Jump to content
Annons

Sommarhiten nu på CD

Bengan (oregistrerad)

Röjer det?  

38 röster

1. 1. Röjer det?

• Japp. Som Faen!
      12
    • Joråserrusåatt.
      6
    • OK!
      5
    • Nja!
      3
    • Mer sprit!
      1

Recommended Posts

Stämmer upp i Studio-kör med Dannepop, Rockfart och hammagrella...MER BABUSJKA!!!!.. när hennes röst kommer in blir det som maräng med smaskig grädde på... börjar bli riktigt, riktigt farlig sommarvarning på den här låten...jag skulle nog oxå rekommendera att STIM'a den innan Gessle får höra den via omvägar.. 😆

Vad jag menar med att gröpa ur är väl att göra en bra kompromiss i ljudlandskapet där rösten kan ligga o jäsa utan att behöva anstränga sig till tokigheter i onödan.... 😆 ..var inte det här konstruktivt så säg.. 😆

Det skulle vara intressant o se arret i teknisk form med EQ värden, kompressor, panorering m.m för o se om jag kan vara till någon hjälp..

..när låten är "full" så är det knepigt att göra något litet tillägg utan att börja göra kompromisser som helt plötsligt ändrar karaktären till det sämre...

..tycker jag.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bengan (oregistrerad)

Tjingeling!!!!

Två veckors semester utan tillstymmelse till gitarrspel har gjort sitt till att jag känner mig lite hungrig, men strängar fick jag iaf fatt på....

I omgivningarna av Berklee fanns det rätt så mycket musikaffärer. Köpte med mig ett set elixirsträngar hem. 12.99 dollar tyckte jag var billigt jämfört med vad jag gav här senast.

Demonen: Låten är stimmad, så egentligen får jag väl inte lägga upp den så här. Just nu så spelar det ingen roll för min del dock.

Känner samma sak med "kompromissandet". Ska dunka in lite babs-kör, men så mycket mer meck blir det inte med låten skulle jag tro.

Redigerat av Bengan
Dela på andra sajter

Känner samma sak med "kompromissandet". Ska dunka in lite babs-kör, men så mycket mer meck blir det inte med låten skulle jag tro.

Aalrajt..är det mellan-babs vi pratar om? lillbabs är ju lite väl gammal för den härna fina schwarzwaldmarängen du bakat ihop.. 🙂

Dela på andra sajter

De säger ju att sommaren äntligen ska komma nu. Med början nästa vecka. Definitivt läge att skicka låten till så många radiostationer som möjligt. Sommartoppen på p3 håller ju också på ett tag till. För min del är Som Maräng definitivt årets stora sommarhit, det vore väl trevligt om den kunde bli det för många fler...

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Demonen: Babusjka såklart. Ska fixa hennes körer ikväll eller i morgon, har jag tänkt.

Lars-Olof: Oj, tack! Jo det är väl hög tid att det blir lite sommar. Får föröska prångla ut några ex av den här fantastiska singeln dårå. Egentligen skulle den väl behöva mastras på ett bättre sätt dock.....

Demonen; Är du haj på att mastra? Tycker du har schysst tryck i dina prylar utan att det låter för jäkla mkt tegelsten i alla fall?

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Demonen: Vill do. Skall trixa till det med Babsan bara....körerna alltså, inget annat.

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Jahopp. Då var det om-mixdags igen då. Här är senaste varianten på

med babusjkas körer inmixade. Det fick bli utan "la la la-körerna". Jag lyckades helt enkelt inte få till det med dem (plus att Matte faktiskt protesterade lite, men han är till havs nu och kan inte försvara sig), men jag tycker det hjälper mycket att Babusjka fyller i på refrängerna. I väntan på Demoniqus eventuella stordåd med mastering så har jag volymmaxat lite på eget bevåg....

Andra ändringar: Skippade Blockfish till förmån för Cubase inbyggda kompressor på sång/körer/ackeguror. Tycker det låter bättre så här. Lite allmän puts på knaster/knäpp/sprak och sånt passade jag på att göra med. Försökte fram leadsången under framförallt refrängen lite med. Överlag så låter det nog kanske snällare über alles om låtrackarn nu???

