Jump to content
Annons

Oskilloskop

tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)

Har kommit över ett oskilloskop. Nu funderar jag på hurudana olika appliceringsområden jag kan hitta för det i min studio. Mixning/mastering är det egentligen som gäller. Kopplingsexempel, linkar, idéer... allting mottages!

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

oscilloskop ser jag ingen direkt användning till i studion....möjligvis om någe går isönder kan du använda det att felsöka utrustningen....

Vad jag lärt mig på min el-utbildning, så används det uteslutande för mätning å felsökning...det e iaf vad jag använder mina till....

EDIT:

skulle vara om du vill mäta frekvensresponsen på din utrustning...

Redigerat av Hype
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mjo, jag skulle faktiskt också vara nyfiken på att veta hur man bäst kopplar oscilloskop in i ljudkedjan så att det påverkar ljudet så lite som möjligt.

spelar ingen större roll, oscilloskop har oftast in impedans i megaohm storlek...med andra ord belastar signalkälla väldigt lite....

Redigerat av Hype
Dela på andra sajter

kan användas för att få tryck i en bas kagge...

Sätt på en 40-50hz ton med en gate på så att den så att den inte hörs.

Side-chaina sedan bas trumman till gaten så att den bara öppnas när kicken slår..

Fet kagge som resultat.. 🙂

Dela på andra sajter

Side-chaina sedan bas trumman till gaten så att den bara öppnas när kicken slår..

Fet kagge som resultat.. 🙂

du snackar om någe helt annat, en sk signalgenerator inte oscilloskop...oscilloskop är ett mätinstrument och ger inte ifrån sig några testtoner... =)

Dela på andra sajter

Fet kagge som resultat.. 😉

du snackar om någe helt annat, en sk signalgenerator inte oscilloskop...oscilloskop är ett mätinstrument och ger inte ifrån sig några testtoner... =)

Ahhhhhh självklart.... lite trött...jag menar ju en oscillator 🙂😆😮

Sorry 😉

Dela på andra sajter

Ahhhhhh självklart.... lite trött...jag menar ju en oscillator 🙂😆😮

Sorry 😉

😄

Dela på andra sajter

Ahhhhhh självklart.... lite trött...jag menar ju en oscillator 😉🙂😆

Sorry 😉

hehe shit happens all the time ;-)

Dela på andra sajter

Jag har ett oscilloskop. Säg vilken tekniker som inte har ett sådant... 😉

Till felsökning är det helt perfekt - om man vet hur det används... 🙂

Nåja - jag kommer att få nytta av det så småningom i alla fall, eftersom jag kommer at använda det för att ställa in exakta nivåer när jag ska göra omvandlartester. Ett oscilloskop är säkraste sättet att verifiera signalnivån - och så kan man dessutom se om något har hänt med signalen om man skickar in en känd signal (t ex sinus) och mäter på utgången efter en enhet och ser om den verkligen är så ren som det påstås... 😆

Dela på andra sajter

Som Claes säger här ovan.. För mig är ett oscilloskop ovärderligt i felsökning av audioelektronik.. Men om du inte vet vad du ska använda ditt oscilloskop till i din studio så kan jag ge ett tips.. Ställ det på X/Y mätning och ta signalen från ena kanalen till monitor vänster och andra från monitor höger och se fasriktigheten när du mixar 😉

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
  Som Claes säger här ovan.. För mig är ett oscilloskop ovärderligt i felsökning av audioelektronik.. Men om du inte vet vad du ska använda ditt oscilloskop till i din studio så kan jag ge ett tips.. Ställ det på X/Y mätning och ta signalen från ena kanalen till monitor vänster och andra från monitor höger och se fasriktigheten när du mixar

Och då kallar vi det Goniometer, right? Just det, sånt här är jag ute efter. Det att man kan debugga sina elgrunkor om de är sönder (och om man kan) visste jag redan.. 🙂

OK, hur mäter jag upp frekvensrespons, går det då?

Jag tänker ta ut skopet ur en helt skild output, så det torde inte stära signalen.

Om jag tar ut S/PDIF och kör in det i skopet då, vad kan jag "se". Kan jag analysera bitdjup och/eller dithern. I såfall, hur? Ett skop är lite värre att ratta än en kompressor...

Dela på andra sajter

oscilloskop... låter som det skulle vara nåt kirurgiskt verktyg nästan... Man kan bara se läkaren be sköterskan om en skapell, en pincett... ja och så kan du räcka mig oscilloskopet, det är ont om tid nu om vi ska klara patienten... hehe

Nån som har en bild, jag tror jag vet hur den ser ut men är inte säker...

Operationsverktyg1.jpg

Dela på andra sajter

Som Claes säger här ovan.. För mig är ett oscilloskop ovärderligt i felsökning av audioelektronik.. Men om du inte vet vad du ska använda ditt oscilloskop till i din studio så kan jag ge ett tips.. Ställ det på X/Y mätning och ta signalen från ena kanalen till monitor vänster och andra från monitor höger och se fasriktigheten när du mixar

Och då kallar vi det Goniometer, right? Just det, sånt här är jag ute efter. Det att man kan debugga sina elgrunkor om de är sönder (och om man kan) visste jag redan.. 🙂

OK, hur mäter jag upp frekvensrespons, går det då?

Jag tänker ta ut skopet ur en helt skild output, så det torde inte stära signalen.

Om jag tar ut S/PDIF och kör in det i skopet då, vad kan jag "se". Kan jag analysera bitdjup och/eller dithern. I såfall, hur? Ett skop är lite värre att ratta än en kompressor...

Frekvensrespons? Då behöver du egentligen snarare en spektrumanalysator.

Du kan förstås mäta och räkna ut vilken frekvens en signal har, med ett oscilloskop (är det ett digitalt oscilloskop, så kan du få frekvensen i klartext och slippa räkna...) - men du får i så fall ha en signalgenerator där du kan svepa med frekvensen för att sedan kolla vilken skillnad det är mellan insignal och utsignal. Du har ju två kanaler på oscilloskopet, så du kan invertera den ena och sedan addera kanalerna (det finns knappar för detta), så ser du bara skillnaden mellan inkommande och utgående signal. Kan vara användbart.

Att göra sådana saker på en komplex signal (musik), ger inte så mycket annat än att det blir rörliga bilder som kanske kan vara roliga att titta på, men för mätningar behöver man rena vågformer.

Med en S/Pdif-signal kommer du nog inte att få så mycket tydbar information. Det är klart, att om du har högre signalnivå, så kommer det att bli en större del av signalen som ligger hög (ettor), men det är nog svårt att egentligen få ut något användbart.

Om du ska kalibrera nivåer i studion, så kan du se det väldigt tydligt på oscilloskopet, så där är det också användbart.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Så det mest användbara blir alltså ett göra en goniometer av skitet. Eller sälja oskilloskopet och köpa nånting annat istället 😆

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Du kan ju alltid koppla nån utgång till den så ser det coolt ut när ljudkurvorna hoppar i skärmen. 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.