Airwolf Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Men snälla, sluta dumförklara ungarna. De köper vad reklamen säger åt dem att köpa. Kritiskt tänkande är en rejäl bristvara bland fjortisar.
mornel Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Men snälla, sluta dumförklara ungarna. De köper vad reklamen säger åt dem att köpa. Kritiskt tänkande är en rejäl bristvara bland fjortisar. Och själv har du inte Yes-diskmedel, tvättmedel från Via, Colgate-tandkräm, Levisjeans, mp3spelare från Apple eller JoS? etc etc etc. Känner du många fjortonåringar eller gissar du?
marc Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jag gissar att alla som dissar denna låten sysslar med musik i en annan genre... Ganska ointressant att lyssna till en metalrockare som dömmer ut en av årets rnb-låtar eller? word 😄
Krokodil Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 (redigerat) Det var väl inte så längesen jag var i fjortiszonen (sett utifrån ålder). Jag kan inte tala för alla, men om en reklam skulle ha sagt till mig vad jag skulle lyssna på, skulle det inte bita så bra. Rättare sagt - inte alls. Man kan inte klandra ungdomar direkt, eftersom reklamen mer eller mindre riktar sig till dom. Vilket känns väldigt farligt. Men att kunna se igenom det och vara kritisk tycker jag är en väldigt bra egenskap, med tanke på gällande marknadsföring. Edit: Och notera att jag inte säger att jag inte påverkas av reklam. Självklart gör jag det. Det gör alla. Men försök håll isär marknadsföring av ett diskmedel och av musik. Redigerat 11 juli 2006 av Krokodil
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jag gissar att alla som dissar denna låten sysslar med musik i en annan genre... Ganska ointressant att lyssna till en metalrockare som dömmer ut en av årets rnb-låtar eller? word 😲 Word som fan.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Undra bara vad Kricke tycker om att Gnarls Barkley ligger på 7'de plats på Billboard's rocklista...
Pazo Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Även jag då som tycker om repetativ musik, kan säga att gränsen mellan för repeterande och repeterande i lagom dos är hårfin. Här har de dock åkt i väg flera mil från den hårfina gränsen anser jag... Men som sagt, är det en genre ja inte visste fanns så är det. Hur tycker du då om techno och annan EDm musik? 😎
Pazo Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Men snälla, sluta dumförklara ungarna. De köper vad reklamen säger åt dem att köpa. Kritiskt tänkande är en rejäl bristvara bland fjortisar. Och alla vet ju att det är ungdommarna som köper produker eller hur. eftersom alla 14 åringar går runt med heltidsjobb och inkomster 🙁 Reklam riktar in sig på 20+ mest. mtv riktar enligt mig in sig till 15-16+. Vid den tiden lyssnade jag inte direkt på mtv musik. hatade mtv då 😉
Airwolf Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Fjortisar betalar inte för någonting. Men de köper - för mammas och pappas pengar. Sett till vad fjortisar har på sig och använder i prylar så är jag övertygad om att de ses som potentiella konsumenter trots att de saknar pengar. mornel:Yes-diskmedel tvättmedel från Via Colgate-tandkräm Levisjeans mp3spelare från Apple eller JoS etc etc etc. Känner du många fjortonåringar eller gissar du? Jag börjar med att svara nej på alla produkter du just nu räknat upp. Därmed inte sagt att jag säkert också har lite märkesgrejer här hemma. Mina åsikt har jag dragit efter vardagliga observationer som lärare på olika skolor. Jag har inte heller sagt att min bild av "fjortisen" stämmer in på alla individer i den gruppen.
debbie Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 att de inte spelar Gessle/Ledin/hårdrock handlar väl också om vilken åldersgrupp de riktar sig till. det är nog fler 14åringar som lyssnar på Darin än på Meshugga När man är 14 som du kanske är 😉 Så har man ju kanske inte riktigt hittat sin musikstil. Om man då bara matas med en typ av musik så är det väl inte så kostigt att man tillslut köper det. När jag var runt 10-12 och började lyssna ordentligt på musik och köpa egna skivor. Då fans det två val Synth eller Hårdrock. Det var i varjefall ett val mer än det finns nu. Det bästa vore väl om det visades lite mer olika stilar av musik på dom kanalerna som ungarna tittar på. Så dom får se att det finns Meshuggah för dom som egentligen inte diggar Darin så mycket. jag tycker inte att det spelar nån större roll va de lyssnar på, får de ut nånting av det som visas så är det väl bara bra. Vad är problemet att en 14is bara lyssnar på Darin exempelvis?? leder det till moraliskt förfall, eller vad händer då?
