Jump to content
Annons

Söker efter bra proddade skivor


Exil

Recommended Posts

Förretsen så är Big Moneys sorgligt underskattade platta "lost in hollywood" helt vansinnigt bra producerad, där har du ett ljudideal att leva upp till.

Håller med! Micke B Tretow! Även nr 2 "Moonraker" håller samma klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Pascal - förbi fabriken

De är rätt duktiga live också...

(ironi)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förretsen så är Big Moneys sorgligt underskattade platta "lost in hollywood" helt vansinnigt bra producerad, där har du ett ljudideal att leva upp till.

Håller med! Micke B Tretow! Även nr 2 "Moonraker" håller samma klass.

Fina skivor är det minsann! Tretow vet var han har fingrarna. Vill dessutom slå ett slag för Def Leppards Hysteria platta. Producerad av 'Mutt' Lange. Personligen gillar jag inte låtarna sådär supermycket, men skivan är galet fläskig så jag kan lyssna på den nästan hur mkt som helst. Slänger in en Fleetwood Mac (Rumors och Tango in the night) rekommendation också när jag ändå är i farten.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Förretsen så är Big Moneys sorgligt underskattade platta "lost in hollywood" helt vansinnigt bra producerad, där har du ett ljudideal att leva upp till.

Håller med! Micke B Tretow! Även nr 2 "Moonraker" håller samma klass.

Mmmm... inte riktigt, det låter för mycket typisk Roland-synth - men det är väl yrkesskada antar jag. 😄 Normala människor skulle väl inte märka det. 😎

Men två ytterst underskattade kanonskivor är detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort fan av Mutt Lange.

Visst är han är han gift med Shania Twain (bara det är en bedrift...) och visst är hennes produktioner kanon, men jag gillade honom innan dess också.

Favoriten är ändå City Boy "The Day the Earth Caught Fire". Sinnessjukt bra produktion. De andra City Boy är helt OK också. Sedan är inte Def Leppard helt kass eller Bryan Adams eller AC/DC (och så sjunger vi "Highway to Hell" för full hals!!!). Fast jag har lite svårt att förlåta honom för Britney Spears och Celine Dion... 😎

Robert "Mutt" Lange

Breathless med The Corrs är också otroligt snygg. Plastigt band som han ändå får att låta både sensuellt och levande. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, om du gillar Mutt så prova City Boy som jag skrev tidigare. Höjdare! Och Moonraker är bara FÖR cool.

Oj, missade ditt inlägg där. Såg det citerat. Jo, mutt lange har definitivt något. Ska lyssna på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

måste rekommendera "Chip Taylor & Carrie Rodriguez - Red Dog tracks". Fantastiskt snyggt kranat.

och ang svenska produktioner måste jag nämna "Evert Ljusber & Kingen - Raw Roots". Detta mästerverk är inspelat i en ladugård i Hede i härjedalen under en veckas tid, enl skivomslaget. otroligt bra komposition av slicka ljud och ladugårdsnoise. Lyssna bara på "Taking Names" skördetröskaslagverket i bakgrunden blandat med historiens fetaste Kontra och en fjäderlätt gitarr. Everts pressade basröst i högbarytonläge därovanpå. Ren magi.

Det mesta som sköningen Puff Daddy numera P.Diddy kranat ur sig svänger ju oxå hårt & fett. Minns bara "Come with me", "Bad boy for life", "It´s Diddy" osv. Ganska jävla feta grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Stort fan av Mutt Lange.

Visst är han är han gift med Shania Twain (bara det är en bedrift...) och visst är hennes produktioner kanon, men jag gillade honom innan dess också.

