Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena Allt Gott Folk! 🙂

Nu Àr det sÄ att jag sitter och letar mickar till min nya dator.

Ska införskaffa mig en Mac nÀr jag kommer hem

och nu Àr det sÄ att jag skulle behöva lite hjÀlp med val

av mick och ljudkort och passande mixer/preamp.

HÀr Àr nÄgra av mickarna jag har som exempel:

RØDE NT1-A

RØDE NT2-A

Studio Projects C1

Studio Project B3

Studio Projects B1

Vad skulle ni valt för utrustning?

VĂ€lj en Mick av ovan exempel, ett ljudkort och en mixer/preamp!

Önskar Er En Trevlig KvĂ€ll! 😉

Annons
Postat (redigerat)

Ljudkort: M-AUDIO DELTA 44 -1795:-

Mikrofon: Studio Projects B3 -1899:-

Preamp: Line Audio Design DMP -2800:-

En linebox om du vill spela in gitarr eller bas direkt in i datorn kan ju vara smidigt det med. Och om du inte redan har monitorer skulle jag satsa pÄ ett par bra lurar om budgeten tillÄter det.

Priserna jag la upp Àr dock svenska. Du kan sÀkert fÄ samma grejer billigare frÄn t.ex. Thomann.

Lycka till!

/Filip

Redigerat av Humor
Postat

Presonus Firebox (ljudkort med tvÄ preamps)=3500

Studio Projects B1=1000

Monitorer (Jag Àr vÀldigt nöjd med mina Tapco S5)=3500-4000

Kan va billigare med dessa prylar pÄ vissa stÀllen.

Postat

Ingen som skulle valt nÄgon röde mick?

Jag hÄller endast pÄ med sÄng sÄ micken Àr vÀldigt viktig!

Postat

NÀr det gÀller mikrofoner, sÄ kan du lyssna pÄ lite smakprov pÄ min testsite.

Min egen favorit i budgetklassen Ă€r Studio Projects B1. MĂ„nga Röde har en lite vĂ€l kraftig diskant. Även Studio Projects C1 (och mĂ„nga andra) har denna överdrivna diskant, som jag personligen inte Ă€r sĂ„ glad för.

Vill du ha en lite annan fÀrgning Àn B1, sÄ Àr ocksÄ Oktava MK319 en mycket trevlig mic. :rolleyes:

Postat

Claes!

Tackar för tipsen och grym sida;)

Ska gÄ ner till jam och se vad dom sÀger om mickarna!

Ska ha era tips i baktanke:)

Tackar!..

Just nu skulle jag vilja veta vad man ska ha för ljudkort..

Postat

Det Àr alltid anledning att vara skeptisk till sÀljarna pÄ musikaffÀrer. De kommer inte rekommendera nÄt som inte ligger i hyllan, de vill ju sÀlja idag.

Jam kommer nog rekommendera sitt eget mÀrka JJLabs. De köper kina-mickar och sÀtter sitt varumÀrke pÄ dem, inget fel i det. Om de inte rekommenderar det sÄ tar de kanske nÄt som rÄkar ha blivit liggande pÄ hyllan .

Född skeptisk.

Gunnar

Postat

Jo kanske det!

Har en frÄga bara: Jag har en Behringer Tube Ultragain MIC100 preamp!

Är det nĂ„got att ha? 😠

Postat
Jo kanske det!

Har en frÄga bara: Jag har en Behringer Tube Ultragain MIC100 preamp!

