Jump to content
Annons

MTV: Euro Top 20

Dreamtones

Recommended Posts

Fast Rihanna är väl inte så jättebegåvad? Hennes röst känns ganska begränsad och tråkig och sen tycker jag att hon dansar dåligt.

Åh nej.

En TILL som vill vara snygg, begåvad och upptäckt av världens finaste producenter.

Tagga ner, jag tycker bara inte att hon är nåt speciellt, måste det betyda att jag är avundsjuk? Folk får lyssna på vad fan de vill för min del, men det innebär väl inte att jag inte får tycka att något är dåligt? I just fallet med SOS så tycker jag att den är ganska bra men känns, som någon påpekade, mycket längre än vad den egentligen är.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 296
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)
känns, som någon påpekade, mycket längre än vad den egentligen är.

Lite som en riktigt bra film.

Eller en väldigt gripande bok.

Eller en fantastisk måltid.

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Men herregud... Varför ska det vara så svårt att acceptera att folk tycker om det här?

Jag tycker låten är skitbra! Eller rättare sagt, låten ÄR skitbra. Det beror ju iofs lite på hur man definierar ordet, men om massa människor tycker något är bra så är det väl bra, eller? Och vad fan är det med att Soft Cell-slingan används? Kom igeeeeeen.

Dela på andra sajter

Nej.

Snarare lite som en magsjuka.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej.

Snarare lite som en magsjuka.

Vissa har då förmågan att alltid se det tråkiga i livet...

EDIT; jag väljer måltiden vilken dag som helsat.

Redigerat av Danny Cort
Dela på andra sajter

Det heter långtråkigt, inte korttråkigt.

Man får inte ha långtråkigt, Pluffo.

Dela på andra sajter

Fick inte länken att funka?  o jag har ingen aning om hur klippet låter.

Vem är det egentligen som köper musik idag? Just det typ INGEN!

Kan ju räkna ut med röven varför musik industrin blir billigare och billigare ?

Sedan sitter man och gnäller på det samtidigt som man laddar hem allting GRATIS.

du har fel, omsättningen i musikindustrin har bara gått ner några % i USA, ytterligare några fler i Sverige, Musik säljer! Problemet är bara att tex p3 baserar sitt musikval på topplister som i sin tur baserar sin musik på försäljningssiffror.

Och det är bara skitmusik som behöver tokmarknadsföras, tror du det är en slump att en artist dyker upp i rutan lite här o var, syns i media varannan dag. Nop, de har ett skivbolag i ryggen som jobbar stenhårt för att deras artist ska höras mest. Plötsligt tror den slummrande majoriteten att just en sån här låt är bra, för alla andra verkar ju tycka det!?! Det skrivs ju så mycket om artisten, hon, han måste ju vara popis o i vår skeva värld är vi inte smartare än att vi gör som alla andra o tar på oss vår märkesskjorta och våra designade jeans och går o köper skitmusiken...

Om folk inte var så in i helvete osäkra på sig själva så kanske de kunde titta upp och lyssna se sig omkring o börja va sig själva.

Same shit ass alltid...

Håller med dig att marknadsföring är nödvändig, det är ganska givet i all produkt utveckling.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Rihanna "SOS" heter låten. Tror inte det stod nånstans.

Det är väldigt mycket 80-tal över framförandet. Verkar väldigt otidsenligt.

Dålig koreografi och oinspirerad sång.

Det bästa var den rosa bänken.

Samtidigt är detta inte hur dåligt som helst. Men det passerar förbi.

😄

:musik

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Svarar alla i samma inlägg, annars hoppar Neko på mig 😄

Nu blir alla bara quotad rakt av, ni känner väl igen eran egen text...

Har nog svarat på det mesta faktiskt.

Jag skyller på piratkopieringen.

Det misstänkte jag också, tills jag läste senaste numret av Studio som bekräftade att försäljningen bara gått ned några procent. Dock om skivbolagen ser detta som en jättestor förlust är väl kanske en annan diskussion, men kan mycket väl ha med allt detta att göra - vet ej.

Kan hålla med i mångt och mycket. Men här är några kanske tänkbara anledningar till den höga listplaceringen:

- säljande video? (= mycket naket)

- mycket airtime tack vare starkt skivbolag i ryggen?

- tidigare låtar kanske musikaliskt varit starkare som gett henne en stor skara fans som sedan gillar det mesta som hon släpper oavsett musikalisk kvalitet?

Listor går väl att påverka på ett eller annat sätt, t ex genom mördande reklam?

//Micke....

Dina analyser om orsakerna verkar mycket troliga. Sedan kan man diskutera om detta är orsaker som är jättetrevliga... Bra, bästa inlägget hitils...

Jag reagerade faktiskt ganskla likt dig första gången jag hörde den, snodd sampling rätt av, de tillför ingenting och det låter skit och ända sitter någon där ute och grinar hela vägen till banken... men det är ju en fri marknad. Vill folk lyssna på sån sk_t så får de väl göra det.

Även detta min högst personliga åsikt så klart...

Håller med helt och hållet. Jo, om det nu är så att alla vill lyssna på det så låt vara så. Men det just det jag tvivlar på... Jag tycker låten bevisar att vad som helst går hem om det är en snygg frontfigur, och som dessutom får mycket promotion med ett stort skivbolag bakom sig - som Micke här ovan påpekade.

Precis, det är personliga åsikter. Jag tycker att låten var förvånansvärt bra, även om jag inte är överförtjust i videon.

Och vad är dealen med gnället över samplandet? Jag trodde de debatterna blev klara efter Puff Daddys "I'll Be Missing You"...

Jag är glad för din skull att du tycker låten är bra. Vad jag dock ville få ut av med mitt inlägg från början var kommentarer som skulle öppna mina ögon om att det faktiskt är en låt som förtjänar sin position. Med två sidor inlägg är det fortfarande ingen som skrivit något som stödjer dennes åsikter. Om det inte spelar någon roll bara för att alla tycker olika så kan vi ju lika gärna lägga ned det här forumet. Jag är nyfiken, that's all...

