Jump to content
Annons

Atari sökes

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Postat

hallå gott folk!

Jag behöver inhandla en st Atari 1040, allra helst en STe.

Har ni en till salu, så skicka ett pm! 😎

Annons
Postat

Du vet om att det finns ST-emulatorer till Windows som t.o.m klarar MIDI?

Blott ett tips, det är kanske ändå inte ett alternativ för ditt syfte...

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Du vet om att det finns ST-emulatorer till Windows som t.o.m klarar MIDI?

Blott ett tips, det är kanske ändå inte ett alternativ för ditt syfte...

Funkar inte att köra Creator i det, har redan kollat upp detta! 😱

Men tack för tipset!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Kolla också hos Svenska Atariklubben. Det brukar finnas en del bland annonserna på deras website: http://www.sak.nu 😱

Mm har kollat, var lite fattigt där just nu.

men var inte du lite atarifantast Claes?

Postat
Kolla också hos Svenska Atariklubben. Det brukar finnas en del bland annonserna på deras website: http://www.sak.nu  😠

Inte så lite heller... 😏

Jag körde med min Atari Falcon tills för ca 8-9 år sedan - så jag höll mig krampaktigt fast vid plattformen in i det längsta. Det var ju riktigt imponerande med Falcon och Cubase Audio, som fungerade klockrent med audioinspelning ett par år innan det började bli stabilt på PC och Mac utan att behöva köpa till svindyr extra hårdvara. Falcon var helt klart före sin tid - men sedan kom ju de andra plattformarna i kapp och körde om så att dammet rykte...

Till slut blev frestelsen för stor. Vem kan motstå bättre ljud, större möjligheter och större utbud både på mjukvaru- och hårdvaru-sidan?

De sista Atariprylarna jag hade kvar, sålde jag för en symbolisk summa för mindre än ett år sedan... 😉

Postat

Åhhh...nu kommer denna tråd förvandlas till en ren Atari-nostalgi.

Hade själv en Atari 1040STFM med den monochroma-skärmen som jag köpte typ...tja...89-90

för 8000:-!

Hade den tillsammans med min gamla fina Porta, en Tascam 464 som jag syncade till hederliga Cubase 2.0 genom en JLCooper PPS-100 som fortfarande står här i hyllan.

Sålde datorn och portan typ 1995 och köpte en 486 DX-50 med ett Turtle Beach Tahiti-kort som jag körde som porta istället och syncade med Cubase. Men det blev aldrig lika produktivt igen....

Bättre kvalitet, men inte lika lättjobbat.

Därför bytte jag senare till Mac...men det är en annan tråd....

Rätt konstigt det där att det blev en PC, för de flesta jag kände som hade Atari skaffade Mac, men de som körde Amiga köpte PC....Hmmmm

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Kolla också hos Svenska Atariklubben. Det brukar finnas en del bland annonserna på deras website: http://www.sak.nu  🙂

Inte så lite heller... :rolleyes:

Jag körde med min Atari Falcon tills för ca 8-9 år sedan - så jag höll mig krampaktigt fast vid plattformen in i det längsta. Det var ju riktigt imponerande med Falcon och Cubase Audio, som fungerade klockrent med audioinspelning ett par år innan det började bli stabilt på PC och Mac utan att behöva köpa till svindyr extra hårdvara. Falcon var helt klart före sin tid - men sedan kom ju de andra plattformarna i kapp och körde om så att dammet rykte...

Till slut blev frestelsen för stor. Vem kan motstå bättre ljud, större möjligheter och större utbud både på mjukvaru- och hårdvaru-sidan?

De sista Atariprylarna jag hade kvar, sålde jag för en symbolisk summa för mindre än ett år sedan... :rolleyes:

Har du nåpn koll på om det går att köra Creator/Notator på Falcon? Har inte riktigt fått kläm på det. Det verkar som det inte skulle gå?

Postat

Åååh. 1040 var min första dator. Hade den kopplad till TV:n i vardagsrummet och spelade Wizball och andra gamla klassiker tills mina små barnögon blödde. Letade lite efter lådan med gamla speldisketter när jag hittade en 1040 i pappas källare för något år sedan, men de verkar ha formaterats om till macformat allihop i mitten på 90-talet när Atarin försvann ur hemmet och sedan försvunnit spårlöst. Sorgligt.

