Jump to content
Annons

RAM

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

I jakten på rätt RAM till min laptop, så förkommer en hel del förkortningar och termer. De flesta börjar jag klura ut.

CL, som är ett latency-tal, som ska vara så lågt som möjligt, helst CL2 eller CL3, verkar dock konstigt nog hänga samman med frekvenstalet mätt i MHz. Exempelvis kan frekvenstalet vara 400, 533 eller 667 MHz. Ju högre tal ju snabbare minne och dyrare.

FRÅGA: Varför blir CL-talet lägre (=bättre), ju lägre (=sämre) frekvenstal minnet har??? Det förbryllar mig! Betalar man extra för en högre frekvens, så får man tyvärr på köpet ett högre latencytal (CL). Och vice versa, vill man ha ett så lågt CL-tal som möjligt, så sker det till priset av en lägre frekvens.

Priset sjunker med lägre frekvens, så frågan är också om ett lägre CL-tal är värt mer än en högre frekvens?

Har läst i vetenskapligt inriktade artiklar att låga CL-tal är bra vid krävande applikationer såsom film, CAD och mångkanalsinspelningar av musik. Hmm...ska man alltså rikta in sig på det och tvingas till lägre MHz-tal?

EXEMPEL: Kingston. Minnen på 1 GB. Vid frekvensen 400 MHz är CL3. Vid frekvensen 533 MHz är CL4. Vid frekvensen 667 MHz är CL5.

😲

:musik

Redigerat av musik
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

http://www.dewassoc.com/performance/memory/cas_latency.htm

Där skrivs mer om saken än jag just nu hinner fatta. Men jag snappade upp att vissa saker relaterade till varandra, och de är beskrivna med formler. Kanske nånting du är ute efter?

I praktiken är skillnaderna så små att ingen (ingen) märker dom. Utan att mäta. Men det tror jag ju var klart också utan att jag upprepar det.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det där med leverantören diskuterades och uteslöts (megabucks) redan i den tidigare tråden kommer jag ihåg.

Kingston brukar ju kompromissen heta.

Postat
Det där med leverantören diskuterades och uteslöts (megabucks) redan i den tidigare tråden kommer jag ihåg.

Kingston brukar ju kompromissen heta.

Strul är mycket dyrare än megabucks!

Om du hittar det rekommenderade minnet, så köp Kingstons motsvarighet. Funkar inte det?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tsmalmbe: Tack. Vetenskapliga artiklar är något för mig. Jag går oftast på djupet.

Light Head: Om jag följer rekommendationen från HP så kostar mig pyttestavarna 8000 kr, eller om jag har "tur", kvar på rean för 6400 kr. Rekommendationen; för det första innebär den naturligtvis att jag får rätt sorts minnen, med rätt antal pins osv, för annars fungerar den ju inte att få in på platsen överhuvudtaget, för det andra innebär rekommendationen ett visst märke och i detta fall heter märket på minnena som rekommenderas HP. Naturligtvis...

Det finns många märken annars, som är av den moddeschangen, men av ett annat märke. Samsung (gott renommé), Kingston (stor, prisvärd), Corsair (SIBA, billigare), TwinMos (mkt prisvärda), Viking (verkar vara bra prestanda), Geil (lägre CL), Apacer (saluförs mer nu) m.fl.

Det är lustigt med de s.k. minneskonfiguratorerna man kan hitta på Nätet där man skriver in sin datormodell så får man presenterat för sig vilket minne man ska köpa (en tjänst, funktion på en datorrelaterad hemsida). Det är behändigt. Det lustiga består i att om man söker på Kingston (eller nån som säljer dem) så får man ett alternativ där, söker man på Viking får man ett alternativ där osv. Slutsats: Det går bra med nästan vilket märke som helst?

Europadata säljer Princeton och Smart, det senare sas vara världens största tillverkare av RAM!! De ska enligt dem själva vara kompatibla med HP:s. Men...de finns inte med som någon auktioriserad HP-återförsäljare. HP rekommenderar SIBA, Onoff, Wettergrens m.fl.

TwinMos-minnen (endast 1600 kr totalt) verkar inte gå att använda till min specifika datormodell tyvärr, men till de flesta andra HP-modeller.

Mycket man lär sig. HP har tvingats återkalla 130.000 (!!!) datorer för att batterierna har börjat/kan börja brinna. Har ni en HP-pc, kolla in på deras hemsida. Nytt batteri hämtas utan kostnad. Det gällde 18 olika datormodeller, sålda mellan vintern 2004-maj 2005.

Tänker ta reda på mer om CL, MHz och V-tal nu och helst någon test av minnen.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.