Jump to content
Annons

Söker efter bra proddade skivor


Exil

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa lite skivor med riktigt bra produktioner. Jag har t.ex. lagt Christian Walz - Paint by numers och Madonna - Confessions on a dancefloor. Jag vill inte ha någon disskusion om hurvida bra produktioner det är på dessa två, för jag har fått tips om dessa skivor av folk som är insatta i branchen, och dessutom är det skivor jag vill ha 😏. Men jag vill gärna ha tips på andra bra proddade skivor. Helst inom genren POP/R&B, så om någon vet någon skiva som är värd att ta och köpa så får ni gärna tipsa mig 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Jag är ju inte branschfolk 😏 men Coldplay X&Y golvade mig med produktionen mer än med själva låtarna.

Tips jag själv fått: Abba: The Album, Pink Floyd 'Dark Side of the Moon', Alan Parsons 'On Air', Donald Fagen 'The Nightfly'.

Simple Minds 'Sparkle in the rain' lär vara berömd för att låta som en arenakonsert fast den är studioinspelad och Yellow Magic Orchestras 'BGM' har en kompis till mig. Den är konstig. BGM betyder BackGround Music och produktionen lär vara vänd bak-och-fram så att ljud som normalt ligger i ljudbildens bakgrund ligger frammixad och tvärt om. Jag vet inte om det är sant men den kan kanske vara ett bra studieobjekt?

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Pink Floyd 'Dark Side of the Moon',

hmmm är man ute efter produktion så skulle jag nog vilja rekomendera "The Wall" istället. En enda lång våtvarm dröm rent produktionsmässigt. Lyssna på gitarrerna, trumljuden, orkestreringarna, det vildvuxna kombinerat med det extremt vackra... Allt designat av favoritproducenten Bob Ezrin. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, bara att fortsätta tipsa, jag har beställt några skivor nu men tänker beställa flera inom en snar framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag får nämna en grej, så... köp olika plattor, på secondhandaffärer o sen lyssna in dig på hur dom låter o bilda en uppfattning därifrån.. 😆

annars är ju allt inspelat i polar studios bra.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Det är ljudmässigt jag menar. Sorry om jag var lite otydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Största delen av Chesky Records produktion.

http://www.chesky.com/

Har inte själv hunnit bekanta mig, men alla rekommendationer i Bob Katz bok är från Chesky. Inget limiterskit om jag förstått rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Det är ljudmässigt jag menar. Sorry om jag var lite otydlig.

Ah.

Eric Gadd's On Display är en klassiker i ljudsamanhang, fantastiskt avvägt och snyggt hela vägen.

Kolla även Eldkvarn's Mauro-proddade Vägen Till Peking.

Och Peter Lemarc's Det som håller oss vid liv.

Tre svenska exempel på fantastiskt rattande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är rätt såld på Bill Lassvell. T.ex Pil -Album.

Han lyckades till och med få Yoko Ono att låta svängigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Det är ljudmässigt jag menar. Sorry om jag var lite otydlig.

Ah.

Eric Gadd's On Display är en klassiker i ljudsamanhang, fantastiskt avvägt och snyggt hela vägen.

Kolla även Eldkvarn's Mauro-proddade Vägen Till Peking.

Och Peter Lemarc's Det som håller oss vid liv.

Tre svenska exempel på fantastiskt rattande.

Kul att du nämner Peter LeMarc - Det som håller oss vid liv. Jag praoade nämäligen i Nord Studio under hela inspelningen av den skivan. Visserligen var jag bara hmm 15-16 och fick göra allt skitjobb så som koppla in micarna, dra lite sladdar och så. Det var väldigt öppen stämning i studion, alla var med och bidrog i produktionen. Det tror jag har bidragit till den fina slutproduktionen. Men såklart ska vi hylla Martin Hansen, som styrde rattarna 🙂 Det som många säkert inte vet är att alla låtar är inspelade på första eller andra tagningen. Musikerna fick kompskissar på låtarna när de kom till studion. Sen gick de in i studion och jammade på låten i 10 min, sen satte de låten. Denna effektivitet gjorde att de spelade in 2 låtar om dagen. Det är inga omtagningar på hela skivan, förutom några små omtagningar på sången. Men det var bara något ord här och där. Även om jag inte lärde mig så mycket under inspelningen, så var det väldigt kul att få vara med på något som blev så bra.