När det gäller samplande, tycker jag man ska ha en bra orsak till det och tillföra något bra vilket jag inte tycker SOS lyckats med. Men som sagt, är öppen för förklaringar och mer ingående övertygande kommentarer här... I'll Be Missing You tycker jag för övrigt suger hästpung i jämförelse med originalet. Sedan om du tycker annorlunda, fine.

Zzzzz....Detta är anledningen till att jag hatar P3. De spelar konstant sådan här skit om och om igen. Bläää!

Jag menar, jag kan förstå om några gillar att kolla på videon men utan den så är det ungefär som att äta en toast skagen utan räkor och bröd.

Jo jag håller med om P3, det håller ungefär samma klass som den där topplistan.

Kan tänka mig att videon gör låten lite bättre visserligen.

Fick inte länken att funka? o jag har ingen aning om hur klippet låter.

Vem är det egentligen som köper musik idag? Just det typ INGEN!

Kan ju räkna ut med röven varför musik industrin blir billigare och billigare ?

Sedan sitter man och gnäller på det samtidigt som man laddar hem allting GRATIS.

Videon innehåller stötande innehåll så du måste trycka på typ accept eller något, någon text däruppe... Annars kan det vara Macromedia's Flash Player som ej är installerad.

Kolla ovan för svar ang piratkopiering.

Din föreställning om att jag laddar hem och gnäller låter jag förbli okommenterat då det är irrelevant för diskussionen.

du har fel, omsättningen i musikindustrin har bara gått ner några % i USA, ytterligare några fler i Sverige, Musik säljer! Problemet är bara att tex p3 baserar sitt musikval på topplister som i sin tur baserar sin musik på försäljningssiffror.

Och det är bara skitmusik som behöver tokmarknadsföras, tror du det är en slump att en artist dyker upp i rutan lite här o var, syns i media varannan dag. Nop, de har ett skivbolag i ryggen som jobbar stenhårt för att deras artist ska höras mest. Plötsligt tror den slummrande majoriteten att just en sån här låt är bra, för alla andra verkar ju tycka det!?! Det skrivs ju så mycket om artisten, hon, han måste ju vara popis o i vår skeva värld är vi inte smartare än att vi gör som alla andra o tar på oss vår märkesskjorta och våra designade jeans och går o köper skitmusiken...

Om folk inte var så in i helvete osäkra på sig själva så kanske de kunde titta upp och lyssna se sig omkring o börja va sig själva.

Same shit ass alltid...

Ang: Skivbolag och piratkopiering; Antar att du också läst Studios senaste nummer 🙂

Edit: Ditt inlägg är riktigt bra föresten!

word.jpg

Klassiker 😉

Kricke, hur gammal är du, 23? - och du har redan blivit en tant!

Jag tilltalas personligen inte jättemycket av låten men jag tycker den är helt okej, den har definitivt sin charm, och det känns mest bittert och gnälligt att påstå att det inte skulle ligga någon kreativitet bakom. Varför skulle detta vara värre än typ hitlistemusiken för tio år sen? Det är väl precis samma sak, ny förpackning men motsvarande innehåll. Att klaga på hitlistemusiken känns rätt gjort, typ, och ska man göra det så kan man väl ta bättre exempel än detta...

Och om det grundar sig i en samplingstjureri så får jag hålla med mornel.

Påstår du att jag är en tant bara för att jag har egna åsikter, att jag kan tänka och tala för mig själv? Eller vad är din egentliga poäng? Du skriver själv "Varför skulle detta vara värre än typ hitlistemusiken för tio år sen?" utan att jag någonstanns i mitt originalinlägg påstod att musiken var bättre 1996. Det innebär dessutom också alltså att du själv tycker att detta är dåligt. För övrigt, enligt dina analyser, borde du vara "mer tant" än vad jag är eftersom du tycker inte bara dåligt om 2006, utan även 1996.

Jag håller dock med om att det finns värre exempel.

Jag hänvisar samplingsdiskussionen till här ovan. Kan ju tillägga att bara för att diskussionen var klar mellan de som hade förmågan att bestämma samplingens öde, innebär inte att jag måste hålla med dem.

Säg någon gång alla dessa topplistor har rätt... Rihanna är snygg som fan dock, men det hör inte hit...

Rätt och rätt... Jag anser att det bör finnas en gräns, även om den passerade för länge sen, så har den passerat wayyyy bortåt nu.

Och alldeles riktigt, Rihannas utseende har inte särskilt mycket att göra med min kritik.

tycker den är helt ljuvlig
har hört den på radion ett antal ggr, tycker faktiskt att den är rätt skön...Sen skiter jag väl i hur kreativ den är osv

Jag är glad för eran skull också.

För mig så hör dock kreativitet ihop med huruvida skön jag tycker en låt är. Kreativ kan man vara på många olika sätt, och jag hade hoppats på att någon skulle upplysa mig om den kreativitet Rihannas gäng förmedlar. Jag har fortfarande inte kommit på det, jag kanske är trög. Jag hoppas det. Men just nu är jag inte övertygad.

Poängen med dessa låtar är inte att vara perfekta och underbara för musiker, utan att generera så mycket pengar som möjligt på kortast tid.

Massa dunkdunk för att passa på nattklubbar och alla ska kunna sjunga med.

Går ihop med Mickes analyser här ovan. Jag ifrågasätter dock detta. Frambringar inte en låt med kvalité mer pengar ändå trots allt? Om en låt håller sig på topplistorna en längre tid alltså. Jag undrar hur många som skulle kunna sjunga med i en låt där det inte framgår någon som helst melodi överhuvudtaget. Men men, jag kan mycket väl tänka mig att de tänker så. Allt handlar om pengar, mycket riktigt.

Soft Cell's Tainted Love är ju åandrasidan OCKSÅ en rip (eller cover är väl mer passande i det fallet) Låten spelades först in 1964 med Gloria Jones och har sedan spelats in av jag vet inte hur många artister som helst... Melodier snos, lånas, kräks om och om igen. Det här var dock varken konstruktivvt eller roligt. Bara kommersiellt (tyvärr).