auto mode Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Det är väl bra om de får ut något av det. Det är bara lite synd om dom som inte får det. Fast det är klart då kan dom ju alltid börja spela punk 😉
debbie Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 kricke: vad tycker du en låt som håller god kvalitet ska innehålla? jag är nyfiken. på vilket sätt ska man använda denna kunskap om kvalitet inom musik, vad är den till för, och vem??? jag tycker det är det man själv upplever när man lyssnar på musik som är viktigt/intressant. inte andras definition om vad som är bra/dåligt, däremot andras åsikter om deras upplevelse.
auto mode Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Men snälla, sluta dumförklara ungarna. Alla vet hur utbudet ser ut, alla har möjlighet att göra ett val. Kanalerna visar både Rihanna, Gessle och Slipknot. Edit: Och ja, jag vet att man skulle kunna räkna in alla de här som "pop" om man vill vara sån, men det är inte intressant i det här fallet, de olika artisterna kan definitivt fungera som inkörsportar till de okommersiella banden i respektive genre. Här tycker du att jag dumförklarar ungarna,och att allt är bra som det är
auto mode Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 (redigerat) Det bästa vore väl om det visades lite mer olika stilar av musik på dom kanalerna som ungarna tittar på.Så dom får se att det finns Meshuggah för dom som egentligen inte diggar Darin så mycket. Men snälla, sluta dumförklara ungarna. Alla vet hur utbudet ser ut, alla har möjlighet att göra ett val. Kanalerna visar både Rihanna, Gessle och Slipknot. Edit: Och ja, jag vet att man skulle kunna räkna in alla de här som "pop" om man vill vara sån, men det är inte intressant i det här fallet, de olika artisterna kan definitivt fungera som inkörsportar till de okommersiella banden i respektive genre. Men Mornel, det e ju ett faktum att vi har en enorm likriktning av utbudet i media. Det finns hur mycket musik som helst som inte får plats för att det inte 'passar i formatet' för olika kanaler, både i radio i TV. Och ju mindre som finns att välja mellan, desto mindre är chansen att kunna hitta det man egentligen skulle ha gillat - om man bara visste det fanns. De allra flesta orkar inte söka upp musik de aldrig hört talas om, de nöjer sig med att välja av det som hörs i närheten. Sen får folk lyssna på vad de vill, det är bristen på bredd i utbudet som är problemet. Absolut, och det var det jag menade med min pop-edit. Sedan kommer den här killen och säger typ samma sak som jag sa i mitt inlägg. Då tycker du plötsligt likadant som han. 😉 Bestäm dig. En sak kan väl ändå alla hålla med om. Att dom här kanalerna ZTV,MTV och många av radiokanalerna är väldigt likriktade. Sen kan man ju fråga sig varför det är så och om det är bra. Redigerat 11 juli 2006 av auto mode
Nattvraket (oregistrerad) Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 En sak kan väl ändå alla hålla med om. Att dom här kanalerna ZTV,MTV och många av radiokanalerna är väldigt likriktade. På vilket sätt är dom likriktade? Vi som växt upp tillsammans med musikvideon minns nämligen hur MTV var på 80-talet... Inte en svart artist så långt ögat nådde, inget som stack ut, bara "ofarliga" polerade hits. Idag visar ju kanalerna du nämner genrespecifika program, bara en sån sak, och spektrat är bredare än någonsin. När du gastar om populärmusikens likriktning avslöjar du dig som väldigt okunnig och (antagligen) väldigt ung. Dessutom framstår du som en smula sinnesslö, eftersom du rapar upp det äldsta och mest uttjatade gnället som finns om popmusik - att den skulle vara formstöpt , korkad och likriktad. Så är det inte, det bara låter så om man står utanför och är ointresserad.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 På vilket sätt är dom likriktade?Vi som växt upp tillsammans med musikvideon minns nämligen hur MTV var på 80-talet... Inte en svart artist så långt ögat nådde, inget som stack ut, bara "ofarliga" polerade hits. Idag visar ju kanalerna du nämner genrespecifika program, bara en sån sak, och spektrat är bredare än någonsin. När du gastar om populärmusikens likriktning avslöjar du dig som väldigt okunnig och (antagligen) väldigt ung. Dessutom framstår du som en smula sinnesslö, eftersom du rapar upp det äldsta och mest uttjatade gnället som finns om popmusik - att den skulle vara formstöpt , korkad och likriktad. Så är det inte, det bara låter så om man står utanför och är ointresserad. Word word word.
