Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 296
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Postat

Jag gissar på snobbig.

Postat
elitism går bort

Elitism är koolt. Och hade det inte funnits några elitistiska band hade musikvärlden bara bestått av larviga punkband.

Postat
Men vad är det jag uppenbart missar? Är det något fel på mig som inte tycker detta är skitbra?

Men Kricke...

Det är ok att klaga. Du har heller inte missat nåt eller måste tycka att detta är skitbra. Du gillar helt enkelt inte låtarna. Vad jag undrar är bara varför du vill ha argument för varför andra gillar den, som du sedan gärna dissar?.

Personligen har jag aldrig lyckats få några argument för musik som gjort att jag börjat lyssna på något jag känslomässigt inte tycker om.

De tråkiga med musikaliska "Bra eller Dåligtsnack" är att den aldrig leder någon vart...

Hoppa in i hemmastudion och producera den musik du gillar eller tycker om att göra istället...

Peace

Postat

Det som jag har svårt med är musiken och platsen den lyssnas på. Jag gillar det mesta i sitt sammanhang. Har jätte svårt att ligga i hängmattan o lyssna på hiphop club rave köret men tycker det är helt rätt på danshaket. Varje generation har sin musik och man ska ta det för vad det är. På 50-talet var det nog många i 40 - 50 års åldern som inte fattade vad Elvis hade att erbjuda. Så är det idag oxo med den musik som produceras.

Jag själv spelar aldrig H.Lewis&news i stereon hemma men i bilen går de hela tiden 🙂 . Cruisin på Ölandsbron 🙂 .

Jag håller med att nämnda låt i 1:a posten är inge höjdar exemplar men kidsen gillar det o det är ju dom som bestämmer marknaden ( tror dom ).

/ Mikke

Postat
Jag håller med att nämnda låt i 1:a posten är inge höjdar exemplar men kidsen gillar det o det är ju dom som bestämmer marknaden ( tror dom ).

Om du tittar i tråden så ser du att det inte bara är "kidsen" som gillar låten.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Det som jag har svårt med är musiken och platsen den lyssnas på. Jag gillar det mesta i sitt sammanhang. Har jätte svårt att ligga i hängmattan o lyssna på hiphop club rave köret men tycker det är helt rätt på danshaket. Varje generation har sin musik och man ska ta det för vad det är. På 50-talet var det nog många i 40 - 50 års åldern som inte fattade vad Elvis hade att erbjuda. Så är det idag oxo med den musik som produceras.

Jag själv spelar aldrig H.Lewis&news i stereon hemma men i bilen går de hela tiden 🙂 . Cruisin på Ölandsbron 😏 .

/ Mikke

...och om du och ditt "parti" fick bestämma så skulle Soft Cell / Gloria Jones / låtskrivarna inte ha en spänn att vänta av de inkomster hitten i fråga genererar, korrekt?

Postat
Det som jag har svårt med är musiken och platsen den lyssnas på. Jag gillar det mesta i sitt sammanhang. Har jätte svårt att ligga i hängmattan o lyssna på hiphop club rave köret men tycker det är helt rätt på danshaket. Varje generation har sin musik och man ska ta det för vad det är. På 50-talet var det nog många i 40  - 50 års åldern som inte fattade vad Elvis hade att erbjuda. Så är det idag oxo med den musik som produceras.

Jag själv spelar aldrig H.Lewis&news i stereon hemma men i bilen går de hela tiden  🙂 . Cruisin på Ölandsbron  😏 .

/ Mikke

...och om du och ditt "parti" fick bestämma så skulle Soft Cell / Gloria Jones / låtskrivarna inte ha en spänn att vänta av de inkomster hitten i fråga genererar, korrekt?

Inte för att det hade med denna tråden att göra ett dugg. / Mikke

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Tråden handlar ju om sampling, i viss mån?

Ska man få knycka av någon, osv.

Men jag fattar att du inte vill svara på frågan, eftersom er ståndpunkt är korkad beyond belief.

Postat

Men jag fattar att du inte vill svara på frågan, eftersom er ståndpunkt är korkad beyond belief.

var o varrannan tråd här handlar om sampling. Om du så gärna vill diskutera politik och i synnerhet PP's politik, så gå då in på PP's forum o diskutera där. Det är inte schysst mot Studio eller forum medlemmarna att vinkla trådar in på Piratpartiet och dess politik angående upphovsrätt när tråden egentligen handlar om nåt helt annat.

