Jump to content
Annons

Fri sampling


kallemio

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ska jag översätta eller komma hem till dig och spela lite riktig drum'n'bass för dig? Bäst jag översätter (och förkortar).

Det absolut mest samplade breakbeatet inom både hiphop och DNB är breaket i Funky Drummer spelat av Clyde Stubblefield i James Browns låt funky drummer....

"Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer."

Vad gäller moderna klubblåtar så använder fortfarande mängder av dessa JBs virvel, ganska ofta maskerad men inte till oigenkännlighet...

Newsflash: Första googleresultatet ger inte alltid hela sanningen! 🙂

Googla vidare så får du veta av Wikipedia och andra sajter att Amen är det mest andvända breaket. 😆

http://blog.forret.com/2006/06/owner-of-the-amen-break/

With the emergence of rave music around 1990, the “Amen” began to appear in an increasing number of techno productions. Very soon the famous loop became the sole drum element of many tracks and a whole style got its own name - Jungle. (…) In 1993-94 the whole jungle movement evolved into drum and bass. (…)

Och du får gärna komma hem till mig och spela lite "riktig drum'n'bass" för mig (jag har också ett par plattor, ett par egna också faktiskt... 😄 men du kan ju börja med att ge mig lite titlar på låtar från i år som samplar JB. 😄

Det tråkiga för dig är att du har rätt dålig koll eftersom du tydligen inte känner till att funkydrummer breaket förutom att det ofta användes som huvudbreak/loop även ofta användes samtidigt ihopmixat med andra breaks som amenbreaket, lyssna på några av dina plattor så kanske du hör det...

Vad gäller titlar så tycker jag mig höra funky drummer virveln på nästan allt nuförtiden, förutom viss electro.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break...

Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda.

Jo.

Bra svar, dessutom undvek du att följa upp ditt tidigare påstående. 😆

Ska jag översätta eller komma hem till dig och spela lite riktig drum'n'bass för dig? Bäst jag översätter (och förkortar).

Det absolut mest samplade breakbeatet inom både hiphop och DNB är breaket i Funky Drummer spelat av Clyde Stubblefield i James Browns låt funky drummer....

"Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer."

Vad gäller moderna klubblåtar så använder fortfarande mängder av dessa JBs virvel, ganska ofta maskerad men inte till oigenkännlighet...

Vad kommer ditt "easily the most..."-citat ifrån?

Det är långt ifrån den mest använda samplingen i hiphopmusik, jag hör Loleatta Holloway i långt fler låtar än jag hör Funky Drummer...

Men hursomhelst så känns det som att många har missat Fruppes tanke med posten - som det är idag så får dom flesta upphovsmän betalt för samplingar som används, utom i den mest obskyra DITC-hiphopen. Puffy har heltidsanställda som jobbar med att cleara samplingar och se till att uphovsmän/publishers får det dom ska ha, även om det tog nästan 10 år att pröjsa för den helt underbara Clean Up Woman-guran. Visst vore det katastrof om PP fick som dom ville och vi upphovsmän inte fich betalt för vårat andrahandsbidrag till samtida musik.

Vad Fruppe vill ha är medhåll vad det gäller att det är en fantastiskt kass idé att låta sampling vara fri. Det har han av mig iallafall, sen att han snöar in på kalenderbiteri i tråden är ju en annan sak.

Och, ta det från en 30+ hiphopskalle - hiphopen är tyvärr i högsta grad ansvarig för att samplingstekninken och låtstjäleriet är såpass utbrett så att debatten ens behövs.

EDIT; stavfel.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det tråkiga för dig

Det tråkiga med dig är att du inte vill hålla dig till ämnet.

Piratpartiet och samplingar tack.

Om du vill fyra av låtsasfakta och svara ducka för följdfrågor med spydigheter och ännu fler grundlösa påståenden får du starta en egen tråd.

James Brown har ingen samplat sedan 1987, för övrigt.

Skämtar du? Nästan all klubbmusik innehåller forfarande minst 1 _James Brown sampling

Väntar fortfarande på exempel på detta. 😆

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break...

Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda.

Jo.

Bra svar, dessutom undvek du att följa upp ditt tidigare påstående. 😄

Ska jag översätta eller komma hem till dig och spela lite riktig drum'n'bass för dig? Bäst jag översätter (och förkortar).

Det absolut mest samplade breakbeatet inom både hiphop och DNB är breaket i Funky Drummer spelat av Clyde Stubblefield i James Browns låt funky drummer....

"Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer."

Vad gäller moderna klubblåtar så använder fortfarande mängder av dessa JBs virvel, ganska ofta maskerad men inte till oigenkännlighet...

Vad kommer ditt "easily the most..."-citat ifrån?

Det är långt ifrån den mest använda samplingen i hiphopmusik, jag hör Loleatta Hollaoway i lång fler låtar än jag hör Funky Drummer...

Men hursomhelst så känns det som att många har missat Fruppes tanke med posten - som det är idag så får dom flesta upphovsmän betalt för samplingar som används, utom i den mest obskyra DITC-hiphopen. Puffy har heltidsanställda som jobbar med att cleara samplingar och se till att uphovsmän/publishers får det dom ska ha, även om det tog nästan 10 år att pröjsa för den helt underbara Clean Up Woman-guran. Visst vore det katastrof om PP fick som dom ville och vi upphovsmän inte fich betalt för vårat andrahandsbidrag till samtida musik.

Vad Fruppe vill ha är medhåll vad det gäller att det är en fantastiskt kass idé att låta sampling vara fri. Det har han av mig iallafall, sen att han snöar in på kalenderbiteri i tråden är ju en annan sak.

Och, ta det från en 30+ hiphopskalle - hiphopen är tyvärr i högsta grad ansvarig för att samplingstekninken och låtstjäleriet är såpass utbrett så att debatten ens behövs.

Men läs på mannen...

delar av gamla produktioner, inte specifierat. den idén är ju hur luddig som helst saknar alls substans, men skapar iaf en debatt 😆

Peace brou

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Men läs på mannen...

Jo, jag tänkte göra det.

Men Glaskatten har lagt beslag på Google.

Letar ny klubbmusik med JB-semplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break...

Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda.

Jo.

Bra svar, dessutom undvek du att följa upp ditt tidigare påstående. 😆

Ska jag översätta eller komma hem till dig och spela lite riktig drum'n'bass för dig? Bäst jag översätter (och förkortar).

Det absolut mest samplade breakbeatet inom både hiphop och DNB är breaket i Funky Drummer spelat av Clyde Stubblefield i James Browns låt funky drummer....

"Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer."

Vad gäller moderna klubblåtar så använder fortfarande mängder av dessa JBs virvel, ganska ofta maskerad men inte till oigenkännlighet...

Vad kommer ditt "easily the most..."-citat ifrån?

Det är långt ifrån den mest använda samplingen i hiphopmusik, jag hör Loleatta Hollaoway i lång fler låtar än jag hör Funky Drummer...

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det är långt ifrån den mest använda samplingen i hiphopmusik, jag hör Loleatta Hollaoway i lång fler låtar än jag hör Funky Drummer...

För att inte tala om Shack Up.

Och Linda Clifford!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det är långt ifrån den mest använda samplingen i hiphopmusik, jag hör Loleatta Hollaoway i lång fler låtar än jag hör Funky Drummer...

För att inte tala om Shack Up.

Inte ens i samma liga

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

Då tycker man ju att det vore en smal sak att nämna någon av dessa. Färsk, förstås.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

kat-chiiiing!

där satt den! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

10.000 tals tyder alltså på fler än 10.000.

kul att din polare delar dina kunskaper..

Link to comment
Dela på andra sajter

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

Nä å inte du heller... 😆 Man blir slö av att ligga på beachen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

10.000 tals tyder alltså på fler än 10.000.

kul att din polare delar dina kunskaper..

Du missade alltså DEN referensen OCKSÅ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

10.000 tals tyder alltså på fler än 10.000.

kul att din polare delar dina kunskaper..

Du missade alltså DEN referensen OCKSÅ?