Favoriten är ändå City Boy "The Day the Earth Caught Fire". Sinnessjukt bra produktion. De andra City Boy är helt OK också. Sedan är inte Def Leppard helt kass eller Bryan Adams eller AC/DC (och så sjunger vi "Highway to Hell" för full hals!!!). Fast jag har lite svårt att förlåta honom för Britney Spears och Celine Dion... 😎

Robert "Mutt" Lange

du tar orden ur min mun.....Mutt Lang proddar grymt bra, och Shanias plattor är lysande exempel på bra produktioner. Sen gillar jag hennes musik också, men det är irrelevant egentligen....produktionerna hade varit lysande även om jag inte gillat musiken i sig....

sök på mutt lang och kolla vad han proddat, lyssna igenom några plattor han ligger bakom och skaffa dom du gillar bäst.... 😄

PS: Och hade jag läst odrentligt hade jag sett att Lee lagt in en länk, så du behöver ju inte söka! 😄

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får la representera lite reggae här då... kolla in peps skivor från de tidiga åren, pust där har du gött sound. Han är inte så jävla dum på den senaste plattan för den delen. Sen är det ju lite tunnare här i svedala, men lyssna på svenska akademiens tändstickor för mörkrädda så har du ett fint hantverk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag använder lite olika plattor som referens när jag mixar.

Tex när jag vill ha lite gammal levande bas så använder jag finn fem fel med gyllene tider (nu blir man väl ihjälslagen 😱 ) där jag tycker bas o trummor passar perfekt nästan som en 70 tals platta fast modernare.

Vill jag lyssna in mig på fastbas (riktig) o bra sång så väljer jag gärna crash test dummies.

När det gäller mera elektroniskt men ändå lite analog karaktär så lyssnar jag gärna på chers belive.

Och vid elektroniskt med riktiga rock instrument inkluderat så väljer jag gärna ardis.

Nu så lyssnar jag inte på helheten utan bara på vissa instrument när jag jämför tex kollar jag hur nivåer, pan, reverb o eq ligger tex på trummor o bas ihop eller tex gitarrer o sång ihop osv..

På färdiga mixar jämför jag ofta med dire straits brother in arms (brukar även testa den i PA t live).

Att jag använder dessa plattor betyder inte att de är perfekt proddade utan mest för att jag kan dom, hur de låter på olika anläggningar.

Men skall kolla in förslagen här oxå!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att depeche modes plattor är ruskigt bra proddade, men också The Crash (finskt synthrockband) och allt som micke lyander har spelat in och proddat. Kent har också grymma produktioner, liksom en viss herr tretow.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att depeche modes plattor är ruskigt bra proddade, men också The Crash (finskt synthrockband) och allt som micke lyander har spelat in och proddat. Kent har också grymma produktioner, liksom en viss herr tretow.

Ang DM's plattor. Om man lyssnar på dem så är det extremt olika ljudkvalitet mellan dem! Extremt olika mix, instrumenten är placerade väldigt olika. Sången ligger långt bak på en, men långst fram på nästa. Trummorna känns som i mono på den ena men nästa är hysteriskt panorerad..

Är det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Robyns senaste, producerad av Klas Åhlund, har rätt fet produktion tycker jag. Men det beror på vad du menar som sagt, som referenslyssning kan jag inte riktigt uttala mej om, utan menar mer att produktionen som sådan känns välgjord.

Tycker även Teddybears Sthlms "Rock'n'roll highschool" är grymt välproducerad, även här har ju Klas Åhlund ett finger med i spelet (gitarrist i Teddybears men tror hela bandet var med och producerade, finns iaf vissa likheter med Robynskivan så antingen har Åhlund präglat "Rock'n'roll highschool"-soundet, eller så har "Rock'n'roll highschool"-soundet präglat Åhlund).

Hmm, Emiliana Torrinis "Love in the time of science" är ett annat tips, snygga, rena produktioner, känns väldigt välgjort (men kanske lite för "snyggt" ibland för min smak).

Link to comment
Dela på andra sajter

Lets dance - David Bowie.

Bästa plattan någonsin faktiskt!

Produktionsmässigt altså¨!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
En av tidernas bäst producerade plattor!!!

90125 med YES.

Utan tvekan!

/Cruncharn'

Hear! Hear! Trevor Horn är enstående. Lyssna gärna också på första plattan med Seal, samma genialiska producent.

/Zofo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,

Herbie Hancocks skiva "Possibilities" från 2005 är extremt välproducerad. Se länken: [http://www.allmusic.com/cg/amg.dll? p=amg&token=&sql=10:mq8ibkd9dakq].