Är det nĂ„got att ha? 🙁

Jag har sett mĂ„nga som klagar pĂ„ att den lilla Behringer-preampen brusar mycket och lĂ„ter allmĂ€nt illa - men jag har inte testat nĂ„gon sjĂ€lv, sĂ„ det Ă€r inte förstahandsinfo... 😕

Min gissning Ă€r att en VTB-1 frĂ„n Studio Projects (listpris 1350:- ) ger dig ett mycket trevligare ljud. 🙂

Postat
Okej!

vilken preamp/mixer skulle du rekommendera? 🙁

Det beror lite pĂ„ vilken budget det handlar om... 😕

Om vi hÄller oss pÄ lite lÀgre kostnader, sÄ finns t ex Studio Projects VTB-1 som jag nÀmnde. För en annan fÀrgning kan man vÀlja en Joemeek ThreeQ eller kanske SixQ. Vill man ha ett mer ofÀrgat ljud, sÄ kan man titta pÄ Line Audio Design DMP.

Postat

Studio Projects VTB-1

Ska jag införskaffa nÀr jag kommer hem!

Nu ÄterstÄr micken och ljudkort till en mac!

HjĂ€lp mig 😄

Postat

Val av mikrofoner Àr ofta vÀldigt subjektivt. Och beror förutom tycke och smak pÄ en rad andra faktorer Àn vad som Àr "bra". Till exempel vad som skall spelas in och om du skall anvÀnda mikrofonen som vokalistmikrofon betyder det en hel del vilken röst du har, hur du sjunger och vad du skall sjunga...

Ska du vÀlja en mikrofon som Àr "bra" för dig sÄ bör du prova sjÀlv egentligen.

Studio Projects B1 Àr en mikrofon som fÄtt mycket bra kritik. Men det betyder inte att den Àr "bÀst" för allt, till alla. Den Àr prisvÀrd, ja. Men har du rÄd sÄ finns det naturligtvis bÀttre mikrofoner.

Personligen föredrar jag Röde NT2A framför B1, men den kostar ocksÄ tre gÄnger sÄ mycket. (Ja, jag har bÄda, och en hel del andra, bland annat betydligt dyrare och Ànnu "bÀttre" mikrofoner ocksÄ...)

Vad som Àr mitt budskap Àr att du om möjligt bör lyssna och helst prova mikrofonen sjÀlv, och helst dÄ tillsammans med den preamp du vÀljer. För kombinationen preamp och mikrofon Àr ocksÄ av betydelse.

Att du provar sjÀlv, det Àr vÀrt mycket mera Àn vad jag och alla andra tycker och sÀger!!

Till sist: Line Audio DMP Àr en bra och ren preamp i den prisklass du verkar vara intresserad av. Joemeek Àr litet mera "spÀnnande", vissa gillar dem, andra inte alls.

Jag har nÄgra Joemeek som jag gillar (VC1QCS och ThreeQ).

VTB1 har fÄtt bra kritik, men jag har inte provat sjÀlv.

Postat
behöver man nÄn kompressor?

Kompressor vid inspelningen kan vara bra att ha om du vill ha hjÀlp att inte överstyra inspelningen. Men att spela in utan kompressor ger Ä andra sidan ett mera oprocessat ljud att jobba med, du kan inte ta bort en processor nÀr du lagt dit den vid inspelningen.

Generellt sÄ behöver du dock nog en kompressor, eller flera, nÄgonstans i "produktionslinjen"...

VÀljer du en Joemeek preamp sÄ fÄr du en ganska speciell, men ganska kul kompressor "pÄ köpet" som Àr inbyggd i preampen.

Annars kan du vÀlja bland en rad andra separata externa processorer som t ex RNC, eller dbx eller hur mÄnga andra som helst i alla prisklasser. Eller mjukvaruprocessorer som till exempel de som finns till Universal Audio UAD-1 som Àr till och med mycket bra.

Det gĂ€ller alltsĂ„ att vĂ€lja igen, hĂ„rdvaru- eller mjukvarukompressor, eller bĂ„dadera. Det brukar nog lĂ€tt bli bĂ„dadera... 😄🙂

Postat
behöver man nÄn kompressor?

Nej, inte direkt nÀr du börjar. Om du senare i din "karriÀr" kÀnner att du behöver en sÄ kan du köpa en dÄ, men nu i början Àr det mest onödigt.