Hans Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 (redigerat) Jag tycker inte TOP-20 musiken är sämre nu än den under perioder varit på 70/80/90-talen, men helt klart en svacka senaste året/åren. Redigerat 12 juli 2006 av Hans
Reason Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 (redigerat) Jag tycker inte TOP-20 musiken är sämre nu än den under perioder varit på 70/80/90-talen, men helt klart en svacka senaste året/åren. Tycker tvärt om... mer variation... Kids lyssnar dessutom på både hårdrock, hiphop, R'n'B, pop osv. På 80 talet va man antingen syntare eller hårdrockare och nu kan man vara vad som helst. Satan va skönt med variation bland musikälskare, de kallar ja utveckling... Redigerat 12 juli 2006 av Reason
Hans Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 (redigerat) Pop låter i stort sätt likadant oavsett om det är 70/80/90 eller 00-tal. Visst du kan sätta en pistol eller en whiskeyflaska i ett par jeans med gällivarehäng eller uti tajta läderbrallor men det låter rätt likt ändå i mina öron, pop är pop. Inget nytt under solen, bara pop i olika kostymer, varje år är nya kostymer modernast men innehållet är tämligen oförändrat... POP! Redigerat 12 juli 2006 av Hans
Nattvraket (oregistrerad) Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 (redigerat) Pop låter i stort sätt likadant oavsett om det är 70/80/90 eller 00-tal. Visst du kan sätta en pistol eller en whiskeyflaska i ett par jeans med gällivarehäng eller uti tajta läderbrallor men det låter rätt likt ändå i mina öron, pop är pop. Inget nytt under solen, bara pop i olika kostymer, varje år är nya kostymer modernast men innehållet är tämligen oförändrat... POP! Jag ger dig rätt i att marknadsföring och den rent krassa biten är densamma, men musiken...? Utbudet och spännvidden är hundra gånger större idag än... ...säg 1976! För prick 30 år sedan låg Demis Roussos, Rod Stewart och Elton John på topplistan, idag är det Lordi, Basshunter och Eminem. Nog ser du skillnaden? Det handlar trots allt inte bara om förpackning, musiken är sprungen ur helt olika traditioner och publiken är långt mer selektiv idag - att som på 50- 60- 70- och 80-talen urskiljningslöst konsumera hitllistan är uteslutet för de flesta unga lyssnare. Redigerat 12 juli 2006 av Nattvraket
Hans Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 (redigerat) Okej, jag överdriver självfallet! Men allt som hamnar på TOP-20 är popifierat! Är inte många atonala hip-hop låtar som hamnat på Europeisk top-20 dock väldigt många hiphop låtar med inbakad glad liten trudelutt. Samma med Lordi... medels inbakad glad liten trudelutt, osv, etc! Allt blir lite samma. Men alltså jag älskar pop. Pop är den högsta konstformen! En riktig poplåt kan enkelt göras om till, R&B-poplåt, Hårdrock-poplåt, Hiphop-poplåt, techno-poplåt, indie-poplåt. Rock-poplåt, o.s.v. Det finns en gemensam nämnare. I den typen av låtar jag gillar är den gemensamma nämnaren en moll-melodi... och tillhörande modern kostym med kanske då långt hår, rakad skalle, pistol eller godisklubba som acessoar! Redigerat 12 juli 2006 av Hans
Dreamtones Postat 12 juli 2006 Trådstartare Postat 12 juli 2006 (redigerat) Istället för att citera en och en, så gör jag ett långt inlägg som jag hoppas ska täcka det mesta - det finns dock en hel del mer saker att prata om. Det känns i alla fall som att jag har en del att förklara, jag har försökt och kommer försöka tills alla förstår. Jag kan erkänna att originalinlägget, så som jag ser på det idag, inte är ett klockrent inlägg i sig. Även om jag fortfarande har samma åsikter i princip, så skulle jag kunna vara mer mogen och ha utförligare argument. Men, desto mer pekar det på att det är ett personligt och ärligt inlägg. Jag startade i alla fall denna tråd pga följande orsaker: 1) Jag har hitils inte hittat någon liknande diskussion, vilket jag för övrigt personligen tycker är märkligt. 2) Skriva av mig, och förhoppningsvis finna tröst i att fler tycker som mig - vilket vissa visade sig göra, mer än hälften av de som svarat faktiskt. 