Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nybörjare på mixning/mastring.

Vad menas egentligen med att man lägger effekter på masterregeln?

Jag har Cubase och undrar vart masterregeln finns då?

Vad menas egentligen med att skära bort 30 hz med ett högpassfilter.

Jag har pluggen Q och där finns en high ratt från 200 till 20000 hz eller nåt.

Sen finns det en inre ratt i själva den ratten som visar från -15 - 0 - 15 eller nåt sånt. Hur bär jag mig åt för att skära med en sådan ratt????

Annons
Postat

Masterregeln har du längst ut till höger i mixern, om du inte har disablat den - och du kan lägga på ett antal insert-effekter där om du vill ha någon effekt som påverkar hela mixen (t ex kompressor, limiter, eq, etc).

Ett högpassfilter låter högre frekvenser passera, medan lägre frekvenser filtreras bort. Om du skär med ett HP-filter vid 30Hz, så betyder det alltså att du minskar volymen på allt under 30Hz, medan allt över 30Hz tillåts passera. Sedan finns det en viss dämpning per oktav etc, men det räcker nog med denna lite förenklade förklaring, tror jag...?

Ratten med 200-20000Hz ställer in viken frkvens som ska vara mittfrekvens i den eq:n. Ratten inuti är en Gain-ratt, där du ställer in om du ska förstärka (boosta, alltså på + sidan) eller reducera (skära, alltså på - sidan) vid den frekvensen. Oftast finns det också en Q-ratt, där man ställer i Q-värdet - alltså hur brett runt centerfrekvensen man ska påverka.

Postat
Hur går det till att lägga effekter på masterregeln? Är det svårt?

Lika svårt som att lägga inserteffekter på enskilda kanaler... 😕

Jag tror att en lite dykning i manualen hade gjort gott... I Getting started-manualen står faktiskt ganska mycket matnyttigt, så att man kan komma igång med allt grundläggande. 🙁

Postat

Skaffa Studios nummer 4 från i år, där är det en stor guide till både hur en eq fungerar och hur man rattar den.

• 4 veckor senare...
Postat

Okej, nu har jag börjat fått kläm på detta med EQ och div. förbryllande sidoeffekter, i alla fall att förstå vad man ska ha det till.

Medan jag väntar på att Studios EQ nummer från tidigare i år ska dimpa ner i brevlådan så vill jag veta vart man får tag på högpass resp. lågpassfilter för det verkar inte finnas i Cubase, fanns något mer, typ paragrafiska etc, men det verkar inte synas till i Cubase. Sound Forge har det men när jag försöker använda det i Cubase så blir resultatet hackigt, det blir något fel helt enkelt.

Så...Högpass, lågpass och allt vad det heter. Vart får man tag på det?

Postat (redigerat)
Okej, nu har jag börjat fått kläm på detta med EQ och div. förbryllande sidoeffekter, i alla fall att förstå vad man ska ha det till.

Medan jag väntar på att Studios EQ nummer från tidigare i år ska dimpa ner i brevlådan så vill jag veta vart man får tag på högpass resp. lågpassfilter för det verkar inte finnas i Cubase, fanns något mer, typ paragrafiska etc, men det verkar inte synas till i Cubase. Sound Forge har det men när jag försöker använda det i Cubase så blir resultatet hackigt, det blir något fel helt enkelt.

Så...Högpass, lågpass och allt vad det heter. Vart får man tag på det?

Det finns högpass och lågpass filter i cubase egna EQ. Du får ratta på Q-värdet på EQ1 och EQ4

Annars tycker jag den här är smidig att lägga som första insert Gband

Redigerat av DrHans
Postat

Bra länk, jag har kollat det och ska testa de flesta av dom som fanns på den där sidan.

Okej, men det var just det jag inte förstod.

Vad är Q-värde och EQ 1 och EQ 4?

Postat
Bra länk, jag har kollat det och ska testa de flesta av dom som fanns på den där sidan.

Okej, men det var just det jag inte förstod.

Vad är Q-värde och EQ 1 och EQ 4?

Länken fixad.

I mixern för varje spår finns en liten knapp med som ser ut typ så här (e).

Tryck på den så får du upp ett fönster för just det spåret.

Till vänster plats för inserteffekter till höger sendkanaler för seneffekter.

I mitten en EQ.

EQn har fyra band som jag kallade för EQ1 osv

Qvärde försökte jag förklara i din andra tråd.

Det finns en ratt som heter just Q för varje EQ band dra i den så ser du vad som händer. Obeservera dock att Band 1 & Band 4 har två andra EQ förutom peak/dip som alla banden har. Det är just passfilter och Shelf. Dom ändras genom att dra i Q ratten.

Det är bara att testa.

Postat

Tack Hans, nu blev jag en smula smartare gällande dom här EQ rattarna.

Nu måste jag bara få veta ifall jag tänker rätt.

Om jag använder EQ 1 (High). Om jag ökar den med typ 3 db och sedan ökar frekvensen med 1500 kz. Har jag då boostat? Om jag sänker db men samtidigt ökar frekvensen. Vad kallas det?

Om jag skär, sänker jag då både Q-värde, frekvens och db?

Postat

Boosta är när du gör någon frekvens starkare, skär är när du gör någon frekvens svagare. Vilken frekvens du boostar eller skär, och hur brett Q-värdet är spelar ingen roll.

Postat (redigerat)

Åh fan....Då vet jag det.

Har förresten hört att en grundregel för EQ är att man aldrig ska boosta utan bara skära. För att boostningen förändrar bara medan när man skär så förbättrar man. Nånting sånt...

Vad har man då brett och smalt Q värde till?

Redigerat av Bulldog
Postat (redigerat)

Grundregel och grundregel... Känner man att man vill ha mer botten i ett ljud är det ju enklare att boosta låga frekvenser med en EQ än att att skära de höga och höja volymen på spåret. Det senare blir lite bakvänt.

Q-värdet (skrev inte nån det här nyss) ställer in hur brett du skär eller boostar kring centerfrekvense, alltså hur mycket "omkring" som kommer med. Ett smalt värde kan vara bra om du vill ta bort något speciellt, typ nån jobbig ton från cymbalklockan medan bredare q-värden används om du vill göra mer drastiska ändringar, typ höja basen.

Men du, är det inte enklare om du sätter dig en timme med lite olika EQ-pluggar i Cubase och drar i alla rattar och ser vad som händer? Det kommer du att lära dig massor på!

Redigerat av mornel
Postat

Håller med mornel. Ett av de bästa sätten, tycker jag, är att bara sitta och skruva/ratta/trycka och se vad som händer :rolleyes:

Postat

Ni har rätt. Har suttit hela helgen och skruvat och har lärt mig en hel del tycker jag, fast jag har en hel del att lära mig fortfarande antar jag.

Som Spektrumanalysatorn. Vad har den för funktion egentligen. Har för mig att den visar ifall det finns onödiga "energiområden" i ett spår men när jag EQ:ar det valda spåret eller något annat så ser analysatorn exakt likadan ut.

Någon som vet hur man handskas med detta, förmodligen användbara, verktyg?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.