Jag kommer inte fortsätta diskussionen om PP i denna tråden. Du får antingen pm:a, starta ny tråd eller fortsätta i "RÄD MOT.... " tråden. / Mikke

musik (oregistrerad)
Postat
Jag gissar på snobbig.

nej, ja menar snubbig.

Som i snubbe?

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
var o varrannan tråd här handlar om sampling.

Inte alls, denna tråd behandlar huruvida det är rätt eller fel att sampla. Några liknande trådar hittar jag inte.

Här diskuteras ju om man bör sampla, om det är bra eller dåligt.

En naturlig följdfråga är väl om upphovsmännen isåfall ska ha betalt?

Jag ställer en direkt fråga, eftersom du myser runt här i tråden och pratar lite slött om "kidsen", när du i själva verket har en dold agenda av ganska märklig sort:

Det du och ditt "parti" vill är ju all sampling ska vara "fri". Detta innebär att vilken hiphopklåpare som helst kan göra monsterhits som till 90-95 % bygger på annat material, material som någon annan skrivit ursprungligen, för att sedan behålla alla stålar den nya låten genererar - utan att dela med sig till dem som skrev den!.

Om man uppger sig företräda ett parti som går till val på idén att det är ok att sno och snylta, ja då får man finna sig i att bli ifrågasatt när ämnet behandlas.

Dessutom bör "kidsen" i denna tråd veta vart deras röst går när man lägger den på dig och tjyvpacket i Piratpartiet - den går rätt ner i bling-bling-producenternas redan överfyllda fickor!

Postat
Dessutom bör "kidsen" i denna tråd veta vart deras röst går när man lägger den på dig och tjyvpacket i Piratpartiet - den går rätt ner i bling-bling-producenternas redan överfyllda fickor!

Eller hur! För det är ju dom som har så mycket att vinna på piratkopiering! 🙂

Nej nu lämnar vi den partipolitiska diskussionen där hän, den har faktiskt väldigt lite att göra med ämnet i den här tråden...

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Eller hur! För det är ju dom som har så mycket att vinna på piratkopiering! 🙂

Nej nu lämnar vi den partipolitiska diskussionen där hän, den har faktiskt väldigt lite att göra med ämnet i den här tråden...

Detta handlar inte om piratkopiering, utan sampling.

Piratpartiet vill att sampling ska vara "fritt", läs på deras hemsida.

Dessutom vill man att upphovsrätten bara ska gälla i fem år.

Detta innebär i praktiken att det är fritt fram att tjäna grova pengar på gamla (och i PPs drömscenario "fria") verk - man har fem år på sig. 😏

Dvs så som hiphopproducenter gör idag, fast med skillnaden att de ursprungliga upphovsmännen inte behöver ersättas!

Postat

Alltså, vi pratar om huruvida en sampling i en låt påverkar låtens kvalitet - inte hur lagarna för tillåten sampling ska se ut...

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Alltså, vi pratar om huruvida en sampling i en låt påverkar låtens kvalitet - inte hur lagarna för tillåten sampling ska se ut...

Point taken!

Här förs vidare resonemang om detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=27606

Postat (redigerat)

Nu ska jag ta och svara på det jag aldrig fick tid till förut.

Och som alla vet finns det en speciell tråd för den ekonomiska biten om sampling, allt annat diskuteras här.

.marc.

Jag tycker Rihanna "SOS" tillhör skaran av dom bättre sk "hitsen".

Det är typ "inne" att gör om gamla melodier med ny text. Att det är en cover är inget ovanligt alls och jag är säker på att samplingar osv är clearat så att kalla det att sno hela ideen är fel då dom säkerligen betalar för sig.

Jag säger som någon annan sa: det finns ingenting att argumentera för!!!

Hellre det framför Shakira, sången känns helt påklistrad i ljudbilden och text och video bara handlar om sex.

Förstår inte riktigt den motsägelsefulla atmosfären i det här inlägget; du påstår att detta inte är något att argumentera för, medan du har en massa argument själv.

Kan dock hålla med om att Shakira inte är mycket att hänga i granen heller...

.vertigo.

efter att ha läst denna tråden och sen hört låten fattar jag inte vad ni snackar om. visst är den inte bra. men jag stör mig lite på era argument. att den är snodd rakt av och att dom bara kör halva loopen är ju bara skön attityd! sen att den är repetativ är ju också, bara skönt. nyckeln till alla feta grooves är att repetera dom i all oändlighet. men hey, nu är ju jag ett funk freak. så jag kanske har lite andra preferenser.

skulle boten anna vara bättre än den här? jag hoppas innerligt att ni skämtar! den låten kan ju inte bli mer svenne. det är den denna tråden borde handla om egentligen. men nu hänger inte jag här i forumet så mkt iofs. så det finns väl säkert en sån tråd redan, nu när jag tänker efter. illa vore det annars.

