Jump to content
Annons

Sport vs musik


SERO

Recommended Posts

Jag har under mitt liv kommit underfund med en del saker. Vissa viktigare en andra. Ibland stannar tankarna vid vaga hypoteser men ibland är jag hur säker som helst på mina teorier.

Jag tror nämligen att musik och sport kan ses som nästan motsats till varandra. Teorin bygger på att ALLA mina musikvänner har absolut noll koll om vad som händer i sportvärlden. En trodde exempelvis att Zlatan var back!! Eftersom jag även är intresserad av idrott (spelar fotboll) har jag sett samma tendens bland mina lagkamrater....fast tvärt om. I mitt fotbollslag vet de inte äns vad reverb, G-dur, eller plug-in är för något. Visst...klart att de lyssnar på musik...men vilken musik sen....

Detta har lett till att jag fått två vänskapskretser. En musikkrets och en fotbollskrets. Detta känns ibland svårt och ibland känns det tom som jag lever ett dubbelliv. Att dessa grupper skilljer sig åt även till sättet att vara är något som varit tydligt fört mig hela tiden men att gå djupare in på det skulle ta alldeles för lång tid. Jag kan dock kortfattat säga att skillnader finns i allt från humor till klädval.

Eftersom jag dock just nu befinner mig på det forumet som jag gör vill jag bara klargöra vissa saker:

Just nu pågor nåt som kallas fotboll-EM. Sverige är med efter att först fått kvala sig in till tävlingen. Ikväll spelar Sverige en viktigt, tom avgörande match om fortsatt spel i turneringen. För vidare information och spelets regler hänvisar jag till de många liknande webbsidor som finns på Internet.

(denna tråd är skriven med mycket inslag av ironi och sarkasm vilket bör tas i åtanke, men även med en del allvar. Grund för en C-uppsats?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har under mitt liv kommit underfund med en del saker. Vissa viktigare en andra. Ibland stannar tankarna vid vaga hypoteser men ibland är jag hur säker som helst på mina teorier.

Jag tror nämligen att musik och sport kan ses som nästan motsats till varandra. Teorin bygger på att ALLA mina musikvänner har absolut noll koll om vad som händer i sportvärlden. En trodde exempelvis att Zlatan var back!! Eftersom jag även är intresserad av idrott (spelar fotboll) har jag sett samma tendens bland mina lagkamrater....fast tvärt om. I mitt fotbollslag vet de inte äns vad reverb, G-dur, eller plug-in är för något. Visst...klart att de lyssnar på musik...men vilken musik sen....

Detta har lett till att jag fått två vänskapskretser. En musikkrets och en fotbollskrets. Detta känns ibland svårt och ibland känns det tom som jag lever ett dubbelliv. Att dessa grupper skilljer sig åt även till sättet att vara är något som varit tydligt fört mig hela tiden men att gå djupare in på det skulle ta alldeles för lång tid. Jag kan dock kortfattat säga att skillnader finns i allt från humor till klädval.

Eftersom jag dock just nu befinner mig på det forumet som jag gör vill jag bara klargöra vissa saker:

Just nu pågor nåt som kallas fotboll-EM. Sverige är med efter att först fått kvala sig in till tävlingen. Ikväll spelar Sverige en viktigt, tom avgörande match om fortsatt spel i turneringen. För vidare information och spelets regler hänvisar jag till de många liknande webbsidor som finns på Internet.

(denna tråd är skriven med mycket inslag av ironi och sarkasm vilket bör tas i åtanke, men även med en del allvar. Grund för en C-uppsats?)

fan va ja känner igen mej!

fast ja lever ett trippelliv..

en musikkrets.. större delen på internet men även lite irl...

en datorkrets... sedan mitt tidigare liv när jag gick teknisk linje på gymnasiet o spelade mycke o sån skit...

en övrigt&fest-krets med mina bästa vänner...

sen skulle man kunna lägga till jobbarkompisarna också.. fast de känner ja inte så väl o vill knappast lära känna de bättre heller... *brr* de skulle ta dö på mej..

men iaf... jag tycker inte det är så dumt att ha en sådan vänskapkrets där man kan prata om olika saker, alla grupper beter sej olika, skämtar olika, klär sej olika (som du sa innan) osv osv... problemet är när man antingen vill prata musik men inte har nån i den gruppen närvarande eller när man e ute o krökar för hårt o börjar blanda ihop grupperna... 😱

väldigt intressant tråd! *klickar i rutan aktivera e-postnotifiering*

Link to comment
Dela på andra sajter

En festkrets!!! Skulle nämnt den! Grejen är att vissa kompisar ser jag aldrig under 1,3 promille! Hur skämten och jargongen är i denna krets vill jag inte äns tänka på!

Det trista är att en kille från tex fotbollskretsen skulle känna sig utanför i musikkretsen. Han skulle bara stå och glo när kommentarer som "Lyssna på den här sjuka mixen" kom upp, eller: "har du kollat in nya Genelec-monitorerna". Likadant skulle en musikkompis bli utanför när jag med lagkompisarna diskuterar Tysklands kombinerade zon/markerings-försvar.