Tack för de andra tipsen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oops!!!

glömde ett band om du gillar bra produktioner...

Crash Test Dummies!!!

Take care!!

/Cruncharn'

Håller med!

En annan sak är att man måste veta/kunna sina plattor hur de låter, så köper man en ny som man aldrig hört så blir det kanske inte perfekt för referenslyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Det är ljudmässigt jag menar. Sorry om jag var lite otydlig.

Ah.

Eric Gadd's On Display är en klassiker i ljudsamanhang, fantastiskt avvägt och snyggt hela vägen.

Kolla även Eldkvarn's Mauro-proddade Vägen Till Peking.

Och Peter Lemarc's Det som håller oss vid liv.

Tre svenska exempel på fantastiskt rattande.

Kul att du nämner Peter LeMarc - Det som håller oss vid liv. Jag praoade nämäligen i Nord Studio under hela inspelningen av den skivan. Visserligen var jag bara hmm 15-16 och fick göra allt skitjobb så som koppla in micarna, dra lite sladdar och så. Det var väldigt öppen stämning i studion, alla var med och bidrog i produktionen. Det tror jag har bidragit till den fina slutproduktionen. Men såklart ska vi hylla Martin Hansen, som styrde rattarna 🙂 Det som många säkert inte vet är att alla låtar är inspelade på första eller andra tagningen. Musikerna fick kompskissar på låtarna när de kom till studion. Sen gick de in i studion och jammade på låten i 10 min, sen satte de låten. Denna effektivitet gjorde att de spelade in 2 låtar om dagen. Det är inga omtagningar på hela skivan, förutom några små omtagningar på sången. Men det var bara något ord här och där. Även om jag inte lärde mig så mycket under inspelningen, så var det väldigt kul att få vara med på något som blev så bra.

Tack för de andra tipsen 🙂

Fan sånt där är grymt intressant.

Jag är och har alltid varit av uppfattningen att musik ska låta live och inte "perfekt" med massa omtagningar. Det blir mer liv och själ i låtarna då tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är och har alltid varit av uppfattningen att musik ska låta live och inte "perfekt" med massa omtagningar. Det blir mer liv och själ i låtarna då tror jag.

ett stort WORD på det!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En av tidernas bäst producerade plattor!!!

90125 med YES.

Utan tvekan!

/Cruncharn'

D e ju bättre du säger "kolla in" Trevor Hornproducerade album 😆

Kunde inte sagt det bättre själv!

Men som det undras lite,, "produktion", vad är det?

Om en platta har bra ljud, är det samma sak som att det är en bra produktion då? Det finns ju skivbolag som har som fokus att bara ha den yppersta kvaliteten på inspelningarna. Det finns CD-skivor som givits ut i olika skepnad, eller vad jag skall kalla det. T.ex. Steely Dan's Gaucho som finns som vanlig CD och som "Reference Gold CD". (Tror de hette så..)

Men vad är du ute efter? Att kunna "se" hur produktionen är gjord?

Link to comment
Dela på andra sajter

En av tidernas bäst producerade plattor!!!

90125 med YES.

Utan tvekan!

/Cruncharn'

D e ju bättre du säger "kolla in" Trevor Hornproducerade album 😉

Kunde inte sagt det bättre själv!

Men som det undras lite,, "produktion", vad är det?