Jag förstår ingenting av dina argument, men det kan ju ha och göra med att jag är teleporterad från 1996 till 2006 och är helt lost i dagens värld.

Boten Anna har till skillnad från SOS en klarare melodi. (Enligt mitt "gammalmodiga tänkande".)

.debbie.

grejen med låten är ju just att den är enformig, lyssna på vilken dancehall-låt som helst, det ska va enformiga beats. Dessutom snor de ju beats av varandra utav bara fan, vilket jag tycker är en skön grej.

Att bedöma saker efter vad som är bra kvalitet känns mest rutten. Vem bestämmer vad som är bra kvalitet?? Ett gammalt överklasstrick bara...skit i kvalitet, gillar man det så gör man väl. Inte så mycket att förstå

"Ska va"

"Skön grej"

"Överklasstrick"

En till vars argument jag inte förstår någonting av. Och jag håller inte på och trollar här direkt...

Jag gillar inte attityden heller. Ska jag skita i allt bara för att jag har en åsikt och vill skriva av mig?

.pazo.

Ja precis. det är en åsikt. kom inte å säg att låten ÄR dålig då. säg att du TYCKER att den är dålig...
Musik är väl mer eller mindre alltid bra. popmusik som begreppet ser ut idag är väl mer "mainstream" musik.. alltså musik som sälljer bra. musik som säljer bra är alltid bra. vare sig man gillar den eller inte....
Produktionsmässigt ligger de inte så långt ifrån... du som ville prata tekniskt..

Var har jag skrivit att låten är dålig?

Men du anser dig kunna bestämma att viss musik är bra?

Produktionsmässigt är SOS sämre tycker jag, det är nån konstig effekt i beatet som låter för högt och överröstar allting t ex.

.vertigo.

ok då fattar jag lite mer vart du kommer ifrån med allt det här. en oerhört tist syn på musik måste jag säga. hoppas du släpper det där om några år. min syn är direkt motsatt, för mig handlar musik inte om teknik utan om just känslor. och jag bedömmer musik därefter.

Du missuppfattar mig för sjunde gången... Tekniska grejer är ju det man kan prata mer objektivt om än känslor i musiken, därför tar jag upp det i första hand. Självklart värderar jag musik efter känslor också, men jag känner att jag inte har lika stor rätt att dömma ut sådan musik som jag tycker är bra gjord men som jag högst personligen inte gillar.

.pazo.

WTF?

Så det är fel att köpa någonting med anledningen "det känns rätt"

Det skrev jag aldrig.

.mornel.

Kricke: Då ber jag dig läsa mitt originalinlägg en gång till, där jag klart och tydligt redogjort för att det är min personliga åsikt.

Om vi inte ska kunna utbyta åsikter och förklara saker för varandra kan vi lika gärna lägga ned det här forumet.

mornel: Ehrm..

Och det är din kommentar?

Som jag nämner ovan är det viktigaste att prata om när man bedömmer musik känslor, inte teknik.

Och som jag nämner ovan så tycker jag det viktigaste är att kunna se förutsättningarna i låten innan man dömmer ut den. Men det beror på i vilket avseende det gäller. Jag har visserligen redan skrivit i originalinlägget vad jag fått för känslor och jag blev ju äcklad av låten.

.tbruce.

Jag vet inte riktigt vad du gör för musik men jag misstänker att du har betydligt mer koll på inspelning, musikteori, musikproduktion etc än vad "den stora massan" (som är Rihannas största publik) har. De är inte mindre kräsna än du, bara vad gäller andra saker. Så om du med "köper utan att tänka" menar att de köper utan att analysera musiken först, så visst, då köper dom utan att tänka. Men om du menar att de köper utan att fundera över om de verkligen vill ha låten eller inte så tror jag du har helt fel.

Musik är subjektivt. Om man låter bli att räkna med det så är det självklart att man inte kan förstå sig på varför folk gillar en viss låt.

Jag kan ärligt erkänna att du har en bra poäng här. Jag tvivar inte en sekund på att de inte vill ha låten. Däremot är, särskilt den unga publike, inte särskilt upplyst om vad det finns att välja på för musik om man endast orkar slå på MTV eller radio. Så, det kan ju hända att Soft Cells lilla slinga för sig, slår allt annat - vilket också bekräftar hur låg kvalité listan t ex är.

