Jump to content
Annons

När spricker shake-that-ass-R'n'B-bubblan?


tbruce

Recommended Posts

Den där musiken som fullkomligt dominerat etern senaste två-tre åren, när kommer den kännas passé? Jag får en känsla av att den kommer vara fruktansvärt daterad om inte så lång tid... Ni vet, avskalade lite corny beats, nån cool nigguh som rappar eller halvsjunger om nån brud som inte kommer säga nej och så lite sexigt stönande. Jag har egentligen inget emot musiken, visserligen kan man ifrågasätta "budskapet" men rent musikaliskt tycker jag mycket utav det är rätt bra, men, det är så mycket! Hela tiden samma koncept utan mycket variation, börjar det inte bli att slå på en död häst? Eller? Spricker bubblan snart? Håller den bara precis på att blåsas upp? Vad tror ni?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

R&B har funnits lääääänge, och kommer fortsätta läääänge.

Även fast det är mode med R&B och Alternative rock just nu, och skivbolagen satsar stenhårt på R&B, så kommer genren aldrig att dö... 😎

Pojkbandsepoken höll på i ca. 15 år... Likaså grunge, eurodisco eller triphopen.

Just nu håller en våg av reggae, ska & riddims att bli på modetapeten igen här i Sverige.

Det här har jag sagt förr, men jag tar det en gång till. 😎

Svenska Akademien och Helt off ligger helt rätt i tiden idag, och det kommer skivbolagen att försöka ta efter.

På samma sätt som skivbolaget stöpte om Britney Spears från söta OopsIDidItBritney till tuffa I'mASlave4UBritney så fort trenden vände, så kommer vi säkerligen få se hur skivbolagen snart försöker påverka hiphoppare till reggaeband. 😆

Nu ska jag lyssna på Elias feat. Frans.

(Gungande skånsk reggaepop. En låt som handlar om fotboll, medan VM pågår. Kan inte bli mer lyckat för skivbolaget.)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den typen av musik är fruktansvärd dålig. Men det finns en hel världsdel (USA) som älskar den. En ska jag inte fattar, det är att lyssnar man på P3 så spelar de till 75% den typen av musik. Men sååå stor är inte den genren i Sverige egentligen. Konstigt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu håller en våg av reggae, ska & riddims att bli på modetapeten igen här i Sverige.

Jag hoppas för GUDS SKULL att du har fel, för det finns inget jag avskyr mer än just Reggae och Ska! Speciellt på Skånska. Så om ni läser i Aftonbladet nån dag att Peps Persson blivit avrättad så vet ni vem ni tipsar polisen om! Skulle ta credit för det DIREKT! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig heller gillat sådant - men bubblan spricker ju inte förrän kidsen slutar lyssna på det och slutar inbilla sig att det är häftigt att skutta omkring som speedade apor framför kameran, vilt gestikulerande och nertyngda av tjocka guldkedjor runt halsen, köra pimpmobile och omge sig med drivor av lättklädda tjejer - gärna med gott om silikon...

Hur sannolikt är det att kidsen tröttnar på sådant? Mycket väl uttänkt av marknadsförarna... 😄

Klart det är coolt med bling bling, pimpmobiles och "drivor av lättklädda tjejer". Kan de bli mer kung?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig heller gillat sådant - men bubblan spricker ju inte förrän kidsen slutar lyssna på det och slutar inbilla sig att det är häftigt att skutta omkring som speedade apor framför kameran, vilt gestikulerande och nertyngda av tjocka guldkedjor runt halsen, köra pimpmobile och omge sig med drivor av lättklädda tjejer - gärna med gott om silikon...

Hur sannolikt är det att kidsen tröttnar på sådant? Mycket väl uttänkt av marknadsförarna... 😄

Fan det låter ju ashäftigt när du beskriver det så där... Jag vill också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska jag inte fattar, det är att lyssnar man på P3 så spelar de till 75% den typen av musik. Men sååå stor är inte den genren i Sverige egentligen. Konstigt. 😄

P3 spelar väl bara en massa urfjantig svensk vi-är-så-djupa-och-kretiva-och-bor-på-söder-musik som Hovet och den där "Jag minns än idag, nååååågot som min syster sa - släpp in soooolen"-låten?

Men i övrigt håller jag med. RnB är rätt märkligt, aldrig några snygga melodier eller arrangemang, bara koola rytmer. Vilket i och för sig stämmer väl med min åsikt om amerikanskt musik som i allmänhet rätt kass. På något sätt visar det sig alltid att alla bra band alltid är från Europa oavsett genre.