AngÄende ljudkort, vad för sorts Mac ska du köpa? Hur mÄnga mickar tÀnker du spela in samtidigt? Kommer du anvÀnda dig av midi?

Satsa mickpengarna pÄ en Studio Projects B1, den Àr jÀttebra till sÄng och akustisk gitarr, och eventuellt som rumsmick för trummor eller gitarrförstÀrkare. TÀnker du spela in gitarrförstÀrkare rekommenderar jag en Shure SM57!

Postat

Okej!

Jag hÄller pÄ med hiphop. Om det skulle hjÀlpa nÀr det kommer till

val av mikrofon. Jag har frÄgat runt bland olika personer som hÄller

pÄ med hiphop och svaren var: B1, Röde NT, Röde K2, JJlabs och ADK.

Mac:en jag ska köpa Ă€r en G5a. Ska köpa beggad.. nĂ„got spec att tĂ€nka pĂ„? 😄

Postat

Jag kommer Ă€ven anvĂ€nda en midi-klavitur för att anvĂ€nda nĂ€r jag proddar beats! 😄

Postat
Okej!

Jag hÄller pÄ med hiphop. Om det skulle hjÀlpa nÀr det kommer till

val av mikrofon. Jag har frÄgat runt bland olika personer som hÄller

pÄ med hiphop och svaren var: B1, Röde NT, Röde K2, JJlabs och ADK.

Mac:en jag ska köpa Ă€r en G5a. Ska köpa beggad.. nĂ„got spec att tĂ€nka pĂ„? 😄

Att den inte Ă€r stulen 😕

Postat

Haha..jo men det Àr alltid svÄrt att veta!

FÄr vÀl lita pÄ alla kvitton man fÄr med.. nÄgra tips?

Postat

Köplista till studion!

Studio Projects VTB-1

Studio Projects B1 eller en Röde Nt1

Popstop puffskydd av plÄt

Mac G5 med tft skÀrm

M-Audio Oxygen 8 v2

Mac tangentbord med snabbkommandon

StudioPro 3 (monitorer)

Ljudkort och ett par bra hörlurar Àr inte klart faststÀllt Ànnu.

HjÀlp mig med det och valet av mikrofonen!

Funderar pÄ ett MOTU Ultralite ljudkort(externt)

Vart kan man köpa förra modellen av Nt1an alltsÄ nt1000..

Postat

Ok, fĂ„r jag stĂ€lla det lit pĂ„ sin Ă€nda? 😕

1. Varför funderar du pÄ ett MOTU Ultralite om du "bara" ska spela in sÄng? Kommer du spela

in en 8 olika röster samtidigt?

Ska du bara spela in en röst Ät gÄngen sÄ rÀcker det med ett bra stereoljudkort (USB/Firewire eller PCI).

2. Du har ju besÀmt dig för en VTB-1 men varför inte titta pÄ en JoeMeek sixQ? Den har Àven en digitalutgÄng som du kan koppla direkt till G5a. De flesta nya macar som kommer nu har optiska ingÄngar pÄ det interna kortet, vilket gör att du förmodligen inte mÄste ha ett externt ljudkort.

Inte för att spela in ialla fall.

3. Om du ÀndÄ vill ha ett ljudkort till din G5a sÄ var försiktig med PCI-korten. De Àr oftast billigare

Ă€n Firewirekorten men det Ă€r inte alla som funkar i alla G5or. Det Ă€r nĂ€mligen lite olika PCI platser och pĂ„ M-Audios kort Ă€r det problem med chipset pĂ„ vissa modeller (bl a just den jag har). 😄

Vad det gÀller mickarna sÄ skulle jag gÄ in i en butik och be att fÄ testa och jÀmföra mickarna. TÀnkte sjÀlv göra det i en butik jag vet som har ett speciellt bÄs för det.

HÀr Àr min hemliga testlista:

ADK Hamburg

ADK Vienna

ADK A51s

AKG Perception 200

Golden Age TC1

Neumann TLM103 (jÀmförelsemic för att mÀrka skillnaden...)

