Jump to content
Annons

Fri sampling

kallemio

Recommended Posts

.......

Samtidigt så tycker jag att det blir mer och mer av rena lobbydiskussioner här och jag tycker inte att det hör hemma här.

Jag är väl medskyldig till att forumet fått en vinkling åt det hållet du nämner. Jag nämnde dock i ett av de tidigaste inläggen jag gjorde om Räden mot TPB att jag tyckte att man kunde gå till PP's forum och diskutera saken mer om man ville istället för att föra debatten här.

En musiker, troligtvis härifrån, har gjort så.

Den tråden finns att läsa HÄR

/ Mikke

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fruppe69 (oregistrerad)
Kollade lite på dina inlägg. 70% av dem i allmänt. De flesta handlade om fildelning i olika trådar. Du får t o m in en del gliringar typ "läs manualen" på lite andra ställen också. Funderar på vilken organisation du representerar.

Din profil gränsar till lobbyism och dety tråkar ut mig att forumet blir allt mer av en lobbyverkasmhet och allt mindre av en community. Jag orkade kanske inte skriva ut mitt resonemang helt och hållet, så visst, det var en hel onödig kommentar egentligen. Den tillför inte diskussionen eller forumet något väsentligt så jag ber om ursäkt för den. Samtidigt så tycker jag att det blir mer och mer av rena lobbydiskussioner här och jag tycker inte att det hör hemma här.

Märkligt att bli beskylld för att bedriva lobbyverksamhet bara för att ens åsikt avviker från standarduppfattning 1A på internet - dvs att fildelning är toppen, upphovsrätt suger och att alla har födslorätt till gratis mp3 och amerikanska tv-serier.

Alla i världen delar inte Piratpartiets åsikter, även om det kan se ut så om man sitter framför datan hela dagarna...

Jag, till skillnad från MikkeÖland, representerar ingen annan än mig själv.

Han om någon sysslar med lobbyism och sprider propaganda för ett "parti" vars främsta mål är att göra musiker, ljudtekniker och skivbolagsarbetare arbetslösa.

Det handlar om flera av mina kompisar och kollegor, klart jag blir förbannad!

Att ämnet ständigt diskuteras i olika former är en självklarhet för mig - detta är ju den absolut viktigaste frågan just nu vad gäller juridik och ekonomi för oss som sysslar med musik professionellt, eller drömmer om att göra det.

Sen kan man ju fundera varför vi som värnar om upphovsrätten inte kan göra det utan anonymitetens skydd. Fråga Henrik Ponténs föräldrar vad dom tycker om att bli mordhotade till exempel, eller fundera över varför inte en enda artist i Sverige vågar kritisera fildelning öppet.

Med detta i minnet kanske det går att ha överseende med en användarprofil som min?

🙂

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Men du Reasy, vi tar den R&B-diskussionen i trädgården ikväll istället va?

Dela på andra sajter

Sen kan man ju fundera varför vi som värnar om upphovsrätten inte kan göra det utan anonymitetens skydd. Fråga Henrik Ponténs föräldrar vad dom tycker om att bli mordhotade till exempel, eller fundera över varför inte en enda artist i Sverige vågar kritisera fildelning öppet.

Med detta i minnet kanske det går att ha överseende med en användarprofil som min?

🙂

Jo., när du säger det på det viset så har jag faktiskt respekt för dina åsikter. 😮 (peace love and all that)

I en gammal gallupundersökning visade det sig att 87% av forumets medlemmar sade sig använda piraterade program i stor eller liten utsträckning.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1028

Skrämmande kanske, men detta är, så vitt jag kan förstå, inte ett forum som tar ställning för eller emot fildelning, vilket blir rena hyckleriet sett i ljuset av gallupen. Detta är ett forum för musikskapande.

Jag tror inte jag har tagit ställning varken för eller emot här på forumet och det är väl min poäng. Jag kan iofs skita i att bry mig om, eller skriva i trådarna som handlar om fildelning eller upphovsrätt, vilket jag också gör i nittionio fall av hundra. Problemet är att det finns en risk att resonemang omkring hur vi hjälper varandra och vad forumet tjänar till, spiller över i forumet som helhet. Jag tror fortfrande att det måste finnas bättre communitys att diskutera de här sakerna på. Att genom att komma med spydiga kommentarer om att man borde köpa sina programm eller läsa manualen känns som ren och skär lobbyism - och dålig sådan till på köpet.

För säkerhets skull så kollade jag igenom dina inlägg och fruppe är inte en sådan som gör det till regel. Men det finns andra som driver det på det viset.

Titta t ex på den här tråden så fattar du hur jag tänker.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5860&hl=Polisiär

😄

egget.

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

...och idag skriver Peter Pettersson i Aftonbladet en lång artikel om att det är omöjligt att bli upptäckt som fildelare om man använder Bittorrent-tekniken.

Han tipsar om hur lätt det är att ladda ner program och vilken sida man lätt kan tanka ner (olaglig) musik ifrån.

Lobbying, någon?

Ursäkta OT, men det här är den mest aktiva tråden just nu som berör ämnet.

