Hans Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 (redigerat) Jag provocerar... med flit, är rätt snäll egentligen 😆! , vill lära mig allt men har ingen tid bara. Är lämplig placering för diffusor (i kontrollrum/lyssningsposition) bakom sig själv? Verkar ju inte omöjligt att bygga men kan nog ta mycket lääängre tid än man tror, vad tror ni om Svanå Golden Horn (Golden Horn diffuserar i området: 900 -16000Hz, 55 x 55 x 13 cm, Pris ca 900 kr?) Redigerat 23 juli 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 Väggen bakom din rygg där du sitter och mixar, är precis rätt ställe för en diffusor. Det tar MYCKET längre tid än man tror, att bygga själv (min gode vän gjorde det...), så Golden Horn kan vara extremt prisvärt, beroende på hur du värderar din tid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 24 juli 2006 Dela Postat 24 juli 2006 mmm, finns ju en auralex diffusor som är väldigt fin annars, bilden du länkar till visar ju ett kluster av diffusorer väl...varje diffusor á 900 består väl bara av nio rutor!? a 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 24 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 24 juli 2006 Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kände att vår senaste inspelning lätt för "matt"/"död", eller vad man ska säga. Så jag tänkte att diffusion kunde vara en bra idé. Håller nu på att fixar en del och sådär. Vogel! Tack så jätte mycket för tipset några inlägg uppåt. Det blir nog ett par sådana 😄 . Har några frågor! *Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla måtten, så att den blir 10 cm djup. Är det något att föredra?? Förlorar jag mycket effekt på detta? Jag har ganska litet rum och vill spara så mycket plats som möjligt. *Jag har en annan diffusorliknande "sak" därhemma. Det är ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den är inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och många ojämna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna måntro? (60x145 cm) *Träpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det någon roll ifall det är mycket tunt trä eller inte på diffusorer? *Jag har fått en rätt udda idé på sistone. Jag kommer ihåg att när jag gick på dagis, så lekte jag med klossar. Avlånga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade två st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrån varandra. Sen från sidan gjorde man samma sak med nästa lager blablabla. ni hajajr säkert. Vad om man limmar fast dessa på en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. Nästa bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv. Galen idé kanske 🙂. Men vad tror ni? Fungerar det som resonans på något sätt när ljudet får studsa runt bland klossarna "där inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltså. ha det bra! ciao / adama Ju djupare diffusor, desto lägre i frekvens diffuserar den. Ju mindre varje block är, desto högre i frekvens diffuserar den. Men alla ojämna ytor diffuserar något. I vissa studios finns det t.ex skrovliga stenväggar. Om man vill få ett rum att låta större än vad det är, då är diffusion ett bra verktyg. En bra diffusor kan flytta en vägg ett par meter, ur akustisk synvinkel. Hälsningar /Henrik okej, tackar. men jag fick inget direkt svar på frågan angående ifall man skulle kunna halvera måtten på diffusorerna på bilden bakom dig när du sitter och mixar. Märkbar förändring? Kappaklossargrejjen då? 🙂 tackar och bugar / adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 24 juli 2006 Dela Postat 24 juli 2006 Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kände att vår senaste inspelning lätt för "matt"/"död", eller vad man ska säga. Så jag tänkte att diffusion kunde vara en bra idé. Håller nu på att fixar en del och sådär. Vogel! Tack så jätte mycket för tipset några inlägg uppåt. Det blir nog ett par sådana . Har några frågor! *Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla måtten, så att den blir 10 cm djup. Är det något att föredra?? Förlorar jag mycket effekt på detta? Jag har ganska litet rum och vill spara så mycket plats som möjligt. *Jag har en annan diffusorliknande "sak" därhemma. Det är ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den är inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och många ojämna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna måntro? (60x145 cm) *Träpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det någon roll ifall det är mycket tunt trä eller inte på diffusorer? *Jag har fått en rätt udda idé på sistone. Jag kommer ihåg att när jag gick på dagis, så lekte jag med klossar. Avlånga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade