kallemio Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Tycker det känns som att du bara är ute efter att snacka skit om hiphop
Dreamtones Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 (redigerat) Duu.. Vänta nu! Läste du ens vad jag skrev.. eller rättare sagt förstod du vad jag menade? 😉 Jag har varit i denna bransch sedan 70-talet.. "Been there done that" om du förstår vad jag menar? Jag om någon kan tänka mig in i en orginalartist sits som du säger.. Det är just därför jag utalar mig som jag gör.. Du och andra sidan verkar tänka på pengar mer än på musik och glädje.. Det som gör livet värt att leva! 🙂 Du argumenterade ju klart och tydligt för att originalartisten inte behövde något mer inkomst, eller ? 😎 För mig så blir livet också mer glädje om det är rättvisa regler. Instämmer i föregående talares uttalande till 100%. Jag med ! Tycker det känns som att du bara är ute efter att snacka skit om hiphop Njae, det kan ja inte påstå att han gör - egentligen. Det är väl inte bara hiphop artister som samplar... Dock tog han hiphop som exempel i den andra tråden (eftersom dem gör det i störst utsträckning), som också ingick i det citat jag använde mig av i denna tråd. Men hur kommer det sig att open source-programvara väldigt väldigt ofta är bättre än motsvarande proprietära produkter? Kolla på ett bolag som Bevlar, som släpper massa superbra musik alldeles gratis! Copyleft is the shit, om vi kan stödja det politiskt så tror jag att det kommer bli ännu mer utbrett vilket mänskligheten i stort bara har att vinna på. EDIT: Därmed inte sagt att PPs väg är den rätta att gå... Detta är visserligen en väldigt bra poäng, men den dagen då man inte kan tjäna pengar på musik tror jag också kvalitén sjunker. Det kommer nog också gälla även de artister som gör musik gratis för att bevisa att de är bättre än de som säljer bäst. Redigerat 5 juli 2006 av Kricke
Claes Holmerup Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Själv tror jag inte på kommunistiska ideal. Tanken är god men folk är för egoistiska och lata för att det ska kunna fungera ( Cyniker? Vem? ). Men i liten skala, till exempel inom det här området, är jag inte helt främmande för att det skulle kunna fungera. Man får tänka på att det finns fler motivationsfaktorer än pengar. Sociala fördelar och inre tillfredställelse till exempel. Enda stället där kommunism någonsin kan fungra, är inom familjen. I större sammanhang i verkliga livet är det däremot helt omöjligt - och leder till minst lika stora sociala problem och orättvisor som kapitalism i extrem tillämpning. Det har vi sett överallt där det har exprimenterats med detta horribla system på olika håll i världen.
tbruce Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Enda stället där kommunism någonsin kan fungra, är inom familjen. I större sammanhang i verkliga livet är det däremot helt omöjligt - och leder till minst lika stora sociala problem och orättvisor som kapitalism i extrem tillämpning. Det har vi sett överallt där det har exprimenterats med detta horribla system på olika håll i världen. Nja, finns en delstat (?) i Indien som i princip har kommunistiskt styre, och det ska tydligen funka väldigt bra...
Claes Holmerup Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 (redigerat) Enda stället där kommunism någonsin kan fungra, är inom familjen. I större sammanhang i verkliga livet är det däremot helt omöjligt - och leder till minst lika stora sociala problem och orättvisor som kapitalism i extrem tillämpning. Det har vi sett överallt där det har exprimenterats med detta horribla system på olika håll i världen. Nja, finns en delstat (?) i Indien som i princip har kommunistiskt styre, och det ska tydligen funka väldigt bra... Undantaget som bekräftar regeln... 😎 Sedan blir det alltid det där med "i princip", som ju bekräftar att det inte fungerar som det är tänkt... 🙂 Vad vet förresten VI om hur bra eller dåligt det fungerar? Det är lätt för propagandamakare att påstå saker om okända byar som ligger för långt bort för att man ska kunna undersöka det... Redigerat 5 juli 2006 av Claes
AndyPandy Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 (redigerat) Nja, finns en delstat (?) i Indien som i princip har kommunistiskt styre, och det ska tydligen funka väldigt bra... Problemet med dessa exempel är att om man skrapar på ytan så finns det uppenbara problem. Det finns ju till exempel någon stad i Kina där verklig kommunism upprätthålls - allt är gratis och alla tjänar lika mycket, och allt fungerar jätteperfekt och allt är jättetrevligt, hävdar borgmästaren. Nu är det dock så att regeringen hela tiden skickar enorma bidrag till denna mönsterstad så att de ska kunna forsätta med sin kommunism. Jag hävdar att 90% bara blir skräp om inte någon har ekonomisk vinning i det hela. Och jag hävdar också att så länge ett system inte ser människan som hon verkligen är är det dömt att misslyckas. Kommunism är därmed en korkad utopi. Redigerat 5 juli 2006 av AndyPandy
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 HALLÅ! Jag var duktig och splittade en tråd. Gör detsamma om ni ska hålla på och diskutera pros and cons of kommunism. 🙂 (herregud, vilket årtionde lever vi egentligen? 😎)
AndyPandy Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Jag var duktig och splittade en tråd. Gör detsamma om ni ska hålla på och diskutera pros and cons of kommunism. 🙂 (herregud, vilket årtionde lever vi egentligen? 😎) Du har helt rätt! Kommunism borde inte behöva diskuteras år 2006. Alla borde fatta att kommunismen är helt tossig. 2006, mina vänner, inte 1976.