Postat

Själv började jag med en av de första 520ST som Atari själva distribuerade i Sverige (jobbade på Compro i Malmö på den tiden) - och sedan har jag nog gått igenom nästan alla modellerna; 1040STfm, 520STe (med 4MB RAM), Mega 4ST, Mega STe och slutligen Falcon.

Sequencer har jag kört igenom hela sortimentet och varit trogen Steinberg ända sedan Pro24 1.0, upp till Cubase SX3, som det är numera... Inte ens på den tiden körde jag med kopior, trots att tillgångarna vad begränsade... :rolleyes:

Första hårddisken jag köpte, var en 120MB SCSI-disk. Hade tänkt köpa en 52MB, men de var slut och jag ville ha en hårddisk just då, så det fick bli en sådan gigantisk sak...

När jag långt senare köpte 1GB-disk för att köra audioinspelning på, så var det ju större än gigantiskt (och svinaktigt dyrt...).

Line Audio Design, som väl känns igen :rolleyes: , gjorde ju också riktigt fina A/D och D/A-omvandlare till Falcon på den tiden. Faktiskt bättre än SoundPool/Steinberg.

Att kunna köra 8 kanaler samtidigt i DAT-kvalitet (16-bit/48kHz) på en maskin med 16MHz 68030-processor och 4MB RAM, var ingen dålig bedrift - så det är egentligen synd att de inte kunde ta tillvara marknaden som faktiskt fanns då och fortsätta utveckla...

Postat
Kolla också hos Svenska Atariklubben. Det brukar finnas en del bland annonserna på deras website: http://www.sak.nu  🙂

Inte så lite heller... :rolleyes:

De sista Atariprylarna jag hade kvar, sålde jag för en symbolisk summa för mindre än ett år sedan... :rolleyes:

Har du nåpn koll på om det går att köra Creator/Notator på Falcon? Har inte riktigt fått kläm på det. Det verkar som det inte skulle gå?

Audioversionen fungerade aldrig riktigt som den skulle, utan det var Steinberg som i princip hade hela marknaden där, med Cubase Audio - men de rena sequencerprogrammen tror jag borde fungera. Jag körde dock aldrig dem, så jag vet inte säkert...

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Åååh. 1040 var min första dator. Hade den kopplad till TV:n i vardagsrummet och spelade Wizball och andra gamla klassiker tills mina små barnögon blödde. Letade lite efter lådan med gamla speldisketter när jag hittade en 1040 i pappas källare för något år sedan, men de verkar ha formaterats om till macformat allihop i mitten på 90-talet när Atarin försvann ur hemmet och sedan försvunnit spårlöst. Sorgligt.

ligger den kvar i pappas källare månne? :rolleyes:

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Audioversionen fungerade aldrig riktigt som den skulle, utan det var Steinberg som i princip hade hela marknaden där, med Cubase Audio - men de rena sequencerprogrammen tror jag borde fungera. Jag körde dock aldrig dem, så jag vet inte säkert...

Men det finns uttag för donglen?

Har du förresten lite pejling på TT-maskinen och Megan?

Postat

Visst finns det cartridgeport för dongeln. 🙂

När det gäller Falcon och TT, så fungerar expansioner som t ex Midex enbart som nyckelexpansion, eftersom det blir fel timing, så att midiportarna inte fungerar.

Postat

Ska vi starta en Amiga vs. Atari-tråd som omväxling till PC vs. Mac-kriget?

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tjena

Sök på www.allaannonser.se... Hitta några objekt på en gång.

// Klas

Gracias, kollar in! 🙂

Redigerat av MrPhil
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Visst finns det cartridgeport för dongeln. 🙁

När det gäller Falcon och TT, så fungerar expansioner som t ex Midex enbart som nyckelexpansion, eftersom det blir fel timing, så att midiportarna inte fungerar.

men midiportarna funkar som de ska i sig? Eller? 🙂

Postat

Ska vi starta en Amiga vs. Atari-tråd som omväxling till PC vs. Mac-kriget?

🙂

Postat

Visst finns det cartridgeport för dongeln. 🙁

men midiportarna funkar som de ska i sig? Eller? 🙂

Visst gör de det. 😳

Postat

Jag har en Atari 1040STe med hissnande 4 MEGABYTE minne. Vill minnas att dom minnena kostade 3000:- på den tiden. Brfa pris då, dessutom. Den ligger nog i en låda i förrådet...