3) Försöka förstå de som inte håller med mig. Samt kunna förstå varför SOS ligger på den placering som den gör. 4) Min största anledning var hursomhelst att starta en diskussion som denna, som med tanke på responsen var väldigt nödvändig. Diskussionen kan innehålla problemformuleringar, orsaker och lösningar till dessa, mm. Att kunna diskutera något så objektivt som möjligt, tycker jag till skillnad från andra här, är intressant. Även om man nödvändigtvis inte i slutet kommer hålla med den man diskuterar med, så har man i alla fall vidgat sin förståelse för andra människors musiksmaker. Att inte prata om saken bara för att man har olika ståndpunkter tycker jag personligen är en tråkig attityd. Även om de inte behöver delta i konversationen kan de ju låta de som vill göra det också göra det, istället för att klaga på de som vill. För att svara på debbies fråga om vad jag tycker är bra musik. Kortfattat; den får gärna ha en popstruktur; vers, brygga och refräng och allt det där, eftersom på det viset får man fram mer än en melodi i samma låt. Vers har sina ackord, bryggan sina och refrängen sina, etc. Att kunna fixa till en låt som inte är repetetitv, men samtidigt ändå vara en snygg helhet är ju det stiliga med det hela. Det är mycket behagligare att ha en "lång" catchy melodi och/eller flera melodier som går runt i huvudet än en "kort" catchy melodi t ex. Arrangemanget får gärna utvecklas under låten, och det är alltid trevligt att hitta nya detaljer även efter 35:e lyssningen. Det spelar ingen roll om artisten är snygg som sjunger om vi fortfarande pratar musikvideos. Det kan dock vara ett plus. Men det jag skulle lägga extra märke till är ifall det är en intressant handling/budskap i låten och att det kan hålla uppe intresset ändå. Texten får gärna vara lite mystisk och inte så rakt på, det kommer då också vara en bidragande orsak till varför jag vill lyssna igen. Samma låt borde passa under festliga tillfällen, på dansgolvet och som avslappning ensam hemma framför datorn, etc. Med detta sagt kan jag hålla med Hans om att pop är den högsta konstformen. Mina favoritlåtar all-time är lugnt poplåtar. Men (och detta är ett stort MEN) pop kan även vara den lägsta konstformen. Så de låtar jag föraktar som mest är också alltså oftast popbaserade låtar. Det beror helt på hur man sköter de delar jag ovan nämnt. Nu kanske inte alla tänker som mig, men det kan ju hända att de som är mindre kräsna också styr utbudet eftersom det är fler som är mindre kräsna än de som faktiskt är det. Därmed EJ sagt att de som är mindre kräsna skulla tycka om den musik som har fler detaljer. Jag vill samtidigt poängtera att jag inte är för någon "högre" form av musik, eller virtuosa musiker. Verkligen inte. Jag tycker också om enkel musik, men för mig finns det olika slags enkel musik. Precis som med pop så kan enkel musik vara jättebra eller jättedålig. När det gäller SOS så känner jag inte att jag vill lyssna på den igen efter en lyssning. Då min åsikt om låten har förmildrats något sedan originalinlägget, så anser jag fortfarande den inte riktigt hugga tag i mig för att den inte har någon melodi och är för pratig. Det är här vi kommer in på om det är en annan genre än pop, vilket det kanske är då. Jag har då mindre rätt att kritisera den eftersom jag inte har någon aning om hur sådan här musik överhuvudtaget ska vara. RnB sa någon... Det känner jag igen, men jag trodde inte det lät såhär? 80-talet hade väl visst mörkhyade i musikvideos. Michael Jackson, som lugnt var en av de 10 största artisterna i världen då, som för att ta ett exempel. Kan inte heller hålla med om att 80-talet bara hade polerade hits utan att sticka ut. Jag som förmodligen är detta forumets största 80-tals fantast kan garantera att det fanns fler än två olika musikstilar att välja på. Att idag kolla på en gammal video från en topplista från 80-talet kan man ju kanske lätt få uppfattningen att allting lät "vanligt", men det man inte tänker på är att på den tiden var ju det nytt! Det som också var bra på den tiden var att den mesta musik jag hört därifrån var bra, oavsett genre. T o m hiphopen var bra då, och det är ett väldigt skumt påstående för att komma ifrån mig. Alla kunde tycka om någonting då, men jag upplever att fler klagar idag. Det är där problemet kommer. Någon som har klara minnen från de senaste decennierna kan ju övertyga mig om att jag har fel i det här, men jag minns från då jag var liten att jag tyckte MTV var riktigt riktigt bra - vilket jag inte tycker nu. Var jag mindre kräsen när jag var mindre - som dagens unga är? Redigerat 12 juli 2006 av Kricke