Claes Holmerup Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 HALLÅ!Jag var duktig och splittade en tråd. Gör detsamma om ni ska hålla på och diskutera pros and cons of kommunism. 😉 (herregud, vilket årtionde lever vi egentligen? 😉) 😎 Jo - men det som piratpartiet har kommit med, bygger ju på kommunistiska grunder, så det är svårt att undvika den kopplingen... Detta är med andra ord ytterligare ett sätt för extremister att försöka tillskansa sig mer makt, genom att rikta in sig på enstaka frågor som de vet att de kan bli populära genom. Jag menar - vilken ungdom med risigt med pengar, vill inte hämta all musik och alla program helt gratis...? 🙂
Egghuvud Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 And here we go again. Böjar ruttna på detta forumet ...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 And here we go again. Böjar ruttna på detta forumet ... Stick då och sprid dina meningslösheter någon annanstans.
Reason Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Nu får mr Fruppe kamma till sig lite... Skulle vi snacka samplingar, hata hiphop eller be medlemmar sticka?
djonas Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Skulle vi snacka samplingar, hata hiphop eller be medlemmar sticka? Precis, jag vet ju inte i vilken kö jag ska ställa mig i ju....😄
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Oavsett vad man tycker om modern hip hop - nog fan ska väl några $ hamna hos den artist / låtskrivare / label som samplas? s. James Brown har ingen samplat sedan 1987, för övrigt. Skämtar du? Nästan all klubbmusik innehåller forfarande minst 1 _James Brown sampling Du kanske inte varit ute på ett tag? 🙂 Nämn en från i år. En räcker. Själv verkar du inte ha varit ute sen 1987...så tydligen missade du hela drum'n'bass vågen som samplade JB en masse... När jag pratar om james brown så menar jag givetvis även hans produktioner och JBs "patenterade" virvelkagge hörs fortfarande på massvis av produktioner och även hans röst. Många snor ju dessutom hans sväng utan att direktsampla. Blev ingen titel alltså? muhahaha Mycke snack, obefintlig verkstad. FYI: Amen, apache, alla dom klassiska d'n'b-breaken hade väldigt lite med James Brown att göra. Faktum är att jag utmanar dig att hala fram en endaste JB-samplande D'n'b-låt också. 😆
Reason Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Oavsett vad man tycker om modern hip hop - nog fan ska väl några $ hamna hos den artist / låtskrivare / label som samplas? s. James Brown har ingen samplat sedan 1987, för övrigt. Skämtar du? Nästan all klubbmusik innehåller forfarande minst 1 _James Brown sampling Du kanske inte varit ute på ett tag? 😆 Nämn en från i år. En räcker. Själv verkar du inte ha varit ute sen 1987...så tydligen missade du hela drum'n'bass vågen som samplade JB en masse... När jag pratar om james brown så menar jag givetvis även hans produktioner och JBs "patenterade" virvelkagge hörs fortfarande på massvis av produktioner och även hans röst. Många snor ju dessutom hans sväng utan att direktsampla. Blev ingen titel alltså? muhahaha Mycke snack, obefintlig verkstad. FYI: Amen, apache, alla dom klassiska d'n'b-breaken hade väldigt lite med James Brown att göra. Faktum är att jag utmanar dig att hala fram en endaste JB-samplande D'n'b-låt också. 😆 de e ju inte mkt snack på dig... 🙂
Glaskatten (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 (redigerat) Oavsett vad man tycker om modern hip hop - nog fan ska väl några $ hamna hos den artist / låtskrivare / label som samplas? s. James Brown har ingen samplat sedan 1987, för övrigt. Skämtar du? Nästan all klubbmusik innehåller forfarande minst 1 _James Brown sampling Du kanske inte varit ute på ett tag? 🙂 Nämn en från i år. En räcker. Själv verkar du inte ha varit ute sen 1987...så tydligen missade du hela drum'n'bass vågen som samplade JB en masse... När jag pratar om james brown så menar jag givetvis även hans produktioner och JBs "patenterade" virvelkagge hörs fortfarande på massvis av produktioner och även hans röst. Många snor ju dessutom hans sväng utan att direktsampla. Blev ingen titel alltså? muhahaha Mycke snack, obefintlig verkstad. FYI: Amen, apache, alla dom klassiska d'n'b-breaken hade väldigt lite med James Brown att göra. Faktum är att jag utmanar dig att hala fram en endaste JB-samplande D'n'b-låt också. 😆 Fruppe menar du på allvar att du tror att JB inte har blivit samplad av massvis av drum'n'bass artister? Jättevrållollollollipop! Redigerat 5 juli 2006 av Glaskatten
Glaskatten (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Fruppe menar du på allvar att du tror att JB inte har blivit samplad av någon drum'n'bass artist? Jättevrållollollollipop! Det kanske han har, jag kan bara inte komma på nån. Kan du? Eller är det mer "indirekta samplingar, av arr och sånt" du menar? 🙂 Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... "Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer." http://store.drumbum.com/drums/drum-n-bass-drum-and-bass.htm
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda. The Winstons "Amen Brother" och "Apache" av The Incredible Bongo Band är betydligt mer förekommande. Och hur var det nu med "klubbhits än idag"? Ingen titel från i år som samplar JB? 🙂
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Jag kan riktigt se hur Glaskatten panikgooglar. club+hit+2006+james+brown 😆
Glaskatten (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda. Jo.