Du kan också lyssna på i stort sett allt som Steely Dan har gjort. Bandmedlemmen/bandledaren Donald Fagen har också själv gjort flera mycket välproducerade skivor och en klassiker är "The Nightfly" från 1982.[http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql=10:nxfibkd96akv]

Pink Floyds "Dark Side Of The Moon" står sig alltid bra. Damien Rice skiva "O" är "enklare" men mycket välgjord. [http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql=10:gtkcikbsbb59]

En annan musikstil men grymt välproducerat är Massive Attack t.ex. "Blue Lines" [http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:un09kebt7q7v]

Det finns mängder med välproducerad musik i alla genrer och tider. Jag tycker man hittar kvaliteterna genom att våga lyssna på många olika stilar. Sedan är ju frågan vad som definierar begreppet välproducerat? Är det ljudkvaliteten, tydligheten och dynamiken i arrangemangen och mixen eller att musiken når fram och vill säga något?

Lycka till med lyssnandet och letandet

Östgöten

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, om du gillar Mutt så prova City Boy som jag skrev tidigare. Höjdare! Och Moonraker är bara FÖR cool.

Hehe, City Boy är väl ett mycket roligare band än Def Leppard, även om dom kanske inte har så mycket gemensamt? "The day the earth caught fire", ojojoj... Märkligt att dom inte blev större än vad dom blev. Tror inte ens att skivorna finns återutgivna på CD?!?! Har dock aldrig tänkt på att dom skulle ha så fantastisk produktion. Fast det kan bero på att jag endast lyssnat via 128 kps-mp3:or... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Riktigt bra produktion är det på i princip alla Quincy Jones plattor, hans egna The Dude, och MJs Q prducerade Off the wall och Thriller är ju svårslagna vad gäller grym produktion och musik även hans Back on the block är en 10a.

ABCs The Lexicon of love är också grym platta proddad av Trevor Horn liksom en del han gjorde med Grace Jones (sp. låten slave to the rhythm) och även Alex Sadkins (RIP) proddade Grace jones plattor är till stor del grymma. Ej att förglömma är Earth Wind and Fire som var perfektionister ut i fingerspetsarna de flesta av deras 70-tals och en del a deras 80 tals plattor är mästerverk. Moderna plattor med mycket bra produktion är Zero 7 plattorna och TOOLs förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra produktion är det på i princip alla Quincy Jones plattor, hans egna The Dude, och MJs Q prducerade Off the wall och Thriller är ju svårslagna vad gäller grym produktion och musik även hans Back on the block är en 10a.

ABCs The Lexicon of love är också grym platta proddad av Trevor Horn liksom en del han gjorde med Grace Jones (sp. låten slave to the rhythm) och även Alex Sadkins (RIP) proddade Grace jones plattor är till stor del grymma. Ej att förglömma är Earth Wind and Fire som var perfektionister ut i fingerspetsarna de flesta av deras 70-tals och en del a deras 80 tals plattor är mästerverk. Moderna plattor med mycket bra produktion är Zero 7 plattorna och TOOLs förstås..

Håller med... En av mina Q Jones favoriter heter Hendels Messiah (tror jag, kanske "Soulful celebration")

Och är en hyllning till dom svarta och deras resa i tiden...

Den är så jäkla bra... Köp, köp, köp... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är ju frågan vad som definierar begreppet välproducerat? Är det ljudkvaliteten, tydligheten och dynamiken i arrangemangen och mixen eller att musiken når fram och vill säga något?

Exakt, jag tycker som du!

När allt det du säger stämmer så har du den perfekta produktionen.

Hur va det nu?

En bra proddad skiva kan inte bli bättre än en sunkig demo men med en stark författad musik och text?

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Inte för att denna ska ses som någon referens att mixa efter, men den är verkligen en ljudupplevelse (den låter mycket bra, men det är ingen vanlig popmix) med närhet och känsla:

Sparklehorse - it´s a wonderful life

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Hur va det nu?

En bra proddad skiva kan inte bli bättre än en sunkig demo men med en stark författad musik och text?

Jo en bra produktion kan vara bättre den gör ju att man njuter plattan igenom istället för att lida när man lyssnar, men visst är starka låtar också viktigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nämna franska gruppen "Phoenix" i detta sammanhang,

deras platta "Alphabetical" tycker jag är grymt

intressant och snygga ljudbilder. Detaljrik och samtidigt clean.

mina 0.02$ 🙂

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...