Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en audio mixdown av en låt från Cubase, vars mix (volymmässigt, etc) jag är hyfsat nöjd med. Jag är dock inte alls nöjd med hur den är EQ:ad, och tänkte därför importera mixdownen till ett nytt Cubase-projekt, och mastra den där, EQ:a skiten ur den färdiga mixen helt enkelt (vilket jag redan har testat, så jag vet att jag kan få det att låta mkt bättre). Jag har inte alls samma VST-intrument etc i mitt hemma-Cubase som jag hade där jag spelade in låten, så att öppna projektet här hemma och försöka mixa om det är inget alternativ.

Hur som helst, till min egentliga fråga:

Min audio mixdown är sparad i cd-kvalitet, med andra ord 16bit/44.1KHz. Är det då bäst att Cubase-projektet jag mastrar den i har samma inställningar vad gäller bit- och samplerate (16bit/44100hz)? Eller är det bättre att köra på det högsta mitt ljudkort klarar av (24bit/192KHz), vilket alltså skulle medföra att jag måste konvertera upp mixdownen från 44.1 till 192KHz när jag importerar den i projektet, för att sen återigen exportera den i en audio mixdown med cd-kvalitet (detta vill jag ha för att kunna bränna ut låten med bra resultat)?

Vilket ger bäst resultat, att hela tiden arbeta med samma bit/samplerate som mixdownen redan har, eller att konvertera upp den, jobba med den, och sedan ta ner den till cd-kvalitet igen? Blir det nån skillnad på resultatet?

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Ska slutmaterialet ut på CD? Jobba alltid i 44kHz.

Projektfilerna i 24 bitar 44kHz.

Gör mixdown ut till 24 bitar 44kHz.

Importera mixen till ett nytt projekt i 24/44.

Fixa till eq:n.

Gör mixdown ut till 16 bitar 44kHz. (Glöm inte dither i slutmixdown.)

Postat

okej, låter bra. ett par problem bara. eftersom jag trodde att min förra mix lät bra (innan jag insåg hur burkig den var, och hur låg totalvolymen var), så är den redan nedmixad till 16/44, med dithering. och det är den mixdownen jag måste jobba med nu, har inte direkt några möjligheter att göra en ny mixdown från själva projektet (av tidigare nämnda anledningar). ska jag ändå EQ:a den i 24 bitar, eller är det meningslöst nu när jag redan har en mixdown i 16 bitar?

Postat

Okej, tack för hjälpen!

En sista fråga: Mastra i Cubase SX eller Wavelab Lite (har tyvärr bara tillgång till Lite-versionen av detta)? Vet att Wavelab egentligen är mer anpassat till mastring, men som sagt, bara Lite-version av det programmet.

Postat
okej, låter bra. ett par problem bara. eftersom jag trodde att min förra mix lät bra (innan jag insåg hur burkig den var, och hur låg totalvolymen var), så är den redan nedmixad till 16/44, med dithering. och det är den mixdownen jag måste jobba med nu, har inte direkt några möjligheter att göra en ny mixdown från själva projektet (av tidigare nämnda anledningar). ska jag ändå EQ:a den i 24 bitar, eller är det meningslöst nu när jag redan har en mixdown i 16 bitar?

Samma sekund som ljudfilen spelas upp i Cubase så uppsamplas den till 32 bitar eftersom det är så Cubase jobbar med allt ljud internt. Alltså behöver du inte göra något alls för att tvinga Cubase att jobba med hägre precision. Samplingsfrekvensen ska du däremot låta vara. De pluggar som trivs med att jobba i högre upplösning kommer självmant att öka samplingsfrekvensen för att ge mjukare och finare filter i exempelvis en eq.

/Majken

Postat

Samma sekund som ljudfilen spelas upp i Cubase så uppsamplas den till 32 bitar eftersom det är så Cubase jobbar med allt ljud internt. Alltså behöver du inte göra något alls för att tvinga Cubase att jobba med hägre precision. Samplingsfrekvensen ska du däremot låta vara. De pluggar som trivs med att jobba i högre upplösning kommer självmant att öka samplingsfrekvensen för att ge mjukare och finare filter i exempelvis en eq.

/Majken

men gäller inte det bara om man har ställt in 32 bitar för projektet? eller vad är annars poängen med att kunna välja om ett projekt ska köra med 16, 24 eller 32 bitar (vilket man ju kan i Cubase)?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det enda du ställer in med 16/24/32 är hurudana filer du vill banda in. Inget annat. Internt jobbar Cubase på 32bit, en hel del pluggar på 64bit (kompressorer). Internt gör vissa pluggar dessutom upsampling till typ 192KHz. Så det är en hel del som händer under motorhuven. Vad du än gör at din fil i Cubase (ökar gain 1% som exempel) så har din 16bits fil ökat till 32bit (i själva verket avrundats till). Alla interim-mixar ("mellanmixar") bör du göra i 24bitars upplösning.

Du behöver inte göra nåt åt dina filer som majken redan påpekade, just pga det jag nämner ovan. Startormatet tappar betydelse vid första ändringen. Beroende på dina grunkor och grejer kommer du nödvändigtvis inte ens att märka att du börjat från 16 bit. I varjefall om du gör en bra mastering alltså.

Postat

Inställningen är inte för projektet utan för "Record Format" och du bestämmer alltså hur högt bitdjup filerna ska ha när de lagras på hårddisken. När du sedan jobbar med ljudet i mixen kommer däremot Cubase alltid att jobba med 32 bitar internt. Vilket även förklarar varför det är viktigt att använda Dithering om du spelat in i 16 bitar och sedan exporterar till 16 bitar.

/Majken

Postat

Aha, tror det börjar klarna lite. Är inte så inne i allt med Cubase än, som ni kanske märker. =)

Så ni menar alltså att även om ställer in Record Format till 16 bitar, så kommer ljudet bli 32 bitar när jag gör nån ändring? Fast ljudkvaliteten måste väl bli bättre om jag spelar in med 24 bitar jämfört med 16 bitar? För även om Cubase tar upp ljudet till 32 bitar, så är ju 24 bitars-ljudet av högre kvalitet från början?

Postat
Fast ljudkvaliteten måste väl bli bättre om jag spelar in med 24 bitar jämfört med 16 bitar?

Helt rätt, med 24 bitar blir det möjligt att ha lägre brus och högre dynamik. Detta är extra viktigt när du slår samman flera spår där brusnivåerna adderas till varandra.

/Majken

Postat

Ja, okej. Allt i låten är inspelat i 24 bitar, det är bara från och med audio mixdownen den är i 16 bitar, och det får jag väl leva med.

Tack för all hjälp! Vore dock fint om någon också kan svara på det jag frågade tidigare:

Mastra i Cubase SX eller Wavelab Lite? Vet att Wavelab egentligen är mer anpassat till mastring, men har som sagt bara tillgång till Lite-versionen av det programmet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.