaget i deras marknadsföring och har därför också rätt att begära en motprestation från dem. Jag jobbar inte gratis till vardags och har inga planer på att jobba gratis för företag som vill utnyttja mina tjänster på fritiden. Om de inte är så intresserade av vad jag har att säga, att de ger någon ersättning, så är jag inte heller intresserad av att göra något för dem.

Jämförelsen med frisören och tidningskiosken är inte alls relevanta. Om jag går till frisören, så har jag en affärsrelation med honom och betalar för en tjänst som jag vill få utförd. Om jag köper en tidning, så gör jag det för att jag vill läsa vad det står i den och har då en affärsrelation till försäljaren i kiosken. Det är långt ifrån samma sak som att bli uppringd av en vilt främmande människa som på uppdrag av ett företag som jag inte har någon relation till, vill få hjälp med marknadsföringsfrågor som företaget borde ha folk anställda för att tänka ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad kolossalt trångsynt!! Undersökningen är ju till för att förbättra produkterna så att kunderna blir nöjdare, förbättra servicen, få känndedom om vad folk vill ha och tycker är viktigt osv etc mm.

Tycker mina jämförelser med frisören och kiosken är riktigt korrekta!

Men är man däremot av den inställningen att undersökningen inte INTRESSERAR en, så är det ju klart att företagen inte heller är intresserade. Såna kunder vill de ju inte ha.

😉

:musik

Klarsynt va ordet, inte trångsynt...

Företagsundersökningar är i grunden gjorda för att företaget ska tjäna mera pengar...

Ett företag har inget intresse i mej som människa utan som kund att tjäna mer pengar på...

- Är det något fel på det? -Nej det tycker jag inte, men jag behöver ju inte ta av min dyrbara tid för att hjälpa dom.

Företagen vill ha alla kunder som kan betala... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående NIX. Ta en titt på vilka som ligger bakom NIX http://www.nix.nu/Organisation/Medlemmar/ samt http://www.nix.nu/Organisation/Associerade/ 😉

Meaning...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett företag har inget intresse i mej som människa utan som kund att tjäna mer pengar på...

Varför är detta en självklarhet?

Ett företag drivs med vinstintresse, dvs man i grunden betalar för det som "är bra för företaget".

Men ingen regel utan undantag, och kapitalismens fördelar är ju det att mycket av "kundens" krav ligger nära dom behov som vi människor har...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Meaning...? 😲

Att det är så gott som markandsundersökningsföretag och reklamföretag bakom NIX :rolleyes:

Visst - men det visar ju att det trots allt finns seriösa aktörer som har bestämt sig för att respektera det val som folk kan göra.

Jag har anmält samtal ett par gånger - och det har följts upp med utslag i DM-nämnden också, så det märks att det är seriöst. Det är ju faktiskt olagligt för försäljare att ringa upp personer som finns med i NIX-registret, så det är inte något att ta lätt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
vill få hjälp med marknadsföringsfrågor som företaget borde ha folk anställda för att tänka ut...

Jösses. Hur ska anställda på ett marknadsundersökningsföretag kunna räkna ut vad folk ansett om senaste restaurangbesöket på "Restaurang Goda viljan" ur olika aspekter?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag med,enbart tröttsamt och idiotiskt att behöva slösa sin tid på sådant krafs... 😆

(gällande Claes inlägg) de flesta som ringer och försöker verka trevliga och framåt är så djävla ytligt genomskådade från sekund 1 att jag bara ber dom ge upp medans tid är-och plötsligt blir dom så kalla och formella och kvickt säger "jaha-hej då"=bullshit!!!

Hej!

Vad förväntar du dig? Att intervjuaren ska inleda med: "[dunderrap]... Ditt djävla rövhål!! Sitt ner, käfta inte emot och svara på mina frågor. Hajar du?"...

Som man svarar blir man behandlad. Så är det i vanliga livet också, inte bara i telefon.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite annorlunda när man blir uppringd (eller får hembesök) av en främmande människa när jag inte har bett en representant för något företag att kontakta mig. Det ser jag som att man inkräktar på min fritid och är inget jag vill bli utsatt för. Om jag däremot skulle få ersättning för att svara på några frågor, så skulle jag kunna acceptera det om det inte blir för ofta. Företaget har ju nytta av mina svar för att öka sin försäljning, så jag utför de facto ett arbete på deras uppdrag om jag svarar på deras frågor. För mig är det därför helt verklighetsfrämmande att förvänta sig att folk ska ställa upp gratis på sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är lite annorlunda när man blir uppringd (eller får hembesök) av en främmande människa när jag inte har bett en representant för något företag att kontakta mig. Det ser jag som att man inkräktar på min fritid och är inget jag vill bli utsatt för. Om jag däremot skulle få ersättning för att svara på några frågor, så skulle jag kunna acceptera det om det inte blir för ofta. Företaget har ju nytta av mina svar för att öka sin försäljning, så jag utför de facto ett arbete på deras uppdrag om jag svarar på deras frågor. För mig är det därför helt verklighetsfrämmande att förvänta sig att folk ska ställa upp gratis på sådant.

