Jump to content
Annons

First class lover - Won't ease me


Recommended Posts

LÅTNAMN:Won't ease me

ARTIST/GRUPP:First class lover

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:4.32

KOMPOSITÖR:ML

PRODUCENT:ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.2 mb

STATUS: I mixstadiet

LÅTLÄNK:)

Nu är jag fräck nog att lägga ut en ny låt även om det bara var ett par dagar sedan sist 🙂

Fick inte så många kommentarer på den så jag provar med denna. Vill ju inte bumpa 😛😄

Alla kommentarer är välkomna och gärna kommentarer kring hur mixen låter. Vet om att nivån är ganska låg i nuläget...

Tack på förhand!

EDIT: Nu har jag lyssnat på era goda råd och bytt ut trummor, fläskat på med lite fuzzig gitarr (el. nåt) i ref. Har även avlivat pizzicaton och ersatt med lite mer svävande synthljud. Sången är lite ljusare med ett annat reverb. Blev även lite ändringar i trumkompet.

Hoppas det blev nån förbättring. Ljudet är fortfarande ganska lågt men håll tillgodo 😄

/Mattias

First_class_lover___Won__t_ease_me_mixv2.mp3

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar inte sångljudet, låter klumpigt med så starkt rumsljud. Låten är helt okej, tycker det känns som det finns en del outnyttjad potential här. Irriterar mej på popcornljudet (pizzicato?) ute i ena hörluren. Tycker inte det passar med det andra, låter för stelt och programmerat. Kanske skulle funka bättre om det inte var så utpanorerat... hmm. Men rätt mysigt ändå! Gillar band-/projektnamnet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och sång! Reverbet på sången är rätt starkt, men med rätt produktion under kan det funka. Vilket leder in oss på det jag inte gillar:

  • trummorna låter B rent ut sagt, och väldigt maskinellt
  • Pizzicatoljudet ska du byta ut snabbast möjligt - kanske till nåt evolverande syntljud som tonas in och ut
  • Basen är redigt plastig - spela in en riktig bas istället.

Och att slänga på ett par kompguror till och feta upp det med lite pads av nåt slag är några ytterligare tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, framförandet är sådär. Sången är bra, men uttalet är mindra bra. Låten är helt ok!

Jobba på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som hörs i vänster högtalare? Fåglar? Nej det är stråkar!! Ursäkta mig men väldigt irriterande. Det låter rätt tamt, musiken alltså. Inget tryck liksom. Reverbet eller slapekot är ok tycker jag. Låten är rätt bra, påminner om nåt jag själv har haft i huvet, sen 20 år nånting.

Jag vet inte vad jag ska rekommendera, beror lite på vad du har för grejor i datorn och utanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar!!

tbruce Pizzicatoljudet verkar inte vinna priset för Årets arrangemangsfiness här på Studio forum med tanke på dina och andras kommentarer 🙂 Var mest ett ljud som jag spelade med gitarr från början och som sedan blev ett arbetsljud som följt med och som jag vant mig vid...får nog ändra det där. Sången får nog ses över...

Kul att du gillar bandnamnet!

Thomas Trummorna är från Battery men jag har ju inte jobbat så himla mkt med velocityn (som vanligt) 😛 Kanske borde införskaffa ez drummer för det kan väl fixa det där automatiskt 😉😆 Bas har jag ju ingen så det blir lite svårt att spela in den men kanske också borde köpas (blir dyrt detta...)

mjaco0 Se två föregående svar

Thimmie Wat te fack is you talking abott? Bra kritik, uttal är sånt som lätt glöms bort, har inte haft en tanke på det om jag ska vara ärlig. Är dock gift med en engelsklärare så jag får väl ta några privatlektioner 😛

Tokai Är det i vänster högtalare? Får nog se över mina kopplingar här...

Trycket tänker jag fixa med en preset på T-racks när jag mastrar skiten 😆

Snodde jag din snart 20-åriga idé? Bad luck helt enkelt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på era goda råd och bytt ut trummor, fläskat på med lite fuzzig gitarr (el. nåt) i ref. Har även avlivat pizzicaton och ersatt med lite mer svävande synthljud. Sången är lite ljusare med ett annat reverb. Blev även lite ändringar i trumkompet.

