Jump to content
Annons

När spricker shake-that-ass-R'n'B-bubblan?


tbruce

Recommended Posts

Keys: tråden handlar inte om hiphopens vara eller icke vara. Frågan är hur länge den kommersiella hiphopen kommer att låta precis som den gör idag (tänk Timbaland, Neptunes, Snoop Dogg, m fl) och pusha för samma värden (vikten av att bli rik, hänga på klubben, skjuta folk och knulla) med tanke på att det har varit samma grej i tio år nu.

jo, men det pratades även om genres som epoker och hur länge de håller osv....och eftersom "avskalad hiphop alá timbaland och neptunes" inte är en egen genre så antog jag att man menade just hiphop i sig....men det var kanske ett felaktigt antagande.

så, för att hålla mig till "ämnet": dessa "värden" har ju hiphopen handlat om i alla fall sen början av 90-talet....och så länge det är "saker" som är åtråvärda i målgruppens ögon, kommer de att fortsätta existera i musikstilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
så, för att hålla mig till "ämnet": dessa "värden" har ju hiphopen handlat om i alla fall sen början av 90-talet....och så länge det är "saker" som är åtråvärda i målgruppens ögon, kommer de att fortsätta existera i musikstilen.

Jag håller inte med om att hiphopen har handlat om dessa värden sen början på 90-talet. Nittiotalshiphop handlade mer om äkthet: att vara en grym MC (kunna freestyla, avancerade rim, punchlines mm), att hitta tillbaka till röttern (native thounges-grejen, soulsamplingar, hiphopjams mm) och att vara "från gatan". Se bara på konflikten mellan kommersiellt och underground, väldigt symptomatisk för 90-talshihopen och saknar helt motsvarighet idag. Ingen av dagens rappar skulle frivilligt vara underground, men på 90-talet var det ett honörsord. Det jag tror att vi har att se fram emot (eller tvingas bevittna om man så vill) är "äkthetens" återtåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var sju-åtta år och hörde (eller rättare sagt såg) Kiss för första gången höll jag på att smälla av. Snabba bilar, brudar och bling-bling. Jag förstod helt plötsligt att det var musik jag skulle syssla med. Inte att jag skulle bli duktig på att lira, utan mer så där att jag ville att det skulle komma rök ur min gitarr. Texterna var kanske inte heller det viktigaste, "Love Gun" lät ju coolt (och det hade tydligen nåt med brudar att göra).

...Tror inte att jag behöver föklara paralellen tydligare. Det krävs bara att man blivit för gammal för att förstå att det är något man växer ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En ska jag inte fattar, det är att lyssnar man på P3 så spelar de till 75% den typen av musik. Men sååå stor är inte den genren i Sverige egentligen. Konstigt. 😄

genre.

(T ex var jag tvungen att lyssna på Venom härförleden. Jag blev förvånad själv över att jag faktiskt tyckte de var helt ok. Jag var helt övertygad om att de var från USA, men icke.)

Va! jag som också trodde Venom var från USA. Jo nog är man själv förvånad att man tyckte det var bra på 80-talet men det får ursäktas med ungdom. Plus att det var det hårdaste som man kunde lyssna på då. Och man sökte det hårdaste som fanns att lyssna på och göra morsan galen. Vilket man lyckades med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker att den typen av musik är fruktansvärd dålig. Men det finns en hel världsdel (USA) som älskar den. En ska jag inte fattar, det är att lyssnar man på P3 så spelar de till 75% den typen av musik. Men sååå stor är inte den genren i Sverige egentligen. Konstigt. 😉

