Jump to content
Annons

Inspelning gitarr - modell jumbo

Nonsense

Recommended Posts

Hej

Jag har läst en del om hur man spelar in akustisk gitarr och ofta står det i rekomendationer att man skall helst använda en gitarr med liten ljudlåda för att reducera basljudet. Där stöter jag dock på ett problem. För ca 1 år sedan köpte jag en ny gitarr som jag hade tänkt att använda till både live och studio. Jag valde Ibanez AEL40 pga den fylliga klangen som jag tyckte mig kunna uppfatta. Live fungerar den hur bra som helst, men i studion stöter jag på problem. Balansen mellan diskanten och basen blir ojämn och basen tar ofta över helt.

Jag har tyvärr inga pengar till att investera i en ny gitarr så därför skulle jag uppskatta alla tips om hur jag bäst mickar upp och sedan EQ-ar inspelningen.

För närvarande kör jag en stereo-mickning på 20 cm avstånd mot det 12:e bandet i x/y-vinkel med två stereo-matchade Oktava 012 (njure-kapsel) som jag kör in i två Studio Projects VB-01 och som i sin tur är kopplade till ett MOTU Traveler.

Jag har märkt att basen minskar om jag ökar avståndet mellan gitarren och mikrofonerna, vilket jag antar beror på proximity-effekten. Men då minskar också närheten i ljudet och detaljrikedomen i diskanten.

Är jag förpassad till att spela in som man gjorde på de glada 20-30-talen?

Sätta en mik i mitten av rummet och hoppas på det bästa?

Jag antar att en bra bandmik skulle vara det bästa i det fallet.

Dela på andra sajter

Annons
Jo, men jag ser hellre en mer "fysiskt" orienterad lösning så jag slipper sitta och mecka med EQ vilket är enormt tidsödande.

Att skära med ett lowcutfilter runt 150 Hz är väl knappast meckigt och tidsödande, isf kanske du ska syssla med något annat.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej om det räcker att skära av runt 150 så visst då är det inte så jobbigt.

Har testat runt 70-100 vilket mest gjorde att ljudet kändes burkigt.

Syssla med något annat?

Varför skulle jag då ta mig tid att fråga? 😎

Redigerat av Nonsense
Dela på andra sajter

Lattja runt lite med en eq till det låter helt ok, spara sen inställningen som en preset i ditt program. Då behöver du bara göra det en gång. Proximityeffekten är inte så påtaglig med omnikappslar så det skulle kanske vara något att prova?

Dela på andra sajter

du kanske mickar för nära och upplever en bashöjning, tack vare proximitetseffekten!?

pröva andra mickar och andra mickinställningar.. :rolleyes:

Jonas

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så det blir mindre proximitetseffekt med omnikaplsar?

Ok.

Kan köpa loss ett par för ca 1400:- så det kanske kan vara värt att testa.

Annars är det väl så att omni plockar upp mer av rummet, dvs är mindre riktade (därav namnet)?

Har annars funderat på att testa en inställning som jag precis stötte på där man placerar ena miken vid typ 8-10:e bandet i typ 30-40 graders vinkel mot kroppen samt en mik snett underifrån strax under ljudhålet vid stallet och en bra bit från. Problemet är bara att man antagligen inte får med så mycket rytmiska ljud då, så som plektrumljud, och det vill jag gärna ha.

Redigerat av Nonsense
Dela på andra sajter

pröva X/Y-placering mot 12:e bandet (om du har stereomickar alltså!!) jag brukar köra med 2 småmembransmickar på ackeguror, och en av mina stålsträngade är riktigt stor i kroppen!!

Dela på andra sajter

pröva X/Y-placering mot 12:e bandet (om du har stereomickar alltså!!) jag brukar köra med 2 småmembransmickar på ackeguror, och en av mina stålsträngade är riktigt stor i kroppen!!

Jo. Precis det jag har gjort också.

2 st Oktava 012 x/y mot 12:e bandet.

Dela på andra sajter

Jo. Precis det jag har gjort också.

2 st Oktava 012 x/y mot 12:e bandet.

ok, och det låter inge vidare fortfarande?? skumt det är ju oktava 😠

pröva att flytta bort mickarna en bit till!!!

Dela på andra sajter

Tycker absolut att du ska försöka backa mikrofonen lite grann om det blir för basigt. Får du för mycket rum och för lite "närhet" på avstånd, tycker jag att du ska testa att dämpa upp ordentligt omkring där du sitter (typ tjocka täcken över stolsryggar). Då kan du flytta bort miken 50-100 cm från gitarren och få ett mer balanserat ljud.