Redigerat av Bengan
Dela på andra sajter

Ehum. Har du mixat bort Babs igen eller mixat henne extremt lågt eller lyssnar jag på fel mix eller hör jag bara illa eller drömmer jag eller vad? Jag hör nämligen inte ett uns av kvinnligt körande. 🙂

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Det blev kanske lite försiktigt...men det är egentligen bara på "inatt är jag bara din" och på de fyra "SOM MARÄNG" hojtningarna som hon dyker upp....

Ska ändå justera lite nivåer på eländet i morgon. Bra du sa att det inte hörs!

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Ok...det här är sista pushen jag gör för den här rackarns låten. Jag lovar. Fick hjälp av Demoniqus med lite mastering. Så här får det bli!

Edit: Höll inte vad jag lovade, men tog bort låtlänken.

Redigerat av Bengan
Dela på andra sajter

Ok...det här är sista pushen jag gör för den här rackarns låten. Jag lovar. Fick hjälp av Demoniqus med lite mastering. Så här får det bli!

Ja e nöjd! 😎

Dela på andra sajter

Hehe, en blandning av Jumper (kommer nån ihåg dem?) och Gessle. Helt klart är det catchy som fan, jag och sambon nynnar friskt på den... Tillochmed katten!

Som gitarrist känner jag att jag hade velat ha lite med snabba passager i gitarrsolot... Bara för att bryta det rytmiska mönstret...

Vi här nere i Småland sjunger varken "Som maräng" eller "Sommaräng"...

Vi sjunger "Sommarregn"!!!!

Det är inte helt osökt!

Fortsätt med arbetet...

Vilka gitarrer/stärkare har ni använt? Hur mickade ni dom?

/Johan

Dela på andra sajter

headbang.gif

Jag böjer mitt huvud för denna lättsmälta dänga! Refrängen sätter sig direkt. Jävligt gott guraljud! Och synthen är som socker ovanpå allt. Mumma! Se bara till att hyra in en skön trummis så det blir lite mer liv i kompet.

(Snubben headbangar faktiskt i takt, ibland!)

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Hackeman: Gött det!

Rockfart: Fillibabba?

Lemonbird: Hela låten är en passning till Mazarinmannen från H-stad, medvetet gjord "överdrivet trallig". "Tyvärr" blev den ironiska pastischen lite "för bra" men det är ju kul att låten funkar!!

Rix: Tackar som attan! Trummisar är bristvara så det får bli såhär nu. Den ende jag känner är på turné, men han gillar iofs låten....Fudgesson får ta åt sig äran för synthen liksom Babusjka för de smaskiga körsångspåläggen i slutet på varje refräng.

Angående produktionen som sådan så är det lågbudget alla kategorier både på programvaror och utrustning. Cubase interna kompressor/Eq på allt. Sången genom en generis GC-1 =>Behringer mixerbord m fantommatning => Audiophile. Ackegurorna samma väg. Elgitarrerna är en billig washburn BT-6 som jag köpte för 2500 på börsen för några år sedan. Rakt genom en Vamp-2:a. Trummorna är DFH rakt av. Enda jag trixat med där är en egen mappning, väldigt lik GM-mappningen....

Tack igen!

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Bengan (oregistrerad)

YO!

Eftersom jag är datorlös för tillfället (thank you, datorbutiken.com) så har jag varit sparsam med inlägg den senaste månaden.

Hur som helst; Nu finns marängen på skiva!!! OM det mot förmodan finns någon som är intresserad av ett eget ex av singeln så PM:a mig!

BENGAN OCH MATTES WEBSIDA finns det mer info på så länge!

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Demonen o Nisse; Tackar för beställningarna. Skivor kommer i början på nästa vecka om jag känner mig själv rätt. Mailar var och en av er i afton!

Dela på andra sajter

..Samma här..hörrnu bäste herr Bengt..kunde den inte varit signerad oxå? 😆

😉 Skojar bara, den låter bra i Hajfi-högtalarna och det var schysst med riktig pressad skiva.. omslaget var finurligt osså..

All-in-all ett trevligt paket.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.