Sant, Soft Cell var inte först. Dock är Rihannas "cover" en "cover" på Soft Cells version, då det är dessa ljud de samplat och/eller efterhärmat. Håller med på det andra du skrev. Skönt att veta att man inte är ensam i alla fall !

Jävla gnäll. Låten var rätt skön och tjejen var porrig ju. Sånt är ju aldrig fel!

Hade någon slängt upp denna i demoforumet skulle lovorden hagla, men det kanske bara är jag.

Att gnälla på en annans persons personliga åsikter är mer gnäll än åsikterna i sig.

Vill jag ha porr så går jag till min flickvän eller andra källor som är mycket mer trevliga. Vill jag ha musik, så... Vill jag äta, så... osv. Förstår du poängen?

Jag anser dock raka motsatsen ang ifall någon skulle slängt upp detta på ett demoforum. Jag tycker kritiken mot dessa låtar är bra mycket hårdare än vad vissa här verkar vara mot det som är på topplistan. Mina åsikter/kritik, i originalinlägget, skulle dock se exakt likadant ut om det var postat på demoforumet... Dock en aning modifierat (åt det positiva hållet), eftersom det inte ligger på en topplista.

Haha, faktiskt. Men länken skulle snabbt plockas bort av någon moderator på grund av oclearade samplingar
Haha, veckans citat.

Jepp 🙂

Kricke - du är helt osannolikt dum i huvudet och du lider av total avsaknad av förståelse för musik i allmänhet och modern musik i synnerhet.

För det första så är ju Soft Cells's låt en cover från början.

För det andra så är det såhär musik skapas 2006 - genom snygga och clearade lån från tidigare låtar och artister. Detta gäller alla genrer, försök hitta en metal-låt som inte kan spåras till en tidigare metal-låt vad det gäller musik eller text.

För det tredje så är just ditt exempel ganska dåligt - Rhiannas låt har legat etta på Billboard och är faktiskt ett riktigt, riktigt grymt 06-scoop.

Vad har du egentilgen för referenser Krickae? Vad tycker du är bra? Vad skapar du själv för musik? hur grym är du som kan dissa trippelplatinasäljande låtar genom att säga att det är dåligt?

Kom igen nu, det är 2006 och det är kanske dags att du börjar känna och anamma den musikströmning som är gällande just nu, jag är över 30 och tycker att det här är jättebra och jag tittar på Rhianna och liknande artister i mitt musikskapande vare sig jag skriver låtar för metal eller soulgenrer.

Get fresh, get clean.

Återigen en person som inte går lite mer ingående varför han tycker om låten, och helre föredrar personangrepp framför upplysande kommentarer - Vilket i sig också bekräftar deras något lägre intelligens/tolerans/respekt.

Jo ja vet att Soft Cells låt är en cover från början, men den tillför ju något nytt och bra. Den stora hjärnan bakom låten är fortfarande den som gjorde originalet, eftersom utan den hade inte allt det andra kommit till.

Hur svårt är det att ta en redan gjord slinga och bara lägga på något slafs utanpå det? Det svåra är att göra något intelligent med det, om man nu måste göra något utifrån en loop skapad av en annan överhuvudtaget...

Menar du att all musik skapas såhär detta år? Tänkte bara påpeka att jag skiter blanka fan i mode och allt det där. Den som följer det till punkt och pricka som en väluppfostrad hund är ju den okreativa. Jag kommer aldrig någonsin följa något särskilt mode, som att ta vad någon annat geni redan gjort och försöka stila över det och samtidigt göra bort mig... Nej tack.

Då är jag helre okänd, osnygg, och allt det där...

Dina frågor är lite offtopic, men varför inte... Vad jag tycker är bra i nuläget som har ett mer attraktivt mode är i så fall Madonnas senaste platta. U2 är ett band som dominerat sedan 70 talet och är fortfarande bra än i dag, även om jag tycker deras storhetstid var på 80-talet. 80-talet för övrigt tycker jag var klart grymmaste årtioendet med många olika stilar och genrer - som fungerade! T o m plastpoppen och fjortismusiken som jag idag klagar på var riktigt bra då; förutom en snygg tjej var det genomtänkta kompositioner och välproducerat med många detaljer - Vilket var låtar som också låg på P3 tracks och MTVs topplistor, och sålde som smör i solsken...

Bara i Usa vilket i sin tur innebär 3 000 000 exemplar.

Säg mig EN BRA Artist i din smak som sålt lika mycket på EN Singel 2006.

Så frågan är om du har rätt och 3 000 000 har fel eller är det tvärtom ? Kricke ?

Det är just därför jag undrar i originalinlägget:

"Vad är det jag uppenbart missar? Är det något fel på mig som inte tycker detta är skitbra?"

Fast Rihanna är väl inte så jättebegåvad? Hennes röst känns ganska begränsad och tråkig och sen tycker jag att hon dansar dåligt.

Word.

Word.

Jag tror att det bakom Krickes post ligger en djupt boende önskan att vara snygg, begåvad och upptäckt av världens finaste producenter...

En TILL som vill vara snygg, begåvad och upptäckt av världens finaste producenter.

Dina inlägg är inte bara mindre personangrepp, de är även irrelevanta för diskussionen. Är det såhär man beter sig om man inte har något smart att tillföra tråden? Uppenbarligen...

Så? Skulle försäljningssiffror vara lika med kvalitet?

Inte om du frågar mig. U2 säljer dock bra. Enligt mig finns det två sidor av popmusiken, det som är bra och säljer just därför och det som är mindre begåvat men använder en snygg frontfigur och/eller promotar som satan.

Ja, varför inte?

[ironi]Återigen ett välgenomtänkt, klokt argument.[/ironi]

Absolut inte , Men att dissa låtar som ligger på Billboard bara för man själv inte kan hammna där är väl lite si å så med.

Att sedan racka ned på att skivbolagen bara kränger ut massa kommersiellt Dunka Dunka skit känns lika meningslöst.