.airwolf.

Jag tycker att Pazos förra inlägg sa väldigt mycket Kricke. Tyckte att han sammanfattade i princip det du sökte för svar om jag förstått dig rätt.

I övrigt tycker jag låten är skit men det är ju endast en fråga om smak.

Stefan E: Så sant, så sant...allt sånt här handlar bara i grunden om att håva in pengar

Vet inte vilket inlägg du menar.

.vertigo.

tycker du är inne på helt rätt spår. det är klart att även den stora massan analyserar musiken innan dom köper. men dom bedömmer ju stämningen, vibbarna och allt sånt. och skiter i om spåren bara två ackord eller om dom är baserade på en sampling.

Men jag tror ändå musik som är någorlunda intelligent går hem även hos denna publik, och ja tror de skulle välja det långt före denna, om sådan musik överhuvudtaget får chansen att få strålkastarna på sig. Men det är bara vad jag tror.

.pico.

Många gånger då jag ombeds ge synpunkter på någons låt blir första svaret

"Jag gillar det (eller gillar inte), men jag vet inte varför... måste få tänka efter".

Klart det går peka på vad som är bra och dåligt, men det kan kräva lite tankekraft.

Vissa gånger är det mer uppenbart än andra.

Ja/Nej, bra/dåligt är genvägar.

Citronen är sur, sliter i mina ansiktsmuskler så jag grimaserar och snålvattnet rinner bara jag tänker på den.

Ibland behöver man inte mer än genvägarna; en låt kan tilltala mig utan att jag känner något behov av att analysera den.

Den aktuella låten; inte min kopp te. Sen vart ljuden kommer ifrån, distad brödrost med badkars-eko, samplad artist eller direkt från en samplings-cd är ointressant enligt mig.

Edit: Ja alltså, då man är nyfiken kan det vara intressant var ljuden kommer ifrån... men jag menar att funkar det så funkar det.

Så sant så sant.

Är dock fortfarande osäker på om man kan bedömma en låt med en loop som en annan gjort innan på samma sätt som man gör med en originell låt.

.Lynxo.

Jag kan inte påstå att jag personligen gillar låten...men jag har svårt att förstå varför man inte kan acceptera att andra gillar den? Vore det inte väldigt tråkigt om vi alla gillade samma musik?

Speciellt tråkigt vore det, eftersom man i så fall inte skulle kunna dissa alla som bara lyssnar på "mainstream".

EDIT: påminner mig om när vi pratade om modern konst i skolan. Vi fick se några skulpturer/målningar och skulle förklara varför vi gillade respektive inte gillade dom. Var riktigt kul att höra, då väldigt få faktiskt kunde motivera varför de gillade en viss målning. Speciellt eftersom modern konst kan vara så skruvad.

Vet inte om det är någon här inne som inte accepterat att andra gillar låten. Förstår inte varför det ska vara så farligt att prata om en låt...

Men bara det faktum att de flesta som svarat i tråden inte tycker om låten går inte ihop med att den ligger 2a på den där listen - statistiskt sätt borde det vara fler. 🙂

.krokodil.

Enligt mina erfarenheter, vilka är begränsade, spelas det mest RnB och hip-hop på MTV (är det trångsynt så säg till). Annan musik säljer inte lika bra nu helt enkelt, därför vill man ju såklart krama allt ur t.ex hip-hop, tills det inte finns ett uns kvar att ta. I mina ögon händer det nu. Det handlar inte om att säga nåt med det, så mycket som det handlar om att få en massa dollars. Jag tycker att man förlorar en del av det musik i grund och botten handlar om.

Angående själva låten så är det ju upp till var och en. Personligen skulle jag aldrig lyssna på låten om jag kunde låta bli. Men Joghinder i Indien skulle säkert få nån sorts orgasm av den. Sen kan man ju diskutera i det oändliga vad som är bra, dåligt, och bäst. I min lilla värld har jag rätt.

Bra inlägg! Det är lite av min poäng... Om musik fortsätter att "avvecklas" så förlorar musiken sin autentiska mening.

.auto mode.

Jag tror att folk som inte är så musikaliskt insatta gillar simpel musik.

"Oj det här känner jag igen,det här kan jag stampa foten i takt till"

Folk som inte kan laga mat gillar säkert Mc donalds oxå.

