hammagrella Postat 22 juni 2004 Postat 22 juni 2004 Okej, här är ett långskott (apropå kvällens match då 😉 ). Jag har en hyfsat krallig dator (P4 2,4 GHz och 785 MB RAM) och kör Cubase SL med Sampletank L mm. Använder nästan bara ST som VST instrument, kanske 4 ljud samtidigt på varsin kanal; trummor, bas, piano och nåt trams till. Naturligtvis hänger sig hela skiten om man har varit frikostig med att spela många "MIDI-toner" samtidigt på dom 4 kanalerna. Man trycker då STOP, släpper då händerna från keyboardet, låter smörjan studsa runt en stund och om man har tur lugnar det ner sig. Sen får man gå in och ta bort lite effekter på Sampletank ljuden eller helt enkelt mutea kanaler tills det går att lira igen. Ibland, när jag närmar mig slutet på en låt vill jag dock höra allt och kör korta pass innan datorn hinner hänga sig. Så här kan man ju inte ha det 😲 ! Eller, jo det kan man ju, men det vore ju väldigt trevligt om det i Windows eller Cubase man kunde "trimma" inställningar så att det tilläts mer nyttjande av minnet eller att man kunde stänga av funktioner som käkar minne. Eller jag kanske är helt fel ute? Känner mig som en tvåtons Bambi på väldigt tunn och hal is här.
spaceman Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Vad jag har hört så är SampleTank en värsting på att käka minne. Beroende på hur mycket minne ditt moderkort kan använda, så skulle jag rekomendera en uppgradering till 1-1.5 gb i RAM. Vad har du för ljudkort? Har du rätt drivisar? Kör du Cubase SL2, tror jag att man kan frysa VST med SampleTank till wav filer. Kör du XP/2000, så ändra så att minnet prioriterar background services istället för application.
Claes Holmerup Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 (redigerat) Har du provat att öka latency? Det kan göra lite nytta - men det blir förstås jobbigt att spela in eftersom det inte blir ett omedelbart svar när du spelar på klaviaturen... Eventuellt kan du köra helt utan effekter medan du spelar in, så att du kan ha en acceptabel latency när du spelar in - och sedan öka latency när du ska lyssna på det med effekter och allt. Redigerat 23 juni 2004 av Claes
Andreas L Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Hur ser det ut om du kollar aktivitetshanteraren (ctrl + alt + del i XP)? Där kan du se hur mycket minne de olika sakerna suger upp. Jag kör med en p4 1.8 och 1gb rambus, och det enda jag har problem med(när det gäller musikskapande) är vissa effekter, men då är det processorn som inte orkar med riktigt. Då kan ju starta med ett nytt projekt och sedan lägga till olika VSTi och se om det är något som suger extra mycket. bara som tips alltså. Jag har själv aldrig använt ST men det låter ju som om din dator borde klara av en hel del. Annars så är det nog bara att banta ner samplingarna lite och hålla sig borta ifrån de som tar för mycket minne. I vilket falls så skulle det vara intressant att veta hur mycket minne du slukar under en "normal" inspelning! 😄
Lundin Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Just latency'n som Claes säger brukar vara en solklar felorsak om allt börjar hacka o leva rövare ihop med högre samplerate ( över 48khz ).. skulle oxå rekommendera att öka på latencyn några ms vid uppspelning av ett komplext stycke om det blir för tungt.. ..å andra sidan så har jag en mindre battig dator än dig o jag kör med 16 kanaler in o ut, 5 -6 VSTi's, kompressor o EQ på alla kanaler...o får en VST performance på 45%... så det låter lite osannolikt
hammagrella Postat 24 juni 2004 Trådstartare Postat 24 juni 2004 Hmmm, tack ska ni ha för tipsen. XP kommer igen här hör jag, jag kör ju med Win2K så det här är kanske anledningen jag behöver för att uppdatera, hmmm igen (kliar mig i huvet och ser fundersam ut), lejtensyn kan jag ju meka med men jag vill ju förstås ha snabb respons från kibårdet när jag lirar in och att hålla på att ställa om mellan uppspel och inspel är ju lite mekigt. Jag har ett Audiophile 2496-kort. Kanske satsar på XP uppdatering trots allt plus att jag kanske får gå ner till T-centralen med en hatt och tigga ihop till lite mer minne.... 🙂
Claes Holmerup Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 Om du ska skaffa XP, så räcker det fint med XP Home - och om du samtidigt passar på att köpa en ny hårddisk, så kommer du undan med att köpa en OEM-version av Windows, så slipper du betala extra för kartongen... 😱
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.