Skivbolagen släpper den musik som folk vill höra och köpa , Sedan att det just inte är Eran favoritartist är ju inte skivbolagets fel.

Visst mycker bra musik når alldrig den publiken den förtjänar meddans en massa låtar som kanske inte borde gör det , Men i slutändan är det trots allt köpmakten som bestämmer och inte Skivbolagen/Förlagen m.m m.m

För övrigt är sverige ett av ( I Mitt Tycke ) världens mest trångsynta länder när det gäller musik.

Finland är värst ...

Hur vet du att anledningen varför vi klagar på billboard musik är för att vi inte är där själva? Tanken att man förväntar sig bra musik på billboard som man troligt borde tycka om slog aldrig dig?

Och sen rackar jag inte bara ur mig något. Jag tycker jag har rätt bra argument för mitt tyckande, och eftersom vi lever i en demokrati har jag rätt att tycka som jag gör.

Och som sagt, jag tvivlar på att nuvarande billboard musik verkligen är den vi vill höra. Ni är välkommna att övertyga mig om motsatsen. Faktumet att musiken är på billboard är inte tillräckligt bra argument.

Du får gärna utveckla dina sista kommentarer om att vissa länder är trångsynta...

Du kan dock ha rätt i att det är pengar som styr.

Jag har en idé.

Ska vi jämföra med mat?

Tycker ni om hamburgare och pizza?

För det första så är du offtopic igen, och för det andra är din jämförelse väldigt dålig. För det tredje säger den emot dina tidigare inlägg, om att denna musiken egentligen är bra och att det är jag som är dum i huvet. Du kan då alltså med detta inlägg påstå att jag är dum i huvet för att jag tycker om pizza, medan du tycker om hamburgare.

Låten är en sämre cover på en cover. och den som inte hör att den är

musikaliskt sämre en den första covern oavsett hur mycket den sålt är dum i huvudet.

🙂 Bästa inlägget hitils! Word WORD WOOOORD! 😉

Nu är det ju så att tiderna förändras...

För att föra musiken framåt så måste man ibland göra remakes på remakes för att uppdatera den där fantastiska musiken som vi alla älskar och visa att bra melodier aldrig goes out of style.

Tiderna förändras, men nödvändigtvis inte till det bättre - om jag tycker det är sämre så får väl jag klaga och tycka att det borde vara åt ett annat håll? Oavsett hur lite jag kan påverka det i praktiken?

Men det är skillnad på att hedra en gammal klassiker, göra om en klassiker till det bättre, och att stycka den i tusen små bitar. I det här fallet tycker jag det är det sistnämnda som hänt. Denna är ingen cover, det är snarare en remix av något slag i så fall. Den är alldeles för olik originalet för att få titel Cover.

Slingan är använd och säljer på en annan talangs bekostnad.

Tagga ner, jag tycker bara inte att hon är nåt speciellt, måste det betyda att jag är avundsjuk? Folk får lyssna på vad fan de vill för min del, men det innebär väl inte att jag inte får tycka att något är dåligt? I just fallet med SOS så tycker jag att den är ganska bra men känns, som någon påpekade, mycket längre än vad den egentligen är.

Man kan nog inte vara avundsjuk då det gäller sånt här. Tycker man något är bra så talar man ju för det, inte emot det - eller hur? Inte heller missunnar vi henne eller teamet som ligger bakom låten. De får göra vad fan de vill. Men när det är på bekostnad av musik som är så himla mycket bättre men som är okänd - då är det fan dags att slå näven i bordet!

Vissa har då förmågan att alltid se det tråkiga i livet...

EDIT; jag väljer måltiden vilken dag som helsat.

Talar bara för mig nu, men helre tycker jag något är tråkiga än att låtsas tycka att det inte är tråkigt.

Håller med dig att marknadsföring är nödvändig, det är ganska givet i all produkt utveckling.

Japp.

Hej!

Rihanna "SOS" heter låten. Tror inte det stod nånstans.

Det är väldigt mycket 80-tal över framförandet. Verkar väldigt otidsenligt.

Dålig koreografi och oinspirerad sång.

Det bästa var den rosa bänken.

Samtidigt är detta inte hur dåligt som helst. Men det passerar förbi.

Jo ja fick känslan att de försökte skapa lite 80-tals känsla... Och tanken är god, men jag gillar inte resultatet eftersom jag tycker de misslyckats. Det är för lite pastellfärger och för mycket svarta bakgrunder t ex. 😉 Så det charmiga finns inte där...

Nu när jag fått reflektera detta väldigt mycket kan ja erkänna att det inte är jättekasst men som sagt, för att få vara en andraplacering förväntar man sig mer helt enkelt.

oj... Om man rör sig i denna genre förstår jag inte hur man kan dissa denna låt???

Om man inte rör sig i denna genre så finns det nog ingen som bryr sig om att man dissar denna låt:)

Här har vi ett väldigt intressant inlägg. Denna låt är alltså en helt annan genre ? Får jag fråga vad det är ?

Kan ligga något i att jag inte har rätt att kritisera en genre jag ej är insatt i. Men jämförelsevis med annan musik bleknar den ändå oavsett vilken etikett den har - enligt mig.

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Alltså det där med piratkopiering var ett skämt. Jag tror verkligen inte att olaglig nedladdning påverkar vad som syns på topplistorna, men det verkar vara tradition att skylla allt ont som händer i musikvärlden på piratkopieringen idag.

Dela på andra sajter

Alltså det där med piratkopiering var ett skämt. Jag tror verkligen inte att olaglig nedladdning påverkar vad som syns på topplistorna, men det verkar vara tradition att skylla allt ont som händer i musikvärlden på piratkopieringen idag.

Okej, sorry jag missuppfattade ditt inlägg. Förstår nu, men ganska långsökt från början 😉

Dela på andra sajter

Kricke, hur gammal är du, 23? - och du har redan blivit en tant!