Kan vara så, ja.

.Reason.

Men Kricke...

Det är ok att klaga. Du har heller inte missat nåt eller måste tycka att detta är skitbra. Du gillar helt enkelt inte låtarna. Vad jag undrar är bara varför du vill ha argument för varför andra gillar den, som du sedan gärna dissar?.

Personligen har jag aldrig lyckats få några argument för musik som gjort att jag börjat lyssna på något jag känslomässigt inte tycker om.

De tråkiga med musikaliska "Bra eller Dåligtsnack" är att den aldrig leder någon vart...

Hoppa in i hemmastudion och producera den musik du gillar eller tycker om att göra istället...

Peace

För att jag är nyfiken.

.MikkeÖland.

Kag själv spelar aldrig H.Lewis&news i stereon hemma men i bilen går de hela tiden . Cruisin på Ölandsbron

/ Mikke

Vet inte om man kan jämföra Rihanna med Elvis...

Redigerat av Kricke
Postat (redigerat)
Enligt mina erfarenheter, vilka är begränsade, spelas det mest RnB och hip-hop på MTV (är det trångsynt så säg till). Annan musik säljer inte lika bra nu helt enkelt

Jag tror inte att hip hop/r&b säljer speciellt mycket i sverige. Jag tror

att tex hårdrock säljer bra mycket mer i sverige.Mest säljer säkert

svenska artister typ Ledin Gessle. Därför tycker jag det är konstigt

att ZTV MTV till 90% spelar hiphop/r&b. Dom borde väl spela det som

säljer i sverige. MTV här i sverige är väl ett nordiskt MTV eller har jag fel?

Det är ju i allafall inte det Amerikanska MTV.Tänk om MTV och ZTV

spelade 90% Rock / Metal. Hur mycket skivor skulle inte säljas då?

Svenska metalband tex In flames och Meshuggah

är ju grymt stora utomlands

Våra svenska hip-hopare skulle dom nog skratta rätt hårt åt om

dom spelades i Amerika

Mer metal på tv helt enkelt.

Redigerat av auto mode
Postat (redigerat)

Och du har väl aldrig knyckt nån sample...? 🙂

Redigerat av Reason
Postat
Men Kricke...

Peace

För att jag är nyfiken.

😄

Du är inte alls nyfiken, du dissar ju alla som inte tycker som du!

Postat (redigerat)
Var har jag skrivit att låten är dålig?

Men du anser dig kunna bestämma att viss musik är bra?

Produktionsmässigt är SOS sämre tycker jag, det är nån konstig effekt i beatet som låter för högt och överröstar allting t ex.

Du kanske inte sagt det rakt ut. men det är iaf vad dina inläg utstrålar.

Jag anser mig inte bestämma vad bra musik är. jag anser mig veta vad jag gillar för musik, och vilken musik som är bra för mig.

Okey. tyck så då...

T ex att folk bara köper utan att tänka. Det tycker jag är fel, även om ja inte kan påverka det.
Det skrev jag aldrig.

Nehe? det gjorde du inte?

Redigerat av Pazo
Postat
.marc.
Jag tycker Rihanna "SOS" tillhör skaran av dom bättre sk "hitsen".

Det är typ "inne" att gör om gamla melodier med ny text. Att det är en cover är inget ovanligt alls och jag är säker på att samplingar osv är clearat så att kalla det att sno hela ideen är fel då dom säkerligen betalar för sig.

Jag säger som någon annan sa: det finns ingenting att argumentera för!!!

Hellre det framför Shakira, sången känns helt påklistrad i ljudbilden och text och video bara handlar om sex.

Förstår inte riktigt den motsägelsefulla atmosfären i det här inlägget; du påstår att detta inte är något att argumentera för, medan du har en massa argument själv.

Kan dock hålla med om att Shakira inte är mycket att hänga i granen heller...

Jag argumenterar emot att det inte finns ngt att argumentera emot 😳

Postat
Är det nån som KÖPER Rihanna? Hennes publik är ju nerladdnings proffs.

Ouf.. nu vänder det till en fildelningsdebatt istället!

Postat
Men Kricke...

Peace

För att jag är nyfiken.

🙂

Du är inte alls nyfiken, du dissar ju alla som inte tycker som du!

Det kan jag inte hålla med om.

Det är en skillnad mellan att dissa, och att argumentera emot.

Oavsett vad, så ignorerar jag inget iaf (och börjar provocera istället) - till skillnad från andra 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.