Alla riktade mikrofoner har proximitetseffekt – bashöjning när miken kommer nära ljudkällan. Har man då en i förväg basig ljudkälla blir det gärna för mycket av det goda. Så visst kan en rundtagande mikrofon (eller att komplettera din MK012 med rundtagande kapslar) vara en bra variant också. Då kan du komma närmare instrumentet utan problem – liksom du kan få med hela bottenregistret även på håll. Rundtagande mikar är ett lite mognare verktyg...kräver mer av användaren, men ger ofta mycket bra resultat efter en stunds experimenterande.

Mors,

Henrik

Dela på andra sajter

En annan grej du skulle kunna testa är att skippa x/y-tänket. Prova att sätta den ena miken nära gitarren, invid 12 bandet, och den andra på 100-200 centimeters avstånd (utan att dämpa rummet). Kan bli tjusigt, och en kul effekt om man panorerar ut dem något åt varsitt håll. (Lite VÄL kul om gitarren är ensam i arrangemanget).

Hälsningar

/Henrik

Dela på andra sajter

En annan grej du skulle kunna testa är att skippa x/y-tänket. Prova att sätta den ena miken nära gitarren, invid 12 bandet, och den andra på 100-200 centimeters avstånd (utan att dämpa rummet). Kan bli tjusigt, och en kul effekt om man panorerar ut dem något åt varsitt håll. (Lite VÄL kul om gitarren är ensam i arrangemanget).

Hälsningar

/Henrik

🙂

😛

Dela på andra sajter

😏

🤪

Testa du, det låter asballt.

hehe, kan jag tänka mig..men man får akta sig för fasfel..😎

Dela på andra sajter

😏

🤪

Ingen fara. Håll 3:1-regeln bara. Dvs om den närmaste miken är 30 cm från ljudkällan bör den andra miken vara minst 90 cm ifrån. Personligen hade jag nog satt den ännu längre bort, men man får experimentera sig fram.

/Henrik

Dela på andra sajter

😏

😎

Ingen fara. Håll 3:1-regeln bara. Dvs om den närmaste miken är 30 cm från ljudkällan bör den andra miken vara minst 90 cm ifrån. Personligen hade jag nog satt den ännu längre bort, men man får experimentera sig fram.

/Henrik

klart man gör.. 😉

tänkte bar ifall ngn nisse läser här och inte fattar ett dyft.. 🤪

idag ska jag sampla lite hemmabyggda instrument med inbyggd dynamisk mik. det ska bli intressant.. kastar upp ett refill aswell!!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jaha, nu har jag löst det iaf.

Jag bytte strängar från ett par Martin (brons) till Elixir - vilket i sig gjorde rätt mycket vad gäller klarhet och detalj, men inget mot den överdrivna basen.

Jag minskade därför dämpningen i rummet och justerade X/Y-vinkeln (istället för 45 X 135 grader har jag nu 75 X 135 graders vinkel mot 12:e bandet). Sedan vinklade halsen mot mickarna ca 30 grader och behöll avståndet till mickarna på ca 20-30 cm.

Redigerat av Nonsense
Dela på andra sajter

vilken tur.. och om du i framtiden, när strängarna börjar bli slitna, är sugen på att byta.. släng på ett par RIIIIKTIGT tunna strängar bara för att se hur det låter. oftast blir det en helt annan briljans i tonen. 🙂

Dela på andra sajter

vilken tur.. och om du i framtiden, när strängarna börjar bli slitna, är sugen på att byta.. släng på ett par RIIIIKTIGT tunna strängar bara för att se hur det låter. oftast blir det en helt annan briljans i tonen. 🙂

Det var faktiskt det jag hade från början.

Martin-strängarna var 010.

Nu kör jag 012 Elixir, vilket jag finner ett bättre val för mina ändamål.

Dela på andra sajter

Det var faktiskt det jag hade från början.

Martin-strängarna var 010.

Nu kör jag 012 Elixir, vilket jag finner ett bättre val för mina ändamål.

Glöm inte att justera trussroden om du bytt upp dig såpass.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.lutehole.com/selector.htm#

Prova en sån här tjusig intarziapryl kanske? 295 spänn. Ger mindre volym (även basmässigt). Kan också betona de ljusare registret, beroende på vilken man använder.

🙂

Har hittat de där förut också, men glömt bort dem helt.

Snackade med JAM och de menar att man snarast dämpar hela registret, vilket inte riktigt är vad jag var ute efter.

Redigerat av Nonsense
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.