Hoppas det blev nån förbättring. Ljudet är fortfarande ganska lågt men håll tillgodo! 😠

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns ju inte den gamla versionen kvar att lyssna på, och för att vara ärlig så minns jag inte så jättemycket av den, mer än stämningen och det där satans pizzicatoljudet. 😆

MEN! Får betydligt mer positiva vibbar av detta än det jag hörde då, om det beror på ändringarna eller på min dagsform eller nåt helt annat kan jag inte riktigt avgöra.

Gillar kombinationen klassiska rockbandsinstrument och den sköna synthen. Jag vet att det är pop men jag skulle vilja ha lite mer fetma i basen, lite mer kräm. Och visst är basljudet en aning syntetiskt, kan eventuellt vara en idé att byta ut det mot en synth? Ett välprogrammerat synthljud som har samma karaktär som elbas, men mer botten och kanske lite försiktig stereobredd för att få fram basen lite mer. Obs, synthljudet ska alltså inte direkt låta "synth", även om det är det det är, typ.

Sen tycker jag fortfarande att sången är en aning för blöt men det är acceptabelt, vill du ha det så så tycker jag du ska låta det vara.

Det lilla breaket ungefär 2/3-delar in, där synthljudet försvinner, måste du göra nåt åt, låter jättekonstigt när allt det blöta klingar ut och lämnar de torra trummorna ensamma. Antingen mer rum på trummorna, eller så låter du synthdelayet klinga ut långsammare på den biten, så sången och gitarren hinner komma in innan synthen klingat ut helt.

Schysst låt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det här är svårbedömt. Dom tidigare stråkarna var jobbiga. Men det kanske berodde på vad dom spelade. Nu är dom ersatta av en synt som spelar samma sak som man knappt hör...

Mixen är fortfarande mesig. Antingen har du samplade ljud som inte är så bra eller så har du inte utnyttjad dom rätt, med eq och kompressor, t.ex.

Ta bort trummorna i det lugna partiet. Hellre nån gittar då. Du behöver nåt som markerar rytmen (ettorna), speciellt i refr. Virveln räcker inte till.

Hihaten - bättre med halvtakt på den i refr. Lägg hellre på nån maraccas eller tamburin som kör snabbare. Gillar fortfarande låten som sådan, även om det inte är ett mästerverk. Men jobba på för tusen! Denna kritik är till för att stärka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era långa svar 😕

tbruce Kul att du får mer positiva vibbar av denna version!

Vad gäller basen så har jag usel lyssning för att eg. höra hur det låter så den får nog vara som den är. (el. så köper jag ett par schyssta monitorer...)

Sången klarar jag inte av att torra till mer. Det är ju trots allt jag som sjunger vilket ju brukar vara lite dumt när man själv ska mixa det sedan. 😏

Den konstiga effekten med trummorna tror jag faktiskt att jag behåller.

Tokai Jag lyssnar på dina ord och ska försöka jobba mer med frekvenserna. Åter skyller jag på min kassa lyssning 🙂 vilken jag ju måste göra ngt åt. Trummorna tror jag att jag behåller som jag skrev till tbruce.

Markeringen av rytmen är jag nog lite för obegåvad för att fatta 🙂

Jag tar helt klart din kritik som stärkande 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

diggar den som tusan i början. gitarren är riktigt mysig och jag tycker din röst ligger perfekt. gillar reverben där. tycker den passar in i känslan man får.

trummorna när de kommer in är riiiiktigt b. de känns riktigt tråkiga. tycker de ska försöka komma in med dem annorlunda.

biten där du leker med gitarren så den får spela ut, riktigt mysigt.

synten tycker jag personligen är sådär, den pajar atmosfären lite. vet inte riktigt vilket instrument jag hellre hade hört.

sen när du kör enkla trummor på vissa av verserna så är de också riktigt tråkiga. tycker kompet ska ändras å mixa dem lite annorlunda.

(bara skrivit ner känslor jag fick av låten. är inte tillräckligt duktig för att säga exakt hur det ska vara. men ja. det tyckte jag som lyssnare iaf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...