Jump to content
Annons

Atari sökes

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Underbart! Istället för Mac vs MS Windows så har vi en ny duell:

Atari vs Amiga SM match i 15 ronder.

----

Glömde säga att jag håller på Atari.

Redigerat av DåligtGehör
Annons
Postat

----

Jag håller också på Atari efter min gamla 1024Ste som jag hade en herrans massa spel till runt 1989-90 😄

Postat

----

Jag håller också på Atari efter min gamla 1024Ste som jag hade en herrans massa spel till runt 1989-90 😄

Och jag spelade Popolus med mina barn och vi tyckte det var helfräckt.

Postat

Tyvärr så lär man vara underrepresenterad som Amigafrälst på ett musikerforum 😏 ..

Å andra sidan väcktes mycket av min kreativa skaparlust genom Amigan, dels genom musikprogram, dels genom grafikprogram och dels genom s.k. demos.

/Daniel

Postat
Tyvärr så lär man vara underrepresenterad som Amigafrälst på ett musikerforum 🙂 ..

Å andra sidan väcktes mycket av min kreativa skaparlust genom Amigan, dels genom musikprogram, dels genom grafikprogram och dels genom s.k. demos.

/Daniel

...men på Amigan fanns det ju nästan bara sådana där hemska trackers - åtminstone i början...? 😱😏

Postat
Tyvärr så lär man vara underrepresenterad som Amigafrälst på ett musikerforum 🙂 ..

/Daniel

...men på Amigan fanns det ju nästan bara sådana där hemska trackers - åtminstone i början...? 😱😏

Fast det är genom de hemska trackerprogrammen som jag lärt mig att skriva och producera med knappa resurser.

Midiprogram har dock funnits sen tidigt i Amyns historia. MusicX t.ex. var väldigt tidigt ute..

/Daniel

Postat

IOF. så handlar ju frågan om någon har en en 1040 till salu.. Men den inbjuder verkligen till nostalgi.. Meeen... Jag måste få tillföra lite nostalgi också.. 1992 köpte jag en Atari 1040 STM men monocrom skärm samt Notari (fanken vet vilken version.. men tjock var manualen i alla fall). En Roland JVC10 (tror jag den hette) köptes i samma deal. Prylarna skulle initiallt använda i saxofon och violin kunskap av en gammal ärrad musiklärare ( med rötterna i 40-tals jazzen). Han behvöde den för att kunna skriva ut noter i olika tonarter (beroende på saxofon eller violin eleven använde).

Tro det eller ej.. "gubben" (72 år) hade aldrig använt en dator i hela sitt liv innan.. Han ärvde den då han slutatade sin tjänst som musiklärare och använder den än i dag.. Han sitter oftast till sent på nätterna och skapar musik på den.. Men han har nu annonserat att han är mogen att gå vidare till nästa steg.. Nämligen audioinspelningen också..

Så med andra ord.. Jag har en Atari 1040 STM fullt fungerande med rosa/lila dongle och allt.. Men i utbyte vill gubben ha en PC med motsvarande (lättanvänt) program som även kan hantera audio...

Thats the deal.. 😏

Postat

/Daniel

Fast det är genom de hemska trackerprogrammen som jag lärt mig att skriva och producera med knappa resurser.

Midiprogram har dock funnits sen tidigt i Amyns historia. MusicX t.ex. var väldigt tidigt ute..

/Daniel

Det fanns något annat som hette Dr T eller något sådant också. Det var däremot inget som nådde upp i någonstans i närheten av Cubase, så på den marknaden fick Atari ett väldigt stort försprång direkt. Egentligen lite trist, eftersom det kanske hade skett mer utveckling av Atari om Amigan hade börjat kommit ikapp på den sidan också...

Postat (redigerat)

När vi nu ändå pratar om Atari och Amiga, så kan jag ju nämna för den oinvige, att om ni någonsin har skickat in en Amiga eller Atari på garantireparation (eller utanför garantin förstås) - i södra hälften av landet, så är det mycket stor sannolikhet att det är undertecknad som har reparerat den. Jag jobbade på den tiden på (i kronologisk ordning) Compro, ScandBiz och sist Mr Data - alla belägna i Malmö. 😉

Det var på den gamla goda tiden, när reparationer av datorer fortfarande skedde på komponentnivå och man behövde vara en duktig tekniker. Inte som idag, när man byter kort tills det fungerar. Det kan ju vem som helst göra... Det var därför jag sökte mig från datorbranschen till slut...