Nattvraket (oregistrerad) Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 Istället för att citera en och en, så gör jag ett långt inlägg som jag hoppas ska täcka det mesta - det finns dock en hel del mer saker att prata om. Det känns i alla fall som att jag har en del att förklara, jag har försökt och kommer försöka tills alla förstår. Jag kan erkänna att originalinlägget, så som jag ser på det idag, inte är ett klockrent inlägg i sig. Även om jag fortfarande har samma åsikter i princip, så skulle jag kunna vara mer mogen och ha utförligare argument. Men, desto mer pekar det på att det är ett personligt och ärligt inlägg. Jag startade i alla fall denna tråd pga följande orsaker: 1) Jag har hitils inte hittat någon liknande diskussion, vilket jag för övrigt personligen tycker är märkligt. 2) Skriva av mig, och förhoppningsvis finna tröst i att fler tycker som mig - vilket vissa visade sig göra, mer än hälften av de som svarat faktiskt. 3) Försöka förstå de som inte håller med mig. Samt kunna förstå varför SOS ligger på den placering som den gör. 4) Min största anledning var hursomhelst att starta en diskussion som denna, som med tanke på responsen var väldigt nödvändig. Diskussionen kan innehålla problemformuleringar, orsaker och lösningar till dessa, mm. Att kunna diskutera något så objektivt som möjligt, tycker jag till skillnad från andra här, är intressant. Även om man nödvändigtvis inte i slutet kommer hålla med den man diskuterar med, så har man i alla fall vidgat sin förståelse för andra människors musiksmaker. Att inte prata om saken bara för att man har olika ståndpunkter tycker jag personligen är en tråkig attityd. Även om de inte behöver delta i konversationen kan de ju låta de som vill göra det också göra det, istället för att klaga på de som vill. För att svara på debbies fråga om vad jag tycker är bra musik. Kortfattat; den får gärna ha en popstruktur; vers, brygga och refräng och allt det där, eftersom på det viset får man fram mer än en melodi i samma låt. Vers har sina ackord, bryggan sina och refrängen sina, etc. Att kunna fixa till en låt som inte är repetetitv, men samtidigt ändå vara en snygg helhet är ju det stiliga med det hela. Det är mycket behagligare att ha en "lång" catchy melodi och/eller flera melodier som går runt i huvudet än en "kort" catchy melodi t ex. Arrangemanget får gärna utvecklas under låten, och det är alltid trevligt att hitta nya detaljer även efter 35:e lyssningen. Det spelar ingen roll om artisten är snygg som sjunger om vi fortfarande pratar musikvideos. Det kan dock vara ett plus. Men det jag skulle lägga extra märke till är ifall det är en intressant handling/budskap i låten och att det kan hålla uppe intresset ändå. Texten får gärna vara lite mystisk och inte så rakt på, det kommer då också vara en bidragande orsak till varför jag vill lyssna igen. Samma låt borde passa under festliga tillfällen, på dansgolvet och som avslappning ensam hemma framför datorn, etc. Med detta sagt kan jag hålla med Hans om att pop är den högsta konstformen. Mina favoritlåtar all-time är lugnt poplåtar. Men (och detta är ett stort MEN) pop kan även vara den lägsta konstformen. Så de låtar jag föraktar som mest är också alltså oftast popbaserade låtar. Det beror helt på hur man sköter de delar jag ovan nämnt. Nu kanske inte alla tänker som mig, men det kan ju hända att de som är mindre kräsna också styr utbudet eftersom det är fler som är mindre kräsna än de som faktiskt är det. Därmed EJ sagt att de som är mindre kräsna skulla tycka om den musik som har fler detaljer. Jag vill samtidigt poängtera att jag inte är för någon "högre" form av musik, eller virtuosa musiker. Verkligen inte. Jag tycker också om enkel musik, men för mig finns det olika slags enkel musik. Precis som med pop så kan enkel musik vara jättebra eller jättedålig. När det gäller SOS så känner jag inte att jag vill lyssna på den igen efter en lyssning. Då min åsikt om låten har förmildrats något sedan originalinlägget, så anser jag fortfarande den inte riktigt hugga tag i mig för att den inte har någon melodi och är för pratig. Det är här vi kommer in på om det är en annan genre än pop, vilket det kanske är då. Jag har då mindre rätt att kritisera den eftersom jag inte har någon aning om hur sådan här musik överhuvudtaget ska vara. RnB sa någon... Det känner jag igen, men jag trodde inte det lät såhär? 