Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har lÀst en del om hur man spelar in akustisk gitarr och ofta stÄr det i rekomendationer att man skall helst anvÀnda en gitarr med liten ljudlÄda för att reducera basljudet. DÀr stöter jag dock pÄ ett problem. För ca 1 Är sedan köpte jag en ny gitarr som jag hade tÀnkt att anvÀnda till bÄde live och studio. Jag valde Ibanez AEL40 pga den fylliga klangen som jag tyckte mig kunna uppfatta. Live fungerar den hur bra som helst, men i studion stöter jag pÄ problem. Balansen mellan diskanten och basen blir ojÀmn och basen tar ofta över helt.

Jag har tyvÀrr inga pengar till att investera i en ny gitarr sÄ dÀrför skulle jag uppskatta alla tips om hur jag bÀst mickar upp och sedan EQ-ar inspelningen.

För nÀrvarande kör jag en stereo-mickning pÄ 20 cm avstÄnd mot det 12:e bandet i x/y-vinkel med tvÄ stereo-matchade Oktava 012 (njure-kapsel) som jag kör in i tvÄ Studio Projects VB-01 och som i sin tur Àr kopplade till ett MOTU Traveler.

Jag har mÀrkt att basen minskar om jag ökar avstÄndet mellan gitarren och mikrofonerna, vilket jag antar beror pÄ proximity-effekten. Men dÄ minskar ocksÄ nÀrheten i ljudet och detaljrikedomen i diskanten.

Är jag förpassad till att spela in som man gjorde pĂ„ de glada 20-30-talen?

SÀtta en mik i mitten av rummet och hoppas pÄ det bÀsta?

Jag antar att en bra bandmik skulle vara det bÀsta i det fallet.

Annons
Postat

Jo, men jag ser hellre en mer "fysiskt" orienterad lösning sÄ jag slipper sitta och mecka med EQ vilket Àr enormt tidsödande.

Postat
Jo, men jag ser hellre en mer "fysiskt" orienterad lösning sÄ jag slipper sitta och mecka med EQ vilket Àr enormt tidsödande.

Att skÀra med ett lowcutfilter runt 150 Hz Àr vÀl knappast meckigt och tidsödande, isf kanske du ska syssla med nÄgot annat.

Postat (redigerat)

Nej om det rÀcker att skÀra av runt 150 sÄ visst dÄ Àr det inte sÄ jobbigt.

Har testat runt 70-100 vilket mest gjorde att ljudet kÀndes burkigt.

Syssla med nÄgot annat?

Varför skulle jag dĂ„ ta mig tid att frĂ„ga? 😎

Redigerat av Nonsense
Postat

Lattja runt lite med en eq till det lÄter helt ok, spara sen instÀllningen som en preset i ditt program. DÄ behöver du bara göra det en gÄng. Proximityeffekten Àr inte sÄ pÄtaglig med omnikappslar sÄ det skulle kanske vara nÄgot att prova?

Postat

du kanske mickar för nÀra och upplever en bashöjning, tack vare proximitetseffekten!?

pröva andra mickar och andra mickinstÀllningar.. :rolleyes:

Jonas

Postat (redigerat)

SĂ„ det blir mindre proximitetseffekt med omnikaplsar?

Ok.

Kan köpa loss ett par för ca 1400:- sÄ det kanske kan vara vÀrt att testa.

Annars Àr det vÀl sÄ att omni plockar upp mer av rummet, dvs Àr mindre riktade (dÀrav namnet)?

Har annars funderat pÄ att testa en instÀllning som jag precis stötte pÄ dÀr man placerar ena miken vid typ 8-10:e bandet i typ 30-40 graders vinkel mot kroppen samt en mik snett underifrÄn strax under ljudhÄlet vid stallet och en bra bit frÄn. Problemet Àr bara att man antagligen inte fÄr med sÄ mycket rytmiska ljud dÄ, sÄ som plektrumljud, och det vill jag gÀrna ha.

