Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2006 del 3


icebomb (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    3039

  • Micke H

    2924

  • Christofer

    2202

  • Overkill

    1969

Postat mest i detta ämne

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry246901

På vilket sätt är de helt olika toner? Jag är dåligt insatt i huruvida frekvensen tonerna ligger på är delad eller inte, och jag surfade igenom  den här sidan för att få lite klarhet. Jag är tillräckligt naiv för att ta allt som står på internet på fullaste allvar, och därför tycker jag det verkar som att tonerna D# och Eb är identiska.

Oj, hur ska man förklara på lätt sätt? Jag försöker ändå.

Det här handlar om tempererade vs. otempererade instrument.

I den rena skalan, som bygger på matematiska förhållanden, blir det skillnad. Eb är 313,96 Hz.

Problemet är att om du stämmer ett piano perfekt i D-dur kommer pianot att låta fruktansvärt ostämt i F#-dur.

För att göra allt enklare uppfanns den temperade skalan, en skala där man delat in en oktav i 12 lika stora delar. Då hamnar både ett D#4 och ett Eb4 på 311,127 Hz. Man avrundar alltså några Hz här och där.

Oavsett om man använder tempererade eller otempererade instrument, bör man hålla isär tonerna och ange rätt ton i skalan. Precis som vi gör med vårt språk. I ordet "dokument" uttalar vi svenskar e som ett ä - "dockumännt". Men trots att e och ä kan uttalas likadant, är inte bokstäverna e och ä identiska. 😄

Är du nyfiken så läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Equal_temperament

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

59- vanliga riden

53- "plonkiga" riden, slår på klockan

57- crash

49- crash

Jag mappar upp ett nytt trumset nu. Berätta gärna vilka toner ni använder till vilka trummor ifall ni inte kör GM-trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag snart äta god mat!

Vad gott det ska bli!

😆

😄

va inte ledsen... kom hit så bjuder jag på fisksoppa å bagee..baug... Pain Ric.... äh... skit i brödet 😛

Oooj det lät........ gott. 🙁

javisst, å nu äre inte det gamla vanliga (kokt surströmming i dess eget spad 😎 ) utan, lite lax, å fänkol, krossade tomater, fiskbuljong, lime, citron, aeoli, å morötter å lök å grejjer

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag har shoppat lite idag! är nöjd!

Har köpt ett par (ett till par, har ett par sedan tidigare också) svarta regular-jeans från Cheap Monday, en ljusrosa , "O-necked" t-shirt ifrån Filippa K, svarta hängslen ifrån Blammo och en marinblå lammulls cardigan ifrån Myrorna!

Kostnad? 925 kr! :rolleyes:😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...