Vem är fär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

10.000 tals tyder alltså på fler än 10.000.

kul att din polare delar dina kunskaper..

Du missade alltså DEN referensen OCKSÅ?

Vem är fär?

Lägg av.

Snorunge.

Tog Google-argumenten slut nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag sa: Återgå till ämnet. Annars låser jag tråden pang bom. ingen sida kommer med sakliga argument. Det är bara massa dravel och munhugg. Ska ni ha diskussionen så kan ni ju börja med lite sakliga fakta. Och gärna starta en ny tråd isf.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Länken till easilyuttalandet stod i inlägget. Funky Drummer är garanterat den mest samplade produktionen någonsin,bara virveln därifrån används säkert i några 100.000 tal olika låtar.... breaket lär väl användas i 10.000-tals låtar

10.000!?

Men det är taket?

Fan det här måste jag berätta fär min polare, han verkar inte ha koll på nånting.

10.000 tals tyder alltså på fler än 10.000.

kul att din polare delar dina kunskaper..

Du missade alltså DEN referensen OCKSÅ?

Vem är fär?

Lägg av.

Snorunge.

Tog Google-argumenten slut nu?

Vem är din polare med nollkoll? The mystic reference...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja, man är borta under dagen för att göra en intervju på P4. När man kommer hem så har tråden exploderat! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jaha ja, man är borta under dagen för att göra en intervju på P4. När man kommer hem så har tråden exploderat! 😉

Frågade dom om du ska rösta på Piratpartiet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Fast du kanske håller typ High Five som RnB-musikens skapare?

😉

Skulle nog föredra Kashif 😉

Kashifs 80-tals produktioner var grymma liksom de från Fatback Band D-Train Midnight Star & Mantronix.

Kanske det, men det var inte RnB.

Var inte Mantronix gotta have your love R&B eller Is this the future med Fatback? Även Melba Moore och Evelyn champagne King som Kashif producerade var ju grym R&B kommer även att tänka på Rene&Angela som blandade Rap och Soul långt innan Mary...

Nej, det var inte RnB.

Pang Bom

Link to comment
Dela på andra sajter

@Fruppe

Jag frågade var PP säger det du påstår att dom säger. Du svarade inte på den frågan utan istället återgav du vad du ser blir konsekvensen. Sen påstår du en massa dravel igen om att du genomskådar Piratpartiet o bla bla hit o bla bla dit. Och som avslut klämmer du i med att PP består av virrpannor. yeah right......

Så här skriver Rick på PP's hemsidan:

Exklusiva rättigheter stryper nyskapande

Dagens alltmer restriktiva lagstiftning och tolkningar av "intrång" i upphovsrätt gör det särskilt svårt för skapande musiker, filmare, och bildkonstnärer. Ja även författare. I synnerhet gäller detta de som skapar verk genom att bearbeta och återanvända delar av gamla verk. I princip allt sådant är numera olagligt utan uttryckligt tillstånd från samtliga innehavare av den "copyright" som gäller.

Sampling inom musiken

Mix och remix-teknik har länge varit en etablerad musikform, och innan dess "samplade" artister själva såväl spelstil som "sound" på de sätt som gick, ursprungligen genom att imitera och göra egna versioner.

Numera kan man bli stämd för att låta "för lik" något verk utgivet av större skivbolag. Detta hindrar förstås inte att bolagens egen utgivning ofta kopierar egna och andra bolags utgivning, bara att oberoende artister får bearbeta materialet.

Begränsa exklusiva rättigheter till originalverken

Vi vill göra det enklare att bearbeta och återanvända delar av gamla verk. Sådant ska ses närmast som en legitim form av citering. Existerande lagstiftning mot plagiat, baserat på begrepp som "verkshöjd" har länge varit tillräckliga för att skydda skaparens upphovsrättsliga intressen. Det finns ingen anledning till senare tids extrema nya restriktioner.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast du kanske håller typ High Five som RnB-musikens skapare?

😉

Skulle nog föredra Kashif 😉

Kashifs 80-tals produktioner var grymma liksom de från Fatback Band D-Train Midnight Star & Mantronix.

