Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett problem som jag behöver hjälp att reda ut. När jag spelar in genom mitt kassa preamp (alto mictube) i Sonar5 som ser vågformen i kanalen jättefin ut under det att jag spelar in. När jag sluter inspelningen så ändras dock vågformen och ser väldigt "fel" ut. Har bifogat en länk till en bild om någon är intresserad att kika på det.

bildlänk

Vardör ser det ut på det här viset? Är det det dåliga röret i preampen? Felet spegelvänds när jag spelar in på den andra kanalen.. Är det något jag kan göra själv för att fixa det?

Annons
Postat

Intressant problem!

Den röda vågformen på bilden, är den före inspelning? Hur gör du för att framställa den bilden? Jag menar, hur kan du se en vågform om den inte är inspelad? 😕

Postat

Den vänstra bilden är under inspelning. Jag tog bilden med print scrn knappen och klistrade in den i paint. I och med att man stoppar inspelningen försvinner den inspelade vågformen i en sekund och sedan kommer den högra bilden..

Postat

Du kan nog utesluta din Alto Mictube i alla fall.. Problemet uppstår inne i ditt program.. Du ser ju (på den röda bilden) vad som kommer ur din alto och så.. eller hur?. Har du nån sorts inserteffekt i ditt inspelningsprogram.. Kompressor, limiter eller liknande? Och framförallt.. Låter det illa?

Postat

Jag vet inte.. Kan det inte vara så att Sonar bara skapa en grov tempvågform. Det känns som att det är preampet ändå. Jag kan påverka grejen lite genom att mixa input gain och tube drive. Preampet har ju två ingångar och de kanalerna delar på ett rör tror jag, om det kan ha något med det att göra.

Jag tror inte det händer med softwaresynthar. Måste testa med en annan linebox och med någon intern grej, typ synth.

Postat
Jag vet inte.. Kan det inte vara så att Sonar bara skapa en grov tempvågform. Det känns som att det är preampet ändå. Jag kan påverka grejen lite genom att mixa input gain och tube drive. Preampet har ju två ingångar och de kanalerna delar på ett rör tror jag, om det kan ha något med det att göra.

Jag tror inte det händer med softwaresynthar. Måste testa med en annan linebox och med någon intern grej, typ synth.

Ja men den röda bilden ser ju OK ut .. eller hur.. Och den är ju efter preamp? tänk logiskt nu..

Postat

1. gör så att du zoomar in ordentligt, så att du har möjlighet att se ifall det skulle vara så att ditt program -av någon anledning- visar en förenklad bild av vågformen.

de bilderna du har nu är så små och otydliga att man inte ser ordentligt. alltså, om du zoomar in ordentligt så ska du ju kunna se skillnad mellan vågen i dalsidan och toppsidan.

2. prova att spela in en sinusvåg direkt ifrån någon vst-synt, där du spelar in direkt via ljudkortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.