Om en platta har bra ljud, är det samma sak som att det är en bra produktion då? Det finns ju skivbolag som har som fokus att bara ha den yppersta kvaliteten på inspelningarna. Det finns CD-skivor som givits ut i olika skepnad, eller vad jag skall kalla det. T.ex. Steely Dan's Gaucho som finns som vanlig CD och som "Reference Gold CD". (Tror de hette så..)

Men vad är du ute efter? Att kunna "se" hur produktionen är gjord?

Jo det är lite svårt det här, vad är produktion och vad är det inte? Det jag är ute efter är ljudmässigt bra skivor. Skivor som man kan använda som referenslåtar när man själv mixar t.ex. Ordet producera har nog förlorat lite av sin mening i dag, jag tror många menar ljudmässigt, iaf folk som kanske inte är helt insatt i branchen.

Jag är iaf ute efter bra mixade/mastrade skivor. Bättre så kanske? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Det är ljudmässigt jag menar. Sorry om jag var lite otydlig.

Ah.

Eric Gadd's On Display är en klassiker i ljudsamanhang, fantastiskt avvägt och snyggt hela vägen.

Kolla även Eldkvarn's Mauro-proddade Vägen Till Peking.

Och Peter Lemarc's Det som håller oss vid liv.

Tre svenska exempel på fantastiskt rattande.

Kul att du nämner Peter LeMarc - Det som håller oss vid liv. Jag praoade nämäligen i Nord Studio under hela inspelningen av den skivan. Visserligen var jag bara hmm 15-16 och fick göra allt skitjobb så som koppla in micarna, dra lite sladdar och så. Det var väldigt öppen stämning i studion, alla var med och bidrog i produktionen. Det tror jag har bidragit till den fina slutproduktionen. Men såklart ska vi hylla Martin Hansen, som styrde rattarna 🙂 Det som många säkert inte vet är att alla låtar är inspelade på första eller andra tagningen. Musikerna fick kompskissar på låtarna när de kom till studion. Sen gick de in i studion och jammade på låten i 10 min, sen satte de låten. Denna effektivitet gjorde att de spelade in 2 låtar om dagen. Det är inga omtagningar på hela skivan, förutom några små omtagningar på sången. Men det var bara något ord här och där. Även om jag inte lärde mig så mycket under inspelningen, så var det väldigt kul att få vara med på något som blev så bra.

Tack för de andra tipsen 😄

Kul!

Jag tycker också om den där känslan som snabba inspelningar kan ge.

Mina föräldrar är personliga vänner till Eldkvarn, Peter Lemarc, Scocco och Håkan Hellström så jag har sedan tonåren fått chansen att sitta head to head med den typen av oldschool-artister och få höra deras historier om supersnabba inspelingar, ofta fyllda av rejäla mängder stimulantia. Jag är av den fasta övertygelsen att musik ska skapas i stunden, precis som Ulf Lundell har gjort på i princip varenda platta - gett bandet ett kasettband med gitarrverisioner av låtarna, en påse hasch och en påse kokain samt 10 minuters förberedelser. Sen in i inspelningsrummet och sätt skiten på tape.

Förretsen så är Big Moneys sorgligt underskattade platta "lost in hollywood" helt vansinnigt bra producerad, där har du ett ljudideal att leva upp till.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "produktion"?

Hur skivan låter rent ljudmässigt eller produktion som i helhetslösning?

Det är ljudmässigt jag menar. Sorry om jag var lite otydlig.

Ah.

Eric Gadd's On Display är en klassiker i ljudsamanhang, fantastiskt avvägt och snyggt hela vägen.

Kolla även Eldkvarn's Mauro-proddade Vägen Till Peking.

Och Peter Lemarc's Det som håller oss vid liv.

Tre svenska exempel på fantastiskt rattande.