Och jag skulle aldrig säga "några frågor", när vi gör intervjuer med 102 frågor... som kan ta 30-40 minuter.

Missförstod jag, eller tror du att företaget ska ha anställda som ska "räkna ut" folkets svar? [föregående post]

Som student stötte jag på en del som trodde att de kunde få betalt som intervjuperson. Någon trodde t.o.m. att jag hade 500 kr per intervju och att han skulle ha min andel om han ställde upp på en. När man i själva verket får några ynka kronor per intervju...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite annorlunda när man blir uppringd (eller får hembesök) av en främmande människa när jag inte har bett en representant för något företag att kontakta mig. Det ser jag som att man inkräktar på min fritid och är inget jag vill bli utsatt för. Om jag däremot skulle få ersättning för att svara på några frågor, så skulle jag kunna acceptera det om det inte blir för ofta. Företaget har ju nytta av mina svar för att öka sin försäljning, så jag utför de facto ett arbete på deras uppdrag om jag svarar på deras frågor. För mig är det därför helt verklighetsfrämmande att förvänta sig att folk ska ställa upp gratis på sådant.

Och jag skulle aldrig säga "några frågor", när vi gör intervjuer med 102 frågor... som kan ta 30-40 minuter.

Missförstod jag, eller tror du att företaget ska ha anställda som ska "räkna ut" folkets svar? [föregående post]

Som student stötte jag på en del som trodde att de kunde få betalt som intervjuperson. Någon trodde t.o.m. att jag hade 500 kr per intervju och att han skulle ha min andel om han ställde upp på en. När man i själva verket får några ynka kronor per intervju...

😆

Om andra vill sitta och arbeta för något företags räkning gratis i 30-40 minuter, så får de ju göra det - men jag (och många andra) kommer aldrig att ställa upp på sådant eftersom min fritid är väldigt värdefull för mig. Visst förstör det hela syftet med att få så stor spridning som möjligt i en undersökning - men det är ju inte mitt problem att resultatet inte blir representativt på det slumpmässiga sätt som det är tänkt. Om företaget som gör undersökningen inte är så snåla, så skulle resultatet däremot ha större chans att verkligen bli representativt.

Jag förstår helt enkelt inte varifrån de har fått sina idéer om att folk gladeligen ska sitta så länge och svara på en farlig massa frågor, utan att få någon ersättning alls. Att sedan ge folk ett par kronor per intervju som de utför, är ju horribelt! Då sitter de ju och arbetar för ett företag för ett par kronor i timmen!!! Det är minst sagt för dj-t - speciellt med tanke på att de säkert kommer fram till många som snäser av och är otrevliga för att de blir störda när de varken har tid eller lust att sitta och svara på en massa frågor...

Snacka om att utnyttja folk! Jag trodde att slaveriet var avskaffat... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag skulle aldrig säga "några frågor", när vi gör intervjuer med 102 frågor... som kan ta 30-40 minuter.

Missförstod jag, eller tror du att företaget ska ha anställda som ska "räkna ut" folkets svar? [föregående post]

Som student stötte jag på en del som trodde att de kunde få betalt som intervjuperson. Någon trodde t.o.m. att jag hade 500 kr per intervju och att han skulle ha min andel om han ställde upp på en. När man i själva verket får några ynka kronor per intervju...

😆

Företaget du jobbar åt, säljer en marknadsundersöking till en specifik branch. I potten ligger från några hundratusen upp till miljonen i möjlig försäljning av resultatet. Oftast (om man är smart) har man redan klart med några stora kunder som varit med att påverka frågematerialet.

Därefter tar man in några studenter som för några kronor ringer runt och plockar in underlaget, oftast från ett utvalt segment utifrån lön, ålder, kön,geografi, hobby etc.. Sammanställer, summerar för att därefter sälja materialet.

Jag skulle tillexempel kunna bestämma mig för att sälja filmmusik inom en speciell genre. Jag hyr in några studenter som via kundregister i musikaffärerna ringer runt och frågor om vederbörande trakterar ett instrument och har inspelningsmöjligheter.

Nu ringer en av studenterna till dig Musik, och säger att:

- Jo det är såhär att vi håller på att samla ihop ett musikarkiv avseende tonsättning av filmer som handlar om xxxxx.

Skulle du kunna tänka dig att ställa upp och göra ett litet musikstycke åt oss, som du sedan bränner på en cd-skiva och skickar till följande adress:

Musikalisk Affärsidé HB

Box 666

103 39 Stockholm.

I och med att du skickar skivan till oss blir stycket vår egendom, för att införlivas i vårt musikaliska sökarkiv.

