Oskar_E Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 Jag har länge funderat på att byta till bärbar dator. Lätt att flytta mellan hemmet, studio och replokal o så där. Har kollar runt en del men behöver lite expertråd från er! Är inne på pc pga prislappen och möjligheten att köra de program jag redan äger! Jag undrar om någon har något bra tips på en billig bärbar dator för inspelning av musik. Jag har inga krav på att den ska klara av stora monsterproduktioner men ett 20tal spår med nån effekt här och där vore nice =) Jag har tidigare kör stationär dell och varit jävligt nöjd - har aldrig krånglat och klarar mycket. Men är deras bärbara lika starka? Jag stannar gärna på ett 4-siffrigt pris. Tyck till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Karemil Postat 4 juli 2006 Dela Postat 4 juli 2006 Apples macbook är ju inte sååååååå långt in på 5-siffrigt 😉 Hade jag haft möjlighet hade jag lätt lagt till en eller två extratusenlappar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thimmie Postat 5 juli 2006 Dela Postat 5 juli 2006 Om jag skulle köpa en laptop för att använda i musikens underbara värld så hade jag nog köp en Frost. http://www.frostacm.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 5 juli 2006 Dela Postat 5 juli 2006 Hehe, killen ber om en pc som kostar under 10 000 och ni rekommenderar Macbook och Frost? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 5 juli 2006 Dela Postat 5 juli 2006 Tjena Köpte för ett tag sedan en beg. Toshiba Tecra laptop med Pentium Centrinoprocessor på 1.7 ghz. Funkar kalasbra! Den grejar spela in och upp 24 spår (24 bit 44,1) innan hårddisken börja bli lite ansträngd, det går självklart att sätta in en lite snabbare HD. Det funkar bra att köra kanske 6 st rejäla vsti och lika många reverb och en hel massa comp och eq. Betalade ca 6000:-. // Klas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thimmie Postat 5 juli 2006 Dela Postat 5 juli 2006 Hehe, killen ber om en pc som kostar under 10 000 och ni rekommenderar Macbook och Frost? 🙂 Ja, men han får ju vara beredd på att det kostar. 😏 Självklart kan man köpa en billig Dell, Acer osv men det blir ju inte superduperbra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 9 juli 2006 Dela Postat 9 juli 2006 Alltid en chansning. Har hjälpt ett flertal kompisar att få snurr på maskinerna, och det har varit datorer av klart varierande årtal, märke och prestanda. Den som funkat sämst hitills är en kompis superspel dator som gick loss på nästan 30 000 för ett par år sen, kommer inte ihåg vilket märke. Bäst hitills har varit en Acer bärbar, köpt i år för en 7-8000 (kommer inte ihåg exakt vilken modell). Har visserligen inte haft något mer med detta att göra sen, så jag har ingen aning om hur hårt man kan belasta dom. Men det gick i a f att, efter att ha installerat Asio4all-drivrutinerna, att spela in gitarr, processad i Amplitube, utan hör eller kännbar latency. Min egen bärbara HP har jag inte riktigt lyckats tweaka så väl än (köpt i april förra året, ca 10 000 kr), det blir ett litetlitet glapp när man försöker spela in VST-processad gitarr. Däremot sitter jag nu och hjälper till med redigeringen av våran nästa skiva på samma dator, där är nog en 40 kanaler i a f (mono, 24 bit, 48 kHz), det tickar på utan problem. Inga effekter igång dock, men å andra sidan ligger processormätaren bara på ca 15%, så det skulle säkert gå att lägga på en hel del. Ska dock tilläggas att låtarna ligger på en extern firewire-disk, skulle tro att detta går lite smidigare än den interna hårddisken. Och vad vill jag då ha sagt med detta? Vilket bärbar dator som helst med hyfsad prestanda (helst 512MB Ram i a f) kommer förmodligen fungera alldeles utmärkt för dina behov. Gäller bara å ha lite tur, eller vad det nu är som påverkar... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 9 juli 2006 Dela Postat 9 juli 2006 Köpte nyligen en Acer Aspire 5024WLMi Processor: Turion 64 mobil teknik ML 34 1.8 GHz Minne: 1 GB Hårddisk: 100 GB DVD-brännare: DVD±RW (+R dubbla lager) Trådlöst internet: Gigabit Ethernet 802.11b g Skärm: 15.4" TFT 1280 x 800 Grafikkort: ATI Radeon X700 256MB Fick ge 10310:- inklusive frakt. 😄 Är mkt nöjd än så länge, har tänkt att så småningom köpa till ett externt FW- eller USBljudkort. Mvh / djonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 9 juli 2006 Dela Postat 9 juli 2006 Tillägg till ovanstående: Provade att lägga samma projekt på datorns interna hårddisk, och det låste sig rejält. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zebb (oregistrerad) Postat 21 juli 2006 Dela Postat 21 juli 2006 En MacBook borde vara ett riktigt bra köp nu med tanke på Boot Camp som Apple har släppt, som låter dig installera WinXP på din Mac parallellt med MacOS. Denna funktion kommer att vara standard i nästa version av MacOS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.