80-talet hade väl visst mörkhyade i musikvideos. Michael Jackson, som lugnt var en av de 10 största artisterna i världen då, som för att ta ett exempel. Kan inte heller hålla med om att 80-talet bara hade polerade hits utan att sticka ut. Jag som förmodligen är detta forumets största 80-tals fantast kan garantera att det fanns fler än två olika musikstilar att välja på. Att idag kolla på en gammal video från en topplista från 80-talet kan man ju kanske lätt få uppfattningen att allting lät "vanligt", men det man inte tänker på är att på den tiden var ju det nytt! Det som också var bra på den tiden var att den mesta musik jag hört därifrån var bra, oavsett genre. T o m hiphopen var bra då, och det är ett väldigt skumt påstående för att komma ifrån mig. Alla kunde tycka om någonting då, men jag upplever att fler klagar idag. Det är där problemet kommer. Någon som har klara minnen från de senaste decennierna kan ju övertyga mig om att jag har fel i det här, men jag minns från då jag var liten att jag tyckte MTV var riktigt riktigt bra - vilket jag inte tycker nu. Var jag mindre kräsen när jag var mindre - som dagens unga är? Kan det möjligen vara så att du överskattar vårat intresse för dig och dina åsikter? Ja, så kan det nog vara. 🙂
Dreamtones Postat 12 juli 2006 Trådstartare Postat 12 juli 2006 Kan det möjligen vara så att du överskattar vårat intresse för dig och dina åsikter?Ja, så kan det nog vara. 🙂 Jag förklarar mig själv, och försöker bygga en intressant konversation i tråden. Delta inte i diskussionen om du inte är intresserad. Svårt att hålla dig borta? Försök. För min och andras skull.
Fredrik Karlsson Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 Kan det möjligen vara så att du överskattar vårat intresse för dig och dina åsikter?Ja, så kan det nog vara. 🙂 Vårat?? Du har varit med på forumet i en dag!
Hans Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 (redigerat) Istället för att citera en och en, så gör jag ett långt inlägg som jag hoppas ska täcka det mesta - det finns dock en hel del mer saker att prata om. Det känns i alla fall som att jag har en del att förklara, jag har försökt och kommer försöka tills alla förstår. Jag kan erkänna att originalinlägget, så som jag ser på det idag, inte är ett klockrent inlägg i sig. Även om jag fortfarande har samma åsikter i princip, så skulle jag kunna vara mer mogen och ha utförligare argument. Men, desto mer pekar det på att det är ett personligt och ärligt inlägg. Jag startade i alla fall denna tråd pga följande orsaker: 1) Jag har hitils inte hittat någon liknande diskussion, vilket jag för övrigt personligen tycker är märkligt. 2) Skriva av mig, och förhoppningsvis finna tröst i att fler tycker som mig - vilket vissa visade sig göra, mer än hälften av de som svarat faktiskt. 3) Försöka förstå de som inte håller med mig. Samt kunna förstå varför SOS ligger på den placering som den gör. 4) Min största anledning var hursomhelst att starta en diskussion som denna, som med tanke på responsen var väldigt nödvändig. Diskussionen kan innehålla problemformuleringar, orsaker och lösningar till dessa, mm. Att kunna diskutera något så objektivt som möjligt, tycker jag till skillnad från andra här, är intressant. Även om man nödvändigtvis inte i slutet kommer hålla med den man diskuterar med, så har man i alla fall vidgat sin förståelse för andra människors musiksmaker. Att inte prata om saken bara för att man har olika ståndpunkter tycker jag personligen är en tråkig attityd. Även om de inte behöver delta i konversationen kan de ju låta de som vill göra det också göra det, istället för att klaga på de som vill. För