Redigerat av Nonsense
Postat

pröva X/Y-placering mot 12:e bandet (om du har stereomickar alltsÄ!!) jag brukar köra med 2 smÄmembransmickar pÄ ackeguror, och en av mina stÄlstrÀngade Àr riktigt stor i kroppen!!

Postat
pröva X/Y-placering mot 12:e bandet (om du har stereomickar alltsÄ!!) jag brukar köra med 2 smÄmembransmickar pÄ ackeguror, och en av mina stÄlstrÀngade Àr riktigt stor i kroppen!!

Jo. Precis det jag har gjort ocksÄ.

2 st Oktava 012 x/y mot 12:e bandet.

Postat
Du kan inte lÀgga upp ett ljudklipp?

Hmm. jo.

FÄr försöka fixa fram ett spÄr.

Problemet Àr att jag inte sitter pÄ ljudfilerna sjÀlv i detta ögonblick.

Postat

Jo. Precis det jag har gjort ocksÄ.

2 st Oktava 012 x/y mot 12:e bandet.

ok, och det lĂ„ter inge vidare fortfarande?? skumt det Ă€r ju oktava 😠

pröva att flytta bort mickarna en bit till!!!

Postat

Tycker absolut att du ska försöka backa mikrofonen lite grann om det blir för basigt. FÄr du för mycket rum och för lite "nÀrhet" pÄ avstÄnd, tycker jag att du ska testa att dÀmpa upp ordentligt omkring dÀr du sitter (typ tjocka tÀcken över stolsryggar). DÄ kan du flytta bort miken 50-100 cm frÄn gitarren och fÄ ett mer balanserat ljud.

Alla riktade mikrofoner har proximitetseffekt – bashöjning nĂ€r miken kommer nĂ€ra ljudkĂ€llan. Har man dĂ„ en i förvĂ€g basig ljudkĂ€lla blir det gĂ€rna för mycket av det goda. SĂ„ visst kan en rundtagande mikrofon (eller att komplettera din MK012 med rundtagande kapslar) vara en bra variant ocksĂ„. DĂ„ kan du komma nĂ€rmare instrumentet utan problem – liksom du kan fĂ„ med hela bottenregistret Ă€ven pĂ„ hĂ„ll. Rundtagande mikar Ă€r ett lite mognare verktyg...krĂ€ver mer av anvĂ€ndaren, men ger ofta mycket bra resultat efter en stunds experimenterande.

Mors,

Henrik

Postat

En annan grej du skulle kunna testa Ă€r att skippa x/y-tĂ€nket. Prova att sĂ€tta den ena miken nĂ€ra gitarren, invid 12 bandet, och den andra pĂ„ 100-200 centimeters avstĂ„nd (utan att dĂ€mpa rummet). Kan bli tjusigt, och en kul effekt om man panorerar ut dem nĂ„got Ă„t varsitt hĂ„ll. (Lite VÄL kul om gitarren Ă€r ensam i arrangemanget).

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat
En annan grej du skulle kunna testa Ă€r att skippa x/y-tĂ€nket. Prova att sĂ€tta den ena miken nĂ€ra gitarren, invid 12 bandet, och den andra pĂ„ 100-200 centimeters avstĂ„nd (utan att dĂ€mpa rummet). Kan bli tjusigt, och en kul effekt om man panorerar ut dem nĂ„got Ă„t varsitt hĂ„ll. (Lite VÄL kul om gitarren Ă€r ensam i arrangemanget).

HĂ€lsningar

/Henrik

🙂

😛

Postat

😏

đŸ€Ș

Testa du, det lÄter asballt.

hehe, kan jag tĂ€nka mig..men man fĂ„r akta sig för fasfel..😎

Postat

😏

đŸ€Ș

Ingen fara. HÄll 3:1-regeln bara. Dvs om den nÀrmaste miken Àr 30 cm frÄn ljudkÀllan bör den andra miken vara minst 90 cm ifrÄn. Personligen hade jag nog satt den Ànnu lÀngre bort, men man fÄr experimentera sig fram.