Kanske det, men det var inte RnB.

Var inte Mantronix gotta have your love R&B eller Is this the future med Fatback? Även Melba Moore och Evelyn champagne King som Kashif producerade var ju grym R&B kommer även att tänka på Rene&Angela som blandade Rap och Soul långt innan Mary...

Nej, det var inte RnB.

Pang Bom

Klart det är R&B. Lyssna och lär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
@Fruppe

Jag frågade var PP säger det du påstår att dom säger. Du svarade inte på den frågan utan istället återgav du vad du ser blir konsekvensen. Sen påstår du en massa dravel igen om att du genomskådar Piratpartiet o bla bla hit o bla bla dit. Och som avslut klämmer du i med att PP består av virrpannor. yeah right......

Så här skriver Rick på PP's hemsidan:

/ Mikke

den här Rick han kan inte så mycket om musik, va? Sitter väl mest och käkar knäckebröd med Calle..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Fast du kanske håller typ High Five som RnB-musikens skapare?

😉

Skulle nog föredra Kashif 😉

Kashifs 80-tals produktioner var grymma liksom de från Fatback Band D-Train Midnight Star & Mantronix.

Kanske det, men det var inte RnB.

Var inte Mantronix gotta have your love R&B eller Is this the future med Fatback? Även Melba Moore och Evelyn champagne King som Kashif producerade var ju grym R&B kommer även att tänka på Rene&Angela som blandade Rap och Soul långt innan Mary...

Nej, det var inte RnB.

Pang Bom

Klart det är R&B. Lyssna och lär...

Jag jävlas bara.

Jag vet mycket väl vad R&B är, men de artister du nämner är av en helt annan skola än den som kan diskuteras i samma tråd som saplingsfrågor.

Den moderna R&B'n som skapades av Babyface & Puffy är ju till allra största delen byggd av mer eller mindre fantasifullt användande av samplingar.

Men nu låter vi tråden vara öppen för det den är menad för - Piratpartiets förslag som Fruppe69 skriver om i första tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hej alla glada diskuterare! Kolla snabbt upp där ni sitter - flere av er verkar ha suttit sig på en igelkott i misstag. Dra ut piggarna ur arslet så känns det bättre och det blir dessutom lättare att förstå andras inlägg rätt då den där störande faktorn har eliminerats!

Ha det så bra, puss och kram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad handlar den häringa tråden om då? 😉😉😮

Om konstiga hip-hop människor som inte kan spela utan bara spelar in andra på bandspelaren och om nåt sjukt djävla poker-parti. Nä fy fan säger ja. kommunister är dom allihopa.

Jag tror det blir bättre om vi slutar prata så mycket om problemen så försvinner de av sig självt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad handlar den häringa tråden om då? 🙂😆😮

Om konstiga hip-hop människor som inte kan spela utan bara spelar in andra på bandspelaren och om nåt sjukt djävla poker-parti. Nä fy fan säger ja. kommunister är dom allihopa.

Jag tror det blir bättre om vi slutar prata så mycket om problemen så försvinner de av sig självt.

Moget och bra uttalat från en musiker eller va du nu är...

Link to comment
Dela på andra sajter

And here we go again. Böjar ruttna på detta forumet ...

Stick då och sprid dina meningslösheter någon annanstans.

Kollade lite på dina inlägg. 70% av dem i allmänt. De flesta handlade om fildelning i olika trådar. Du får t o m in en del gliringar typ "läs manualen" på lite andra ställen också. Funderar på vilken organisation du representerar.

Din profil gränsar till lobbyism och dety tråkar ut mig att forumet blir allt mer av en lobbyverkasmhet och allt mindre av en community. Jag orkade kanske inte skriva ut mitt resonemang helt och hållet, så visst, det var en hel onödig kommentar egentligen. Den tillför inte diskussionen eller forumet något väsentligt så jag ber om ursäkt för den. Samtidigt så tycker jag att det blir mer och mer av rena lobbydiskussioner här och jag tycker inte att det hör hemma här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...