Redigerat av Claes
Postat

Har oxå en Atari 1040STFM i garderoben. Plockade fram den för några år sedan när jag skulle konvertera över alla gamla TOS-diskar med Pro-24 & Cubase 1.0-projekt till Windows & Cubaste VST. Upptäckte efter lite research att jag kunde göra hela konverteringsprocessen med diverse TOS- och ST-utils som fanns till PC. För att inte tala om uppsjön med spel man hittade som oxå funkade via ST-emulator på Windows. Samt till mina Xboxar. 😉

Det mest vrickade i konverteringsprocessen var att en av de gamla 720Kb TOS-diskarna hade tappat sitt magnetskydd, och skivan var helt kladdig med nåt tajfs. Ingen aning vad det var, såg ut som läsk som torkat in tillsammans med damm o hårstrå och skit. Jag plockade ut skivan från sitt hölje, tvättade ren den med T-sprit och satte in den i ett annat hölje. Körde igång GEMexplorer på PCn, och petade i den trassliga skivan i PC floppyn. Tro fan om det inte gick att kopiera alla filerna på disken efter det! 😉

Postat
Har oxå en Atari 1040STFM i garderoben. Plockade fram den för några år sedan när jag skulle konvertera över alla gamla TOS-diskar med Pro-24 & Cubase 1.0-projekt till Windows & Cubaste VST. Upptäckte efter lite research att jag kunde göra hela konverteringsprocessen med diverse TOS- och ST-utils som fanns till PC. För att inte tala om uppsjön med spel man hittade som oxå funkade via ST-emulator på Windows. Samt till mina Xboxar. 😄

Det mest vrickade i konverteringsprocessen var att en av de gamla 720Kb TOS-diskarna hade tappat sitt magnetskydd, och skivan var helt kladdig med nåt tajfs. Ingen aning vad det var, såg ut som läsk som torkat in tillsammans med damm o hårstrå och skit. Jag plockade ut skivan från sitt hölje, tvättade ren den med T-sprit och satte in den i ett annat hölje. Körde igång GEMexplorer på PCn, och petade i den trassliga skivan i PC floppyn. Tro fan om det inte gick att kopiera alla filerna på disken efter det! 😉

Men tänk om de magnetiska har flyttats runt, då blir dina låtar konstiga. 13/7 takt och subdominantparralell till ingen tonika ... 😉

Postat

Lämnade min monoskärm till en åtevinningsstation tillsammans med en del annat som tar plats (matrisskrivare t.ex.) Datorn (1040st) ligger dock kvar igarderoben.

Bortskänkes mot avhämtning. Det måste vara den dator som jag använt längst innan suget efter bättre sätter in! 😠

Postat
Lämnade min monoskärm till en åtevinningsstation tillsammans med en del annat som tar plats (matrisskrivare t.ex.) Datorn (1040st) ligger dock kvar igarderoben.

Bortskänkes mot avhämtning. Det måste vara den dator som jag använt längst innan suget efter bättre sätter in! 😠

Ska man ha den till Cubase, så är det väldigt enkelt att pilla ihop en adapterkabel, så att man kan koppla in en vanlig SVGA-skärm och få den fina monokroma bilden... 😛

Postat
Datorn (1040st) ligger dock kvar igarderoben.

Bortskänkes mot avhämtning.

Kan detta vara lösningen på tråden alltså? 😠

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jag har en Atari 1040STe med hissnande 4 MEGABYTE minne. Vill minnas att dom minnena kostade 3000:- på den tiden. Brfa pris då, dessutom. Den ligger nog i en låda i förrådet...

Ska kolla. Fullt fungerande, med Cubase-licens, dessutom!

Återkommer.

Väntar med stor spänning! 🙂

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Edit:

NU HAR JAG HITTAT EN!

Redigerat av MrPhil
Postat

Jag har en Atari 1040 Ste som jag nästan aldrig använt 😏

Köpte den i ett sent skede aldeles innan jag började använda PC.

Har Creator också och dongle.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.