(T ex var jag tvungen att lyssna på Venom härförleden. Jag blev förvånad själv över att jag faktiskt tyckte de var helt ok. Jag var helt övertygad om att de var från USA, men icke.)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Det är mycket jag gillar i dagens RnB. Men av nån anledning så näms 50Cent och hip hop? Eh…RnB och Hip Hop är ju 2 helt olika grejer fast dom funkar rätt bra ihop.

Så vad menas med RnB I denna tråden? Typ Mary J Blige, Beyonce, Ray J etc eller 50Cent, Dem Franchize Boys, Petter etc? Eller menar ni kombinationen av båda när typ Beyonce gästar på JayZ’s senaste singel typ?

Om ni menar as kommersiell RnB där det sjungs toner typ Beyonce så tycke jag det är helt ok. Feta produktioner fast det egentligen är sparsmakat med ljud. Naket fast fett på nåt sätt.

Snackar vi 50Cent så håller jag med många. Rätt så ointressant enligt mig. Känns som han börjar göra parodi på sig själv.

Blandningen av båda tycker jag kan vara rätt cool också. Just JayZ och Beyonce och deras “Crazy In Love” tycker jag är as skön.

Jaja…det blir nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hiphopen va bäst på 80-90 talet, svarta männsikor som levde i ghetton och rappade om sin attyd med en bergsprängare i gatuhörnet. Någon spelade in en skiva andra inte?

Djs körde vinyl och mp3 va helt obekant. 😉

var har feelingen tagit vägen? tillbaka med De La Soul oldskool patterns istället för fjutt fjutt mainstream plast skiten vi tvingas lyssna på idag..

black eyed peas o neptunes är ok dock

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hiphopen va bäst på 80-90 talet, svarta männsikor som levde i ghetton och rappade om sin attyd med en bergsprängare i gatuhörnet. Någon spelade in en skiva andra inte?

Djs körde vinyl och mp3 va helt obekant. 😉

var har feelingen tagit vägen? tillbaka med De La Soul oldskool patterns istället för fjutt fjutt mainstream plast skiten vi tvingas lyssna på idag..

black eyed peas o neptunes är ok dock

Hiphopen var bra då ja, men den är ju fortfarande skitbra om man lyssnar på lite andra ställen än TRL.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska jag inte fattar, det är att lyssnar man på P3 så spelar de till 75% den typen av musik. Men sååå stor är inte den genren i Sverige egentligen. Konstigt.  😉

P3 spelar väl bara en massa urfjantig svensk vi-är-så-djupa-och-kretiva-och-bor-på-söder-musik som Hovet och den där "Jag minns än idag, nååååågot som min syster sa - släpp in soooolen"-låten?

Hehe... Jaså? Det har jag missat. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hiphopen va bäst på 80-90 talet, svarta männsikor som levde i ghetton och rappade om sin attyd med en bergsprängare i gatuhörnet. Någon spelade in en skiva andra inte?

Djs körde vinyl och mp3 va helt obekant.  😉

var har feelingen tagit vägen? tillbaka med De La Soul oldskool patterns istället för fjutt fjutt mainstream plast skiten vi tvingas lyssna på idag..

black eyed peas o neptunes är ok dock

Hiphopen var bra då ja, men den är ju fortfarande skitbra om man lyssnar på lite andra ställen än TRL.

TRL ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket jag gillar i dagens RnB. Men av nån anledning så näms 50Cent och hip hop? Eh…RnB och Hip Hop är ju 2 helt olika grejer fast dom funkar rätt bra ihop.

Så vad menas med RnB I denna tråden? Typ Mary J Blige, Beyonce, Ray J etc eller 50Cent, Dem Franchize Boys, Petter etc? Eller menar ni kombinationen av båda när typ Beyonce gästar på JayZ’s senaste singel typ?

Om ni menar as kommersiell RnB där det sjungs toner typ Beyonce så tycke jag det är helt ok. Feta produktioner fast det egentligen är sparsmakat med ljud. Naket fast fett på nåt sätt.

Snackar vi 50Cent så håller jag med många. Rätt så ointressant enligt mig. Känns som han börjar göra parodi på sig själv.

Blandningen av båda tycker jag kan vara rätt cool också. Just JayZ och Beyonce och deras “Crazy In Love” tycker jag är as skön.

Jaja…det blir nog bra.

Okej jag har inte stenkoll på var gränserna går, men den typen av musik jag syftar på tycker jag har mycket av både hiphop och r'n'b i sig, så som jag uppfattar det iaf... Kanske kallas det hiphop, kanske kallas det R'n'B, kanske kallas en del utav det det ena och en del det andra...