att svara på debbies fråga om vad jag tycker är bra musik. Kortfattat; den får gärna ha en popstruktur; vers, brygga och refräng och allt det där, eftersom på det viset får man fram mer än en melodi i samma låt. Vers har sina ackord, bryggan sina och refrängen sina, etc. Att kunna fixa till en låt som inte är repetetitv, men samtidigt ändå vara en snygg helhet är ju det stiliga med det hela. Det är mycket behagligare att ha en "lång" catchy melodi och/eller flera melodier som går runt i huvudet än en "kort" catchy melodi t ex. Arrangemanget får gärna utvecklas under låten, och det är alltid trevligt att hitta nya detaljer även efter 35:e lyssningen. Det spelar ingen roll om artisten är snygg som sjunger om vi fortfarande pratar musikvideos. Det kan dock vara ett plus. Men det jag skulle lägga extra märke till är ifall det är en intressant handling/budskap i låten och att det kan hålla uppe intresset ändå. Texten får gärna vara lite mystisk och inte så rakt på, det kommer då också vara en bidragande orsak till varför jag vill lyssna igen. Samma låt borde passa under festliga tillfällen, på dansgolvet och som avslappning ensam hemma framför datorn, etc. Med detta sagt kan jag hålla med Hans om att pop är den högsta konstformen. Mina favoritlåtar all-time är lugnt poplåtar. Men (och detta är ett stort MEN) pop kan även vara den lägsta konstformen. Så de låtar jag föraktar som mest är också alltså oftast popbaserade låtar. Det beror helt på hur man sköter de delar jag ovan nämnt. Nu kanske inte alla tänker som mig, men det kan ju hända att de som är mindre kräsna också styr utbudet eftersom det är fler som är mindre kräsna än de som faktiskt är det. Därmed EJ sagt att de som är mindre kräsna skulla tycka om den musik som har fler detaljer. Jag vill samtidigt poängtera att jag inte är för någon "högre" form av musik, eller virtuosa musiker. Verkligen inte. Jag tycker också om enkel musik, men för mig finns det olika slags enkel musik. Precis som med pop så kan enkel musik vara jättebra eller jättedålig. När det gäller SOS så känner jag inte att jag vill lyssna på den igen efter en lyssning. Då min åsikt om låten har förmildrats något sedan originalinlägget, så anser jag fortfarande den inte riktigt hugga tag i mig för att den inte har någon melodi och är för pratig. Det är här vi kommer in på om det är en annan genre än pop, vilket det kanske är då. Jag har då mindre rätt att kritisera den eftersom jag inte har någon aning om hur sådan här musik överhuvudtaget ska vara. RnB sa någon... Det känner jag igen, men jag trodde inte det lät såhär? 80-talet hade väl visst mörkhyade i musikvideos. Michael Jackson, som lugnt var en av de 10 största artisterna i världen då, som för att ta ett exempel. Kan inte heller hålla med om att 80-talet bara hade polerade hits utan att sticka ut. Jag som förmodligen är detta forumets största 80-tals fantast kan garantera att det fanns fler än två olika musikstilar att välja på. Att idag kolla på en gammal video från en topplista från 80-talet kan man ju kanske lätt få uppfattningen att allting lät "vanligt", men det man inte tänker på är att på den tiden var ju det nytt! Det som också var bra på den tiden var att den mesta musik jag hört därifrån var bra, oavsett genre. T o m hiphopen var bra då, och det är ett väldigt skumt påstående för att komma ifrån mig. Alla kunde tycka om någonting då, men jag upplever att fler klagar idag. Det är där problemet kommer. Någon som har klara minnen från de senaste decennierna kan ju övertyga mig om att jag har fel i det här, men jag minns från då jag var liten att jag tyckte MTV var riktigt riktigt bra - vilket jag inte tycker nu. Var jag mindre kräsen när jag var mindre - som dagens unga är? Kan det möjligen vara så att du överskattar vårat intresse för dig och dina åsikter? Ja, så kan det nog vara. Eller så är det dina inlägg som är mindre bra. Det senare förefaller mera sannolikt med tanke på att dina inlägg tillför noll och intet utav intresse. Vi (dvs jag) kan ju ta ditt senaste inlägg som ett typexempel. Först utser du dig som representant för hela forumet, därefter ställer du fråga som inte har med tråden att göra, slutligen besvaras din egen fråga av dig själv 🙂! Redigerat 13 juli 2006 av Hans