Jag tilltalas personligen inte jättemycket av låten men jag tycker den är helt okej, den har definitivt sin charm, och det känns mest bittert och gnälligt att påstå att det inte skulle ligga någon kreativitet bakom. Varför skulle detta vara värre än typ hitlistemusiken för tio år sen? Det är väl precis samma sak, ny förpackning men motsvarande innehåll. Att klaga på hitlistemusiken känns rätt gjort, typ, och ska man göra det så kan man väl ta bättre exempel än detta...

Och om det grundar sig i en samplingstjureri så får jag hålla med mornel.

Påstår du att jag är en tant bara för att jag har egna åsikter, att jag kan tänka och tala för mig själv? Eller vad är din egentliga poäng? Du skriver själv "Varför skulle detta vara värre än typ hitlistemusiken för tio år sen?" utan att jag någonstanns i mitt originalinlägg påstod att musiken var bättre 1996. Det innebär dessutom också alltså att du själv tycker att detta är dåligt. För övrigt, enligt dina analyser, borde du vara "mer tant" än vad jag är eftersom du tycker inte bara dåligt om 2006, utan även 1996.

Nejnejnej nu missförstår du. Det tantiga är att du vägrar förstå dej på "ungdomens musik" - för det är trots allt vad detta är, oavsett i hur stor utsträckning som det är "påtvingat" av de elaka skivbolagsgubbarna. Det verkar som att du vägrar se kvaliteterna i detta för att det inte passar in i din kanske gammalmodiga bild av hur musik "ska" vara, ja nu spekulerar jag lite men det var så jag uppfattade det du skrev först.

Visst kan jag hålla med om att mycket av den kommersiella musiken saknar något - mycket av den är väldigt välgjord och liksom kul att lyssna på, men i längden kan det bli lite tjatigt. Men det tror jag är lika mycket sant nu som för tio som för tjugo om för trettio som för fyrtio år sen.

Jag tycker fanimej inte dåligt om 2006, jag vet inte var du fick det ifrån. Att just den här låten inte faller mej helt i smaken är inte det samma som att 2006 års musik inte faller mej i smaken. Som jag just skrev, hitlistemusik kan lätt bli tjatigt i längden men jag tycker - faktiskt - att mycket av den är både bra och intressant. Inte allt, kanske inte ens hälften, men ändå en ganska stor del. Att jag föredrar 2006 före 1996 (vilket jag visserligen inte skrev), exakt på vilket sätt gör det mej till en tant? 😉

Men nog tycker jag att den här låten har satan så mycket mer "smarts" än typ random pojkbandsballad har.

Dela på andra sajter

Men herregud... Varför ska det vara så svårt att acceptera att folk tycker om det här?

Jag tycker låten är skitbra! Eller rättare sagt, låten ÄR skitbra. Det beror ju iofs lite på hur man definierar ordet, men om massa människor tycker något är bra så är det väl bra, eller? Och vad fan är det med att Soft Cell-slingan används? Kom igeeeeeen.

Glömde svara på detta... Är det en tillfällighet att du i samma inlägg skriver "Varför är det så svårt att acceptera att folk tycker om det här" och "Jag tycker låten är skitbra!". Hade du tyckt som mig hade du aldrig skrivit så.

Att ignorera att en slinga används betyder att man inte är insatt eller bryr sig.

Nästa gång kan du ju skriva några argument istället för att försöka sitta på en...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nejnejnej nu missförstår du. Det tantiga är att du vägrar förstå dej på "ungdomens musik" - för det är trots allt vad detta är, oavsett i hur stor utsträckning som det är "påtvingat" av de elaka skivbolagsgubbarna.

För det första skriver du "vägra förstå"... Jag tycker mitt originalinlägg tyder på raka motsatsen; att jag försöker förstå!!

För det andra måste vi identifiera "ungdomens musik", och jag tycker inte denna låt demonstrerar det. Snarare den skara av människor som stödjer MTV, förmodligen barn i 11-13 års åldern.

Allt jag gjorde var att kritisera en låt, som var på andraplats på en lista på MTV. Alla andra generaliseringar och slutsatser är dina egna - baserade på precis ingenting.

Edit: För övrigt är det t o m tonåringar, tjejer, som klagar på exakt samma saker som jag. Detta är inte det enda forumet jag är på. Detta borde i alla fall bevisa att jag inte är någon tant. Även om jag var det hade det ändå inte tillintetgjort mina fina argument 🙂

Det verkar som att du vägrar se kvaliteterna i detta för att det inte passar in i din kanske gammalmodiga bild av hur musik "ska" vara, ja nu spekulerar jag lite men det var så jag uppfattade det du skrev först.

Spekulationer minst sagt. Men om en intelligent och catchy popstuktur och arrangemang definerar gammalmodigt så har du kanske rätt.

Är dock lite nyfiken på hur du kunde börja spekulera om det...

Jag tycker fanimej inte dåligt om 2006, jag vet inte var du fick det ifrån. Att just den här låten inte faller mej helt i smaken är inte det samma som att 2006 års musik inte faller mej i smaken. Som jag just skrev, hitlistemusik kan lätt bli tjatigt i längden men jag tycker - faktiskt - att mycket av den är både bra och intressant. Inte allt, kanske inte ens hälften, men ändå en ganska stor del. Att jag föredrar 2006 före 1996 (vilket jag visserligen inte skrev), exakt på vilket sätt gör det mej till en tant?  😉

Du skrev "Varför skulle detta vara värre än typ hitlistemusiken för tio år sen?" - vilket jag tolkade som att du tyckte illa om båda.

Visst kan jag hålla med om att mycket av den kommersiella musiken saknar något - mycket av den är väldigt välgjord och liksom kul att lyssna på, men i längden kan det bli lite tjatigt. Men det tror jag är lika mycket sant nu som för tio som för tjugo om för trettio som för fyrtio år sen.

Vet inte om ja hänger med på vad du försöker säga..

Men nog tycker jag att den här låten har satan så mycket mer "smarts" än typ random pojkbandsballad har.

Beror på vilken låt vi pratar om, men ja tycker inte om "pojkband" som fenomen heller, nej.