Kul att du nämner Peter LeMarc - Det som håller oss vid liv. Jag praoade nämäligen i Nord Studio under hela inspelningen av den skivan. Visserligen var jag bara hmm 15-16 och fick göra allt skitjobb så som koppla in micarna, dra lite sladdar och så. Det var väldigt öppen stämning i studion, alla var med och bidrog i produktionen. Det tror jag har bidragit till den fina slutproduktionen. Men såklart ska vi hylla Martin Hansen, som styrde rattarna 😉 Det som många säkert inte vet är att alla låtar är inspelade på första eller andra tagningen. Musikerna fick kompskissar på låtarna när de kom till studion. Sen gick de in i studion och jammade på låten i 10 min, sen satte de låten. Denna effektivitet gjorde att de spelade in 2 låtar om dagen. Det är inga omtagningar på hela skivan, förutom några små omtagningar på sången. Men det var bara något ord här och där. Även om jag inte lärde mig så mycket under inspelningen, så var det väldigt kul att få vara med på något som blev så bra.

Tack för de andra tipsen 😄

Kul!

Jag tycker också om den där känslan som snabba inspelningar kan ge.

Mina föräldrar är personliga vänner till Eldkvarn, Peter Lemarc, Scocco och Håkan Hellström så jag har sedan tonåren fått chansen att sitta head to head med den typen av oldschool-artister och få höra deras historier om supersnabba inspelingar, ofta fyllda av rejäla mängder stimulantia. Jag är av den fasta övertygelsen att musik ska skapas i stunden, precis som Ulf Lundell har gjort på i princip varenda platta - gett bandet ett kasettband med gitarrverisioner av låtarna, en påse hasch och en påse kokain samt 10 minuters förberedelser. Sen in i inspelningsrummet och sätt skiten på tape.

Förretsen så är Big Moneys sorgligt underskattade platta "lost in hollywood" helt vansinnigt bra producerad, där har du ett ljudideal att leva upp till.

Peace!

Aaa, så du har vuxit upp med svenska stjärnorna 🙂 Själv har jag fått "nöjja" mig med Peter Lemarc eftersom min pappa är nära vän med honom, och har även varit pianist på flera av hans senaste skivor. När jag var 6 år fick jag också åka med pappa på turne ned till Öland när han spelade med Ulf Lundell. Men vi har inte haft någon vidare kontakt med honom, för han är ju som han är 😄

Jag har faktiskt hört talas om att Big Moneys platta "Lost in Hollywood" ska vara riktigt bra producerad. Får ta och kolla in den

Ha de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Peace!

Aaa, så du har vuxit upp med svenska stjärnorna 🙂

Nej nej.

Dom har vuxit upp med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort fan av Mutt Lange.

Visst är han är han gift med Shania Twain (bara det är en bedrift...) och visst är hennes produktioner kanon, men jag gillade honom innan dess också.

Favoriten är ändå City Boy "The Day the Earth Caught Fire". Sinnessjukt bra produktion. De andra City Boy är helt OK också. Sedan är inte Def Leppard helt kass eller Bryan Adams eller AC/DC (och så sjunger vi "Highway to Hell" för full hals!!!). Fast jag har lite svårt att förlåta honom för Britney Spears och Celine Dion... 🙂

Robert "Mutt" Lange

Link to comment
Dela på andra sajter

Peace!

Aaa, så du har vuxit upp med svenska stjärnorna 😄

Nej nej.

Dom har vuxit upp med mig.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är av den fasta övertygelsen att musik ska skapas i stunden, precis som Ulf Lundell har gjort på i princip varenda platta - gett bandet ett kasettband med gitarrverisioner av låtarna, en påse hasch och en påse kokain samt 10 minuters förberedelser. Sen in i inspelningsrummet och sätt skiten på tape.

😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kort sagt är jag är Barry i "High Fidelity" då snubben kommer in och frågar efter I Just Called to Say I Love You med Stevie Wonder, varpå Barry vägrar sälja den för att det är dålig smak.

Du vet väl att nämde Barry är en påhittad, högst ironisk figur.

Vad är "bra smak" enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...