Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag behöver lite tips ang. inspelning av Elbas, vi har en ampeg stärkare och ett gäng mikrofoner:

2st Beyerdynamic M 420

2st Röde NT1-a

Shure Beta 56

3st Sennheiser e604

AKG SE 300b

Shure Beta 91

Shure SM-57

3st Shure SM-58

Shure Beta 58A

2st Shure Beta 57A

2st ADK GC1

tipsa gärna om vilka man kan använda och vart dom ska placeras osv. för jag har ingen aning.

Annons
Postat

jag skulle lajna signalen genom en di-box eller preamp om ni har tillgång till det.

dessutom kan ni testa med att micka upp förstärkaren med sm57 alldeles vid elementet.

sen kan ni blanda mellan det lajnade ljudet där ni har ett cleant djupare sound och med sm57an som har lite mer färgning.

nu är det ju lite beroende på vad ni spelar för musik. spelar ni rock så kan det funka grymt att micka. är det mer slickt så kanske det blir bättre med att skippa micken. exprimentera runt och testa

Postat

Jag gillar att micka strängarna med en konding också (men vänd micken bort från basstärkaren så ni får mindre ljud från den i den micken), då kan man mixa in lite schysst strängslammer och glidningar. Men det beror ju på vilken sorts musik ni spelar.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skulle helt klart göra som rekommenderat - line in från DI och en SM57, men förutom det skulle jag experimentera och koppla in några fler av era mikkar på en gång. Då man en gång nu är i gång och spelar in bas, så spelar man in ordentligt. Det fittar dig sen i mixdown då du märker att det sku ha varit bättre med lite annorlunda sound. I det skedet är det fint att ha flere spår att välja på. I slutmixen är det nämligen inte så säkert att du vill ha det soundet du gillade när du trackade in och lyssnade solo..

Postat

Om det är några av er som lyssnar på khoma så är det en bra referens. Det är nog ganska mycket "matta" över det hela, ganske fet bullrig bas. Vi har en di box, jag ska testa att micka och lajna imorgon, tack för tipset, några övriga tips nu efter att jag nämnt lite mer specifikt vad jag är ute efter för sound?

Tack för svaren!

Postat

dancedancedance var inne på en grej med preamp i sitt inlägg. Har Ampegstärkaren en tappning (send) efter försteget så testa med att ta en line-signal därifrån istället för direkt från elbasen. Håll lite koll på nivån bara...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om lineouten är mycket dynamisk, kanske det inte skulle vara helt fel med en kompressor redan i inspelningsskedet? Helst en optogrej förstås då skulle jag säga.

Postat

Jag antar att detta skulle kunna vara en tråd där man delar med sig lite av sina erfarenheter runt tidigare bas inspelningar, eller? 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Har ingen riktig basstärkare, så jag kör:

bas - di (med rör) - kompressor - ad - DaTube eller nåt liknande postproducerande

• 4 veckor senare...
Postat

Jag spelar in med en Hartkerigg med ett 15" och två 10" element

Brukar köra en AKG D112 längst ut på baselementet. Det brukar räcka bra.

Har även provat att komplettera den med en sm57 på ett litet element och delat upp ljudet så D112:an tar hand om bas och sm57:an tar hand om mid och diskant.

Funkar för mig.

Postat

Vad är det för Ampeg? Om det är någon av deras fina rörhäckar vore det synd och skam att line'a.

Vad gäller mikarna får du prova dig fram. Jag ser inte någon av mina favvomikar til basstärkare i listan. Men glöm inte att testa att lägga SM91 på golvet framför högtalaren. Skulle kunna bli grymt.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.