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Problemet är bara att tex p3 baserar sitt musikval på topplister som i sin tur baserar sin musik på försäljningssiffror.

Det stämmer inte, musikredaktörerna på P3 sätter inte spellistan efter försäljning. Just P3 breakar ju ofta små indieartister och ser därigenom själva till att dessa hamnar på topplistorna.

Och det är bara skitmusik som behöver tokmarknadsföras

Helt fel - all musik kräver marknadsföring. Om artistens och bolagets önskan är att höras och sälja, förstås. Och det strävar nog de flesta efter.

Skillnaden är bara hur, var och till vem det marknadsförs.

Punk till exempel är, tvärtemot gängse uppfattning, inte ett dugg mindre kommersiell är valfritt boyband. Punk är helt enkelt en genre som tilltalar färre och som kräver annorlunda marknadsstrategier än mer populära delar av populärmusiken.

Idén om att viss musik skulle vara "underground" är ett effektivt inslag i denna marknadsföring, eftersom målgruppen ofta söker särskilja sig från sin omgivning.

Polarisering är ibland mer effektivt än att sälja på positiva värden.

Ickekommersiell popmusik existerar inte. Glöm det - du har gått på säljet.

Jag vet inte om det är tidpunkten eller Danny Corts eviga skivbolagsdrönande som gör mig så himla trött. Orkade inte ens läsa sida två.

Toppen, ännu ett värdelöst inlägg från forumets spamkung.

Dela på andra sajter

Nejnejnej nu missförstår du. Det tantiga är att du vägrar förstå dej på "ungdomens musik" - för det är trots allt vad detta är, oavsett i hur stor utsträckning som det är "påtvingat" av de elaka skivbolagsgubbarna.

För det första skriver du "vägra förstå"... Jag tycker mitt originalinlägg tyder på raka motsatsen; att jag försöker förstå!!

Nej, Kricke, du försöker inte förstå, du argumenterar nämligen mot alla som tycker motsatsen. Det gör en person som är övertygad om sin sak, inte nyfiken.

Vad jag dock ville få ut av med mitt inlägg från början var kommentarer som skulle öppna mina ögon om att det faktiskt är en låt som förtjänar sin position. Med två sidor inlägg är det fortfarande ingen som skrivit något som stödjer dennes åsikter.

Det är svårt att ha argument för varför man tycker att kultur är bra, eftersom att det är fullständigt baserat på känslor. Jag lyssnade på Rihanna-låten en gång till igår och jag blev glad av den. Den svänger - oavsett om det är Soft Cell eller Rihannas producenters sväng - melodin är bra och hon sjunger fint, typ. Mer än så går inte att säga.

Ang. att låten har samplat en annan låt känns det väldigt "tantigt", som tbruce uttrycker det, att inte kunna acceptera det. Var har du varit de senaste tio åren?

Soft Cells låt är okej, men ingen höjdare, Rihanna tar ackorden och lite bas och bygger en ny låt av det och får en jättehit - hur kan det inte vara kreativt?

Dela på andra sajter

Nu har tråden kanske lugnat ned sig lite, men jag vill påpeka att påhopp och sådant fortfarande uppmärksammas. Håll diskussionen på en saklig nivå.

I övrigt håller jag med Danny. Vilken mat är godast? Hur bedömmer man det? Vad är det som säger att en typ av musik är bättre än en annan? Bevisligen finns det jättemånga som tycker låten ÄR bra, eftersom den säljer. Jag tror att det är lite naivt att tro att alla köper skivan bara för att den spelas på radio utan att själv tycka varken bu eller bä. Visst finns det säkert sådana som gör det, men hur många av de 3 miljonerna kan detta vara?

Musiken ändras alltid och det finns alltid de som tycker att det nya, eller återanvändandet av det gamla är tråkigt och dåligt. Det kommer aldrig att förändras. Vidare har MTV sin målgrupp, och känner man sig inte som en del av den så behöver man ju inte lyssna eller titta.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nej, Kricke, du försöker inte förstå, du argumenterar nämligen mot alla som tycker motsatsen. Det gör en person som är övertygad om sin sak, inte nyfiken.

Det har hitils inte presenterats några argument för låten, bara "jag tycker den är bra" och det är ganska svårt att ändra uppfattning av det. Jag kan visserligen vara övertygad av något pga vad jag tycker och vet, men det betyder inte att jag inte är öppen för att ändra ställning till saker.

Det är svårt att ha argument för varför man tycker att kultur är bra, eftersom att det är fullständigt baserat på känslor. Jag lyssnade på Rihanna-låten en gång till igår och jag blev glad av den. Den svänger - oavsett om det är Soft Cell eller Rihannas producenters sväng - melodin är bra och hon sjunger fint, typ. Mer än så går inte att säga.

Nu börjar det likna något "hon sjunger fint", vilket jag kan hålla med om. Däremot tycker jag inte någon melodi fastnar - inte hos mig i alla fall. Men ja vet inte, kanske måste höra den 150 gånger till, som MTV eller radion brukar bidra till.. Men brukar inte ha TV eller radio igång så mycket just för att musiken nuförtiden inte tilltalar mig.

Ang. att låten har samplat en annan låt känns det väldigt "tantigt", som tbruce uttrycker det, att inte kunna acceptera det. Var har du varit de senaste tio åren?

Återigen bara för att jag har en egen åsikt som skiljer sig från din innebär inte att jag är tantig. Och även om du tycker det ändå; jag bryr mig inte särskilt mycket. Det säger bara sig självt hur låga argument du måste ta till.

Vet inte vad du försöker säga med "Var har du varit de senaste tio åren?" Att fler artister blivit så pass okreativa så att de måste ta hjälp av gammal genial musik, för att få fram de själva? Du behöver inte förklara, jag vet redan.

Det är inte fel med att remixa eller göra en cover, men jag tycker man ska göra det med hjärtat och inte för pengar. Desutom ska man visa originalartisterna respekt, och inte stycka deras låtar i stycken... Nu kanske inte Soft Cell klagar så mycket då jag antar att de fått så pass mycket pengar ändå för att de samplat av dem.

