Jump to content
Annons

Inspelning av rap - vill ha tips.

Thir13teen

Recommended Posts

Skulle jättegärna vilja ha tips på vilka inställningar på kompressorer och EQ som är bra för ändamålet. Vilka pluggar brukar man använda (jag använder Cubase)? Spelar man in på flera spår? Alla tips är mycket välkomna då jag inte har mycket aning om nånting vad gäller inspelning.

Tack på förhand.

Dela på andra sajter

Annons

vilket cubase använder du?

när jag spelar in sång i Pro Tools lägger jag åtminstonde tre-fyra kanaler som buffert, för omtagningar etc. pröva att köra in så många bra tagningar som möjligt, och sedan när du tycker att det låter bra plockar du de bästa ur de olika tagningarna!!

ang. eq o kompressor tycker jag att vst dynamics multibands compressor funkar bra för ändamålet. kanske inte den bästa av kompressorer, men den funkar! eq:n är också helt ok.. annars kan du ju tanka hem gratispluggar :

CamelAudioPhat Free

ConcreteFX Debaser FREE

Smart Electronics freeverb

annars kan du kolla in hela listan:

KVR Audio Plug-In list

good luck!

Jonas

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.