Ska kolla. Fullt fungerande, med Cubase-licens, dessutom!

Återkommer.

Postat (redigerat)

Jag kommer ihåg återförsäljarnas annonser när Atari STe släpptes, "Amigakiller" stod det.

Skrattretande.. 😛

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat
Jag kommer ihåg återförsäljarnas annonser när Atari STe släpptes, "Amigakiller" stod det.

Skrattretande.. 😆

/Daniel

Men den var ju en Amigakiller - åtminstone på musiksidan och när det gällde DTP, men övrigt vann förstås Amiga stort på.

Amiga var en spelmaskin - medan Atari var en seriös SPEL-maskin... 😛

Postat

Nä, Amiga var en dator och Atari var en copycat fast med midiinterface. 😛

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Nä, Amiga var en dator och Atari var en copycat fast med midiinterface. 😆

Fast hur mycket har de gemensamt?

Är det inte Amigan som har en processor för varje grej? Ljud, grafik, beräkningar o nåt mer? 😲

Hur som... idag frågar ingen efter en Amiga! 😆

Postat
Nä, Amiga var en dator och Atari var en copycat fast med midiinterface.  😆

Fast hur mycket har de gemensamt?

Är det inte Amigan som har en processor för varje grej? Ljud, grafik, beräkningar o nåt mer? 😲

Hur som... idag frågar ingen efter en Amiga! 😆

Eller jo? Amigascenen idag är större än vad Atariscenen är 😆

Ett spott i havet av Amigawebsidor:

http://www.amiga.com/

http://www.amiga.org/

http://www.amiga-cg.se/

http://www.amigaworld.net/

http://www.amigarulez.com/

http://amp.dascene.net/home.php

http://www.lemonamiga.com/

http://ada.untergrund.net/

/Daniel

Postat

Skrattretande.. 😆

/Daniel

Men den var ju en Amigakiller - åtminstone på musiksidan och när det gällde DTP, men övrigt vann förstås Amiga stort på.

Amiga var en spelmaskin - medan Atari var en seriös SPEL-maskin... 😲

Pjae, den var en kopia på Amigan, fast med 8 ljudkanaler istället för 4, och utan multitasking och plug'n'play 😆

/Daniel

Postat (redigerat)

Midiinterface till Amigan har aldrig kostat mer än ett par hundringar, eller om man bygger själv, en femtilapp ..

/Daniel

Edit: Gash vad jag saknar gamla goda tiden med datorreligionskrigen 😲..

Men nu ska jag sluta spamma sönder din tråd! =)

Redigerat av D Vibe
Postat (redigerat)
Nä, Amiga var en dator och Atari var en copycat fast med midiinterface.  😆

😲

När ST släpptes, så kallades den lite elakt för Jackintosh - en liten konstruktion av Jack Tramiel (ägaren) och Macintosh - eftersom den var väldigt lik Mac på den tiden, på många punkter...

Ryktet säger också att Tramiel (som grundade Commodore en gång i tiden), tog med sig de ursprungliga ritningarna som skulle ha blivit Commodores Amiga (men med något annat namn), när han stack från ett nära konkursmässigt Commodore och köpte upp ett Atari i kris. Ganska snart släpptes Atari ST och följden blev att Commodore tvingades leta upp något liknande och köpte upp ett företag som hette Amiga, som Tramiel hade någon sorts kontrakt med, så det blev förstås stämningar hit och dit - och Commodore fick betala licenskostnader - eller om det var något engångsbelopp - till Tramiel. Amiga 1000 var den första - men den var egentligen mindre lyckad. När sedan Amiga 500 släpptes, var dock succén ett faktum. Atari blev aldrig lika stort som Amiga, utan de som sålde båda märkena, sålde nog ungefär en Atarimaskin på var 20:e Amiga - och efterhand blev det bara sämre (eller bättre, beroende på vilken sida man står på... 😆 ).

Commodore och Atari har i alla fall en väldigt sammanflätad historia och datorerna hade nog inte funnits alls utan varandra - så ett Atari mot Amiga-krig är egentligen ganska meningslöst...

Redigerat av Claes
Postat

Jag har en Atari 2600.

Å junglehunt, private eye, kung fu master, grand prix, basket ball, summer games, winter games, zaxxon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.