Soft Cells låt är okej, men ingen höjdare, Rihanna tar ackorden och lite bas och bygger en ny låt av det och får en jättehit - hur kan det inte vara kreativt?

Soft Cells version har blivit känd med åren, och det är just därför de samplat från den låten - för att alla ska känna igen det och gilla det. Soft Cells version har en mer distinkt melodi, och den är dessutom inte lika repetativ, mindre rörig, etc = mer kreativit.

Att bara ta en redan gjort ackord och basslinga (som dessutom är en väldigt kort loop) är INTE kreativt. För de flesta är det just dessa saker som är svårast att komma på. Att göra en leadmelodi som dessutom funkar är visserligen inte helt lätt heller, men det tycker jag den inte gör i den nya versionen.

Tack vare Rihannas version har Soft Cells version gått runt i huvet faktiskt. Om något år är Rihannas låt glömt av de flesta medan Soft Cells version fortfarande kommer vara känd.

För övrigt kan du läsa Stefans inlägg här ovan, eller varför inte typ över hälften av de andra som svarat som också tycker mer åt mitt håll.

Edit:

Svarar på Neko

Nu har tråden kanske lugnat ned sig lite, men jag vill påpeka att påhopp och sådant fortfarande uppmärksammas. Håll diskussionen på en saklig nivå.

I övrigt håller jag med Danny. Vilken mat är godast? Hur bedömmer man det? Vad är det som säger att en typ av musik är bättre än en annan? Bevisligen finns det jättemånga som tycker låten ÄR bra, eftersom den säljer.

Frågan är vad som händer först

En låt får promotion och säljer

eller

En låt säljer och får promotion

Jag tippar på det förstnämnda.

Jag tänkte att vi kunde diskutera hur en sådan här låt kan nå så högt på listor, och enligt de flesta behöver det inte nödvändigtvis bero på att låten är bra.

Jag tror att det är lite naivt att tro att alla köper skivan bara för att den spelas på radio utan att själv tycka varken bu eller bä. Visst finns det säkert sådana som gör det, men hur många av de 3 miljonerna kan detta vara?

Bra fråga... Men om man bara har typ 4-10 låtar att välja på så kanske det inte är så konstigt att det säljer. MTV är ändå en stor kanal, många kollar på det. Och som Fruppe nämnde här ovan så är det några snubbar på P3 som bestämmer vad som också ska spelas på deras stationer, vilket jag också har läst någon annanstans.

Musiken ändras alltid och det finns alltid de som tycker att det nya, eller återanvändandet av det gamla är tråkigt och dåligt. Det kommer aldrig att förändras. Vidare har MTV sin målgrupp, och känner man sig inte som en del av den så behöver man ju inte lyssna eller titta.

De har då inte återanvänt något gammalt, förutom den lilla loopen i det här fallet. OCh just det faktum att de gör det är ju en god tanke i det avseendet att man hedrar det gamla, men hur de använder det gör att det snarare blir en förolämpning på det gamla. Och om jag varit en flitig lyssnade av MTV under typ första halvan av 90talet, har ja inte rätt att klaga om ja tycker kvalitén blir sämre? Dock anklagar jag inte MTV direkt eftersom ja inte vet hur processen funkar.

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det har hitils inte presenterats några argument för låten, bara "jag tycker den är bra" och det är ganska svårt att ändra uppfattning av det. Jag kan visserligen vara övertygad av något pga vad jag tycker och vet, men det betyder inte att jag inte är öppen för att ändra ställning till saker.

Men seriöst Kricke, det finns ingenting att argumentera för. Läste du vad jag skrev? Musik handlar om tycke och smak (se gärna Nekos jämförelse med mat ovan) och är ingenting man kan "övertyga" någon om. Eller bör övertyga någon om.

Varför vill du ändra uppfattning om låten, och vilken typ av "argument" har du förväntat dig att få som skulle kunna få din uppfattning att ändras? Det låter intressant.

Vet inte vad du försöker säga med "Var har du varit de senaste tio åren?" Att fler artister blivit så pass okreativa så att de måste ta hjälp av gammal genial musik, för att få fram de själva? Du behöver inte förklara, jag vet redan.

Vad tycker du om Andy Warhols konst, var han okreativ?

Redigerat av mornel
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men seriöst Kricke, det finns ingenting att argumentera för. Läste du vad jag skrev? Musik handlar om tycke och smak (se gärna Nekos jämförelse med mat ovan) och är ingenting man kan "övertyga" någon om. Eller bör övertyga någon om.

Varför vill du ändra uppfattning om låten, och vilken typ av "argument" har du förväntat dig att få som skulle kunna få din uppfattning att ändras? Det låter intressant.

Vad tycker du om Andy Warhols konst, var han okreativ?

Varför jag startade tråden var för att ja vill få lite mer koll på vad som händer + skriva av mig lite. Visst kommer åsikter fortfarande vara åsikter, men syftet med att kunna skriva inlägg i ett forum är väl att försöka få varandra att förstå - åtminstone?

Nu kan ja inte ta några exempel på argument, men om jag kan förklara varför jag tycker om något och inte tycker om något borde väl andra kunna göra det också.

Visst kan man jämföra musik med mat, men jag tycker det inte är riktigt samma sak.

Har ingen aning om vem Andy Warhols är eller hur hans verk är...

Dock är konst och musik inte riktigt samma sak?

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vilken låt? Se där, jag har redan glömt den. 😱

Den där amatörvideon är väl egentligen inte så mycket att orda om. Kricke for President.

Istället för att jämföra med mat. Är VW Golf och Volvo den bästa bilen?

Normalt är det ju så att den bästa musiken eller den bästa bilen bara njuts av ett fåtal. Dåliga försäljningssiffror kan vara ett tecken på kvalitet.

😛

:musik

Dela på andra sajter

Har ingen aning om vem Andy Warhols är eller hur hans verk är...

Dock är konst och musik inte riktigt samma sak?