Några saker som kännetecknar det jag menar är yo-iga killar, porriga/stöniga/sex-iga/whatever tjejröster, sexistiska eller åtmintone sexrelaterade texter, väldigt avskalade och rytmiska beats med mycket "luft" eller paus, ibland så gott som helt utan melodiska element, ofta med nån corny sampling eller nån skum synthslinga, ofta väldigt repetativt och inte catchigt i tradionell bemärkelse med melodier utan snarare genom fraser, rytmer och ljud.

Typ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Okej jag har inte stenkoll på var gränserna går, men den typen av musik jag syftar på tycker jag har mycket av både hiphop och r'n'b i sig, så som jag uppfattar det iaf... Kanske kallas det hiphop, kanske kallas det R'n'B, kanske kallas en del utav det det ena och en del det andra...

Några saker som kännetecknar det jag menar är yo-iga killar, porriga/stöniga/sex-iga/whatever tjejröster, sexistiska eller åtmintone sexrelaterade texter, väldigt avskalade och rytmiska beats med mycket "luft" eller paus, ibland så gott som helt utan melodiska element, ofta med nån corny sampling eller nån skum synthslinga, ofta väldigt repetativt och inte catchigt i tradionell bemärkelse med melodier utan snarare genom fraser, rytmer och ljud.

Typ? 😉

Ok, amerikansk rå kommersiell hiphop med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Majoriteten av alla nattklubbar och krogar här i halmstad spelar mycket r'n'b...Okej om de spelar ett par spår men vem fan orkar dansa till skiten i 3-4 timmar? Nae då ska det vara äkta ox om jag ska tycka att det är kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

well well....själv tycker jag att hip hopen var mkt bättre under 80-talet/tidigt 90 tal. vem minns inte mc hammer's you can't touch this, coolio's see you when you get there, samt många många fler.

idagsläget har vi skämtartister som Li'l john som förstör hip hopen plus många fler. jag säger inte att all hip hop idag är ren skit men sätter man på mtv idag så e det en typisk typ av musikvideo man ser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är en rätt intressant diskussion, jag pratade faktiskt med en kompis om precis den här grejen i helgen. Om man ser på utvecklingen inom hiphop under 80- och 90- talet så är 90-talets "keep it real"-mentalitet en reaktion på 80-talets kommersiella partyhiphop och jag tror faktiskt att vi kan få se en sån grej igen. En strömning som börjar prata om skills istället för pengar, freestylebattles istället för nya danser osv. Fast å andra sidan har de amerikanska producenterna just kommit igång med samplandet av eurodiscohits så det kanske dröjer ett tag 🙂 men jag tror definitivt att vi får se en motreaktion.

Angående Juke och liknande avarter så håller de på att slukas av dansmusikscenen (eller av hipsters i alla fall). Se bara på Dude N Nems "watch my feet" (

) som det finns en uppsjö av dansremixer till och som jag i princip enbart har hört dansmusikfolk snacka om. Och de som gör Juke utanför Chicago är nästan uteslutande dansmusikproducenter (detsamma gäller för Bass och Bmore Club). Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är väl om det nånsin komer dö? har inte Hiphop & RnB (som ofta går hand i hand) varit de (by far) största genren i USA de senaste 20 åren typ, både bland kids och bland vuxna, jag tror inte den kommer "dö ut" på samma sätt som pojkbanden gjorde, då hiphopen liksom ligger paralellt med alla dessa "vågor" av satsningar som poppar upp, åt minståne i USA.

Och då vi svenskar alltid älskar allt som kommer från det stora landet i väster (fast få av oss erkänner det) så kommer vi nog få lyssna på ganska mkt amerikansk hiphop/RnB i framtiden också........

inte mig emot, för jag gillar det bra mkt mer än vår svenska "folkparks-musik"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Till karlblau

Men... det finns ju massor av sån just nu. Sök lite på Ghetto tech, Ghetto house eller Booty house så kommer du att hitta grejer. Jag kan tipsa om Dj Assault, Dj Funk och Spank Rock och Benny Blancos projekt Bangers and Cash. Postar den här länken igen som jag postade i en annan tråd: Dj Assaults "Ass n Titties" http://www.youtube.com/watch?v=eTI2xX5ttkQ

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Keys: tråden handlar inte om hiphopens vara eller icke vara. Frågan är hur länge den kommersiella hiphopen kommer att låta precis som den gör idag (tänk Timbaland, Neptunes, Snoop Dogg, m fl) och pusha för samma värden (vikten av att bli rik, hänga på klubben, skjuta folk och knulla) med tanke på att det har varit samma grej i tio år nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...