Linkowich Postat 30 juni 2006 Dela Postat 30 juni 2006 (redigerat) USB-enheter försvinner ju från systemet när man stänger av dem. Och dyker sen påpassligt upp igen när man slår på dem nästa gång. Till skillnad från till exempel skrivare som ju alltid finns där, vare sig de är på eller av. Nu till problemet/frågan: Finns det någon möjlighet att få en USB-pryttel att alltid ligga som aktiv i systemet, oavsett om den är på eller av? Om jag tex mitt i en Cubase-session kommer på att jag vill använda USB-pryl A så måste jag ju slå på den och sen starta om Cubase för att den ska kännas vid burken. Smått irriterande! Finns det någon i detta forum som har ett tips? (förutom att alltid ha alla burkar påslagna då...) Redigerat 30 juni 2006 av Linkowich Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 juni 2006 Dela Postat 30 juni 2006 Såvitt jag vet finns det ingen möjlighet till det. Är det något som ska användas av Cubase, så måste det finnas inkopplat när du drar igång programmet. Vad är det du vill kunna stänga av...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 30 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 30 juni 2006 Är det något som ska användas av Cubase, så måste det finnas inkopplat när du drar igång programmet. Ja, och nej. Eftersom det är drivrutinen för prylen, och inte prylen i sig självt som pratar med Cubase och säger "Hej! Jag finns" så är det egentligen inget som hindrar drivrutinen från att deklarera sin existens även fast själva burken är avstängd. Vad är det du vill kunna stänga av...? Tja...ibland kommer jag på att jag vill lägga en synthslinga på nånting, och har då dessvärre inget midikeyboard påslaget. Så då blir det till att spara projektet, stänga Cubase, slå igång keyboardet, öppna Cubase och öppna upp projektet på nytt. En riktig inspirationsdödare... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 30 juni 2006 Dela Postat 30 juni 2006 Vad är det du vill kunna stänga av...? Tja...ibland kommer jag på att jag vill lägga en synthslinga på nånting, och har då dessvärre inget midikeyboard påslaget. Så då blir det till att spara projektet, stänga Cubase, slå igång keyboardet, öppna Cubase och öppna upp projektet på nytt. En riktig inspirationsdödare... 😄 Kan du inte ha det påslaget hela tiden då? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 30 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 30 juni 2006 Kan du inte ha det påslaget hela tiden då? 😄 Jag kan, men jag vill inte. Därav min fråga. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 Kan du inte ha det påslaget hela tiden då? 🤪 Jag kan, men jag vill inte. Därav min fråga. 😎 varför vill du inte det?? min synth som är kopplad till reason är på hela tiden, och det gör inget. den låter itne direkt ngt, o så mkt ström drar den inte.. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 3 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2006 varför vill du inte det??min synth som är kopplad till reason är på hela tiden, och det gör inget. den låter itne direkt ngt, o så mkt ström drar den inte.. 😆 Flera anledningar, till exempel att den lyser som en jäkla julgran (min "studio" tjänar också som sovrum ;-) ) Så.. nu är det fritt fram för nästa postare att undra varför jag inte syr ett överdrag till synten istället för att sitta här och tjata om mjukvaru-workarounds. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 varför vill du inte det??min synth som är kopplad till reason är på hela tiden, och det gör inget. den låter itne direkt ngt, o så mkt ström drar den inte.. 🙂 Flera anledningar, till exempel att den lyser som en jäkla julgran (min "studio" tjänar också som sovrum ;-) ) Så.. nu är det fritt fram för nästa postare att undra varför jag inte syr ett överdrag till synten istället för att sitta här och tjata om mjukvaru-workarounds. 😄 🙂 dra en liten tejpbit då..😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 Flera anledningar, till exempel att den lyser som en jäkla julgran (min "studio" tjänar också som sovrum ;-) ) Så du kopplar ur midiklaviaturen när du ska sova, men låter datorn stå på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 Starta och stäng av allt samtidigt, med hjälpa av en fördelardosa med strömbrytare, så slipper du tänka på det. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 3 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2006 Så du kopplar ur midiklaviaturen när du ska sova, men låter datorn stå på? Nej, jag kopplar inte ur den. Däremot är den inte påslagen...som sagt 🙂 Stänga av datorn? Sånt håller bara amatörer på med. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 Starta och stäng av allt samtidigt, med hjälpa av en fördelardosa med strömbrytare, så slipper du tänka på det. 🙂 funkar galant för min mac!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.