Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett Audiophile 2496 som huvudkort, och även ett gammalt Soundblaster Live! som jag hade liggandes för att få två extra utgångar och en ingång. Livekortet används dock nästan aldrig, förutom när jag använder Traktor. Vill ju kunna få ut ljud till mina monitorer och samtidigt köra que i hörlurar vilket inte går med Audiophile, inte heller går det att använda sig av två ljudkort i Traktor.

Så för tillfället kör jag en massa omkopplingar via mixer och tillbaka in i Audiophile och sen ut igen.. Vilket är omständigt och klyddigt.

Och nu till min fråga 😉 Går det på något sätt att få de båda korten att dyka upp tillsammans som ett tredje kort, där jag då kan ställa in vilka utgångar som ska vara vad, och välja detta i Traktor och på så sätt ändå köra med två kort där? Hade varit tokmysigt! 😉

Annons
Postat

Generellt så går det inte i Windows. Och de flesta program brukar bara vilja ha ett kort igång.

Med vissa kort finns det drivrutiner som gör att man kan ha flera kort samtidigt (tror Audiophile-kortet är ett sådant), men då ska man ju ha två likadana.

Så i ditt fall skulle jag säga nej, det går inte. Om inte någon annan kan några knep i Traktor.

Om du skaffar en Mac däremot så kan du kombinera dina ljudkort som du vill till en enhet som du sen kan konfa i ditt program. Så på en Mac hade det funkat (förutom att Soundblaster-korten sällan funkar....hehehe)...

• 3 veckor senare...
Postat

denna frågan verkar vara besvarad, så jag hoppas det är okej om jag lånar tråden?

Jag har nästan samma fråga, men ändå inte. Jag vill köra ett Audiophile 2496 tillsammans med ett SB Audigy, men inte samtidigt. Alltså, använda audiophilet till att köra asio och göra all musikproduktion med, och Audigyt till att köra windows/spel/film med. Det borde fungera eller hur? eller?

Anledningen är delvis att jag vill kunna fortsätta använda frontpanelen som ingår med audigyt, där det finns hörlursingångar, FW-port (men alltså inte använda dessa i musikproduktion, har en extern liten mixer till det) att ladda iPoden med osv, vill helst inte bli tvungen att inaktivera det kortet.. men ändå använda Audiophilet, till enbart produktion. Har inte båda här ännu, kan därför inte testa själv, men om frågan är besvarad på förhand kan jag ju tänka ut nåt annat sålänge.

Nån som har koll? 🙂

Postat (redigerat)

Det är inga problem. Har aldrig varit någora problem hos mig i alla fall... 🙂

Jag har alltid kört med ett skräp-ljudkort för system- och spelljud, medan ett riktigt ljudkort har fått ta hand om det seriösa ljudet.

Det fungerade t o m när jag körde Win98 (ej SE) och SB Live och RME Hammerfall9652 fick dela IRQ... 🙂

I dag kör jag med det som är inbyggt på moderkortet och ett HDSP9652 - och det fungerar helt perfekt. Det blir oftast smidigast att bara ha skräp-kortet monterat när man installerar Windows från början, så att Windows får klart för sig vilket kort som ska användas - annars blir det ibland svårt att avgöra vilket ljudkort som Windows vill ha drivrutiner till under installationen... 🙂

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.