Jump to content
Annons

Leaving Friends

Recommended Posts

LÅTNAMN: Leaving Friends

ARTIST/GRUPP: ingen

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 2:41

KOMPOSITÖR: Peter Wallbom

PRODUCENT: Peter Wallbom

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,46 Mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

Efter lång tid har jag nu försökt mig på att sjunga, första låten fick bli en gammal låt som skrevs för 5 år sen då man var högst inspirerad av Green Day..som sagt, första gången man sjöng så jag skulle behöva mycket tips på vad som kan förbättras (Jag hoppas på att få slippa höra "Allt" 🙂 )

Dela på andra sajter

Annons

Hmm.... Inte för att vara elak.... men sången är riktigt illa! Känns som du ligger total fel i tonart... Musiken är ok men inte mer ljudet är nja tunt tråkigt... Det kommer in någon riktigt hemsk cymbal i mellanåt... Gitarr solot är lite surt här och där...

Ja så man kan säga tillbaka till ritbordet. Ta hjälp av någon som kan sjunga åt dig... Låten isig kanske det inte är något fel på....

Men kämpa på!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Problemet med sången är bl a att du inte sjunger. Du pratar mest. Eller sluddrar fram orden. Visst är det rätt släpigt på tonerna också, men en början är att sjunga ut mer. Om du gör det så kanske det blir svårare för dig själv att undgå att höra hur du själv sjunger. Prova att lyssna bara på sången en massa tagningar. Nånstans kommer du säkert att hitta nåt sätt att bli bättre.

EDIT: man kan ju pratsjunga, men det passar inte här

Redigerat av Snow Brigade
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet ingen särskild direkt, det finns massor när man söker. Annars kan det ju vara ett tips att gå till nån sånglärare. Vanligtvis är jag ju inte sådär ohämmat positiv till det, men, no offense, du kanske skulle behöva det. Du får ju rätt mycket och väldigt direkt feedback då. Det låter ändå som att du skulle kunna ha en rätt skön röst om du bara får lite kontroll över den.

Redigerat av Snow Brigade
Dela på andra sajter

Min sambo är en mycket duktig sångerska. Hon ger dessa tips.

* Du måste tänka på texten. Vad handlar den om? Vad vill du förmedla? Ge en känsla, berätta historien. Mena vad du sjunger. Analysera texten noga.

* Du måste våga sjunga ut. Hon tycker det låter som du nynnar för dig själv.

* Artikulera!

* Ta kontakt med en sånpedagog för att lära dig teknik och lär dig våga.

Jag tror precis som hon att det handlar om att du inte tror på dig själv och det du sjunger. Ge mer!

Mvh

Dela på andra sajter

Hej,

jag tampas med samma typ av problem som jag hör att du har. Jag skulle jättegärna vilja kunna sjunga och har börjat jobba med det från och till sedan ca. ett år tillbaka.

Mina erfarenheter är följande:

- Sånglektioner hjälper.

Jag tog privatlektioner inom ramen för Folkuniversitetets verksamhet under en termin.

Det är det absolut snabbaste sättet att få bukt med nybörjarfel och att våga sjunga ut och lyssna på sig själv. Man skäms dock inför läraren från start till mål för att det låter så illa. Jag var på en nivå som din nuvarande.

- Övning hjälper

Att sjunga och sjunga och sjunga hjälper. Jag kör i princip samma upplägg som du verkar ha gett dig in på - spela in en bakgrund och så sjunger man till den. Tyvärr bor jag i en liten lägenhet med både grannar och sambo. Det är inte praktiskt möjligt att öva i den omfattning som skulle behövas.... så därför följer nästa steg

- Melodyne hjälper!

Det finns en billig och bra prgramvara med vilken det är superlätt att fixa till sin sång. Jag köpte den billigaste versionen MelodyneUno och den fungerar mycket bra.

MelodyneUno

Det kan ju vara frusterande att aldrig få till sången och då är det skönt att kunna ta en genväg i hemmastudion. Priset är dessutom i samma nivå som ett par sånglektioner.

Jag skulle också hävda att det hjälpt mig som övningsverktyg, då jag (rent visuellt) upptäckt systematiska fel jag gör när jag sjunger, som att successivt sjunka ut ur tonarten, m.fl.

Lycka till i framtiden! Just nu låter det faktiskt inte bra, men man kommer snabbt framåt om man ger det en koncentrerad insats. Jag hyllar också ditt mod vad gäller att posta ett så tydligt exempel till allmän nedladdning. Sång är skitsvårt och det är intressant att diskutera - alla vill väl kunna sjunga till en bra låt man gjort?

/K

Dela på andra sajter

Nåväl.... Tycker du låter som en mycket bakis Pete Perret (The Only Ones) och det är fan inte fel... Jag gillar låten, men måste stämma in i kören... Trummorna låter skit men ändå ganska charmigt... Dock... Du har lyckats att INTE låta som green day... Och det tycker jag personligen är skönt.

Behåll sången som den är men höj den.. Fan allt MÅSTE inte låta Bon Jovi perfekt!

/Bajenuffe

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.