Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
😛 snälla nån som vet vilka effecter använder man till rost och i vilket position till exempel...compressor eq och så vidare....snalla vilken efeter till sån och till rap textere tack så mycket ....hoppass att ni fatar min fraga!!!!
Annons
Postat

jag menar att vilka plugins (efecter) måste jag använda och i vilken ordning ...nar jag spelar in rost eller sång....och vilaka till rap ......till exempel compressor eq delayh reberv och så vidare men jag vill lite tip och vilken ordning ska man använda dem!!! 🙂 tack

Postat

Det finns nog inget som är rätt eller fel!

Man använder ofta kompressor men jag känner en massa som vägrar använda kompressor på sång.

EQ använder du om du behöver.

Reverb använder många (de flesta) men i dags läget så är det ju modernt att ha ett torrt sångsound.

Det finns tyvärr inga enkla genvägar, heller inga givna vägar, använd öronen låter det bra så är det bra.

Många tror att man måste använda alla dessa effekter för att få ett bra sound men det är många saker som spelar in.

Ofta i proffs sammanhang så skruvas knappast någon EQ alls men & andra sidan så har de oftast mycket bättre utrustning (skit in skit ut som man säger).

Postat
Ofta i proffs sammanhang så skruvas knappast någon EQ alls men & andra sidan så har de oftast mycket bättre utrustning (skit in skit ut som man säger).

och där sa nog det dummaste jag har hört.

Postat

Jag har hört väldigt duktiga tekniker förespråka detta, att om man placerar sina mikar så bra som möjligt så slipper men ratta så mycket efteråt, men det har ju självklart med genre att göra... eller om det är dåliga musiker. 😉

Så den där kommentaren kvalar inte ens in på bubbellistan över dumma kommentarer tycker jag.

Postat

Håller med stefflund här ovan.. Rätt användning av en mic och rätt placering i rätt akustisk miljö gör att man sällan behöver använda eq eller kompressor.. Så jobbar faktiskt "proffsen" 🙂 Men vilka effekter som skall användas till röst (antar att du med rost menar röst) det är en smaksak.. Men rap ska ska vara rätt torr då just "spoken word" är viktigt.. Skär av allt under 80 Hz och kör en brickwall limiter typ waves L2 eller liknande.. eventuellt lite (kort) roomreverb på.. Skulle då jag föreslå.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Håller med stefflund här ovan.. Rätt användning av en mic och rätt placering i rätt akustisk miljö gör att man sällan behöver använda eq eller kompressor.. Så jobbar faktiskt "proffsen" 🙂 Men vilka effekter som skall användas till röst (antar att du med rost menar röst) det är en smaksak.. Men rap ska ska vara rätt torr då just "spoken word" är viktigt.. Skär av allt under 80 Hz och kör en brickwall limiter typ waves L2 eller liknande.. eventuellt lite (kort) roomreverb på.. Skulle då jag föreslå.

och vilka är proffsen då?

Att inte eq:a för att man mickat rätt har jag aldrig hört nån göra, läs gärna "A mixing engineers handbook" med många intervjuer av många kända topp-producenter som gärna eq:ar vilt och gör vad som krävs för att det ska låta bra, t om dammsugare används för just lyssning så kan ni fundera på hur!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Hej!

Just rap är relativt lätt att mixa, men det beror självklart på raparens kvaliteter och micvana.

För rap i allmänhet använder jag en enkel kompressor (oftast Waves C1), ett litet reverb (sequenserns inbyggda brukar duga fint), eventuellt en subtil distortion och tapedrive typ Vintage Warmer.

Inställningarna måste du pröva dig fram till eftersom dessa är helt beroende av rapparens röst och teknik, rummets storlek och beskaffenhet samt övriga inspelningsförhållanden.

Lycka till!

Postat

Ja då har du inte hört mycket i ditt liv!

Kan du förklara vad du menar?

Jag har spelat in i olika studior i snart 20 år och min erfarenhet är att desto bättre inspelningstekniker, desto bättre musiker, desto bättre grejer = mindre EQ ändring!

Egentligen så är det så självklart att det bara är barnsligt att överhuvudtaget kommentera din kommentar (men nu gör jag det i alla fall för sån är jag 🙂 )!

Skall bli intressant att få höra vad det är som gör att du är av en helt annan uppfattning!

Postat (redigerat)
  snälla nån som vet vilka effecter använder man till rost och i vilket position till exempel...compressor eq och så vidare....snalla vilken efeter till sån och till rap textere tack så mycket ....hoppass att ni fatar min fraga!!!!

Om detta är det typ av sound du är ute efter kan jag berätta inställningarna för sång spåren.

Mr Salif Feat Jack Knight - The Foundation / Produced by Tomaz Productions

Redigerat av Piccazzo
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
  snälla nån som vet vilka effecter använder man till rost och i vilket position till exempel...compressor eq och så vidare....snalla vilken efeter till sån och till rap textere tack så mycket ....hoppass att ni fatar min fraga!!!!

Om detta är det typ av sound du är ute efter kan jag berätta inställningarna för sång spåren.

Mr Salif Feat Jack Knight - The Foundation / Produced by Tomaz Productions

Jo, men det spelar ju ingen roll för vad du har för inställningar.

Som jag sa så är inställningarna för kompressor, reverb o.s.v. högst individuella från vokalist till vokalist.

Att redovisa sina inställningar för att någon annan ska använda dessa kan ju fucka upp någons inspelningar mer än det gör dom nytta.

Postat
Att redovisa sina inställningar för att någon annan ska använda dessa kan ju fucka upp någons inspelningar mer än det gör dom nytta.

Givetvis.

Både mick och Preamp har stor betydelse för soundet ,Men man kan ge lite generella råd gällande

Eq och framför allt reverb som enligt mig är det svåraste att ratta fram bra.

Någon sa innan att ett Torrt sound är det man strävar efter idag vilket är sanning med modifikation.

Just det " Torra " soundet är en kombination av korta reverb och delay tider..

Postat

hey yo picasso nice socio ...tack för din interese....din låt är nice man...om du kan skriva lite installingar här bli jag glad......använder du cubase ...kan du göra en proyect som jag kan opnna i min cubase som start proyec..hoppas att du fattar...bye 😄

Postat
och vilka är proffsen då?

Att inte eq:a för att man mickat rätt har jag aldrig hört nån göra, läs gärna "A mixing engineers handbook" med många intervjuer av många kända topp-producenter som gärna eq:ar vilt och gör vad som krävs för att det ska låta bra, t om dammsugare används för just lyssning så kan ni fundera på hur!

Jajaja.. För mycket finkel i drickat eller? 😛 Vi gick om varandra lite.. (missförstod som det heter på svengelska). Jag menar vid inspelning.. Just användatet av rätt mic i rätt aukusitisk miljö, rätt placerad för tillfället, kan göra underverk.. Sedan.. rent musikaliskt så kan man EQa och komprimera bäst man vill i mixen.. Men som sagt, Jag menade vid inspelning! :rolleyes: I övrigt... skåål kamrat! 😛

Proffsen??? Ja.. jag skrev dom inom "cituationstecken" så det är fritt att tolka 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.