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda. Jo. Bra svar, dessutom undvek du att följa upp ditt tidigare påstående. 😄 Synd förresten att du inte ville kommentera ämnet i sig, utan trasslade in dig i massa felaktiga fakta. 😆 Ska vi hoppa tillbaka till topic?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Emot mjukvarupatent? Då ska alltså folk som gör program och lägger ner enormt mycket tid på det Jep. Mjukvara ska inte patenteras. Mjukvara åtnjuter IPR redan så som det är nu. Den enda skillnaden är att sen då Microsoft patenterar for-loopen blir aningen svårt att programmera. Som sagt, att inte patentera mjukvara betyder inte att all mjukvara skulle vara fri att kopieras. Om du kodar en limiter, skall det inte betyda att jag inte får koda en limiter. Hur jävla mycket tid du än satt ut på det. Stjäl jag din kod och använder den, är det kriminellt oberoende av om det är patenterat eller ej.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda. Jo. Nejdå.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 (redigerat) Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda. Jo. Bra svar, dessutom undvek du att följa upp ditt tidigare påstående. 😆 Ska jag översätta eller komma hem till dig och spela lite riktig drum'n'bass för dig? Bäst jag översätter (och förkortar). Det absolut mest samplade breakbeatet inom både hiphop och DNB är breaket i Funky Drummer spelat av Clyde Stubblefield i James Browns låt funky drummer.... "Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer." Vad gäller moderna klubblåtar så använder fortfarande mängder av dessa JBs virvel m.fl. JB samplingar, ganska ofta maskerat men inte till oigenkännlighet... Redigerat 5 juli 2006 av Glaskatten
Glaskatten (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Hela musikstilen bygger ju på ett uppspeedat JB break... Funky Drummer är ett av flera d'n'b-breaks, men absolut inte det mest använda. Jo. Nejdå. Jo genom tiderna absolut, inte lika använt nu men inte heller oanvänt, speciellt i bakgrunden.
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Ska jag översätta eller komma hem till dig och spela lite riktig drum'n'bass för dig? Bäst jag översätter (och förkortar). Det absolut mest samplade breakbeatet inom både hiphop och DNB är breaket i Funky Drummer spelat av Clyde Stubblefield i James Browns låt funky drummer.... "Easily the most sampled break-beat in both DNB and hip-hop is the "Funky Drummer" break. This drum and bass break originates from the breakdown played by drummer Clyde Stubblefield in James Brown's song Funky Drummer." Vad gäller moderna klubblåtar så använder fortfarande mängder av dessa JBs virvel, ganska ofta maskerad men inte till oigenkännlighet... Newsflash: Första googleresultatet ger inte alltid hela sanningen! 🙂 Googla vidare så får du veta av Wikipedia och andra sajter att Amen är det mest andvända breaket. 😆 http://blog.forret.com/2006/06/owner-of-the-amen-break/ With the emergence of rave music around 1990, the “Amen” began to appear in an increasing number of techno productions. Very soon the famous loop became the sole drum element of many tracks and a whole style got its own name - Jungle. (…) In 1993-94 the whole jungle movement evolved into drum and bass. (…) Och du får gärna komma hem till mig och spela lite "riktig drum'n'bass" för mig (jag har också ett par plattor, ett par egna också faktiskt... 😄 men du kan ju börja med att ge mig lite titlar på låtar från i år som samplar JB. 😄
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Ajaj, det kom ingen titel. 😆 Då kanske vi ska prata vidare om Piratpartiet ist?
Reason Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Och du får gärna komma hem till mig och spela lite "riktig drum'n'bass" för mig (jag har också ett par plattor, ett par egna också faktiskt... 😆 men du kan ju börja med att ge mig lite titlar på låtar från i år som samplar JB. 😄 Oj nu höjer Fruppe ribban (tror han)... 😄 Vad har du gjort då?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.