Oktava MK-319 (eller 219)

Oktava MKL-2500

Studio Projects B1

Studio Projects TB1

Jag borde testa Röde, men jag har tröttnat lite pÄ dom. För mig Àr de lite diskantiga och vassa.

Vad ska du anvÀnda för program?

Postat
Ljudkort och ett par bra hörlurar Àr inte klart faststÀllt Ànnu.

HjÀlp mig med det och valet av mikrofonen!

Hörlurar Àr ett kapitel för sig...

Är tanken att de ska anvĂ€ndas till monitorlyssning vid sĂ„nginspelning, sĂ„ ska de vara slutna för att minimera lĂ€ckage. Ska de dĂ€remot anvĂ€ndas som referens vid mixning, sĂ„ bör de vara öppna.

Ultrasone Ă€r bland de bĂ€sta jag har hört. SjĂ€lv anvĂ€nder jag deras Proline 750 och Proline 2500 - men de har billigare modeller ocksĂ„... 🙂

Postat

Varför jag valde en studio projects preamp Àr för att jag lÀste i ett test att den funkade vÀldigt bra tillsammans med b1an eftersom det Àr samma mÀrke;)

Har Àven frÄgat runt och de flesta sÀger sp preampen.

Ska Äka till jam och försöka prova de olika mickarna nÀr jag kommer hem!

Ska ta en nÀrmare titt pÄ preampen du rekommenderar!

Tack för tipsen..uppskattas vĂ€ldigt mycket. 😛

Claes det Ă€r ett par slutna lurar jag behöver! Har redan ett par för mixning. 🙂

I vilken prisklass fÄr man ett par bra hörlurar?

Vad för ljudkort ska man ha till G5an dÄ? Jag vill köra pÄ ett externt.

Postat
Vad för ljudkort ska man ha till G5an dÄ? Jag vill köra pÄ ett externt.

Du behöver ju inget om du tar en sixQ.....

TĂ€nk, en del mindre att oroa sig om....

(sladdar, drivrutiner mm mm)

Postat

Jag skulle satsa pÄ Ultrasone, som sagt. Mina första lurar frÄn dem var HFI-650 - och de har ungefÀr samma fina upplösning som Sennheiser HD280 Pro (som var mina favoritlurar innan jag testade Ultrasone), men djupare bas utan att vara överdriven. De Àr ocksÄ skönare att ha pÄ sig Àn Sennheiserlurarna.

Proline-lurarna Àr Ànnu bÀttre Àn HFI-serien.

Billigaste bland dem Àr Proline 550, som har ett listpris pÄ 1875:-.

HFI650 har ett listpris pÄ 1750:-.

Jag ska försöka hinna uppdatera min hemsida, sĂ„ att alla Ultrasone-modellerna finns med dĂ€r... Vilket Ă„r som helst, nĂ€r tiden rĂ€cker till... 🙂

Postat

Okok..

Skulle sixQ och röde nt-1 vara en bra kombination? 🙂

Claes:

Okej, jag ska spana in dom lurarna!

Har du nÄgon lÀnk?

Postat
Okok..

Skulle sixQ och röde nt-1 vara en bra kombination? 😛

Claes:

Okej, jag ska spana in dom lurarna!

Har du nÄgon lÀnk?

Jag skulle vĂ€lja annat Ă€n Röde - men alla har ju (konstigt nog) inte samma smak som jag... 🙂😄

SixQ har jag inte haft tillfĂ€lle att testa sjĂ€lv Ă€nnu, men lillebror ThreeQ Ă€r en mycket trevlig preamp - och SixQ har bl a förbĂ€ttrats med sin "Iron"-instĂ€llning - och dessutom S/Pdif ut. 😄

http://www.ultrasone.com Ă€r Ultrasones hemsida, sĂ„ kan du kolla in modellerna. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.