Andy Warhol är en av tidernas mest kända konstnärer och ett av hans mest kända verk är baserade på ett foto av Marilyn Monroe som han screentryckte i olika färger. Visuell sampling, skulle man kunna säga.

Jag tycker att bildkonst och musik är mycket nära varandra.

Läs mer om honom här: http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_warhol

Jag kan inte förklara varför jag tycker om pizza, men det smakar smaskens. Jag kan inte förklara varför jag gillar Warhol, men jag tycker att hans konst är intelligent och snygg. Jag kan inte förklara varför jag gillar den här låten, annat än att melodi, produktion och framförande tilltalar mig. Men framförallt kan jag inte få någon annan att tycka om pizza, Warhol och SOS genom att förklara vad det är som tilltalar mig, inte när de redan innan har en bestämd uppfattning om de olika exemplen.

Musik: innan vi börjar orda om vad som är bäst måste vi definiera ordet.

Dela på andra sajter

Så det var som jag misstänkte, det hela handlade om samplingen. 😠

Är det inte otroligt att tillochmed på ett forum som detta finns det fortfarande människor som tycker att sampling inte är riktigt seriöst? Det känns så trångsynt! En smart sampling i rätt kontext kan ju vara helt genialt - och nej nu pratar jag inte om Jocke Boberg. 😏

En av de mest geniala samplingarna tycker jag är den som ligger till grund för Daft Punks "Robot Rock" - i princip hela låten är snodd rakt av från några takter av en gammal kass funkmetal-låt ("

" av Breakwater, jämför med Daft Punks låt på iTunes: länk). Vid första jämförelsen så blir man mörkrädd över hur lite Daft Punk har gjort, men nåt måste det vara för orginalet suger hästrumpa medans Daft Punks version är grym. I mina ögon är det genialt att kunna göra så mycket genom att göra så lite!

Samma sak med S.O.S., utan samplingen hade det varit en rätt tråkig standardlåt, men nu får den lite extra krydda i och med att man lyckats göra något helt nytt av Tainted Love.

"Men vem som helst skulle-" ja men gör det då. Blir det bra musik av det så vafan, spelar roll hur det kom till!

Jag undrar hur lång tid det dröjer innan någon artist helt enkelt tar en annan skiva, rakt av som den är, och ger ut den under eget namn. Det skulle kunna bli riktigt intressant!

Förresten, jämför med min tråd för ett par månader sen, där jag undrade vad folk såg som tjusningen i metal. Jag gissar att det är lite samma sak du är ute efter, men du verkar inte vara nöjd med att andra förklarar vad de ser som tjusningen i den här musiken, för dom har ju enligt dej "fel"... 😉 Det går inte att "bevisa" att musik är bra, man kan bara peka på vad som tilltalar en och möjligtvis fundera över varför man reagerar positivt på just det. Alla människor har olika referenser och förknippar samma sak med helt olika värden, därför gillar vi olika musik. Men det vet du väl redan? 😠

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Musik: innan vi börjar orda om vad som är bäst måste vi definiera ordet.

Exactement! Går det egentligen? Jag kanske tycker att "bäst musik" är den som är svårast att utföra, virtuoser på fiol, flygel, gitarr, operasångare eller vadsomhelst. Samtidigt så kanske jag inte lyssnar mycket på sånt, även om det förekommer. Oftast sätter jag på nån rocklåt. Men det kanske beror på att jag inte kommit längre i min musikaliska utveckling? Många menar å sin sida att den bästa musiken är den som tilltalar flest människor. Det håller jag inte med om.

Men jag förstår argumentet, för då gör ju musiken "nytta" för många människor, om man kan använda den termen. Då kanske den är bäst?

Svårt.

En annan lustig aspekt jag funderat på under senare tid är detta med att många som är otroligt duktiga på att framföra och tolka verk av de klassiska tonsättarna till exempel, inte alls är något vidare på att skriva eget material. Hur kommer det sig? Är musikalisk skolning och övande hämmande för kreativiteten? Själv kan jag inte spela någon annan låt än mina egna i stort sett.

😏

Dela på andra sajter

Jag tycker Rihanna "SOS" tillhör skaran av dom bättre sk "hitsen".

Det är typ "inne" att gör om gamla melodier med ny text. Att det är en cover är inget ovanligt alls och jag är säker på att samplingar osv är clearat så att kalla det att sno hela ideen är fel då dom säkerligen betalar för sig.

Jag säger som någon annan sa: det finns ingenting att argumentera för!!!

Hellre det framför Shakira, sången känns helt påklistrad i ljudbilden och text och video bara handlar om sex.

Dela på andra sajter

Men alltså...

Får man vara så trångsynt?

Här kommer du och klankar ner på ett faktiskt bra verk. helt utan några vettiga argument. Smart att klaga på frånvaro av argument när man själv intekommer med några vettiga. "melodin är snodd" , "basen är tråkig""dethär har gjorts" inte direkt några kreativa argument.

Enligt mig är låten FET!!

Här kan man inte direkt klaga på någon kreativitet. du ser bara den inte eftersom du verkar ha skygglappar. Samplingen som du nu stör dig på något förbannat är smakfullt väl dold. Visst hör man att den finns. men den är inte direkt någon utmärkande del av låten. Det som utmärker den är dock att den har samma rytm. Är all samba dålig då eftersom den bygger på samma rytm som föregående samba?

Sen när du nämner band du gillar... U2? tsss... Tråkigare och mer intetsägande musik får man leta efter, visst, några av de äldre låtarna är rätt bra men inte mer.

Madonnas senaste skiva borde du inte nämna om du klankar på Rihannas låt då dessa befinner sig mer eller mindre i samma ganger och är minst lika kreativa.

BTW: Låten är inte en COVER... Då skulle det varit precis samma låt...

Som sagt... låten ÄR FET. Fatta vad fint man kan röjja till denhär när den kommer på ett dansgolv.. Testat att göra det?

Och att säga att mtv ska tilltala 11-13 åringar är bara befängt...

Och sisst... om du nu är så kreativ gör något bättre då....

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.