Jump to content
Annons

Halsont = hes = tappad röst = SJUK basröst?


tbruce

Recommended Posts

Hejsan, jag är lite förkyld och har satans halsont, och idag på eftermiddagen tappade jag rösten. Har inte talat många ord sen dess för att spara, men nu när jag pratade lite märkte jag att jag hade fått en helt sinnesjukt basröst! Testade lite snabbt med en gitarr, vanligtvis brukar jag komma ner till E, om jag har en "bra" dag och pressar lite ända ner till D eller C#. Men nu kommer jag ner ända till A, nästan G#!! Sjuuuuukt!! 😉 Okej det är ju inte nån vidare kraft i det liksom, men det är en helt hörbar ton. Varför blir det så? Rösten sjunker en kvint från vad som är "normalläget" pga en förkylning? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skynda som fan att spela in Ol'man river ! 😆

/R

Eller... "Då går jag ner i min källare..." 😄 Har polare som nyss varit förkyld o han har precis samma symptom. Det går nog över med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på att stämbamden svullnar och då tätar de inte som de ska på högre toner. Var mycket försiktig med att prata och sjunga tills du är bra i halsen igen. Jag vet av egen erfarenhet. I början av september i fjol var jag på rep och var förkyld, slutade med att jag fick en stämbandsinflamation och inte kunde sjunga på hela hösten. Inget kul alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skynda som fan att spela in Ol'man river ! 😆

/R

Eller... "Då går jag ner i min källare..." 😄 Har polare som nyss varit förkyld o han har precis samma symptom. Det går nog över med tiden.

snubben som jag hyrde studiolokalen för ngt år sen kunde en vanlig dag dra igenom pierre isakssons stora hit utan problem!! det var helt galet.

jag brukar också få lite extra bas i stämman dagen efter..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på att spela in en cover på ""så går jag ner i min källare" eller vad den heter. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på att spela in en cover på ""så går jag ner i min källare" eller vad den heter. 😱

Haha, vad kul, kom du på det själv?

🙂😱

Happ, har fortfarande ont i halsen men kan inte komma ner till nåt jävla A inte. 😠 Mopar Man, har tagit det rätt lugnt med rösten både igår och idag så det ska nog inte vara så farligt, småtrallade lite förut iofs men gav upp när jag märkte att det lät som när Hanson var i målbrottet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...