När har någonsin de som bestämmer utbudet på radion brytt sig om vad lyssnarna gillar? Sorgligt men sant. Likadant i mainstream media. Räcker ju bara att Hassan-okänd-hiphopare-från-förorten ska släppa sin debutsingel så får han stort uppslag i typ Aftonbladet. Sen att det finns andra bra svenska artister,grupper som går bra även utomlands skrivs det knappt eller helst inte om. Såhär var det i början på 90-talet med. Var man en mulattjej som skulle släppa en platta fick man hur mycket som helst uppmärksamhet i massmedia och beskrevs som en världsartist. Var är alla de tjejerna nu? Deras karriärer torde vara stendöda vid det här laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den typen av musik är fruktansvärd dålig. Men det finns en hel världsdel (USA) som älskar den. En ska jag inte fattar, det är att lyssnar man på P3 så spelar de till 75% den typen av musik. Men sååå stor är inte den genren i Sverige egentligen. Konstigt. 😉

När har någonsin de som bestämmer utbudet på radion brytt sig om vad lyssnarna gillar? Sorgligt men sant. Likadant i mainstream media. Räcker ju bara att Hassan-okänd-hiphopare-från-förorten ska släppa sin debutsingel så får han stort uppslag i typ Aftonbladet. Sen att det finns andra bra svenska artister,grupper som går bra även utomlands skrivs det knappt eller helst inte om. Såhär var det i början på 90-talet med. Var man en mulattjej som skulle släppa en platta fick man hur mycket som helst uppmärksamhet i massmedia och beskrevs som en världsartist. Var är alla de tjejerna nu? Deras karriärer torde vara stendöda vid det här laget.

Eh, ok lite märkliga undertoner här, men men... Okända rappare från förorten får väl knappast stora uppslag i aftonbladet, nämn någon som exempel. Adam Tensta är väl den enda debutanten som har fått stora uppslag i aftonbladet senaste året, men då har han släppt ett gäng mixtapes innan så det är inte som att han dyker upp ifrån ingenstans. De flesta svenska rappare som slår igenom har i själva verket ett par singlar eller album bakom sig som inte har synts i media, så jag tycker att det här är lite grundlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb koll på p3:s låtlistor ger åtminstone mig intrycket att de spelar blandad musik (allt ifrån Radiohead till The Ark till Armand van Helden till Joy Division till Jay-Z). Räknade lite snabbt och av 71 låtar som spelats idag är 16 låtar av artister som har åtminstone en hiphop/rnb-låt på sitt samvete. Alltså snarare drygt 20 än de 75 procent som Thimmie påstår.

Och sedan när är USA en värdsdel?

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb koll på p3:s låtlistor ger åtminstone mig intrycket att de spelar blandad musik (allt ifrån Radiohead till The Ark till Armand van Helden till Joy Division till Jay-Z). Räknade lite snabbt och av 71 låtar som spelats idag är 16 låtar av artister som har åtminstone en hiphop/rnb-låt på sitt samvete. Alltså snarare drygt 20 än de 75 procent som Thimmie påstår.

Och det tycker jag inte är särskilt mycket i förhållande till hur stor del av (de yngre) lyssnarna som lyssnar på hiphop/R&B. Jag jobbar på en skola och här lyssnar merparten av eleverna på sån musik. Jag tror att vi kommer att få se mer svensk hiphop på listorna framöver. Det finns så otroligt många talangfulla rappare i Sverige. Se t ex sista avsnittet av MTV beat där de har en freestylesession med över 30 svenska rappare. Sen tror jag inte att de som slår igenom kommer att köra shake that ass-stilen ( 😛 ), visst, rappare kommer alltid att göra grejer för klubben, men jag tycker att variationen på teman är rätt bra inom svensk hiphop.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, att tråden är lika aktuell ettochetthalvt år senare säger kanske en del...

Hiphopen lever och frodas tack vare att regionala varianter (eller kanske "varianter") som snap, crunk, screw, juke m fl lanseras som det hetaste just nu.

Gonatt.

snap, crunk, screw, juke Låter som något slags frukostflingor ...... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket osööökt får mig att tänka på den rappare vi jobbar med idag, som precis idag släppt en singel(itunes), och öppnar p3-guldgalan.....malmöbo'n Lazee. Nu är ju jag partiskt, eftersom vi jobbar med honom, men detta är den absolut första svenska rappare som jag faktiskt verkligen gillat....och där man faktiskt kan sitta och skratta åt hans texter och självironi! 😛🙂

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...