Dela på andra sajter

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

Ingen minns Hassan längre. So 90's. 😳

Dela på andra sajter

Jaha den här lite lättgräliga tråden hamnade i offtopicträsket. Det innebär att den trots seriösa inlägg (iallafall från min sida) begravs på forumets bakgård. Död som en sill mao. 😠 Men den meningsfulla samplings/piratparitet/fildelningstråden ligger kvar i allmänt och kommer att mala på som en cheva från sjuttiofem. 🙂

Dela på andra sajter

Jaha den här lite lättgräliga tråden hamnade i offtopicträsket. Det innebär att den trots seriösa inlägg (iallafall från min sida) begravs på forumets bakgård. Död som en sill mao. 😠 Men den meningsfulla samplings/piratparitet/fildelningstråden ligger kvar i allmänt och kommer att mala på som en cheva från sjuttiofem. 🙂

Alltså, det fanns bra poänger med delar av inläggen. Men det tar tid att sortera ut de olika trådarna, speciellt eftersom när man gör detta inte alltid kan se hela inläggen. Om du vill lyfta något av ämnena till diskussion så är du ju fri att starta en ny tråd, och om du är lite ambitiös kan du ju tala om vilka inlägg du vill ha flyttade dit från den här tråden så kan jag ta tag i det. Tyvärr kommer det dröja om jag inte får det inom en timme eller så. Jag ska vara borta lite nu till helgen.

Dela på andra sajter

Alltså, det fanns bra poänger med delar av inläggen. Men det tar tid att sortera ut de olika trådarna, speciellt eftersom när man gör detta inte alltid kan se hela inläggen. Om du vill lyfta något av ämnena till diskussion så är du ju fri att starta en ny tråd, och om du är lite ambitiös kan du ju tala om vilka inlägg du vill ha flyttade dit från den här tråden så kan jag ta tag i det. Tyvärr kommer det dröja om jag inte får det inom en timme eller så. Jag ska vara borta lite nu till helgen.

Nej för F*n Neko jag bara drygar mig. Skall byta namn till Dryghuvud isället. Bra admin arbete. 😱

Dela på andra sajter

Nej för F*n Neko jag bara drygar mig. Skall byta namn till Dryghuvud isället. Bra admin arbete. 😱

Ok, här är det äckligt varmt och jag hänger inte riktigt med i svängarna. Önskar att man kunde gå och bada istället, men icke. Tack för komplimangen. Försöker göra det bästa av situationen.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Exklusiva rättigheter stryper nyskapande

Dagens alltmer restriktiva lagstiftning och tolkningar av "intrång" i upphovsrätt gör det särskilt svårt för skapande musiker, filmare, och bildkonstnärer. Ja även författare. I synnerhet gäller detta de som skapar verk genom att bearbeta och återanvända delar av gamla verk. I princip allt sådant är numera olagligt utan uttryckligt tillstånd från samtliga innehavare av den "copyright" som gäller.

Sampling inom musiken

Mix och remix-teknik har länge varit en etablerad musikform, och innan dess "samplade" artister själva såväl spelstil som "sound" på de sätt som gick, ursprungligen genom att imitera och göra egna versioner.

Numera kan man bli stämd för att låta "för lik" något verk utgivet av större skivbolag. Detta hindrar förstås inte att bolagens egen utgivning ofta kopierar egna och andra bolags utgivning, bara att oberoende artister får bearbeta materialet.

Begränsa exklusiva rättigheter till originalverken

Vi vill göra det enklare att bearbeta och återanvända delar av gamla verk. Sådant ska ses närmast som en legitim form av citering. Existerande lagstiftning mot plagiat, baserat på begrepp som "verkshöjd" har länge varit tillräckliga för att skydda skaparens upphovsrättsliga intressen. Det finns ingen anledning till senare tids extrema nya restriktioner.

Vad är det för nya restriktioner Piratpartiet menar?

Jag tycker deras argument är väldigt oklara. När de t ex pratar om att någon låt är "för lik" en annan kan ju lika gärna vara en som helt enkelt härmat en annan låt och låtsas vara sin egen. Att två låtar är lika kan visserligen också bara vara tillfälligheter.

( Jag vet att jag hade en melodi som gick runt i huvudet i flera år (kommer inte ihåg hur ja kom på den dock), som jag tyckte va riktigt bra. Hade den på sidan ett bra tag, och tänkte att någon gång ska jag göra en låt av den. Efter flera år hör jag exakt denna melodi, en låt, på ett gammal kasettband som någon i familjen (eller kanske jag, när ja var liten) spelat in (!) Nu kan ni lita på att jag skiter i att göra klart den där låten, eftersom... Ja, den finns ju redan. Såvida ja inte vill göra en cover då. )

Hursomhelst, att man ska få sampla loopar av andra utan att betala, och ifall man inte skulle fått det tyder på att reglerna stryper nyskapande är ett absurdt argument för mig. Om man alltid måste ha loopar som stöd för "nyskapande" är man inte särskilt kreativ.

Och visst ska man få låtas bli influerad och inspirerad, men det är två skilda saker.

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Fruppe69 (oregistrerad)
Det tråkiga för dig är att du har rätt dålig koll eftersom du tydligen inte känner till att funkydrummer breaket ....

yadayadayada

Antar att du inte såg Musikministeriet härmodagen, då Seba (Sveriges enda d'n'b-stjärna) slog fast att "utan Amen-breaket hade inte drum and bass funnits!".

Ahh vad det måste smärta. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.