Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter med Cubase och reason uppe.

När jag känner att jag är klar med själva inspelningen och lite smått. Vad är nästa steg?

Hur går man vidare för att få en wavefil, alltså en samlad, av alla olika spår man spelat in (både midi och audio) ?

Som ni förstår är jag ganska ny på ämnet, så jag är tacksam för alla svar.

Annons
Postat

1. Sätt ut L-markören till vänster (där låten ska börja).

2. Sätt ut R-marköern till höger (där låten ska sluta).

3. File -> Export -> Audio mixdown

4. Mixa ut till en 16/44 wav-fil.

5. Använd ett annat program som använder LAME, för att göra mp3:an. winLAME t.ex.

Postat (redigerat)

Okej.

Ska pröva det där. Tackar!

10 minuter senare :

winLame säger att den supportar .w64, men att filen är "malformed".

Provar därför att exporta en "vanlig" wave-fil, vilket funkar bra. Däremot kommer inte mina MIDIspår med. Endast reason-knutna spår och audio-spår.

Kan detta vara p.g.a. att jag inte valde .w64?

Redigerat av spoxed
Postat

Du måste först omvandla midispåren till ljudfiler!

Midi är inte ljud utan information!

Midispåret solas o så gör du en audiomixdown (L o R markören måste oxå vara placerade där låten börjar och slutar).

Postat

Okej.

Kruxet är att mina audiomixdowns får en smula låg ljudnivå. Och när jag höjer så kommer bruset fram tydligare. Kvalitén försämras onekligen. Kanske är nån kopplingsfråga.

Postat

Jag har också problem med det där Audio Mixdown i Cubase. Det funkade för ett tag sen men nu (trots att jag gör som man ska göra) så kommer det fram ett Error meddelande. Någon här sa att det hade något med bitrate inställningarna men hur ställer man om det någonstans?

Postat

5. Använd ett annat program som använder LAME, för att göra mp3:an. winLAME t.ex.

Ger det några fördelar att använda ett separat omkodningsprogram, jämfört med att helt enkelt exportera låten som mp3 direkt från cubase?

Postat

Ger det några fördelar att använda ett separat omkodningsprogram, jämfört med att helt enkelt exportera låten som mp3 direkt från cubase?

Enligt många som vet bättre så är inte Cubase mp3 kodaren nåt vidare däremot så är Lames kodare mycket bra o sen att den även är gratis, ja då finns det egentligen inte mycket att tveka på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.