Hans Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 (redigerat) Och det som de flesta köper borde rimligen inte vara särskilt bra, eftersom de flesta inte är så musikaliska. 😉Okej så... Folk som är dåliga på att laga mat föredrar äcklig mat, folk som är fula tänder på fula människor, folk som inte kan programmera använder bara buggiga program, folk som inte kan sy köper kläder som går sönder efter en vecka, folk som inte har körkort gillar trafikolyckor, folk som inte kan få barn tycker om jobbiga ungar, folk som inte äger en dammsugare gillar att ha det stökigt, folk som är omusikaliska gillar dålig musik? ... och barn läser dom bästa böckerna! Besök ett dagis och kolla in vad kidsen gillar allra mest, gå sen och köp dessa böcker då ju dom är bäst! Många som köper musik kan lyssna på vadsomhelst och gillar det dom redan hört. Upprepning är extremt underskattad i denna diskusion. Hör man bra låt fem gånger är låten klart bättre* än en bättre låt man hör för första gången... för många. Man tycker om det man känner igen. Upprepning* gillar alla, medvetet eller omedvetet, även barn. Loopars popularitet är just pga detta att upprepning är extremt effektivt. När jag var 10 år gammal älskade jag popmusik och älskar fortfarande popmusik medan andra vuxit ifrån den... eller blivit tråkiga, vem vet? Omusikaliska (det stora flertalet, mao) gillar samma musik ifrån det dom är 15 år och framåt - den tillräckligt bra enkla popmusiken som spelas mest. Ifall musiken som spelas/säljs mest är bra eller ej kan man diskutera. Att den skulle vara bäst förefaller osannolikt men ifall, spelas/säljs mest = bäst är den ju de facto bäst. Det mesta av det som säljer/spelas mest är skit, samtidigt finns mycket utav den bästa musiken ibland det som är populärast... ... enligt mig då. * Efter ett tag nås en gräns där vissa istället hatar en låt dom hör hela tiden, OBS ifall man gjort låten själv är detta i princip en omöjlighet 😄! Redigerat 13 juli 2006 av Hans
auto mode Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 En sak kan väl ändå alla hålla med om. Att dom här kanalerna ZTV,MTV och många av radiokanalerna är väldigt likriktade. På vilket sätt är dom likriktade? Vi som växt upp tillsammans med musikvideon minns nämligen hur MTV var på 80-talet... Inte en svart artist så långt ögat nådde, inget som stack ut, bara "ofarliga" polerade hits. Idag visar ju kanalerna du nämner genrespecifika program, bara en sån sak, och spektrat är bredare än någonsin. MTV 06:00 Don't Stop the Music 09:00 MTV Roulette 10:00 Top 10 At Ten - Best Of 1... 11:00 Don't Stop the Music 12:00 Versus 12:30 Don't Stop the Music 14:00 Dancefloor Chart 15:00 MTV Roulette 16:00 Roomraiders 16:30 Roomraiders 17:00 Roomraiders 17:30 Top 6 To Six 18:00 TRL US 19:00 Sisqo's Shake Down 19:30 Laguna Beach 20:30 Cribs 21:00 The Osbournes 21:30 Pimp My Ride 22:00 Jackass 22:30 Viva La Bam 23:00 Dirty Sanchez 23:30 Wildboys 00:00 MTV Live 00:30 MTV Live: Korn 01:00 MTV Roulette 02:00 Don't Stop the Music Ja jävlar vad genrespecifika program dom har. Synd bara att de mesta inte ens är musikprogram.Från 16:00 till 23:30 visar dom ett musik program med 6låtar resten är dokusåpor och idiotprogram.
auto mode Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 (redigerat) Det som också var bra på den tiden var att den mesta musik jag hört därifrån var bra, oavsett genre. T o m hiphopen var bra då, och det är ett väldigt skumt påstående för att komma ifrån mig. Alla kunde tycka om någonting då, men jag upplever att fler klagar idag. Det är där problemet kommer. Någon som har klara minnen från de senaste decennierna kan ju övertyga mig om att jag har fel i det här, men jag minns från då jag var liten att jag tyckte MTV var riktigt riktigt bra - vilket jag inte tycker nu. Precis så är det. Då var det en musik kanal och det fanns genrespecifika program. Redigerat 13 juli 2006 av auto mode
Otto Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 han e ju unnderbar , snacka om o kull . e det rappa sej lite ? jag har en ny idol 😏
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.