Shure baby att du springer direkt till din dator och sätter dig att komponera 😆

Du frågar iställer: - och vad får jag för det?

samma affärsidé, samma princip, men olika ämnen!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Claes:

Exemplet jag gav med några kronor per intervju är sant, men avser inte de där långa 30-40-minuters intervjuer, utan de korta intervjuerna...men dessa kan ju ändå innehålla åtminstone uppemot 40 frågor. Men då är de ofta rätt korta. Det är dock jobbigt där förtexten till själva frågan är en halv skärmsida man ska läsa upp innan frågan kommer. Speciellt när den intervjuade glömmer av förtexten som de måste komma ihåg för att kunna svara på frågan. Då måste man börja om... En del frågor gör sig ju bäst på papper.

En gång pratade jag med en intervjuperson som ville ha hälften av min andel av den specifika mycket korta intervjun. Han trodde det skulle bli 200 kr och ville att jag skulle skicka pengarna i ett kuvert. Jag gick med på att han skulle få hälften, klockade intervjun och räknade ut vad den gav mig i nettolön, subtraherade med portot och sa vid slutet av intervjun:

Varsågod, om jag ska skicka den där enkronan som blir din lön, så måste jag ha din adress, kan du ge mig den? Och hur gör vi med den tid jag nu förlorat för att jag måste gå utanför protokollet och babbla om annat? Kan du skicka mig 4 kr istället? Senare gick jag över till en ny strategi: "Just idag är det helt gratis att svara på våra frågor - du kan inte missa detta unika tillfälle!" Det har också hänt att en eller två just undrat om det kostar något att svara, vilket inte är helt främmande, eftersom (ett oseriöst?) förslag förekommit om att ta betalt av IP.

När det gäller svarsfrekvensen, så ligger den för min del på över 90%, det är alltså en obetydlig andel som inte svarar. Det är också en myt att marknadsundersökningsföretaget får så himla bra betalt av sina kunder att de skulle kunna betala ut hundratals kronor till dem de intervjuar. Med alla de miljontals intervjuer som genomförs så skulle de gå omkull inom nån vecka/månad. Det vore att betala mer till intervjupersonen än vad de själva får betalt av sin kund. Konkurrensen från företag som placerar sig i låglöneländer hårdnar också.

Jobbigast är mordhoten. Som tur är sysslar jag med annat också numera. F.ö. ska jag sluta där och öppna eget...

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara lite som pyramidspel. De som sliter häcken av sig för att få fram ett resultat, ser nästan inga pengar, medan de som tar emot resultaten tjänar rejält på det.

Visst 17 säljer de sina undersökningar svindyrt till sina kunder - men de kan förstås pressa priserna när studenter ställer upp på att jobba i princip oavlönat, under en falsk förespegling att det är bra för deras utveckling eller något... Kan detta månne bli nästa bransch som facket ska titta till och införa blockader mot...? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Klart de tar betalt och inte driver företaget utan vinstintresse. Men om de skulle ge varje person de intervjuar 250 kr och det specifika projektet innefattar 5000 intervjuer, så skulle det ju ju innebära att de skulle betala 1.250.000 SEK till folket som intervjuas för undersökningen och så mycket kan jag ju säga (med kännedom om vad man får in), det skulle aldrig gå... Inte i närheten.

😛😎😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla skulle begära ersättning - så hade man kanske sluppit ifrån alla sådana eländiga undersökningar... 😳

Nåja - 250:- är kanske i mesta laget - men att begära att folk ska ställa upp helt gratis och svara på frågor - och dessutom att intervjuaren bara får en spottstyver för sitt jobb, är en helt förkastlig hantering, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, branschen skulle dö ut... helt klart.

Undrar just varifrån idén som en del intervjupersoner har om att intervjuarna har dunderbetalt, kommer ifrån?? När man pratar vidare med dem så märker man att de tror att man inte får så många intervjuer per dag/kväll. Vilket alltså är helt fel. Men det kan förklara varför de lever i villfarelsen att man har hundratals spänn per intervju.

En gång var jag på en restaurang som, istället för att först komma med drickat, hämtade en marknadsundersökning. Det vore kanske en idé? Att kräva att folk svarar på en marknadsundersökning om företagets produkter innan de får handla. Exempelvis på Elgiganten, IKEA, Statoil, ICA, Wettergrens, Burger King...

😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik: Du är verkligen verklighetsfrånvänd. Du tjänar pengar genom att använda andra människors tid utan att betala dom. Att någon vill ha betalt förstår du inte. Om du tänker tvärt om istället:

Låt de som vill ringa till dig och bli intervjuade av dig, då intervjuar du bara intresserade personer som tycker din intervju är viktig. Troligtvis blir det noll personer.

När jag gjorde en undersökning där man skulle navigera inomhus fick deltagarna en biobiljett värd 100:-. Även med en sådan morot fick vi "bara" 24 deltagare. Nu tog det iofs lite drygt en timme, men 100:-/h efter skatt är ju inte dåligt betalt. Hade vi inte haft biobiljetterna så kanske det blivit några stycken som då bara läst våra affischer.

Tid är pengar och lägger man tid på något man inte gör för att man vill ska man ha betalt annars kan det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...