två st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrån varandra. Sen från sidan gjorde man samma sak med nästa lager blablabla. ni hajajr säkert. Vad om man limmar fast dessa på en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. Nästa bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv. Galen idé kanske . Men vad tror ni? Fungerar det som resonans på något sätt när ljudet får studsa runt bland klossarna "där inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltså. ha det bra! ciao / adama Ju djupare diffusor, desto lägre i frekvens diffuserar den. Ju mindre varje block är, desto högre i frekvens diffuserar den. Men alla ojämna ytor diffuserar något. I vissa studios finns det t.ex skrovliga stenväggar. Om man vill få ett rum att låta större än vad det är, då är diffusion ett bra verktyg. En bra diffusor kan flytta en vägg ett par meter, ur akustisk synvinkel. Hälsningar /Henrik okej, tackar. men jag fick inget direkt svar på frågan angående ifall man skulle kunna halvera måtten på diffusorerna på bilden bakom dig när du sitter och mixar. Märkbar förändring? Kappaklossargrejjen då? tackar och bugar / adama Jodå, jag svarade på frågorna. Ju djupare diffusor, desto djupare i frekvens arbetar den. Alltså: Om du halverar djupet på diffusorn jämfört med hur jag byggt dem kommer den inte att jobba så lågt i frekvens som mina. Men de kommer förstås att göra något. Samma med kappaklossarna (jodå, känner till dem, har dagisbarn). De kommer att göra något men kanske inte så mycket. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 24 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 24 juli 2006 Jag spelar in all slags musik, men har börjat syssla allt mer med pop. Jag kände att vår senaste inspelning lätt för "matt"/"död", eller vad man ska säga. Så jag tänkte att diffusion kunde vara en bra idé. Håller nu på att fixar en del och sådär. Vogel! Tack så jätte mycket för tipset några inlägg uppåt. Det blir nog ett par sådana . Har några frågor! *Diffusorn efter ritningen blir ju 20 cm djup. Om jag halverar alla måtten, så att den blir 10 cm djup. Är det något att föredra?? Förlorar jag mycket effekt på detta? Jag har ganska litet rum och vill spara så mycket plats som möjligt. *Jag har en annan diffusorliknande "sak" därhemma. Det är ett konstverk. Ser ut som en minimodel av en stad. Fast den är inte speciellt djup. Kanske 3 cm. Men MYCKET detaljerad och många ojämna ytor, vinklar mm. Hur fungerar denna måntro? (60x145 cm) *Träpresienner? What about it? Fungerar det bra? Spelar det någon roll ifall det är mycket tunt trä eller inte på diffusorer? *Jag har fått en rätt udda idé på sistone. Jag kommer ihåg att när jag gick på dagis, så lekte jag med klossar. Avlånga smala klossar som man byggde torn utav. Kappaklossar kanske de hette! Man lade två st klossar pararellt med varandra ca: 10 cm ifrån varandra. Sen från sidan gjorde man samma sak med nästa lager blablabla. ni hajajr säkert. Vad om man limmar fast dessa på en platta. Först bygger ett torn typ 5 cm högt. Nästa bredvid. 10 cm högt. osv osv osv osv. Galen idé kanske . Men vad tror ni? Fungerar det som resonans på något sätt när ljudet får studsa runt bland klossarna "där inne"?? Eller fungerar det positivt. Som en diffusor alltså. ha det bra! ciao / adama Ju djupare diffusor, desto lägre i frekvens diffuserar den. Ju mindre varje block är, desto högre i frekvens diffuserar den. Men alla ojämna ytor diffuserar något. I vissa studios finns det t.ex skrovliga stenväggar. Om man vill få ett rum att låta större än vad det är, då är diffusion ett bra verktyg. En bra diffusor kan flytta en vägg ett par meter, ur akustisk synvinkel. Hälsningar /Henrik okej, tackar. men jag fick inget direkt svar på frågan angående ifall man skulle kunna halvera måtten på diffusorerna på bilden bakom dig när du sitter och mixar. Märkbar förändring? Kappaklossargrejjen då? tackar och bugar / adama Jodå, jag svarade på frågorna. Ju djupare diffusor, desto djupare i frekvens arbetar den. Alltså: Om du halverar djupet på diffusorn jämfört med hur jag byggt dem kommer den inte att jobba så lågt i frekvens som mina. Men de kommer förstås att göra något. Samma med kappaklossarna (jodå, känner till dem, har dagisbarn). De kommer att göra något men kanske inte så mycket. Hälsningar /Henrik Okej, mitt misstag. När du talade om djup, så började jag tänka på min "ministadsmodel-diffusor", och glömde snart bort att du i den förklaringen förklarat två punkter. Tack för svaret! Då blir det 20 cm djup, eftersom jag ofta tycker mig ha problem med basljudet. tack än en gång / adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.