Det blir liksom upplagt för grupperingar vilket ibland känns trist. Vissa kan absolut inte vara med när jag umgås med en viss grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En festkrets!!! Skulle nämnt den! Grejen är att vissa kompisar ser jag aldrig under 1,3 promille! Hur skämten och jargongen är i denna krets vill jag inte äns tänka på!

Det trista är att en kille från tex fotbollskretsen skulle känna sig utanför i musikkretsen. Han skulle bara stå och glo när kommentarer som "Lyssna på den här sjuka mixen" kom upp, eller: "har du kollat in nya Genelec-monitorerna". Likadant skulle en musikkompis bli utanför när jag med lagkompisarna diskuterar Tysklands kombinerade zon/markerings-försvar.

Det blir liksom upplagt för grupperingar vilket ibland känns trist. Vissa kan absolut inte vara med när jag umgås med en viss grupp.

Håller med dej fullkomligt...

fast min festkrets är inte bara sådana utan de är väl mest sådana som reflekterar min personlighet snarare än mina intressen... många av dem är barndomsvänner och sådana jag kan prata om allting om inklusive musik, sport, eller vad det nu är... bara man inte blandar in för komplexa uttryck.

Det intressanta är att man själv ändras beroende på vilken grupp man umgås med.

Link to comment
Dela på andra sajter

SERO, jag känner oxå igen mycket i det du skriver. Musikerpolarna brukar sucka om man ska glo på nån hockeymatch och sportdårarna lyssnar på ens studio-alster och säger "det var ju trevligt".

Har krampaktigt försökt hitta en kombination med några av mina sportlåtar, och dom som gillar musik säger ofta "bra, men vem är Gary Sundgren"....

Nåväl, det är väl som det är med det där, jag brukar kalla det för "sekter"; golfsekten, barnsekten, båtsekten, musiksekten, sportsekten osv. Själv försöker man glida lite utanpå men visst gör man djupdykningar i diverse sekter då och då....

Men Studio-sekten är man ju totalt hjärntvättad i nu och man vill ju inte bli avprogrammerad! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Studio-sekten är man ju totalt hjärntvättad i nu och man vill ju inte bli avprogrammerad! 😱

😉 håller med!

Själv försöker man glida lite utanpå men visst gör man djupdykningar i diverse sekter då och då....

fan va snyggt uttryckt! känner precis så också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sport hör hemma i den vänstra hjärnhalvan, samma halva som tycker det är coolt med nya navkapslar på bilen. Samma hjärnhalva som skrämmer bort puddingen på krogen med nåt plumpt försök till ragg. Däremot fixar den med dig i Mensa klubben. Den vänstra hjärnhalvan styr språk samt logiskt och analytiskt tänkande. Allt är hårt och fyrkantigt.

Artistiska talanger hör hemma i den högra hjärnhalvan. Samma hjärnhalva som tycker att musik är konst och som säger rätt saker till puddingen på krogen och får henne med sig hem. Däremot floppar den på Mensa testet. Den högra hjärnhalvan tänker i bilder, förnimmelser och känslor - är helhetsuppfattande, spontan och intuitiv. Allt är mjukt och blommigt.

Alla har en fördelning mellan de båda hjärnhalvorna, med olika mycket balans. Män har oftast mer åt vänster och kvinnor åt höger. Homosexuellt och konstnärligt lagda undantaget. Funkar man lika bra med fotbollspolarna som musikerpolarna har man förmodligen en bra balans mellan de båda hjärnhalvorna. Bra balans mellan Yin och Yang. Öht bra. 😆

...

...

...eller så bara pratar jag skit (?) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Att ha flera intressen och vara lite "udda" har aldrig skadat nå'n! Snarare tvärtom! Tänk va trist och tråkigt man skulle ha om man bara snöade in på ETT intresse! 😳😆

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte igen mig. Jag har alltid haft vänskapskretser med många olika typer av människor, de flesta av dem också intresserade av både sport och musik eller annat (även om ett av dessa intressen dock brukar vara övervägande).

My two cents...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast sport hör kanske inte alltid hör hemma i vänster hjärnhalva. Henka, Zlatan och ljungberg tänker fotboll med den kreativa delen medan Mellberg gör det med den vänstra...he he..

...ligger säkert mycket i vad du skriver hackeman....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fastän när jag var liten så var det väldigt delat. De var en massa sportdårar som bara spelade alla sorters bollspel och sen så var det en massa musikdårar som stod i rökrutan med fula skinjackor och aldrig skulle de tu mötas. Nuförtiden (pust pes) så verkar det vara många som liksom är intresserade av både och... (sportdårarna hade dessutom dålig musiksmak typ "Bay City Rollers" ((eller bajs i rullen som vi musiker kallade dem)) medans en annan gillade Sabbath och så..)

åck åck åck och annat gammelmans skrockande

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...