Jump to content
Annons

Matchade XLR-mikar?

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag skulle behöva köpa två XLR-mikar.

1) Säljs det speciellt matchade sådana, eller köper man bara "en och en"?

2) Är alla XLR-mikar 48V?

3) Har alla 48V-mikar XLR?

4) Är 48V-mikar generellt bättre än "vanliga" mikar?

5) Finns det stereomikar med XLR?

Ge gärna nåt tips (prisklass 800-2 tusen/styck)...

🙂

:musik

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Jag skulle behöva köpa två XLR-mikar.

1) Säljs det speciellt matchade sådana, eller köper man bara "en och en"?

2) Är alla XLR-mikar 48V?

3) Har alla 48V-mikar XLR?

4) Är 48V-mikar generellt bättre än "vanliga" mikar?

5) Finns det stereomikar med XLR?

Ge gärna nåt tips (prisklass 800-2 tusen/styck)...

😳

nej fantommatning (6-48v) är inte standard på alla mikrofoner med XLR. det är bara en kontakt!XLR2PhoenixBalanced.jpg

det är möjligtvis bättre överföring med XLR, men telekontakter på mickar finns ju med, jag har ex. en electretmic från 60talet istudion, och den sitter det en telekontakt på. den låter asnajs!

finns en miljard mickar i den prisklassen. vad är du ute efter? jag känner på mig att claes kommr nämna något roligt.. 🙂 antagligen studio projects b1 o preampen vtb1 går väl loss under 3 lökar!!

🙁

edit: såg att du vill ha två mickar. är du ute efter stereomickning? isf, vad ska du micka?

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

48V fantommatning används av kondensatormicar och i sällsynta fall av vissa andra. Vissa micar fungerar med lägre matningsspänning också - men de flesta fungerar bäst vid 48V.

Matchat par? Det beror förstås på vad du ska micka upp, men jag skulle tro att du kan ha väldigt mycket nytta av ett par Oktava MK012 med cardioidkapslar. Ligger på 3495:- - så det är ganska lagom i prisklass också. 🙂

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack idf och Claes. Får ta och kika runt på din sida igen Claes, ett långt pass denna gången och lyssna in olika alternativ.

Denna tråd är ju en direkt följd av att du menade att jag skulle ha XLR-mik, och inte telemik som jag kört med till mitt ljudkort E-mu 1616, i en annan tråd.

F.ö. tänkte jag spela in det mesta i stereo. Sång, akustisk gitarr, bongos etc. För att inte tala om trumset...för att där även använda inputs 1 (L+R) och inputs 2 (L+R) på baksidan också. Måste ha 4 mikförstärkare till dem... 6 mikar totalt blir det då.

Idf: Själv har jag tre Sony-mikar (alla tele, alla kondensator, en mono och två stereo). Den där mono-miken är jättebra! Men jag kan inte ha den i fronten på ljudkortet. Dock antagligen i baksidan, med extern mixer/mikförstärkare.

😛

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.