/Henrik

Postat

😏

😎

Ingen fara. HÄll 3:1-regeln bara. Dvs om den nÀrmaste miken Àr 30 cm frÄn ljudkÀllan bör den andra miken vara minst 90 cm ifrÄn. Personligen hade jag nog satt den Ànnu lÀngre bort, men man fÄr experimentera sig fram.

/Henrik

klart man gör.. 😉

tĂ€nkte bar ifall ngn nisse lĂ€ser hĂ€r och inte fattar ett dyft.. đŸ€Ș

idag ska jag sampla lite hemmabyggda instrument med inbyggd dynamisk mik. det ska bli intressant.. kastar upp ett refill aswell!!

Postat (redigerat)

Jaha, nu har jag löst det iaf.

Jag bytte strÀngar frÄn ett par Martin (brons) till Elixir - vilket i sig gjorde rÀtt mycket vad gÀller klarhet och detalj, men inget mot den överdrivna basen.

Jag minskade dÀrför dÀmpningen i rummet och justerade X/Y-vinkeln (istÀllet för 45 X 135 grader har jag nu 75 X 135 graders vinkel mot 12:e bandet). Sedan vinklade halsen mot mickarna ca 30 grader och behöll avstÄndet till mickarna pÄ ca 20-30 cm.

Redigerat av Nonsense
Postat
Cool! Men testa Ă€ndĂ„ lite olika mikplaceringar – du kommer att bli förvĂ„nad.

Jo jag gjorde det, men jag kom fram till att det hÀr motsvarade mina förvÀntningar bÀst.

Postat

vilken tur.. och om du i framtiden, nĂ€r strĂ€ngarna börjar bli slitna, Ă€r sugen pĂ„ att byta.. slĂ€ng pĂ„ ett par RIIIIKTIGT tunna strĂ€ngar bara för att se hur det lĂ„ter. oftast blir det en helt annan briljans i tonen. 🙂

Postat
vilken tur.. och om du i framtiden, nĂ€r strĂ€ngarna börjar bli slitna, Ă€r sugen pĂ„ att byta.. slĂ€ng pĂ„ ett par RIIIIKTIGT tunna strĂ€ngar bara för att se hur det lĂ„ter. oftast blir det en helt annan briljans i tonen. 🙂

Det var faktiskt det jag hade frÄn början.

Martin-strÀngarna var 010.

Nu kör jag 012 Elixir, vilket jag finner ett bÀttre val för mina ÀndamÄl.

Postat

Det var faktiskt det jag hade frÄn början.

Martin-strÀngarna var 010.

Nu kör jag 012 Elixir, vilket jag finner ett bÀttre val för mina ÀndamÄl.

Glöm inte att justera trussroden om du bytt upp dig sÄpass.

musik (oregistrerad)
Postat

http://www.lutehole.com/selector.htm#

Prova en sÄn hÀr tjusig intarziapryl kanske? 295 spÀnn. Ger mindre volym (Àven basmÀssigt). Kan ocksÄ betona de ljusare registret, beroende pÄ vilken man anvÀnder.

🙂

Postat
Glöm inte att justera trussroden om du bytt upp dig sÄpass.

Jo.

Behövde dock inte göra nÄgot speciellt dÄ jag endast haft 010-strÀngarna en kortare tid.

Postat (redigerat)
http://www.lutehole.com/selector.htm#

Prova en sÄn hÀr tjusig intarziapryl kanske? 295 spÀnn. Ger mindre volym (Àven basmÀssigt). Kan ocksÄ betona de ljusare registret, beroende pÄ vilken man anvÀnder.

🙂

Har hittat de dÀr förut ocksÄ, men glömt bort dem helt.

Snackade med JAM och de menar att man snarast dÀmpar hela registret, vilket inte riktigt Àr vad jag var ute efter.

Redigerat av Nonsense

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.